נוסטלגיה לשבת: סובארו אימפרזה GT טורבו דור 1 – "מלכת הרמזורים"

היא היתה אלופת מרוצי הראלי 3 שנים ברציפות, הציבה אמות מידה חדשות במכוניות ספורט, והיתה הדבר הקרוב ביותר למכונית מרוץ אמיתית על כבישי ישראל בשנות ה-90, ועל הדרך גם ספקית ספוילרים מוגזמים דווקא לבעלי הונדה… סיפורה של סובארו אימפרזה GT טורבו דור 1

ששי כהן 29 באפר, 2022
סובארו אימפרזה GT טורבו דור 1

בתמונה הראשית: סובארו אימפרזה GT טורבו בתערוכת אוטומוטור בשנת 1998. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

שנתיים לאחר שנחתה בארץ סובארו גרנד לאונה (מחליפה הלאונה הפופולרית בעלת השם הייחודי לישראל), הגיעה לכאן כאן האחות המוצלחת יותר במשפחה – גרסת ה-GT טורבו הספורטיבית. זה לא שלא היו כאן לסובארו מכוניות ספורטיביות קודם: קדמו לה סובארו XT טורבו וסובארו SVX שהיתה יותר מכונית GT יוקרתית, אבל לראשונה לסובארו היתה מכונית ספורט אמיתית, כזאת שיודעת להתחרות (ובהצלחה) במרוצי הראלי העולמיים. אם עד כה לקוחות סובארו התאהבו בדגמים בעיקר בשל האמינות המופלגת ומחיר הרכישה הנוח, אז מעתה לסובארו יש גם לקוחות חולי הגה אמיתיים.


סובארו אימפרזה GT טורבו נוחת בישראל

בינואר 1995 החלה יפנאוטו בשיווק האימפרזה GT טורבו בישראל. הדגם נחת כאן שנה לאחר שהגיעה פולקסווגן גולף VR6, שהובילה את פלח מכוניות הספורט בישראל ונהנתה ממכירות מעולות, אך מכונית הספורט של סובארו כללה מתכון מפתה עוד יותר: מנוע טורבו 2.0 ליטרים שהפיק 211 כ"ס (לעומת 174 כ"ס בגולף) ומומנט מרבי של 27.5 קג"מ, ששודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים והנעה כפולה (לעומת הנעה קדמית בגולף), שהעלו את רף הביצועים לשיא מקומי חדש, עם משפחתית קומפקטית שחוצה את רף ה-200 כ"ס, ומציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.6 שניות זריזות במיוחד, מהירות מרבית של 230 קמ"ש, הנעה כפולה שסיפקה אחיזת כביש מדהימה, שלדה מאוזנת והגה מתקשר, מתלים ספורטיביים ומערכת בלימה משודרגת שסיפקו חוויית נהיגה ספורטיבית שטרם נראתה בארץ בקרב מכוניות ספורט לא רק עממיות, אלא גם יוקרתיות, להוציא אולי את לנצ'יה דלתא אינטגרלה שנמכרה כאן ביחידות בודדות ובמידה מסוימת הקדימה את זמנה כאן. בקיצור, לחובב הרכב הישראלי נולדה לא רק מלכת רמזורים חדשה, אלא גם מכונית שתהפוך לאגדה עם השנים.

סובארו אימפרזה GT טורבו דור 1

מכונית המבחן הראשונה של ה-GT טורבו בישראל. צילום של דניאל חכים מאתר "אוטו" במבחן מפברואר 1995 בו לקחו אותה לנהיגת "ראלי" בשטח…

זאב בעור של כבש

לצד הביצועים המעולים וחווית הנהיגה הספורטיבית, האימפרזה GT טורבו היתה סוג של "זאב בעור כבש", עם מרכב משפחתי די אפור למראה, שהתאפר בחבילת עיצוב ספורטיבית עם ספוילר אחורי מעודן בתחילת הדרך (וענק ומוגזם בהמשך), כונס אוויר בולט פלוס צמד פתחי אוורור שקועים על מכסה המנוע , פנסי ערפל ענקיים בחזית, חישוקי "15 קלים וספורטיביים ומדבקות " Turbo 4WD" בצידי הרכב. לא מעט חובבי הגה שחיפשו את הביצועים, אך לא רצו למשוך תשומת לב מיוחדת ברחוב (ועל הדרך גם להרחיק גנבים), דאגו חיש להיפטר מהספוילר האחורי וממדבקות הצד הבולטות, שהפכו את הרכב לקצת יותר שקוף על הכביש. מנגד, לא מעט בעלי אימפרזות 1.6 ליטר עממיות, אימצו חישוקי גלגלים קלים וספוילר אחורי וניסו להתחפש לדגם ה-GT… האבזור כלל את כל הצעצועים החשמליים המקובלים לאותה תקופה, בתוספת צמד מושבים ספורט קדמיים, הגה של MOMO, גג שמש חשמלי, בלמי ABS וצמד כריות אוויר, אך עיצוב הפנים ואיכות החומרים היו רחוקים מלהרשים.

פרסומת סובארו אימפרזה GT טורבו

1997-2000 שלל מתיחות פנים לדגם

למרות הצלחה יחסית בשנת השיווק הראשונה עם כמה עשרות מכוניות שנמכרו, בשנת 1996 לא יובאה לארץ גרסת הטורבו של האימפרזה, והיבוא חודש רק בשנת 1997 לאחר שהמכונית עברה מתיחת פנים קלה שכללה גריל ומכסה מנוע מחודשים, עדכונים שונים למנוע וטורבו קטן יותר שהעלו את המומנט ב-5%, לצד מתלים מחודשים, מושבי ספורט קדמיים חדשים ועוד. בשנת 1998 עברה המכונית מתיחת פנים נוספת, שעיקרה היה שדרוג תא הנוסעים בלוח השעונים של הפורסטר שכלל גם רקע לבן לשעונים, הגדלת חישוקי הגלגלים ל-"16 בעיצוב חדש עם צמיגים בחתך נמוך יותר, ולראשונה נחתה בארץ גם גרסת "קטלוניה" שכללה חישוקי גלגלים בצבע זהב וריפודי מושבים מסוג אלקנטרה, אך וויתרה על גג השמש.

אימפרזה GT טורבו אוטומוטור 1998

1998: אימפרזה GT טורבו מתחדשת בתא נוסעים חדש (של הפורסטר) ומוצגת באוטומוטור. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

1999: האימפרזה טורבו מתעדכנת בספוילר ענק שהופך לחביב גנבי הרכב

בשנת 1999, כחלק מהניסיון להיאבק במחירים העולים, הגיעה לכאן גם גרסה מוזלת נטולת ABS, גג שמש וכריות אוויר, שכללה גם הגה שונה, ומשפחת ה-GT התעדכנה גם בשינויים במנוע שהוסיפו 7 כ"ס להספק (סה"כ 218 כ"ס), קיצרו את התאוצה ל-6.1 שניות ל-100 קמ"ש, ועל הדרך כללה גם בלמים ובולמים חדשים, מושבי ספורט מעודכנים ועוד, כאשר השיא היה ספוילר אחורי ענק שהפך את המכונית לסוג של סנסציה על הכביש ולצערם של הלקוחות גם לאטרקציה לבעלי הונדה סיוויק רבים, שאמצו בחיבה את הספוילר המאסיבי (לא מעט פעמים תוך כדי השארת נזק למכסה תא המטען בסובארו). מעט לקוחות ה-GT רכשו ספוילר חלופי חדש במחיר של אלפי שקלים, כאשר רובם וויתרו על האביזר שקרץ לגנבי הרכב ונסעו פשוט בלי. הודות לגרסה המוזלת (שעלתה 130,000 שקל במקום 150,000 שקל לגרסה המאובזרת) זכתה המכונית להצלחה ורשמה יותר מ-100 מסירות באותה שנה, והיבואנית דיווחה שאם היתה מצליחה לקבל יותר מכוניות מהיצרן, אז המספר היה גבוה אפילו יותר. בשנת 2000, רגע לפני שהוחלפה בדגם חדש, התעדכנה ה-GT במראות צד וידיות פתיחת דלתות בצבע הרכב, לוח המחוונים זכה לגימור מטאלי, הוצעו שוב 2 כריות אוויר כסטנדרט ועודכנו חישוקי הגלגלים בחדשים עם 6 צלעות.

סובארו אימפרזה

פרסומת מ-1999 : עיתונאים מהארץ ומרחבי העולם לא מפסיקים לשבח את הרכב

אלופת מרוצי הראלי 

רגע לפני שהגיעה האימפרזה טורבו לעולם, נציגת סובארו במרוצי ה-WRC היתה גרסת הספורט של הלגאסי שלא סיפקה את הסחורה ולא הצליחה לזכות אפילו בניצחון בודד במהלך אליפויות הראלי העולמיות בהן השתתפה. האימפרזה החדשה בעלת הממדים הקומפקטיים יותר, הגיעה בדיוק בזמן, והשקעה רבה בתכנונה גם כמכונית ראלי, הפכו אותה לנציגה הרשמית של סובארו בתחרויות הראלי כבר בתחילת 1993, ויחד עם שדרוגי סדנת פרודרייב הבריטית שהסבה את הדגם לגרסת המרוצים (עם מנוע מחוזק ל-230 כ"ס ו-31 קג"מ ושלל שדרוגים וחיזוקים נוספים), התקבלה מכונית שאמנם היתה איטית יותר בשניה וחצי בתאוצה מ-0 ל-400 מטר מלמבורגיני דיאבלו, אך מהירה יותר בחצי שניה מפורשה קאררה ולא פחות מ-3 שניות מפיג'ו 205 GTI. המכונית סייעה משמעותית לתדמית של סובארו כשהפכה לאלופת מרוצי הראלי העולמית 3 שנים ברציפות (1995-1997).

סובארו אימפרזה WRX 1998

חלום כחול: סובארו אימפרזה בגרסת המרוצים WRX מתארחת באוטומוטור 1998

תמחור

עם הגעתה לארץ בראשית 95', נהנתה האימפרזה GT מתג מחיר של 132,000 שקל, הגבוה ב-3,400 שקל בלבד ממלכת קטגוריית מכוניות הספורטיביות בזמנו – הגולף VR6 ומחיר זהה למשל גם לב.מ.וו 316i קופה. עבור סובארו העממית אגב, לא היה מדובר במכונית היקרה של המותג בארץ, את זה ענדה ה-SVX היוקרתית בעלת העיצוב החללי שהוצעה ב-219,700 שקל. מדובר היה במחיר בהחלט אטרקטיבי בשוק המקומי עבור מכונית ספורט אמיתית שנהנתה גם מנתוני התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש הטובים בארץ, כאשר BMW 540i שהתקרבה אליה בנתון התאוצה (6.8 שניות) עלתה כבר 318,000 שקל. ספורטיביות נוספות מהנות לנהיגה היו מאזדה MX-5 מיאטה ב-124,900 שקל, ב.מ.וו 328i ב-210,600 שקל וניסאן 200SX ב-150,000 שקל. עם תג מחיר הגבוה בכ-50% ממשפחתית ממוצעת לאותה תקופה, הסובארו הפכה לסחורה חמה בשוק הספורטיביות, שאמנם לא שחזרה את הצלחתה הראשונה של ה-VR6 (שבחלק קצר מהזמן נמכרה טוב יותר מהגולף הרגילה!), אך בהחלט סיפקה כמה עשרות מסירות מדי שנה, עד לשנת השיא 1999 בה נחצה רף ה-100 מסירות.

סובארו אימפרזה WRC

פרסומת לסובארו טורבו 1998

תשרוד לאספנות?

הדור הראשון של סובארו אימפרזה GT טורבו שווק בארץ בשנים 1995-2000 עד להחלפתו בשנת 2001 בדגם חדש (WRX) ובמהלך השנים האלו היה לאחד מדגמי הספורט הפופולרים על כבישי ישראל, ובאופן נדיר לשוק הרכב גם חביבם של כל עיתונאי הרכב שלא הפסיקו להרעיף מחמאות על הדגם בכל כתבת מבחן לדגם חדש או משומש. לאורך השנים הוא הפגין אמינות גבוהה מהמקובל, כאשר עיקר הבעיות התעוררו בדגמים שעברו שלל שיפורים ושדרוגים (והיו המון רכבים כאלו) שגרמו לבלאי מואץ, ביטול אחריות היצרן (במידה וזה נעשה בתקופת האחריות) וכמובן גם מעורבות גבוהה בתאונות דרכים שגרמו להורדה מהירה יחסית מהכביש. נכון להיום, לא נעלמה לחלוטין המכונית מהכביש, ורבות שרדו ומוחזקות בידי חובבי נהיגה/ אספנים, המטפחים אותם ומשקיעים בהם רבות ומחיריהם גבוהים בהתאם. נכון ליום פרסום הכתבה, נצפו בלוח יד 2 צמד מדגמי הדור הראשון של ה-GT טורבו, שניהם משנת המודל 1999 במחירים מבוקשים של 45,000 ו-60,000 שקל. האם נזכה לראות את הדגם גם עם רישוי אספנות? ללא ספק כן, מדובר באגדת רכב בקנה מידה עולמי!

 סובארו אימפרזה GT טורבו

אחת (מיני רבות) ששרדה

עוד מנוסטלגיה