נוסטלגיה לשבת: סובארו SVX – "לנהוג אל העתיד"

היא נחשבה למכונית הראוותנית ביותר בישראל עם הגעתה, צוידה בהנעה כפולה מהמתוחכמות בתבל (רק לפורשה 959 היה משהו דומה) והבטיחה "מושג חדש בעולם הנהיגה". אבל מחיר יקר להחריד וסמל עממי מדי בחזית, השאירו אותה בעיקר כמקדמת תדמית. סיפורה של סובארו SVX.

ששי כהן 08 בינו, 2021
סובארו SVX

צילום תמונה ראשית: ארז גל

בתחילת שנות ה-90 כשהבינו ביפנאוטו יבואנית סובארו שהתרנגולת אותה ייבאו לארץ מטילה הרבה פחות ביצי זהב מבעבר, עם איבוד הבכורה בשוק הרכב הישראלי לטובת מיצובישי החדשה שסחפה אחריה את הלקוחות, ארגנו לקראת סוף 1992 מסיבת עיתונאים חגיגית, בה חשפו את סובארו SVX, מכונית הספורט החדשה של היצרן שהבטיחה "מושג חדש בעולם הנהיגה". ה-SVX הצטרפה לשלל מכוניות קופה ספורטיביות ומפתות שהציגו מותגי הרכב היפניים החדשים בארץ, שלצד הסתערות הלקוחות על דגמי המשפחתיות שלהם, ניסו לייצר גם תדמית נחשקת ומתקדמת שתהפוך לחלומם הרטוב גם של חובבי הרכב בארץ, ולא רק להמונים שהסתפקו במשפחתיות יעילות, אמינות וסחירות, אך גם משעממות.


המכונית הראוותנית ביותר בישראל 

סובארו SVX היתה מכונית הקופה הספורטיבית האמיתית הראשונה של היצרן, מהסוג של אלה שפותחו "מדף נייר חלק" כמכוניות קופה ולא נשענו על דגם משפחתי כפי שקרה בעשור הקודם עם ה-XT טורבו, שהיתה למעשה גרסת קופה ראוותנית ללאונה המשפחתית (סובארו DL) והיתה רחוקה מלהיות מכונית ספורטיבית אמיתית. ה-SVX שהוצגה בעולם ב-1991, היתה גרסת הייצור של דגם הקונספט שחשפה סובארו בעולם ב-1989, וכמו רבות מהמכוניות שלמחלקת הפיתוח שלהן ניתנה יד חופשית למדי, גם היא הגיעה לשוק בשינויים קלים והציגה עיצוב חללי ומאוד מתקדם לזמנו, שעוצב ע"י סטודיו ג'וג'ארו האיטלקי הנחשב. לצד מרכב קופה אווירודינמי במיוחד (0.29cd) שנמתח לאורך של 4.62 מטר ולרוחב של 1.77 מטר, צוידה המכונית בגג זכוכית מושחר בסגנון חופה של מטוס קרב, חלונות צד מפוצלים בקונספט ייחודי של חלון בתוך חלון (כמו בלמבורגיני קונטאש ו-DMC דלוריאן) ובסה"כ 10 חלונות לרכב! ואליהם הצטרפו מרכב ספורטיבי נמוך בגובה של 1.3 מטר בלבד וצמד אגזוזים, בעזרתם הפכה המכונית לסנסציה על הכביש בישראל ולמכונית הראוותנית ביותר בישראל באותם שנים. החלום של סובארו התגשם: מסמל של מכונית המאופיינת בעממיות ותרבות העדר, היא הפכה לחלום הרטוב של רבים.

סובארו SVX 1992

סובארו SVX הראשונה בישראל, רכב המבחן של היבואן (ובצבע החציל שהלם אותו 🙂 )

מנוע 6 צילינדרים הראשון של סובארו בארץ והנעה כפולה מהמתוחכמות בעולם

ה-SVX היתה גם הסובארו הראשונה בארץ שצוידה במנוע 6 צילינדרים, מנוע חדש שהיה למעשה גרסה מוגדלת של מנוע הבוקסר 2.2 ליטר 4 צילינדרים הבכיר של הסובארו לגאסי, והתאפיין ב-24 שסתומים, גל זיזים עילי כפול לכל צד, הזרקת דלק ומערכת ניהול מנוע מתקדמת. נפח המנוע צמח ללא פחות מ-3,318 סמ"ק שהפיקו 230 כ"ס ב-5,600 סל"ד ומומנט מרבי מרשים לאותם ימים של 31.5 קג"מ שהתקבל ב-4,800 סל"ד. למעשה זה היה המנוע בנפח הגדול ביותר שייצרה סובארו עד להצגת מנוע ה-3.6 ליטר בשנת 2008 בדגם הטרייבקה. למרות הייעוד הספורטיבי של הדגם, המנוע שודך לתיבת הילוכים אוטומטית בלבד עם 4 הילוכים, ואליהם הצטרפו הנעה כפולה שתוארה בזמנו מהמתוחכמות בעולם, מהסוג שרק לפורשה 959 היתה מערכת כזאת. במקרה של הסובארו, מדובר היה בהנעה 4X4 אסימטרית, שבבסיס העבירה 90% מהכח לגלגלים הקדמיים, וככל שנדרשה אחיזה גבוהה יותר, הועברו עד 50% מהכח לגלגלים האחוריים.

יותר מכונית GT מפנקת מאשר מכונית ספורט חדה

עם משקל של 1,580 ק"ג היתה הסובארו כבדה ביחס למתחרות שלה, ולמרות המנוע המאוד חזק והביצועים החמים (7.7 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 235 קמ"ש), ההתנהגות שלה לא היתה ספורטיבית אמיתית (בעיקר בשל גיר אוטומטי מסרס) והאופי שלה היה יותר בסגנון של מכונית GT מהירה, נוחה מאוד ומפנקת ועם אחיזת כביש מושלמת. רמת הגימור היתה עשירה וכללה: חישוקי "16 קלים, ריפודי עור, בקרת אקלים, גג שמש חשמלי, מושב נהג חשמלי, בקרת שיוט, חלונות כהים, ספוילר אחורי, מערכת שמע מקורית עם אנטנה חשמלית, מושבים ספורטיביים, 4 חלונות חשמליים (למרות שהיא מכונית קופה), צמד כריות אוויר, ABS ועוד. בסעיף הגימיקים המעניינים, הציעה המכונית תאורה ייחודית מסביב למנעול דלת הנהג אשר נדלקה עם הרמת ידית פתיחת הדלת (בעידן בו פחות השתמשו בשלטים לפתיחת הרכב ויותר במפתח). רמת האמינות היתה גבוהה, אך מרבית הרכבים סבלו מבעיות אלקטרוניקה שונות, וגם נרשמו לאורך השנים תלונות בנושא אחזקת הרכב המורכבת והלא זולה, היעדר חלקים זמינים בארץ וצריכת דלק גבוהה מאוד שנעה סביב ה- 1:5 בממוצע.

פרסומת סובארו SVX

 

יקרה יותר ממרצדס 190E !

עם השקתה של סובארו SVX בישראל בשנת 1992, עמד מחירה על לא פחות מ-150,000 שקלים (כמעט מחיר השווה ל- 3 סובארו לאונה 1.6 חדשות), מחיר שהיה גבוה משמעותית לא רק מהמתחרות הישירות שלה – טויוטה סליקה שעלתה 115,000 שקל, או מאזדה MX-3 שהוצעה ב-89,900 שקל אטרקטיביים, אלא גם ממכוניות ספורט נחשבות כמו לנצ'יה תמא טורבו (107,000 שקל), או ב.מ.וו 325i שעלתה רק 1,000 שקל יותר (151,000 שקל) ואף קרוב מדי ללנצ'יה דלתא HF אינטגרלה שהוצעה ב-159,800 שקל. עם כל הכבוד למכונית הראשונה של סובארו שניסתה להיות מכונית ספורט יוקרתית והצליחה לחדור לחלומותיהם של רבים, הלקוחות הפוטנציאלים התקשו בסופו של דבר לשלם מחיר שהיה גבוה אפילו ממחיר מרצדס 190E על רכב עם לוגו של סובארו.

סובארו SVX

מפגש של מועדון סובארוהוליק. צילום: ארז גל

העיתונאי טל שביט ז"ל ציטט בעבר במגזין "אוטו" את התיאור המדויק של לוי יצחק (הבעלים של מחירון הרכב) בהשקת ה-SVX בישראל: "כשאתה נכנס לחדר ושם על השולחן מפתחות של סובארו, ולא משנה איזה סובארו, אתה עדיין נוסע בסובארו"… 🙂

סובארו SVX

מפגש של מועדון סובארוהוליק – צילום: ארז גל

תשרוד לאספנות?

סובארו SVX שווקה בארץ בשנים 1992-1994 וממנה עלו לכביש ביבוא סדיר כ-25 מכוניות בלבד (20 משנת המודל 1992 ו-5 נוספות מ-1994), וזאת בשל מחירה היקר להחריד וחוסר הנכונות של הלקוחות בעלי הממון להשקיע כ"כ הרבה כסף במותג רכב עממי שסימל את תרבות העדר, גם אם הצליח לסובארו הרעיון להיות מכונית GT מהירה ומפנקת. גם בעולם מדובר בדגם נדיר שיוצר ב-24,379 עותקים בלבד במשך 5 שנות שיווק הדגם (1991-1996), שרובם נמכרו בשוק האמריקאי. לדברי ארז גל, מנהל פורום "סובארוהוליק" המחבר בין חובבי המותג ואף מחזיק בשתיים כאלה – מדגמי 92' ו- 94' (האחרונה שנמכרה בארץ ע"י היבואן), באופן מפתיע, נכון להיום מרבית המכוניות בארץ שרדו (הערכה סביב ה-16-17 מכוניות) מה שללא ספק חלקם יזכו כבר בשנה הבאה לרישוי אספנות. אחת מהן חצתה אגב כבר את רף ה-400,000 ק"מ, כמה מהן הוסבו לגרסה ידנית עם גיר של אימפרזה טורבו והיישוב שמחזיק הכי הרבה כאלה בארץ הוא כפר ירכא עם 3 לקוחות מאושרים. במשך השנים הגיעו לארץ כמה מכוניות בודדות ביבוא אישי וישנה אחת נוספת שנרכשה ומוחזקת בחו"ל עד לשנה הבאה בה תוכל להגיע לארץ ולהירשם כרכב אספנות. נכון ליום פרסום הכתבה, לא נצפתה אף מכונית למכירה בשוק היד שניה, ובמידה ותמצאו אחת כזאת, תתכוננו לשלם עליה בין 40-60 אלף שקל בהתאם למצבה הכללי.

תודה רבה לארז גל על הסיוע בהכנת הכתבה !

סובארו SVX

מעטות מהן סיימו כך את חייהם בארץ. למרות התדמית הבטיחותית הבעייתית של סובארו בשנות ה-80, דווקא ה-SVX נחשבה לבטיחותית וחזקה.




עוד מנוסטלגיה