נוסטלגיה לשבת: סיטרואן AX – יפה ולא סלחנית (בדגם הספורט)

היא הושקה על החומה הסינית בסרטון רווי פעלולים, כללה גרסת ספורט אגדית מהנה אך לא סלחנית, נחשבה לאחת המכוניות הזולות בארץ, מכרה מיליוני עותקים בעולם ואף הקדימה את זמנה עם גרסה 100% חשמלית שהוצעה בצרפת. סיפורה של סיטרואן AX

ששי כהן 25 בספט, 2020
סיטרואן AX ספורט

השקה עולמית על החומה הסינית

בשנת 1986 חשפה סיטרואן בתערוכת פאריס את ה-AX, הסופר-מיני החדשה של היצרן שהחליפה את הויזה (Visa) ששווקה מאז 1977. בסיטרואן שהאמינו שה-AX החדשה תהיה יורשת לדה-שבו האגדית, החליטו לצאת במסע פרסומי ייחודי בקנה מידה עולמי באותם שנים, ויצרו את סרטון הפרסומת הראשון לדגם על החומה הסינית, בו לאחר 3 חודשים של בירוקרטיה סינית, התקבל האישור לצלם את הרכב לא רק לצידה של החומה הסינית (המבנה הגדול והארוך בעולם), אלא ממש גם בנסיעה עליה. בקיץ 1986 נשלחו 3 מכוניות לסין, יחד עם משלחת של עשרות אנשי הפקה, ובמשך 12 ימי צילום ובהשקעה של 3 מיליון פרנק צרפתי, צולם סרטון אקשן של 45 שניות בכיכובה של שחקנית צרפתית מוכרת באותם שנים (ג'אנט מאס), בו ביצעה ה-AX נסיעה מהירה על החומה, זינקה על מדרגות וביצעה קפיצות עוצרות נשימה שהתאגדו לפרסומת צרפתית שהופצה לכל העולם וביקשה להבהיר: חבר'ה, יש לנו מכונית לא רק נוחה, אלא גם מאוד מהנה לנהיגה.




1988: סיטרואן AX מגיעה לישראל 

בסוף שנת 1988 נחתה בישראל ה-AX אך שווקה כדגמי 89'. ביחס לויזה היוצאת (שלא ממש סיפקה את הסחורה), מדובר היה ברכב הרבה יותר מודרני ונאה למראה, ויישור קו עם הדור החדש של דגמי סיטרואן (כמו ה-BX לדוגמה). הדגם שווק בתחילת הדרך בארץ בגרסאות 3 ו-5 דלתות, חלק מכלולים רבים משותפים עם פיג'ו 205 המצליחה, והציע מרווח פנים נדיב יחסית לגודל מכונית שהיתה עם תא המנוע הקטן ביותר בארץ באותה שעה. ה-AX היתה גם המכונית הראשונה של סיטרואן שסיפקה שלדה לפיג'ו, כאשר שלדתה המוצלחת של ה-AX שירתה מאוחר יותר גם את ה-106.

סיטרואן AX

מעבר לכך, גם ב-AX תא הנוסעים סבל מהשמש והחום הישראלים והדשבורד נטה להיסדק די מהר, עד ששודרג במתיחת הפנים של 1992. בסעיף המוזרויות של סיטרואן, המזגן המקורי לא עשה שימוש בפתחי המיזוג המקוריים של הרכב, אלא בפתחי מיזוג נוספים שהורכבו ליד ידית ההילוכים… וגם אז התקשה לקרר את הרכב באופן הרצוי. מעבר לכך, מדובר היה בתא נוסעים פשוט למדי בגרסאות הבסיסיות, כמעט נטול לחלוטין באבזור וממש לא איכותי בשנים הראשונות.

סיטרואן AX

1992: היפרשוק מעניקה סיטרואן AX כרכב פרס בהגרלה. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

כחלק מהיותה מכונית פשוטה וזולה בגרסאות הבסיס שלה, היא היתה פופולרית בחברות השכרה ואף נבחרה פעמים רבות להיות מכונית הפרס במסגרת שלל הגרלות רכב שהיו פופולריות בעבר בארץ (מנויי מעריב, היפרשוק ועוד), לרבות הרכב של מלכת היופי איבונה קרוגליאק בשנת 1990.

סיטרואן AX

1990 : מלכת היופי איבונה קרוגליאק ומכונית הפרס – סיטרואן AX . צילום: אפי שריר

היצע הדגמים

עם התחלת השיווק הוצעה ה-AX רק בגרסאות ידניות, כאשר גרסת הכניסה צוידה במנוע 1.0 ליטר 45 כ"ס שהציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-17.9 שניות ומהירות מרבית של 145 קמ"ש. מעליו הוצעה גרסת ה-1.1 ליטר שהפיק 55 כ"ס והציע ביצועים משודרגים משמעותית עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.9 שניות ומהירות מרבית של 161 קמ"ש. אלו שיכלו להרשות לעצמם להתפנק, רכשו את דגם ה-1.4 ליטר TRS שצויד במנוע 65 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.4 שניות לצד מהירות מרבית של 168 קמ"ש. ה-AX היתה  גם המכונית הראשונה שעשתה שימוש במנוע ה tu החדש, ששמר על נפחי המנוע של קודמיו ובהמשך הותקן גם בפיג'ו 205. מעבר לכך התהדרה המכונית בכך שהיתה חסכונית בדלק (עד 20 ק"מ לליטר בשיוט בכביש מהיר), הודות למבנה אוירודינמי (0.31CD), שימוש בחלקי גוף מפלסטיק במרכב הרכב ושימוש מועט יחסית בברזל (פחות חשבו על בטיחות אז) שהובילו למשקל קליל שהחל מ-640 ק"ג בלבד לגרסת הבסיס 3 דלתות.

פרסומת מחו"ל: כן, כן… 3 מושבי בטיחות לתינוקות נכנסים מאחור… חחח

הדובדבן שבקצפת – סיטרואן AX ספורט

הדגם המעניין ביותר עם תחילת השיווק, היה כמובן ה-AX ספורט, אשר פותח במיוחד לקטגוריית ה-1.3 ליטר של מירוצי הראלי ושווק בגרסת 3 דלתות ספורטיבית שיחד עם מנוע 1.3 ליטר 95 כ"ס עם צמד מאיידים כפולים וגיר ידני, הציעה ביצועים טובים עם 9.2 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 192 קמ"ש והתנהגות כביש מעולה. חיצונית היא נהנתה מספוילר אחורי בולט, חישוקי גלגלים קלים "14, ספוילר קדמי שכלל פנסי ערפל ושלל נגיעות קוסמטיות בצבע אדום (פסים, סמלים וכיתוב על הדלתות) שהעניקו לה מראה קרבי יותר. יחד עם משקל קל (735 ק"ג), גיר עם יחסי העברה קצרים ומתלים קשיחים יותר, היתה ה-AX ספורט מכונית מהנה במיוחד לנהיגה, אך יחד עם זאת גם לא נוחה בחיי היום יום, רועשת למדי (אבל עם צליל מענג) ופחות סלחנית לנהגים לא מיומנים שניסו לסחוט ממנה את הביצועים המקסימלים, מה שהוביל גם לשלל תאונות בהמשך. שנה לאחר שהגיעה לארץ אגב, ורגע לאחר שהפכה ללהיט המקומי החדש בקרב ילדי העשירים, הוצעו חלק גדול מהם למכירה עקב חוסר התאמה לשימוש יום-יומי לילדים שביקשו את הפוזה הספורטיבית, אך לא ניצלו את הביצועים והתאכזבו מהנוחות הגרועה ומהאחזקה המסובכת.

פרסומת סיטרואן AX GTI

1992:פרסומת סיטרואן AX GTI (מתוך אוטו של פעם בפייסבוק)

והיו גם דגמי GT ו-GTI…

לקראת סוף שנת 1990 נחתה בארץ גם גרסה מעודנת יותר של ה-AX ספורט, אשר ענתה לשם "GT" והיתה יותר ידידותית למשתמש. הדגם צויד במנוע 1.4 ליטר 85 כ"ס עם מאייד כפול (במקום שניים כפולים) והוצע גם בגרסת 5 דלתות שימושית יותר. לצד ביצועים נאים אך פחות ספורטיביים, עם 9.6 שניות ל-100 קמ"ש, היתה ה-GT מכונית הרבה יותר נוחה ונעימה לנסיעה. בשנת 1992 עם מתיחת הפנים שנערכה לדגם, הוחלפה ה-AX GT בגרסת GTI שצוידה לראשונה בהזרקת דלק למנוע ה-1.4 ליטר, שהפיק 100 כ"ס ו-12.5 קג"מ, ולמרות עליה במשקל, הציע תאוצה זריזה עם 8.7 שניות ל-100 קמ"ש. הדגם הוצע בגרסת 3 דלתות בלבד וכלל לראשונה גם אופציה לבלמי ABS. גם במקרה הנ"ל, המתלים הוקשחו ופגעו שוב בנוחות הנסיעה לטובת אחיזת כביש משופרת. ביחס ל-GT, מחירה של ה-GTI היה גבוה ב-20% בארץ, מה שהפך אותה לפחות מבוקשת ונדירה למדי.

סיטרואן AX חשמלית

מקדימה את זמנה: ב-1993 מוצעת ה-AX בצרפת גם בגרסה חשמלית 27 כ"ס שמגיעה ל-100 קמ"ש ומציעה טווח נסיעה עד 100 ק"מ.

תמחור

עם הגעתה לארץ, הוצעה ה-AX במחיר החל מ-22,750 שקל לגרסת ה-1.0 ליטר ועד 26,750 שקל לגרסת ה-1.4 ליטר הבכירה. למעט האונו סטינג שהיתה בכמה מאות שקלים זולה יותר, מדובר היה במכונית הסופר-מיני הזולה בארץ, מה שסייע לה למכירות נאות גם בקרב חברות השכרה ומחפשי רכב חדש בתקציב נמוך. ה-AX ספורט היתה סוג של מציאה פרועה: עם תג מחיר אטרקטיבי של 30,950 שקל, היא היתה הספורטיבית הקטנה הכי זולה בארץ (פיג'ו 205 ראלי ב-34,150 שקל, אונו טורבו ב-42,400 שקל ו-205 GTI ב-42,100 שקל), מה שהפך אותה לזמן קצר למלכת השוק. ה-AX לא הצליחה להתברג במכירות בצמרת מכוניות הסופר-מיני בעידן שאימץ באהבה מכוניות יפניות, או אירופאיות כמו פיאט אונו ופיג'ו 205, ונמכרה בהיקף של כמה מאות מכוניות בשנה, אך עם הזמן הלכה ונחלשה עם השנים עד לעצירת היבוא והעלמותה בשקט מאולמות התצוגה. בשנת 1995 חודש היבוא לארץ בסוף ימיה לאחר שזכתה לתג מחיר תחרותי שאפשר להציע אותה כאחת המכוניות הזולות בשוק. הפעם, חזרו לאולם התצוגה רק דגמי ה-1.1 ו-1.4 ליטר.

סיטרואן AX

1995: סיטרואן AX בתוך כביש שנשלט ע"י יפניות ובעיקר סובארו… (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

ה-AX המושקעת של נטלי

נטלי בת 32 מכונאית רכב במקצוע מראשל"צ , בעלת AX מזה 12 שנה, משפצת לאט לאט, משתדלת לעשות הכל בעצמה ברכב.. הכל הוחלף ברכב, כסאות, בולמים, משולשים, פנסי מורטי ועוד ועוד .. שומרת עליה לנצח קרוב לליבה, מכירה כל בורג ברכב הזה, הרכב שלה לא סטנדרטי, הרבה חלקים הוזמנו מחו"ל והכל בטוב טעם והמון אהבה 🙂

נטלי וקסלר וה-AX המושקעת שלה. צילום: איתי עמר

תשרוד לאספנות?

סיטרואן AX שווקה במשך 12 שנים ארוכות עד לשנת 1997, וזכתה להצלחה בעולם עם 2,425,138 מכוניות שירדו מפס הייצור עד שהוחלפה ע"י דגם הסקסו החדש. נכון להיום נכחדה ה-AX בארץ כמעט לחלוטין מהכבישים ורק מכוניות בודדות שרדו, להערכתנו, כולן מהדגמים הספורטיביים המוחזקים ע"י חובבי נהיגה ומעריצי המותג. החל מאשתקד יכלה ה-AX להירשם לראשונה כרכב אספנות, ולעת עתה פגשנו רק מדגמי הספורט שלה שעברו רישוי כזה. יחד עם זאת, אנחנו בטוחים שיש עדיין כמה מדגמי הספורט שלה שמוחזקים בידיים טובות ונשמרים גם לרישוי אספנות עתידי. נכון ליום פרסום הכתבה, ניצפו 2 מכוניות למכירה בלוחות הרכב השונים. שתיהן מהגרסאות הספורטיביות. באירופה אגב יש AX ספורט שנמכרות כיום ב-11,000 יורו, יותר ממחירה כחדש בארץ לפני 30 שנה… מי אמר שסיטרואן מאבדת ערך? חחח

סיטרואן AX ספורט

סיטרואן AX ספורט למכירה כיום באירופה ב-11,000 יורו לשנת 1990



 

עוד מנוסטלגיה