נוסטלגיה לשבת: סקודה פייבוריט מגיעה לישראל

היא עוצבה ע"י סדנת ברטונה האיטלקית, פותחה בסיוע פורשה, היתה לרכב המערבי הראשון של היצרן הצ'כי, ובכל זאת היתה נושא לבדיחות. סיפורה של סקודה פייבוריט בישראל.

ששי כהן 21 ביונ, 2019
סקודה פייבוריט 1992

קצת היסטוריה…

ב-1906 הציגה סקודה את המכונית הראשונה שלה בעולם, אך עד 1987 נחשבו רוב דגמי סקודה לתוצרת מזרח אירופאית ירודה, עם דגמים מיושנים בעלי איכות נמוכה ואמינות גרועה. בשנת 1987 החל המהפך: בסיום פרויקט פיתוח בסיוע ממשלת צ'כוסלובקיה, הוצגה סקודה פייבוריט החדשה – משפחתית קומפקטית שעוצבה ע"י סדנת ברטונה האיטלקית, פותחה בסיוע פורשה והיתה לרכב ההנעה הקדמית הראשון של סקודה, וגם הראשון שצויד במנוע קדמי. מעבר לכך, הפייבוריט נחשב גם לרכב המערבי הראשון של סקודה, עם מערכת מתלים מודרנית יחסית, התנהגות כביש טובה ונוחות נסיעה טובה, שסיפקו לה מכירות נאות גם בחלק ממדינות מערב אירופה.


1990: בישראל מזהים את הפוטנציאל ורבים על זיכיון היבוא

ב-1990 היתה זו חברת הדלק סונול שהודיעה כי קיבלה את הזיכיון משר המסחר של צ'כוסלובקיה לשווק את הפייבוריט בישראל ובמדינות נוספות, ואף ייבאה מכונית אחת לארץ לצורך תהליכי תקינה ורישוי. יחד עם זאת, השיווק בפועל לא החל, משום שלטענת החברה המפעל היחיד שייצר את הדגם לא היה מסוגל לעמוד בביקושים הצפויים בארץ… סיבה נוספת ויותר הגיונית, היתה מאבק פנימי על שיווק המותג בין סונול לחברת הבת "ספרינט מוטורס" שייבאה בזמנו את דגמי אלפא רומיאו ומחצית ממנה נשלטה ע"י חברה אחרת.

מעריב אוגוסט 1990

מעריב אוגוסט 1990

המאבק על סקודה

המאבק העיקרי ליבוא דגמי סקודה לישראל התרחש קצת פחות משנה מאוחר יותר, כאשר בתחילת 1991 הודיע איש העסקים שלמה שמלצר ז"ל, הבעלים של "שלמה השכרת רכב", שקיבל את זיכיון היבוא של דגמי סקודה לישראל. מספר שבועות לאחר מכן, הודיעה גם חברת צ'מפיון מוטורס כי השיגה את הזיכיון ליבוא סקודה לישראל, וזאת בשל התחלת ההשתלטות של קונצרן פולקסווגן באותה שנה על סקודה וכוונותיו לשווק את דגמי החברה בעולם ע"י המפיצים המורשים של פולקסווגן בעולם. "בעקבות פגישות שקיימתי בשבוע שעבר עם נציגי היצרן, הסוכנות תועבר כמעט בוודאות לצ'מפיון" דיווח ישראל צ'צ'יק מנכ"ל החברה בזמנו.

מעריב מרץ 1991

מעריב מרץ 1991

מנגד, עמד שמלצר שטען בתוקף כי הוא בעל הזיכיון ליבוא דגמי סקודה לישראל, ואף קיבל כבר רישיון מהיצרן לייבא לישראל 3 מכוניות לבדיקה. המאבק ביניהם הגיע בסוף גם לבית המשפט. בסופו של דבר, זכו ב-1991 שלמה שמלצר ושותפו שלומי פוגל בזיכיון הייבוא של מכוניות סקודה לישראל באמצעות סוכנות סכו-קאר, שפתחה אולם תצוגה ראשון בתל אביב. בשנת 2001 נכנסה בסופו של דבר צ'מפיון מוטורס כשותפה ביבוא המכוניות ובשנת 2006 מכרו שמלצר ושלומי פוגל את יתרת בעלותם בסוכנות צ'מפיון ס.כ.ו קאר לצ'מפיון מוטורס.

סקודה פייבוריט בישראל

1991: סקודה פייבוריט בישראל. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

1992: סקודה פייבוריט נוחתת בישראל

סקודה פייבוריט נחשפה רשמית לציבור הרחב בתערוכת הרכב אוטומוטור, ויצרה הרבה עניין בשוק המקומי, שחיבב לאורך השנים מכוניות זולות שהגיעו ממזרח אירופה כמו הדלתא הרומנית שעשתה זאת לפניה. לצד עיצוב מודרני ונאה יחסית ומרכב משפחתי קומפקטי ומרווח, צוידה הפייבוריט במנוע בנזין 1.3 ליטר שהפיק 58 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית, שהניבו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-15 שניות, לצד מהירות מרבית של 150 קמ"ש וצריכת דלק של 10.8 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן. הדגם יובא לארץ בדגמי האצ'בק 5 דלתות, סטיישן וטנדר חד קבינה, שזכה כמובן לארגז מקומי והיה לדגם מבוקש בקרב ציי רכב, חברות שסיפקו רכב צמוד לטכנאים ושלל עצמאים שחיפשו אחר טנדר עבודה חדש וזול.

סקודה פייבוריט טנדר 1992

סקודה פייבוריט בגרסת טנדר סגור בשירות חברת הכבלים לשעבר ערוצי זהב. צילום: ישראל סאן

המכונית הזולה בארץ !

מחיר סקודה פייבוריט החל ב-27,150 שקל לגרסת ה-5 דלתות שנחתה ראשונה בארץ, מה שהפך אותה למכונית הזולה ביותר בישראל, עם תג מחיר הנמוך בעשרות אחוזים ממחירי המתחרות, כאשר משפחתיות קומפקטיות, מערביות ומודרניות עלו הרבה יותר, כמו פיאט טיפו שמחירה החל ב-38,600 שקל לגרסת בסיס, ופיג'ו 309 שהוצעה מ-37,000 שקל לדגם 1.4 ליטר בסיסי. גם מול מכוניות סופר-מיני היא היתה זולה משמעותית, והיחידה שהתקרבה אליה במחיר היתה פיאט אונו סטינג בגרסת 903 סמ"ק 45 כ"ס 3 דלתות, שנמכרה תמורת 27,900 שקל.

סקודה פייבוריט טנדר 1992

רוב הדגמים נעלמו כמעט לחלוטין כיום מהכביש והבודדים ששרדו מככבים בעיקר במגרשי חלפים

הצליחה?

ואכן ההצלחה לא אחרה לבוא, והפייבוריט נמכרה בישראל באלפי עותקים מדי שנה, כאשר אמינות לא מושלמת (יהיו גם כאלה שיתווכחו על זה…) ואיכות יצור ירודה, הפכו את הרכב לנושא בדיחות בסגנון דגמי הדלתא הרומנית ולאדה, עד שהוחלפה בשנת 1995 ע"י סקודה פליסיה, שהציעה מתיחת פנים מקיפה לפייבוריט, תחת ניהול של פולקסווגן בעלי הבית החדשים, ששיפרו דרמטית את איכות הדגם ופתחו עידן חדש למותג הנחשב בשנים האחרונות למותג הרכב האירופאי הנמכר ביותר בישראל.



עוד מנוסטלגיה