נוסטלגיה לשבת: סקודה פליסיה – "סקודה היום, זה משהו אחר"…

בשנת 1995 נחתה בארץ סקודה פליסיה, המכונית הראשונה של היצרן שהוצגה תחת כנפי פולקסווגן, שאמנם פותחה על בסיס הפייבוריט, אך הציגה קפיצת מדרגה ענקית באיכות ובאמינות ואף הוצגה לעיתונאים ברמת הגימור היוקרתית L&K…

ששי כהן 05 בנוב, 2021
סקודה פליסיה

4 שנים לאחר שנחתה בישראל סקודה פייבוריט, המכונית הראשונה של סקודה ששווקה כאן בשלל תצורות מרכב, הצליחה להתגבר על התדמית הבעייתית של מותגי הרכב ממזרח אירופה ולהימכר כאן באלפי עותקים, בשנת 1995 נחתה בארץ סקודה פליסיה, מחליפת הפייבוריט שאמנם לא היתה דגם חדש לחלוטין, אלא מתיחת פנים מקיפה לפייבוריט הוותיקה וגם הדגם הראשון של סקודה שהוצג וטופח תחת בעל הבית החדש פולקסווגן, ששדרג את הדגם בלא פחות מ-1,187 חלקים חדשים והבטיח שיפור דרמטי באיכות ובאמינות הרכב והקפצת יכולות הדגם לרמה של מכוניות מקבילות מערב אירופאיות.

סקודה פליסיה מגיעה לישראל

הפליסיה שנחתה כאן בקיץ 1995, נכנסה לשוק הישראלי בו הצליחה סקודה במשך 4 שנות השיווק שלה לא רק לשרוד כאן בניגוד למותגים אחרים ממזרח אירופה שהגיעו לפניה, אלא גם להימכר באלפי עותקים מדי שנה ואף לרכוש לא מעט אוהדים בשוק המקומי ולא רק בעיקר עולים חודשים מברית המועצות לשעבר כפי שהיה בתחילת הדרך. בתקופה שחלפה מאז 1991 בה רכשה פולקסווגן את הבעלות המלאה על סקודה, השקיעה החברה הגרמנית הון עתק במטרה לשדרג את איכות המכוניות הצ'כיות, והפליסיה התיימרה להציג איכות ייצור גרמנית, עם תא נוסעים בסגנון דגמי פולקסווגן, טיפול משמעותי בבעיות החלודה והחשמל שאפיינו את הדגמים הישנים, ועיצוב הרבה יותר מושך. במבחן דרכים השוואתי שערך לה מגזין הרכב הבריטי "complete car magazine" עם הצגתה נגד אחיותיה החורגות מבית (פולקסווגן פולו וסיאט איביזה), קבע מגזין הרכב שהיא עלתה לליגה שלהן ואף העניק לה את המקום השני במבחן אחרי הפולו.

סקודה פליסיה

פרסומת לסקודה פליסיה: "זו לא גולף"…

היצע הדגמים בישראל וגם גרסת הפליסיה L&K שהוצגה לעיתונאים ובסוף לא שווקה כאן

רגע לפני שנחתה כאן הפליסיה, הוטסו כמה עיתונאי רכב ישראלים להשקת הדגם בחו"ל, שם חיכתה להם לא פחות מפליסיה L&K , מה שנקרא בגרסת "לורין את קלמנט" היוקרתית שכללה גם ריפודי עור יוקרתיים, ציפוי עור להגה, חישוקי גלגלים קלים, מערכת שמע יוקרתית ושלל גימיקים קוסמטיים. את נסיעות המבחן הם ביצעו דווקא בגרסת ה-1.6 ליטר הרגילה והגרסה היוקרתית כמובן לא עשתה בסופו של דבר עליה לארץ… עם הגעתה לארץ של הפליסיה, הוצע תחילה הדגם בגרסת ה-1.3 ליטר ידנית המוכרת, כאשר המנוע שודרג בהזרקת דלק והצתה אלקטרונית, ההספק עלה ל-68 כ"ס ואמינותו השתפרה פלאים. הדגם הוצע ברמת גימור אחת "LX" שכללה אבזור צנוע למדי וגם את המפתח יכולתם להכניס לסוויץ' רק בכיוון אחד…  התאוצה ל-100 קמ"ש התקצרה ל-14 שניות והמהירות המרבית עמדה על 150 קמ"ש. במהלך 1996 הצטרפה להיצע גם גרסת 1.6 ליטר 75 כ"ס שכללה מנוע וגיר מתוצרת פולקסווגן, אותה יחידת כח אגב שהוצעה גם בפולו ובאיביזה והביצועים השתפרו פלאים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש. כאופציה, הוצעו בדגם גם ABS וכרית אוויר לנהג ששדרגו משמעותית את הבטיחות. במקביל החל שיווקה גם של גרסת הפליסיה קומבי (גרסת הסטיישן השימושית שהוצעה רק עם מנוע ה-1.6 ליטר). בשנת הדגם 1997 הגיעה גם גרסת דיזל 1.9 ליטר 64 כ"ס (16 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית 140 קמ"ש) שנמכרה בעיקר לשוק המוניות.

סקודה פליסיה תא נוסעים

תא נוסעים בסגנון דגמי פולקסווגן

והיתה גם סקודה ניו פליסיה – "הפנים החדשות של סקודה למיליניום"…

בשנת 1998 נחתה בארץ ה-"ניו פליסיה", מתיחת הפנים לדגם שהציעה בעיקר חזית חדשה לרכב ברוח שפת העיצוב החדשה של סקודה אותה פגשנו בעבר גם בדור הראשון של האוקטביה. יחד עם מתיחת הפנים לדגם, נרשם שדרוג נוסף של האיכות וכל המנועים הגיעו עם הזרקת דלק רב נקודתית. במקביל הגיעו גם גרסת "פיק אפ" מחודשת – טנדר 2 מושבים עם ארגז גדול יחסית ששווק כאן בגרסת בנזין 1.3 ליטר 68 כ"ס או דיזל 1.9 ליטר לבחירה, וגם גרסת הואן פלוס 1.9 ליטר דיזל בלבד, שהציעה מרכב סטיישן ייחודי עם 4 דלתות רגילות של פרייבט, לצד חלק אחורי שחובר לו ארגז גדול (ומכוער במיוחד) שהפך אותה לסוג של מסחרית שהיתה פופולרית בקרת עצמאים, טכנאים וחברות השכרה. זאת היתה גם הגרסה היקרה ביותר בארץ במשפחת הפליסיה.

סקודה ניו פליסיה

1998- פרסומת לסקודה ניו פליסיה

תמחור אטרקטיבי

יחד עם עליית האיכות והאמינות תחת כנפי פולקסווגן, התייקרה גם הפליסיה מול הפייבוריט היוצאת, ואיבדה את תואר "המכונית הזולה בארץ" שאפיין את הדגם היוצא. יחד עם זאת, היא הציעה משפחתית קומפקטית איכותית יחסית, במחיר מציאה של 47,300 שקל לגרסת ה-1.3 ליטר שהיה זול משמעותית מאחיותיה החורגות (סיאט איביזה 1.4 ליטר ב-54,300 שקל ופולקסווגן פולו 1.3 ליטר ב-60,800 שקל). רק דגמי לאדה סמארה ופורמה, פיאט אונו בשנתה האחרונה לשיווק ומכונית המיני סוזוקי מרוטי הציעו תג מחיר זול יותר, אך לא העניקו תמורה טובה יותר לכסף. כשהגיעה גרסת ה-1.6 ליטר שנה מאוחר יותר, מדובר היה במכונית ה-1,600 סמ"ק הזולה בישראל.

סקודה פליסיה

סקודה פליסיה ששרדה

תשרוד לאספנות?

סקודה פליסיה שווקה בארץ בשנים 1995-2000 וממנה נמכרו כאן אלפי יחידות מדי שנה. גם באירופה היא נחשבה ללהיט וממנה נמכרו לאורך שנות השיווק שלה כ- 1,401,500 מכוניות. לאורך השנים היא אכן הציגה התקדמות ענקית באמינות ובאיכות מול הפייבוריט היוצאת, אך לא באמת יישרה קו עם המתחרות האיכותיות מאירופה. באפריל 2001 החליף את הפליסיה בארץ הדור הראשון של הפאביה, יחד עם מעבר היבוא לידי צ'מפיון-ס.כ.ו.קאר, שהיתה שותפות של צ'מפיון מוטורס וקבוצת שלמה. נכון להיום מרבית הדגמים כבר נעלמו מהכביש, אולם לא ממש נדיר להיתקל באיזו פליסיה שעדיין נוסעת. בלוחות הרכב למכירה מצאנו רק אחת למכירה, דגם סטיישן 1.6 ליטר ידני עם 110,000 ק"מ משנת 1999 במחיר מבוקש (ואופטימי) של 7,000 שקל. האם נראה אחת כזאת בעוד כמה שנים בודדות עם רישוי אספנות? ככל הנראה שלא.

סקודה פליסיה סטיישן

סקודה פליסיה סטיישן למכירה

עוד מנוסטלגיה