נוסטלגיה לשבת: פולקסווגן חיפושית החדשה – "כי חיים רק פעם אחת"

50 שנה לאחר שהופיעה פולקסווגן חיפושית המקורית, ייסדה פולקסווגן את אופנת הרטרו בעולם הרכב עם דור חדש לחיפושית שהציע עיצוב יפהפה ומכלולים מודרניים של הגולף המשפחתית, אך במחיר שמיועד לבעלי ממון בלבד. סיפורה של פולקסווגן חיפושית החדשה.

ששי כהן 06 במאי, 2022
פולקסווגן חיפושית החדשה

פולקסווגן חיפושית היא ללא ספק אגדת רכב עולמית ובכלל אחת מאבני הדרך בהיסטוריה של תעשיית הרכב העולמית. היא החלה את דרכה בעולם לאחר עליית המפלגה הנאצית וכחלק מדרישת היטלר לייצר מכונית 5 מושבים זולה וחסכונית במיוחד בדלק, במהלך בו הרים את הכפפה פרדיננד פורשה שחבר לתעשיין הגרמני ד"ר פריץ נויימאייר, והוליד את החיפושית המקורית שהיתה גם למכונית הראשונה של פולקסווגן בעולם. עמידה במחיר הזול במיוחד שקבע היטלר הושגה בין השאר בזכות שימוש בעובדי כפייה יהודים במפעל החברה בתקופת השואה, שהיוו ארבעה מכל חמישה עובדים בחברה באותה תקופה. לא פחות מ-29.5 מיליון מדגמי החיפושיות יוצרו בעולם עד לסיום ייצור החיפושית המקורית ב-2003, כאשר בשנותיה המאוחרות היא כבר לא היתה רלוונטית למדינות המערב ויועדה בעיקר למדינות מתפתחות.


1994 – קונספט לחיפושית חדשה ומודרנית 

הצלחת החיפושית המקורית שנחשבה לאחד מסמלי המאה ה-20 של תעשיית הרכב, הובילה למהלך שיווקי חדש באמצע שנות ה-90, כאשר פולקסווגן הציגה דור חדש ומודרני למכונית שייסד קטגוריית מכוניות רטרו שפנו בעיקר לחובבי נוסטלגיה עם רכבים בעלי עיצוב קלאסי אך עם מכלולים מודרניים. ב-1994 הוצגה לראשונה החיפושית החדשה כדגם קונספט בתערוכת הרכב של צפון אמריקה, והתגובות החיוביות שהגיעו מהציבור הובילו לגרסת ייצור ששיווקה בעולם החל ב-1998. הדור החדש של החיפושית כבר לא היה רכב עממי, זול ובסיסי, ולמעט העיצוב החיצוני, לא שחזר שום דבר מהחיפושית המקורית. אפילו המנוע עבר לחזית וכך גם ההנעה. יחד עם זאת, עם הצגתה בארה"ב הפכה החיפושית החדשה ללהיט בין לילה, עם כמעט 90 אלף יחידות בשנת השיווק הראשונה, שהובילו לרשימת המתנה ארוכה במיוחד והתפתחות שוק של יד שניה ב-30% מעל למחירה כחדשה… בהמשך ההתלהבות פסקה והעסק נרגע לחלוטין.

פרסומת פולקסווגן חיפושית שנת 2000

פרסומת פולקסווגן חיפושית שנת 2000

אטרקציה על הכביש

החיפושית החדשה (השם הרשמי שלה אגב בעולם), היתה לא פחות מסנסציה על הכביש. מראה הרטרו היפהפה, שהצליח להיות מזוהה עם העיצוב המקורי באופן כמעט מדויק ועדיין להיראות מודרני ועתידני, סיפק את אחת המכוניות היפות, מתוקות ומיוחדות על הכביש. הדגם פותח על שלדת הגולף המשפחתית וחלק עימה מכלולים רבים, אך בניגוד לחיפושית המקורית והעממית, מותג כסוג של רכב פרימיום אופנתי לבעלי יכולת כלכלית דווקא. גם הייצור של הדגם לא התקיים על אדמת גרמניה, אלא במקסיקו, בעיקר משום שהדגם כוון בעיקר ללקוחות השוק האמריקאי. בתוך תא הנוסעים הציגה המכונית מראה שגרתי יותר לאותה תקופה, עם דשבורד שכלל משטח ענק שנמתח עד השמשה הקדמית, תא נוסעים מרווח משמעותית ביחס לדגם המקורי, אך עדיין עם התחכמויות קלות למען שמירה על מראה הרטרו, עם לוח שעונים קטן שכלל מד מהירות אחד גדול ומתחתיו מד סל"ד ומד דלק קטנים, גלגל הגה מעוצב ואגרטל מקורי מאחוריו עם מקום לפרח אחד בלבד לטובת ילדי הפרחים של שנות ה-60…

פולקסווגן חיפושית החדשה

אגרטל מובנה לפרח אחד מאחורי ההגה. מחווה לילדי הפרחים של שנות ה-60.

החיפושית החדשה מגיעה לישראל

בסוף שנת 1999 נחתה בארץ מכונית ראשונה לתקינה, אך שיווק הדגם החל רשמית רק במהלך שנת 2000. למרות תמחור גבוה וצפי למכירות לא גבוהות, החיפושית החדשה התייצבה כאן בגרסאות בנזין ודיזל עם תיבות הילוכים ידניות או אוטומטיות לבחירה. היצע הדגמים החל עם גרסת 2.0 ליטר בנזין שהפיקה 115 כ"ס והוצעה בשילוב לתיבה ידנית (10.9 שניות ל-100 קמ"ש ו-185 קמ"ש מרביים) או אוטומטית (12.9 שניות ל-100 קמ"ש ו-182 קמ"ש מירביים). לצידה הוצעה החיפושית TDI בעלת מנוע הטורבו-דיזל 2.0 ליטרים שהפיק 90 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.1 שניות ומהירות מרבית של 171 קמ"ש. שנה מאוחר יותר פסק היבוא של מרבית הגרסאות והיבואן התמקד רק בשיווק גרסת הבנזין האוטומטית. ב-2002 הוצגה בעולם גם גרסת הקבריולט החדשה של החיפושית, אשר יובאה החל מ-2004 לארץ לפי הזמנה אישית בלבד. לצידן הגיעו לאורך שלל השנים שלל חיפושיות בגרסאות שונות במסגרת יבוא אישי מארה"ב.

פרסומת פולקסווגן חיפושית 2001

פרסומת פולקסווגן חיפושית 2001

המכונית של ז'וז'ו חלסטרה?

כחלק ממאמצי השיווק בתחילת הדרך, נעשה שיתוף פעולה בין מגזין אוטו ליבואנית פולקסווגן, בו הוענקה המכונית ל-24 שעות לשחקן והקומיקאי צביקה הדר, אשר הביע את דעתו על הרכב בכתבה במגזין בחודש אפריל 1999. בכתבה סיפר צביקה שכאשר התחיל לעשות כסף בעבודה, רכש לעצמו רנו אקספרס חדשה שמאוד אהב, אך זכה לתגובות על הכביש בסגנון" " זה כל מה שערוץ 2 מאפשר לך?"… מאוחר יותר כאשר החליף אותה בשברולט לומינה חדשה, זכתה לתגובות בסגנון: "סחה ז'וז'ו, למה לא, תעשה עלינו כסף יא מ…". לאחר נהיגה עם החיפושית החדשה הוא סיכם שנהנה משפע של תשומת לב על הכביש, שתורגמו דווקא למחמאות ופרגון באופן נדיר שלצערו לא מאפיינים את הישראלי הממוצע.

פולקסווגן חיפושית החדשה 2000

1999: צביקה הדר, יגאל שילון והחיפושית החדשה במסגרת שת"פ עם מגזין "אוטו" רגע לפני תחילת השיווק בארץ. צילומים: זיו קורן

המכונית הפרטית היקרה ביותר של פולקסווגן בארץ

עם תחילת השיווק הוצעה המכונית במחיר גבוה שהחל מ-135,300 שקל לגרסת ה-2.0 ליטר הידנית, או 144,900 שקל לגרסה האוטומטית המבוקשת יותר בארץ. לשם השוואה, מחיר הגולף המשפחתית עליה פותחה החיפושית, החל מ-84,200 שקל לדגם ה-1.4 ליטר הבסיסי, אך החיפושית לא רק היתה יקרה יותר מכל משפחת הגולף (כולל דגמי ה-V5 וה-V6), אלא בגרסת הדיזל שלה 145,000 שקל היתה גם לפולקסווגן הפרטית היקרה ביותר בארץ (יותר מהפאסאט TDI 1.9 ליטר סטיישן). החל משנת 2003 שהוצעה כאן גם גרסת הקבריולט של החיפושית, המחיר זינק כבר לרבע מיליון שקל. החיפושית החדשה כמעט ולא נמכרה בארץ, אך תרמה רבות לתדמית המותג, והיתה חלק ממתקפת דגמים חדשים ומוצלחים שהובילו את מותג פולקסווגן למכירות שיא בישראל עם תחילת המילניום ומקום 2 ובפער קטן ממאזדה במכירות רכב בישראל בשנת 2001.

פולקסווגן חיפושית החדשה 2002

עדיין לא נעלמה לחלוטין מהכביש

תשרוד לאספנות?

החיפושית החדשה שווקה בישראל באופן סדיר בשנים 2000-2002 ולאחר מכן יובאה פחות או יותר לפי דרישה מיוחדת של הלקוחות, או בדגמים אמריקאים ביבוא אישי. מחירה היקר הפך אותה למכונית סטייליסטית ואופנתית שפנתה בעיקר לבעלי ממון ומכירותיה הסתפקו בתחילת הדרך בכמה עשרות בודדות של מכוניות בשנה, שהלכו ונחלשו עד לעצירת היבוא הסדיר ב-2002. בסה"כ נמכרו בעולם כ-234,442 עותקים של החיפושית החדשה עד להחלפתה בדור חדש בשנת 2011. דור ההמשך של "החיפושית החדשה" שנחת בארץ ב-2014, צויד בתג מחיר המקביל לגולף המשפחתית (130,000 שקל), אך גם במחיר אטרקטיבי משמעותית מבעבר הוא לא נחל הצלחה. נכון להיום החיפושית החדשה לא נכחדה לחלוטין מהכביש ועדיין מבוקשת בתור משומשת. 8 מודעות מהדור הראשון של החיפושית החדשה נצפו למכירה ביד 2 במחירים החל מ-14,500 שקל ועד 30,000 שקל לאחת שמורה יותר. האם נזכה לראות אותה באספנות בעתיד? ככל הנראה כן.

פולקסווגן חיפושית החדשה

אל תשליכני לעת זקנה…

עוד מנוסטלגיה