נוסטלגיה לשבת: פיאט פונטו דור 1 (1993-1999)

היא היתה מכונית השנה 1995, היתה הכי מרווחת בקטגוריה, הובילה את קטגוריית הסופר-מיני בארץ שנים למרות שלא היתה לה גרסה אוטומטית, גויסה לצה"ל ואף הוצעה גם בגרסת קבריולט הזולה בארץ ו-GT טורבו לחובבי הביצועים. סיפורה של פיאט פונטו דור ראשון.

ששי כהן 11 בדצמ, 2020
פיאט פונטו קבריולט

תמונה ראשית: פיאט פונטו קבריולט 1995, יד 14 עם יותר מרבע מיליון ק"מ על השעון, ששוחזרה למצב תצוגה ! צילום: עידן רכליס

השקה עולמית צנועה עם 1,000 עיתונאים…

בסיומה של עוד שנה לא מוצלחת לתעשיית הרכב האירופאית ולפיאט במיוחד, בה הפסידה החברה 300 מיליון דולר, הושקה בספטמבר 1993 פיאט פונטו, מחליפת האונו המצליחה שהיתה בעבר מלכת הקטנות באירופה וסבלה בשנים האחרונות שלה מירידה במכירות לאחר שאיבדה את הזוהר שלה והתקשתה לעמוד בתחרות מול המתחרות המודרניות. בניגוד להשקה העולמית של פיאט אונו שנחשבה להשקה היקרה בהיסטוריה, בה הוטסו כ-200 מכוניות להשקה העולמית לעיתונאים במרכז החלל של פלורידה בארה"ב, בהשקת הפונטו שנעשתה בימים של משבר כלכלי בפיאט, הסתפקו בהשקה צנועה יותר בסמוך למפעל החברה בטורינו, לשם הוזמנו כ-1,000 עיתונאים מרחבי העולם. מעט מאוחר יותר, היא זכתה בתואר הנכסף "מכונית השנה 1995" בדיוק כפי שזכתה האונו בשנת 1984.


הכי מרווחת בקטגוריה, אך פחות חדשנית מהאונו

בניגוד לאונו המקורית שהיתה מכונית סופר-חדשנית עם הצגתה, הפונטו החדשה היתה הרבה פחות מהפכנית וחדשנית, והתמקדה בעיקר בשמירה על הובלה בכל הנוגע למרחב הפנים והשימושיות, לצד שדרוג משמעותי של איכות ההרכבה, העמידות והאמינות שלא היו הצדדים החזקים של האונו. בדומה לקודמתה, גם הפונטו עוצבה ע"י סדנת העיצוב הנחשבת של ג'ורג'טו ג'וג'ארו (Giorgetto Giugiaro) והציעה עיצוב מודרני אם כי פחות יפה מהקורסה החדשה שהוצגה מעט קודם, ולמעשה היו לא מעט חילוקי דיעות אודות העיצוב החדש. יחד עם פלטפורמה חדשה לחלוטין ומידות שצמחו בכמה ס"מ מול האונו, כמיטב המסורת והמומחיות של פיאט בפיתוח מכוניות קטנות, הציעה הפונטו מרווח פנים חסר תקדים שהצליח להביך אפילו כמה משפחתיות. בתוך תא הנוסעים הציעה המכונית סביבת נהג מודרנית, עם לוח שעונים יפהפה עשוי מקשה אחת, תחושה הרבה פחות זולה, איכות ייצור וגימור גבוהים משמעותית ואבזור נדיב יותר כסטנדרט (כולל אופציה לצמד כריות אוויר). בסעיף השימושיות, נהנתה המכונית מתא מטען בנפח 275 ליטר, שהיה מהגדולים בסגמנט.

פרסומת פיאט פונטו 1994

פיאט פונטו מגיעה לישראל

בסוף קיץ 1994 נחתה בארץ הפונטו, אך שווקה כדגמי 1995. מסע הפרסום של היבואן בתחילת הדרך התמקד במודעות עם שאלות כמו "איך מגשימים את כל הדרישות שלך ממכונית? פיאט פונטו. התשובה.", במודעות שניסו לתאר את הפונטו כמכונית שיודעת לתת הכל: גם יפה, גם קומפקטית מבחוץ, גם גדולה בתא הנוסעים וכמובן חסכונית, בטיחותית ועם אבזור עשיר, ואפילו עם אחריות ל-3 שנים או 250,000 ק"מ הנדיבה בשוק. מה לא היה לה אגב? תיבת הילוכים אוטומטית שכבר היתה נחוצה גם בקטגוריית הקטנות. לצד אלה, הפונטו הגיעה לארץ בשלל גרסאות מרכב, החל מ-3 דלתות פשוטה וזולה, דרך גרסת ה-5 דלתות הפופולרית ועד טורבו 3 דלתות ספורטיבית וקבריולט 2 דלתות זולה אך מסובבת ראשים.

פרסומת פיאט פונטו 1995

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק הוצע הדגם החל מגרסת ה-פונטו 55 אשר כללה מנוע 1.1 ליטר 54 כ"ס שהציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-16.5 שניות ומהירות מרבית של 150 קמ"ש. מאוחר יותר הגיעה הפונטו 60 שצוידה במנוע 1.25 ליטר והפיקה 60 כ"ס  (14.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 160 קמ"ש). מעליה היתה הפונטו 75 שצוידה במנוע 1.25 ליטר 73 כ"ס שהציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש, שהיתה לדגם הפופולרי בישראל. בקצה הוצעה הפונטו 90 שצוידה במנוע 1.6 ליטר 88 כ"ס שהציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.5 שניות ומהירות מרבית של 178 קמ"ש. דגמי הפונטו הציעו התנהגות כביש טובה ונוחות נסיעה גבוהה יחסית, אך היו פחות ספורטיביים מהאונו הוותיקה. בשנת 1998 הגיעו לארץ גם מדגמי ה-1.7 ליטר טורבו-דיזל שהפיקו 69 כ"ס בעסקה שכללה בתחילה כמה מאות מכוניות עבור צה"ל ולאחר מכן הוצעו גם לשוק הפרטי. בשנת 1998 החל שיווק הפונטו 75 XTZ שצוידה במנוע 1.25 ליטר 75 כ"ס המוכר, אך עם חבילת אבזור עשירה יותר שהפכה לדגם הפופולרי במשפחת הדגמים. בשנת 2000 נוספה גם גרסת פונטו 85 -גרסת ה-16 שסתומים של מנוע ה-1.25 ליטר שהציעה 86 כ"ס ושיפרה את התאוצה ל-100 קמ"ש ל-10.9 שניות. רק מעטות ממנה נמכרו בארץ.

פיאט פונטו קבריולט

כיכבה גם בסדרה פלורנטין בשנות ה-90.

היתה גם מחליפה לאונו טורבו…  פונטו GT !

לצידם של הדגמים הרגילים, הוצעה גם גרסה ספורטיבית מעניינת יותר: הפונטו GT, שהיתה מחליפה למעשה של האונו טורבו. הדגם שווק רק בגרסת 3 דלתות ספורטיבית וצויד במנוע 1,372 סמ"ק שהפיק 133 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות, מהירות מרבית של 200 קמ"ש וסיפק חווית נהיגה ספורטיבית והרבה הנאה מהנהיגה.

פיאט פונטו GT

פיאט פונטו GT תא נוסעים. צילום: אליאב הירש

מחיר הפונטו GT עמד על 75,000 שקל, זול מהאופל קורסה GSI שנמכרה ב-79,300 שקל,  אך גבוה ממחיר איביזה GTI שעלתה 72,700 שקל ופיג'ו 106 XSI שעלתה 66,500 שקל וקליאו RSI ב-70,000 שקל.

פיאט פונטו GT

צמד פיאט פונטו GT ששרדו. צילום: אליאב הירש

והיתה גם פיאט פונטו קבריולט…

בשנת 1996 הגיעו גם  דגמי הקבריולט, שעוצבו ע"י סטודיו ברטונה וכללו מרכב 2 דלתות וגג בד מתקפל ידני, שהוסיפו עניין, אווירה של חופש ותדמית צעירה לדגם. היצע הדגמים כלל בבסיס את הפונטו 60 קבריולט, שהציעה מנוע 1.25 ליטר 60 כ"ס (15 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 150 קמ"ש) והפונטו 90 קבריולט שצוידה במנוע 1.6 ליטר 90 כ"ס (12.3 שניות ל-100 קמ"ש ו-170 קמ"ש מירביים). למרות שמדובר היה באותם ימים בדגמי ה-1.2 ו-1.6 ליטר היקרים בארץ, מצד שני, מדובר היה גם במכונית הקבריולט הזולה ביותר בארץ, וגם הסופר-מיני הפתוחה היחידה בישראל. ביחס לדגמי קבריולט אחרים בארץ, היא היתה ממש זולה עם 80,000 שקל לדגם ה-60 ו-90,400 שקל לדגם ה-90 החזק והמהודר יותר. דגמי קבריולט עממיים אחרים היו פורד אסקורט 1.8 קבריולט ב-131,500 שקל, פיג'ו 306 קבריולט מ-120,400 שקל ורובר 216 קבריולט מ-110,600 שקל, מה שגרם לפונטו להיות מבוקשת במפתיע וליהנות ממכירות נאות.

פיאט פונטו קבריולט

צמד פיאט פונטו קבריולט ששרדו ונמצאות בידי אותו אספן. צילום: עידן רכליס

סיפור הצלחה

הדור הראשון של פיאט פונטו שווק עד שנת 2000 וזכה להצלחה מרשימה בעולם, עם כ-500,000 מכוניות מדי שנה בממוצע שנמכרו והצליחו לחלץ את פיאט מהצרות שנקלעה אליהם טרם הוצג הדגם. גם בארץ זכה הדגם להצלחה עם אלפי יחידות מדי שנה, בעזרתם הוביל את שוק הסופר-מיני מאמצע שנות ה-90 (למרות שלא שווק בגרסה אוטומטית) ואף היה לדגם הנמכר ביותר של פיאט מאמצע שנות ה-90, עם פופולריות גבוהה גם בקרב ציי רכב וחברות השכרה שרכשו את הדגם בהמוניהם. את שנת 1998 היא אפילו סיימה כאחת מ-5 המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מכל הקטגוריות.

פיאט פונטו צבאית

1998: פיאט פונטו צבאית. (צילום: ישראל סאן, ארכיון הארוורד)

לצה"ל היא התגייסה בשנת 1996, תחילה בגרסת ה-75 ברמת גימור HSD הגבוהה שכללה גם כרית אוויר ו-ABS. מאוחר יותר היא שירתה גם בגרסת הדיזל שלה כרכב הצמוד של קצינים בדרגות רב-סרן וסא"ל, נגדים בכירים ובעלי תפקידים שונים. גם בסעיף האמינות הציגה הפונטו עמידות נאה ושיפור דרמטי מול האונו, ולמרות שלא היתה אמינה כמו היפניות המתחרות, היא תיזכר כזו שהחלה את מהפכת האיכות והאמינות אצל היצרן, וגם הדגם הראשון שסבל הרבה פחות  מבעיות חלודה שאפיינו את דגמי העבר. היצע הדגמים הרחב שלה בארץ ותג מחיר זול במיוחד כמשומשת, גרמו לה בהמשך להיות גם אחת ממכוניות הסטודנטים המבוקשות ביותר בארץ.

פיאט פונטו

2002: אתר YNET סוקר את רשימת המכוניות המשומשות המבוקשות ע"י סטודנטים

תשרוד לאספנות?

למרות הפופולריות הרבה של הדגם בשנות ה-90 וכמויות גדולות שעלו לכביש, מרבית דגמי הדור הראשון של הפונטו כבר ירדו מהכביש והדגם הפך לנדיר יחסית בכבישים. יחד עם זאת, לא מעט מכוניות עדיין מתגלגלות בקרב חובבי פיאט, והסיכוי שלהם להגיע לאספנות החל מעוד 4 שנים גבוה יחסית דווקא בדגמי הקבריולט או ה-GT המיוחדים יותר. נכון ליום פרסום הכתבה, רק 2 מכוניות נצפו למכירה בלוח יד 2, דגם 55 משנת 1996 ב-2,500 שקל ואחת משנת 2000 שמורה כחדשה ב-6,000 שקל (הדגם שבתמונה המצורפת).

פיאט פונטו דור 1

פיאט פונטו שמורה ביותר מדור 1 למכירה. לפרטים: אושר 050-4427292




עוד מנוסטלגיה