נוסטלגיה לשבת: פיג'ו 205

היא היתה המכונית המצליחה ביותר של פיג'ו בעולם, יוצרה 17 שנים ללא מתיחת פנים ובארץ נמכרה בעשרות אלפי עותקים, כולל תואר "מכונית המג"דים" וגרסת GTI אגדית, שתוארה בעיתונות הרכב המקומית גם כמכונית של מעצבי שיער שהתקרבה עד מאוד לפלח הגורמטים של ב.מ.וו…" סיפורה של פיג'ו 205.

ששי כהן 15 בפבר, 2020
פיג'ו 205 1983

בשנת 1983 הציגה פיג'ו את דגם ה-205, מכונית סופר-מיני חדשה שהחליפה את דגם ה-104 הוותיק, ומיד זכתה להצלחה גדולה שיחד עם השנים הפכה גם למכונית המצליחה ביותר של פיז'ו בעולם בכל הזמנים, עם 5.3 מיליון רכבים שנמכרו בעולם, עד להחלפתה ע"י ה-206 ב-1998, שהצליחה לשבור שוב את שיא המכירות בפיג'ו.



פיג'ו 205 נחתה בישראל בשנת 1984 ונכנסה לקטגוריית מכוניות הסופר-מיני, כמתחרה לדגמים כמו פיאט אונו, סוזוקי סוויפט, דייהטסו שרייד, רנו 5, סיטרואן ויזה ומתחרות וותיקות נוספות. הפיג'ו החדשה הציעה מרכב האצ'בק 5 דלתות מעוצב ומרווח יחסית לאותם ימים, והציעה תחליף משפחתי למשפחות צעירות עם מספיק מקום לארבעה נוסעים או זוג ו-3 ילדים, בעידן בו היינו הרבה פחות מפונקים ומכוניות סופר-מיני היוו משפחתיות לכל דבר. בנוסף, הציעה המכונית נוחות נסיעה מצוינת, התנהגות כביש מהנה ואמינות טובה יחסית לדגמי פיג'ו של אותם ימים, אך סבלה מסביבת נהג פלסטיקית שלא החזיקה מעמד באקלים הישראלי, עם דשבורד שאיבד צבע מהר יחסית ונטה להתפרק ואבזור קמצני יחסית במרבית השנים בהם שווקה כאן.

פרסומת פיג'ו 205

פרסומת פיג'ו 205 (מתוך "אוטו של פעם" בפייסבוק

פיג'ו 205 שברה לא רק שיאי מכירות בעולם, אלא כנראה גם שיא בייצור רכב שלא עבר מתיחת פנים עיצובית אפילו אחת. הדגם שווק בין השנים 1983-1999 ובשונה מהמקובל בעולם הרכב, לא זכה לאף מתיחת פנים שנגעה לעיצוב החיצוני, כאשר לאורך השנים עודכנו רק היצע המנועים ותיבות ההילוכים, חבילות אבזור שונות וב-1988 גם עדכון בתא הנוסעים שכלל דשבורד בעיצוב חדש. הדגם שווק לא פחות מ-17 שנים ובהצלחה מרשימה במכירות, שהיו עדות לעיצוב המקורי המוצלח, שהצליח להוות תחרות לשלל המתחרים החדשים שהגיעו עם השנים.

פיג'ו 205 1992

1992 – משלחת של בכירים מפיג'ו צרפת מבקרת בבונדד של לובינסקי בבני ברק

היצע המנועים בתחילת הדרך כלל מנועי בנזין 1.0 ליטר ו-1.1 ליטר צנועים, ששודכו לתיבת הילוכים ידנית עם 4 הילוכים, כאשר כמות קטנה של רכבים מדגם ה-GT החזק (1.4 ליטר 80 כ"ס) ששודכה לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים.  בשנת 1988 עברה ה-205 עדכון משמעותי לתא הנוסעים והיצע המנועים התחדש בדגמי 1.4 ליטר ו-1.0 ליטר ששודכו לתיבה ידנית 5 הילוכים וגרסת GTI חדשה שצוידה במנוע 1.9 ליטר 130 כ"ס. ב-1989 נחתה בארץ גם גרסת ה-205 ראלי, שצוידה במנוע 1.3 ליטר 103 כ"ס עם קרבורטור כפול והציעה חלופה זולה ומהנה ל-GTI אשר שווקה כאן עד 1991.

פיג'ו 205

אירוע מכירות ב-1994, בו הוצעה גרסת ה-TOP XRI, מהדורת 3 דלתות בעיצוב ספורטיבי שהציע מראה של GTI ללא היכולת. (צילום:ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

בשנת 1992 צוידה ה-205 במנוע 1.6 ליטר וגיר אוטומטי שעזרו להגדיל את מכירות הדגם בתקופה בה החלו להתאהב בארץ בגירים אוטומטים. בשנת 1995 עברו גם מנועי ה-1.0 ליטר ו-1.4 ליטר להזרקת דלק, איתם המשיך הדגם עד להפסקת הייצור בשנת 1999. בין לבין, כדי לתחזק את מכירות ה-205 לאורך השנים ולשמור על מכירות גבוהות לדגם שמסרב לעבור מתיחת פנים, השיקה החברה בארץ גרסאות אבזור שונות עם ה-TOP XRI – גרסת 3 דלתות עם חבילת אבזור ספורטיבית שפנתה לצעירים וניסתה להציע הופעה חיצונית בסגנון GTI אבל ללא היכולות הספורטיביות, וגרסת "205 STYLE" חמש דלתות מאובזרת יותר שניסתה לפתות יותר לקוחות פרטיים. גם כאשר הציגה בתחילת שנות ה-90 פיג'ו את ה-106 ולאחר מכן את ה-306 כדגמי המשך ל-205 ולגרסת הסדאן שלה ה-309, הלקוחות בעולם לא התרשמו שבאמת יש לה מחליפה והדגם שווק עד שהוצגה לה מחליפה אמיתית (ה-206) כאשר בשנים האחרונות היא שווקה בארץ בגרסת 205 Forever שהגיעה מספרד וכללה אבזור עשיר יותר רגע לפני שירדה מפס הייצור.

פיג'ו 205 GTI

פיג'ו 205 GTI -חלומם של חובבי הרכב, אך גם של מעצבי שיער, קוסמטיקאיות וילדי עשירים מפונקים

פיג'ו 205 GTI…

בשנת 1985 הגיעה לארץ ה-205 GTI האגדית, גרסת הספורט שצוידה במרכב 3 דלתות בלבד, שהציעה עיצוב ספורטיבי מפתה, יחד עם אבזור חיצוני ספורטיבי שכלל חישוקי "14 קלים ספורטיביים, קשתות גלגלים מודגשות מפלסטיק (היום בטח היו קוראים לה-205 CROSS…), פנסי ערפל, מגיני דלתות, גג נפתח וסמלי GTI על הכנף האחורית, שהפכו את הרכב לסנסציה על הכביש. בתוך תא הנוסעים צוידה בהגה ספורטיבי, מושבי ספורט, דוושות ספורט ושטיחים אדומים שחיממו את האווירה הספורטיבית, ומתחת למכסה המנוע צוידה המכונית במנוע 1.6 ליטר 105 כ"ס בתחילת הדרך ו-115 כ"ס מאוחר יותר, שיחד עם גיר ידני, הציעו ביצועים חמים לאותם ימים (9.1 שניות ל-100 קמ"ש), בולמים מחוזקים והתנהגות כביש מהנה שהצדיקה את שילוב האותיות GTI.

פיג'ו 205GTI

מעריב 1990: גם שם לא חסכו בתיאור לקוחות ה-GTI…

ה-GTI התחבבה לא רק על חובבי רכב, אלא הפכה גם לסוג של תכשיט עבור נשים אמידות, מעצבי שיער ורבים אחרים, שלא באמת ניצלו את יכולות הרכב ורכשו אותו כדי להיות אופנתיים (בתור משומשת, הבחירה הטבעית היתה דווקא לרכוש מסוג לקוחות אלו מכונית, בשל החיים הקלים יותר שעברה המכונית אצלם). בשנת 1986, כחלק ממסע קידום מכירות של ה-GTI וה-205 בכלל, הובאה לארץ למשך שבוע ה-205 T16, גרסת הראלי כפולת ההנעה הספורטיבית של הדגם, שהשיע לסיבוב דאווין והתמקמה במשך שבוע בכל יום בסניף אחר של פיג'ו ברחבי הארץ.

פרסומת פיג'ו 205 בשנת 1986

פרסומת פיג'ו 205 בשנת 1986

לצידה של המכונית הגיעה באותה שנה גם ה-205 CTI, גרסת הקבריולט המוחצנת עוד יותר של הדגם, אשר נמכרה כאן במספרים נמוכים משמעותית.  בשנת 1988 הצטרפה להיצע גם ה-GTI 1.9 ליטר (זוהתה חיצונית ע"י ג'נטים "15 בעיצוב שונה), שהפיקה 130 כ"ס והציעה 7.8 שניות ל-100 קמ"ש לצד מהירות מרבית של 206 קמ"ש, שהיכו את המתחרות בשוק. בשנת 1992 איבדו גרסאות ה-GTI וה-CTI את מנוע ה-1.6 ליטר בשל תקנות זיהום אוויר באירופה, ושנה מאוחר יותר פסק שיווק גם גרסת הקבריולט. ה-205 GTI הציגה אמינות טובה יחסית, כאשר התקלות העיקריות נגעו לסתימות במערכת ההזרקה שגרמו לגמגומים ורעידות של הרכב בסרק. באופן מפתיע, היא נמכרה במספרים גבוהים מאוד ביחס למכירות של דגמי ספורט בשוק הישראלי, עם סביב ה-200 מסירות מדי שנה, מה שהפך אותה למחזה נפוץ למדי בכבישים. במגזין "אוטו" היא תוארה באותם ימים כרכב גם של מעצבי שיער, קוסמטיקאיות וילדות מפונקות, והפיכתה לסמל של יש לי קרוב מאוד לפלח הגורמטים של ב.מ.וו…

פיג'ו T16 205

פיג'ו T16 205 מבקרת בישראל במלון שרתון ת"א ב-1986 (צילום:ישראל סאן)

שירות נרחב בצה"ל, במשטרה ובציי רכב

אלפי דגמים של ה-205 שירתו גם שנים ארוכות שירתה בצה"ל, כרכב צמוד למג"דים, קצינים בדרגות שונות, וכרכבי יחידה שלרוב עברו התעללות ע"י נהגי בוס, שלל נהגים בסדיר ואנשי קבע שהשתמשו ברכב לצורך ביצוע משימות או שימוש פרטי. הצבא רכש את הדגמים בצבע לבן וקרם בלבד לתקופה של 5 שנים, כאשר מרבית הרכבים שוחררו לאחר שצברו 200,000 ק"מ. גם צי המשטרה הצטייד בכמות גדולה של 205 בצבע לבן, כרכב צמוד למפקדי תחנות, הבולשת ולשימושים שונים של תחנות המשטרה, וגם חברות ההשכרה רכשו כמויות גדולות מאוד של דגמי ה-205 לאורך השנים, רובם בגרסאות הבסיס החלשות.

פיג'ו 205 משטרה

פיג'ו 205 בשירות המשטרה. תחנת דיזינגוף ת"א 1991. (צילום:ישראל סאן)

אגדה צרפתית

בסה"כ נמכרו בישראל סביב ה-30,000 מדגמי פיג'ו 205 לאורך 17 שנות שיווק הדגם בארץ, שזכה למכירות נאות בשוק הפרטי, בציי הרכב ובשוק המוסדי, כאשר גרסאות ה-GTI נמכרו בכמויות ענקיות ביחס לדגמי ספורט בישראל, עם מאות רכבים מדי שנה, ולצערנו גם חלקם ירדו מהר מהכביש עקב תאונות רבות. מרבית דגמי ה-205 נעלמו כיום מהכבישים, כאשר מעטים מהם (כולל גרסאות GTI ו-CTI בודדות) נמצאים היום בידי אספני רכב. נכון ליום פרסום הכתבה, רק 2 מודעות של פיג'ו 205 מפורסמות כיום בלוח יד 2, XR ידנית ממודל 1995 ו-205 FOREVER ידנית משנת 1997 במחירים של 4,500-7,500 שקל. אם חשקה נפשכם ברכב אספנות שיהיה קלאסי ברמה עולמית, כדאי אולי שתשימו יד על אחת מהן.




עוד מנוסטלגיה