נוסטלגיה לשבת: קיה ספיה – "היפנים בלחץ ממנה"…

המשפחתית הראשונה של קיה בישראל זכתה להשקה (יחד עם המותג) בהשתתפות מנכ"ל קיה העולמית שאף נפגש עם ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. קמפיין הפרסום המעולה שלה הציג יפני שנלחץ ממנה וצרח "קאיה קאיה קאיה", אבל סיפור הצלחה היא לא באמת היתה. סיפורה של קיה ספיה.

ששי כהן 23 באפר, 2021
קיה ספיה 1997

תמונה ראשית: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

מלחמת קוריאה בישראל

שנת 1994 היתה שנת החדירה של המותגים הקוריאניים לישראל: טלקאר יבואנית דייהטסו היתה החלוצה כשהשיקה את דייהו רייסר בשוק וזכתה להצלחה מטורפת עם 10,000 מכוניות בשנת השיווק הראשונה שלה. מספר חודשים מאוחר יותר, הצטרפה גם כלמוביל יבואנית מיצובישי כשצירפה את יונדאי למערכה עם דגמי הלנטרה, האקסנט וה-H100, שסימלו את כניסתו של יצרן הרכב הגדול בקוריאה, ובאותה השנה קיבלה גם סמלת יבואנית פיאט את זיכיון יבוא מכוניות קיה, יצרן הרכב השני בגודלו בקוריאה, שהחל את פעילותו בארץ עם המשפחתית קיה ספיה בתחילת הדרך. (לפני זה הגיעו לכאן מספר קטן של טנדרים CERES מתוצרת קיה ע"י חברת עופר). שנת 1994 סימלה את הטרנד החדש של המכוניות הזולות מקוריאה ששטף את הארץ, במהלך שמזכיר השנה גם את פלישת המותגים הסינים לישראל. האם זה אומר שבעוד כמה שנים גם המותגים הסינים יכבשו את השוק הישראלי? לא נתפלא בכלל אם זה יקרה.


קאיה ולא קיה…

עם השקת מותג קיה בישראל בסוף 1994 כדגמי '95 ע"י חברת בת חדשה של סמלת שענתה לשם "ק.מ.י " (קוריאן מוטורס ישראל), הוחלט שכחלק מהחדרת המותג לארץ, שמו יקרא בישראל קאיה (KAYA) ולא קיה כנהוג בכל העולם, בשל החשש ששם כמו "קיה" יבהיל את הישראלים ועשוי להיקשר עם המילה " הֵקִיאָה "… המעבר לשם העולמי "קיה" אגב, החל עם העברת זיכיון היבוא בשנת 2008 לחברת טלקאר, מה שלא מפריע עדיין להמון ישראלים להמשיך ולהשתמש בשם קאיה עד היום. לאירועי השקת המותג בארץ בתחילת 1995, הגיעו בכירים רבים מקוריאה, לרבות מנכ"ל קיה העולמית, שאף זכה לפגישה אפילו עם ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז"ל.

קיה 1995

1995: ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז"ל עם מנכ"ל קיה העולמית ומיכאל לוי הבעלים של סמלת. (צילום של ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

קיה ספיה

הדגם הראשון של היצרן בישראל והחשוב ביותר שלו בחדירה לשוק באותה תקופה, היה קיה ספיה, משפחתית ראשונה מפיתוח עצמאי של קיה שהוצגה בעולם ב-1992, פותחה על בסיס מאזדה 323 הוותיקה ונועדה להתחרות בסגמנט המשפחתיות הזולות שצמח במהירות בארץ באותה תקופה, וכלל את הדייהו רייסר וסופר רייסר, מאזדה 323 סדאן, מיצובישי צ'אמפ, יונדאי אקסנט ועוד. הדגם שווק בארץ עם מנוע 1.6 ליטר 81 כ"ס, בגרסאות ידניות 5 הילוכים (11.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 172 קמ"ש) ואוטומטיות 4 הילוכים (15.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 165 קמ"ש) והציע מרווח טיפולים נאה עם טיפול אחת לשנה או 20,000 ק"מ. הדגם שווק ברמת גימור GTX מאובזרת למדי בדגמים האוטומטיים, שכללה את כל האבזור החשמלי המקובל, בתוספת מערכת סטריאו מקורית, אנטנה חשמלית וצבע מטאלי כלול במחיר. הגרסה הידנית (SLX) היתה פחות מאובזרת, הסתפקה באבזור חשמלי מצומצם, וויתרה על מערכת הסטריאו המקורית ומבחוץ הגיעה עם פגושים שחורים, עיצוב שונה לפנסים האחוריים וללא טסות לגלגלים. בשנת 1997 הוחלף הדגם בארץ ע"י הספיה ליאו, הגרסה המחודשת של הדגם שהוצעה בגרסת סדאן תחרותית יותר שהיתה למשפחתית הקומפקטית האוטומטית הזולה בארץ לזמן קצר, ולצידה גרסת 5 דלתות שימושית ומעוצבת יותר לדגם שהשתלטה על מכירות הדגם בארץ והוצעה כאופציה גם עם מנוע בנזין 1.8 ליטר שהפיק 111 כ"ס ושודך לתיבה אוטומטית.

קיה ספיה 1995

1994: קיה ספיה מוצגת לעיתונאים באולם התצוגה ברחוב יגאל אלון בת"א בשלבי בנייתו. (צילום של ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

תמחור גבוה בארץ

באופן שגוי ובניגוד לתמחור התחרותי שאפיין את המתחרות הזולות מקוריאה, בחרה סמלת להציג תג מחיר גבוה ביחס לחבורת המשפחתיות הזולות, עם תג מחיר התחלתי של 64,900 שקל לדגם הידני, ו- 69,900 שקל לדגם האוטומטי. לשם השוואה, דייהו סופר רייסר 1.6 אוט' נמכרה ב-66,000 שקל, יונדאי אקסנט 1.5 אוט' נמכרה ב-64,500 שקל, מאזדה 323 סדאן ב-70,900 שקל ורק מיצובישי צ'אמפ התאילנדית היתה הזולה בקבוצה עם תג מחיר של 57,800 שקל לדגם האוטומטי.

קיה ספיה פרסומת 1995

פרסומת 1995: קאיה ספיה מציעה לך חברות (בעידן הטרום פייסבוק, כן?) 🙂

מסע פרסום חכם: היפנים בלחץ – קאיה קאיה קאיה קאיה קאיה

את אחד ממסעות הפרסום המוצלחים ביותר להחדרת מותג רכב חדש בישראל, ניתן בהחלט לזקוף לזכותה של סמלת, שהשיקה פרסומת ראשונה למותג בה נצפתה דמות המציגה כביכול בכיר בתעשיית הרכב היפנית, אשר עובר התקף חרדה עקב חדירתו של היצרן הקוריאני לשווקים בכל העולם, אשר גונב לקוחות של יצרני הרכב היפניים. הסרטון המשעשע סוכם בהצהרת הקריין : "היפנים חוששים ממנה, אבל אתם עומדים להתאהב…" ובאותה תקופה, לא היה כמעט אדם בארץ שלא שמע על השם קאיה בעקבות הפרסומת החביבה. למי שלא ראה, או שמתגעגע… הוא מובא כאן שוב. צפיה מהנה 🙂

היפנים לא באמת נלחצו…

בסיכומה של שנת השיווק הראשונה, המכירות של קיה בישראל היו די צולעות והתרכזו בעיקר במכירה של כמויות לא גדולות לשוק ציי הרכב והרבה פחות ללקוחות פרטיים. מסע הפרסום של ה-"קאיה" הוכתר כהצלחה גדולה ביותר, כאשר לא היה כמעט בן אדם בארץ שלא זמזם את ה-"קאיה קאיה קאיה", אבל בסופו של דבר, תמחור גבוה ויכולות בינוניות מינוס של הרכב לא הביאו את הרוכשים לאולמות התצוגה, ומנגד, המתחרות מקוריאה בהחלט עשו חיל: דייהו סיימה את שנת 1995 כמותג השלישי הנמכר בישראל ! עם 10,723 מסירות ויונדאי במקום הרביעי עם 10,366 מכוניות. את המקום השני באותה שנה תפסה מיצובישי ואת המקום הראשון, תאמינו או לא, החזיקה פיאט באותה שנה, הודות למכירות היסטריות של האונו הוותיקה והפונטו החדשה (סה"כ 14,009 מסירות !).

קיה ספיה 1996

תשרוד לאספנות? 

קיה ספיה / ליאו שווקה בארץ עד שנת 1999, אז הוחלפה ע"י דגם המנטור. לאורך השנים היתה המכונית אמינה למדי, אולם היתה משפחתית שהשתייכה לעידן הקודם של קיה, לפני שהיא עברה את מהפכת האיכות והאמינות. נכון להיום מרבית הרכבים שעלו לכבישי ישראל כבר ירדו מהכביש (רק 20 מכוניות נותרו עם רישוי פעיל לפי משרד התחבורה). נכון לפרסום הכתבה נצפתה רק מכונית אחת למכירה בלוח יד 2, מודל 1996 עם תקלה במנוע ב-2,000 שקל… מעבר לכך, לא מדובר במכונית שהצטיינה בשום סעיף (אולי למעט במסע הפרסום המוצלח…) והסיכוי שלנו לפגוש אותה בהמשך בשוק האספנות שואף ל-0.



עוד מנוסטלגיה