נוסטלגיה לשבת: קיה קלארוס – "סופר משפחתית"

הגרסה הקוריאנית של מאזדה 626 נחתה בישראל בסוף שנת 1996 ובמקום להתחרות מעמדת נחיתות בקטגוריית המנהלים, הוצעה דווקא לקטגוריית המשפחתיות כ-"סופר משפחתית" עם תא הנוסעים המרווח ביותר, מנוע 2.0 ליטר ותג מחיר תחרותי. האם הטריק השיווקי הזה עבד? סיפורה של קיה קלארוס.

ששי כהן 17 בדצמ, 2021
קיה קלארוס

בתמונה הראשית: כוכב בית"ר ירושלים רונן חרזי, מקבל את המפתחות של קיה קלארוס בשנת 1997 במסגרת קידום מכירות. צילום: ארכיון הרווארד

בסוף שנת 1996 הציגה חברת ק.מ.י, יבואנית קיה לישראל (מקבוצת סמל"ת), את משפחת הדגמים החדשים שלה לשנת 1997, בעזרתה ציפו להגביר משמעותית את מכירות המותג הקוריאני בישראל שחגג שנתיים לשיווק. לצידן של גרסאות מנוע חדשות לקיה ספיה המשפחתית ולרכב השטח ספורטאז', הציג היבואן גם את הפרג'יו לקטגוריית המסחריות ואת הקלארוס, מכונית המנהלים הראשונה של קיה בישראל, שכחלק מאסטרטגייv שיווקh,, הוחלט "לשנמך" אותה ולהציע אותה דווקא כמתחרה בקטגוריית המשפחתיות.

מהדורה קוריאנית למאזדה 626

הקלארוס הוצגה בעולם בשנת 1995 והיתה למשפחתית הגדולה הראשונה שפיתחה קיה, ובחלק מהשווקים בעולם שווקה גם בשם "קרדוס" (Credos). יחד עם זאת, לא היה מדובר בפיתוח מלא של הרכב מתוצרת קוריאנית, אלא שיתוף פעולה נוסף עם מאזדה, בו פיתחה קיה מכונית שהתבססה על מכלולי מאזדה 626, וכמו המקור, גם במקרה של הקלארוס מדובר היה במכונית גדולה ונאה למראה, אך בניגוד ל-626 שהוצעה גם בגרסת 5 דלתות יפהפייה, הקלארוס שווקה רק בגרסת הסדאן 4 דלתות הפחות נועזת ומפתה, אך עדיין הציעה הופעה מכובדת וממדים גדולים עם אורך של 4.7 מטר, רוחב של 1.77 מטר ובסיס גלגלים של 266 ס"מ, שהציבו אותה כמתחרה טבעית לקטגוריית המנהלים בארץ. בתוך תא הנוסעים העיצוב היה בסגנון יפני שגרתי וחסר מעוף (משעמם), עם אווירה קודרת בצבע אפור, איכות הרכבה נמוכה מהמקובל מתוצרת יפן ואבזור שכלל את כל החשמול הנדרש בתוספת צמד כריות אוויר ו-ABS אך לא מעבר. יחד עם זאת, היא היתה מרווחת מאוד וכללה מרווח מצוין גם ליושבי הספסל האחורי, אך תא המטען שלה הסתפק בנפח צנוע של 351 ליטר בלבד.

קיה קלארוס 1998

פרסומת קיה קלארוס 1998

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק, הוצעה הקלארוס בגרסה אחת בלבד שכללה מנוע בנזין 2.0 ליטר מתוצרת מאזדה שהפיק הספק של 133 כ"ס ו-17.4 קג"מ (לעומת 115 כ"ס במאזדה 626), ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים. הביצועים היו נאים עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-11 שניות ומהירות מרבית של 198 קמ"ש. בשנת 1998 הצטרפה להיצע גם הקלארוס סטיישן (Parktown) שהחזירה לארץ לאחר שנים את קטגוריית הסטיישן 7 מושבים עם מושב אחורי ספרטני שמוקם בתא המטען ופנה לאחור, יועד לצמד ילדים קטנים ולא היה נוח לישיבה ובוודאי לא בטיחותי עבורם למרות שהיו לו צמד חגורות בטיחות. יחד עם זאת, הגישה אליו היתה דרך דלת תא המטען, מה שגרם לזאטוטים שישבו בו סוג של אטרקציה. האבזור האופציונלי כלל דיפונים דמויי עץ לתא הנוסעים, מערכת רדיו-דיסק ואזעקה.

קיה קלארוס סטיישן

קיה קלארוס סטיישן 7 מושבים- צילום של רונן טופלברג מתוך מגזין הגה 1999

אסטרטגיית שיווק: במקום זנב לאריות (במכוניות המנהלים) ראש לשועלים (בקטגוריית המשפחתיות)

עם הגעתה לארץ של הקלארוס, ידעו יבואני קיה שהדגם אינו יכול להתחרות באמת בטובי סגמנט מכוניות המנהלים בישראל, וכחלק ממהלך שיווקי הוחלט לא למתג את הקלארוס כרכב מנהלים, אלא כ-"סופר משפחתית" אשר תהיה הגדולה והמרווחת בקטגורית המשפחתיות, מצוידת במנוע 2.0 ליטר חזק והופעה מכובדת של מכונית מנהלים, וכל זאת עם תג מחיר משפחתי שהחל ב- 93,000 שקל עם הצגתה בארץ, והיה זול משמעותית ממכוניות המנהלים (שמרביתן הוצעו סביב ה-105-110 אלף שקל לגרסאות הכניסה) והצליח להתברג ברף המחיר של המשפחתיות היקרות כמתחרה להונדה סיוויק SR (92,185 שקל), מאזדה לאנטיס F (92,900 שקל), רנו מגאן סדאן 2.0 ליטר (94,000 שקל) ושברולט קוואליר LS (99,500 שקל). בשנת 1999 שהצטרפה גרסת הסטיישן, היא היתה מכונית ה-7 מושבים הזולה בישראל עם תג מחיר הגבוה ב-4,000 שקל בלבד מגרסת הסדאן. למעשה המתחרה היחידה שלה באותה תקופה היתה מיצובישי ספייס וואגן שעלתה לא פחות מ-17,000 שקל יותר!

קיה קלארוס

1997: רונן חרזי, שחקן בית"ר ירושלים מקבל את מכוניתו מסוג קיה קלארוס. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

הצליחה?

לרוע המזל של הקלארוס, קרוב לשנה לאחר שהחל שיווקו של הדגם (שנמכר בינתיים די בעצלתיים), נחת בארץ הדור החדש של מאזדה 626, שגם שם החליטו יבואני מאזדה לוותר על התחרות בשוק מכוניות המנהלים ולהציע חלופה איכותית וגדולה לשוק המשפחתיות במחיר דומה. אם לקיה היה את ה-"סופר משפחתית", אז במאזדה כינו את ה-626 החדשה כ-"מולטי משפחתית", וכך הדור החדש של מאזדה הסתער על השוק המקומי ובשנה הראשונה לשיווק מסר כאן 4,066 עותקים, שהקנו לו את המקום השישי ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר בארץ באותה שנה. מנגד, הקלארוס לא התרוממה ומכירותיה אף צנחו יחד עם מכירות קיה שצללה ב-43% במכירות באותה שנה, בשל היצע דגמים בינוניים למדי ביכולותיהם ומוניטין לא ממש מוצלח באותם השנים.

קיה קלארוס

קיה קלארוס – מרבית המכוניות כבר ירדו מהכביש

תשרוד לאספנות?

קיה קלארוס שווקה בישראל בשנים 1997-2000 וממנה נמכרו כמה מאות בודדות של מכוניות מדי שנה עד 1999 ומעטות בשנת 2000. הקלארוס לא היתה איכותית, מקורית ואמינה כמו ה-626 עליה התבססה, סבלה מתא נוסעים לא ממש עמיד ונוחות נסיעה לא מלהיבה, הפסידה כאן מבחני דרכים השוואתיים (כמו למשל לרנו מגאן סדאן 2.0 ליטר בפברואר 97') ובאופן כללי סבלה מיחס לא ממש מחמיא של עיתונות הרכב, שהצטרף למוניטין בעייתי של המותג בארץ באותה תקופה. נכון ליום פרסום הכתבה, לפי נתוני משרד התחבורה כ-11 מדגמי הקלארוס עדיין נעים על כבישי ישראל עם רישוי פעיל, אך לא מצאנו בלוחות היד 2 אף רכב למכירה. האם מישהו שומר רכב כזה לאספנות? קשה לנו להאמין.

עוד מנוסטלגיה