נוסטלגיה לשבת: קרייזלר איגל ויז'ן -"האמריקאית היפה ביותר"…

עם יותר מ-200 כ"ס על הנעה קדמית, מרכב באורך של יותר מ-5 מטרים, פרונט בעיצוב תוקפני ועיצוב מרשים שהפגין נוכחות וסמל סטטוס על הכביש, היתה קרייזלר איגל ויז'ן הסנונית הראשונה במתקפת דגמים חדשים של היצרן על כבישי ישראל משנת 1994, אך היתה זו שדווקא נחלה כישלון חרוץ בסדרת הדגמים החדשה.

ששי כהן 31 בדצמ, 2021
קרייזלר איגל ויז'ן

שנות ה-90 האירו פנים למותגי הרכב האמריקאים בישראל. את יריית הפתיחה עשו כאן בתחילת שנות ה-90 צמד המסחריות התאומות GMC ספארי ושברולט אסטרו, ואחריהן הגיעו דגמי פונטיאק טמפסט והאחות התאומה שברולט קורסיקה, פונטיאק גרנד פרי וקרייזלר סראטוגה שנמכרו כולם במספרים נאים. בשנת 1994 כחלק מתהליך התחדשות שעבר מותג קרייזלר בצפון אמריקה, ואסטרטגית היצרן לנסות לחדור לשוק האירופאי עם שלל דגמים חדשים שמותאמים קצת יותר לטעם האירופאי, הגיעה לכאן הסנונית הראשונה במבחר הדגמים החדשים של היצרן, והיא מכונית הסאלון קרייזלר איגל ויז'ן, ששווקה בשוק האירופאי וגם אצלנו תחת השם "קרייזלר ויז'ן".

צאצא אמריקאי מזן חדש

קרייזלר איגל ויז'ן פותחה ע"י חטיבת Eagle שנרכשה זמן קצר לפני ע"י החברה, ונחשפה לראשונה בתערוכת הרכב של צפון אמריקה בשנת 1992, כחלק ממתקפת דגמים אמריקאים חדשים שהציג היצרן וכללו את מכונית הספורט וויפר, המיניוואן וויאג'ר, והמשפחתית החדשה קרייזלר נאון, שהבטיחו תפיסת מחשבה חדשה, שדרוג לשפת עיצוב חדשה ונחשקת יותר, ומעבר להתחרות בדגמי מכוניות איכותיים יותר בעולם. לפחות מבחינת הממדים החיצוניים, הויז'ן היתה מכונית אמריקאית קלאסית שנמתחה לאורך של לא פחות מ-5.12 מטר, רוחב של כמעט 1.9 מטר, והציעה בסיס גלגלים ענק לזמנו שנמתח על 287 ס"מ. עם מידות כאלו וקוטר סיבוב של 11.5 מטר, ביצוע חניה בארץ, לא היה הצד החזק שלה. גם נפח תא המטען היה עצום וגדול מכל מכונית סאלון אחרת עם 512 ליטר ואל אלו הצטרפו עיצוב חיצוני מודרני ומסובב ראשים, שסיפק הרבה כבוד וסמל סטטוס לנוהגים בו. בקיצור, עיצוב מהפנט, ממדים חיצוניים של מרצדס S קלאס, אך עם תג מחיר של מחצית ממנה.

קרייזלר איגל ויז'ן

החידון לשבת: כמה ילדים צריך כדי להסתיר קרייזלר ויז'ן אחת? קרייזלר ויז'ן מתארחת בכפר חב"ד. צילום של איה ב. מתוך מגזין "אוטו" יולי 1994

קרייזלר ויז'ן מגיעה לישראל

עם תחילת קיץ 1994 החלה חברת מכשירי תנועה יבואנית קרייזלר בזמנו לישראל בשיווק הויז'ן החדשה, שהצטרפה באולם התצוגה לדגם הסראטוגה הוותיק והמיושן, והגיעה להתחרות בשוק מכוניות הסאלון בדגמים אמריקאים כמו ביואיק לה סייבר ופורד טאורוס, ובדגמים אירופאים כמו ב.מ.וו סדרה 5, וולוו 850 ואחרים. הדגם שווק בארץ בגרסת מנוע אחת עם 2 רמות גימור לבחירה, שצוידה במנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר 24 שסתומים, שהפיק 211 כ"ס ומומנט מרבי של 30 קג"מ ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים והנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ארכה 9.5 שניות והמהירות המרבית עמדה על 214 קמ"ש, וצריכת הדלק במציאות עמדה על 6-7 ק"מ לליטר בממוצע. במבחני הדרכים שנערכו בארץ, דיווחו הכתבים על שדרוג עצום ביחס ליכולות הדגמים האמריקאים, אך עדיין לא באמת מכונית שיכולה להתחרות במיטב התוצרת האירופאית. הביצועים של הרכב היו הקלף המנצח שלו אך בעיקר בקו ישר, הנוחות הסתפקה בציון בינוני וכך גם התנהגות הכביש, אך תא הנוסעים היה בנוי היטב, עם הנדסת אנוש טובה מהמקובל לדגמי אמריקה ואבזור עשיר שכלל את כל הצעצועים החשמליים המקובלים, בתוספת תאורת פנים עשירה במיוחד, מושבי קטיפה, המון תאי אחסון חכמים, שלל חיישנים שסיפקו התרעות שונות, צמד כריות אוויר, מערכת שמע מקורית ומשובחת, הגה כח, מזגן אמריקאי חזק במיוחד, פנסי ערפל קדמיים ואפילו ידית תיבת הילוכים שמוקמה במיקום הנכון ולאו-דווקא ליד ההגה. רמת הגימור הגבוה יותר כללה גם חישוקי גלגלים קלים "16 בעיצוב מרהיב במקום טסות, ספוילר אחורי ומרכב בצביעה דו-גוונית. במגזין "אוטו" הגדירו אותה כאמריקאית הטובה ביותר שהוצעה בישראל באותם ימים.

קרייזלר איגל ויז'ן

האמריקאית היקרה בישראל

מחיר קרייזלר איגל ויז'ן עם הגעתה לארץ עמד על 169,000 שקל והיה זהה למחיר ביואיק לה סייבר ששתיהן החזיקו בתואר "המכונית האמריקאית היקרה ביותר בישראל". ביחס לתוצרת האירופאית המתחרה, היא היתה זולה מאאודי 100 בגרסה הבכירה שלה שצוידה במנוע 2.8 ליטר (שמקבילה לקרייזלר מבחינת הביצועים) שעלתה 197,600 שקל. אלפא 164 עם מנוע 3.0 ליטר וגיר אוטומטי עלתה 150,000 שקל, ב.מ.וו 525 אוט' עלתה 200,000 שקל, אך וולוו 850 שהיתה מלכת השוק והמכירות עלתה 156,800 שקל לגרסת ה-2.4 ליטר החזקה באותה עת.

קרייזלר איגל ויז'ן

קרייזלר איגל ויז'ן שעומדת שנים ארוכות, ובעלת מספר רישוי יפה

הצליחה?

קרייזר ויז'ן לא הפכה לסיפור הצלחה ונכשלה במכירות לא רק בישראל, אלא גם בארה"ב כאשר עד לסיום השיווק נמכרו ברחבי העולם רק כ-100,000 מכוניות. בסה"כ נמכרו בישראל כמה עשרות מכוניות מדי שנה, עד שהוחלפה במחצית 1998 ע"י ה-300M. מחירה הגבוה של הויז'ן שלח את מרבית חובבי האמריקאיות לדגמים זולים יותר של קונצרן ג'נרל מוטורס ולקוחות אמידים פוטנציאליים שאינם נמנים עם חובבי האמריקאיות, העדיפו באופן חד משמעי את התוצרת האירופאית האיכותית יותר שגם נהנתה מביקורות חיוביות יותר בעיתונות הרכב. יחד עם זאת, הויז'ן שירתה את מותג קרייזלר מבחינת מיצוב ותדמית, ומיד לאחר שהגיעה הצטרפו גם הנאון המשפחתית והסטרטוס שהוצעה לשוק המנהלים, שצוידו במחירים תחרותיים יותר וזכו להצלחה נאה במכירות לזמן קצר, שהזניקה משמעותית את מכירות המותג בארץ. נכון להיום נעלמה הויז'ן לחלוטין מהכבישים ולא הצלחנו למצוא אף מכונית למכירה בלוחות היד 2. האם יש אחת ששרדה ונשמרת לאספנות? נשמח לדעת.

קרייזלר איגל ויז'ן

קרייזלר איגל ויז'ן מרמת הגימור הנמוכה שלה בארץ שירדה מהכביש.

עוד מנוסטלגיה