נוסטלגיה לשבת: רובר MGF – חוויה חושנית בריטית

15 שנה לאחר שהפסיקה MG לייצר מכוניות ספורט, החזירה בשנת 1995 רובר את המותג לחיים עם ה-MGF , שכללה מרכב רודסטר מרהיב, מנוע מרכזי והנעה אחורית, אך גם מחיר יקר שהפך אותה ליצירה מוטורית נדירה כאן.

ששי כהן 02 ביול, 2021
רובר MGF

צילום תמונה ראשית: טל הרוש

33 שנה לאחר שהוצגה ה-MGB, הרכב האחרון מתוצרת MG הבריטית, ו-15 שנה לאחר שפסק הייצור שלה, החליטה בשנת 1995 יצרנית הרכב רובר להחזיר לחיים את המותג האגדי הבריטי, שהתמחה בייצור מכוניות ספורטיביות קטנות ופתוחות, שזכו לתהילה בעיקר בשנות ה-60. אחת הסיבות להחזרת המותג לחיים, היתה המצב הכלכלי הרעוע של רובר, שקיוותה שמכונית רודסטר חדשה שבנויה היטב ומצוידת בלוגו המיתולוגי של MG, תסייע תדמיתית למותג שהיה בצרות כלכליות, תחזיר אותו להיות נחשק יותר ועל הדרך תעשיר את קופת המזומנים המתרוקנת של היצרן. הפיתוח של הדגם החל בשנת 1993 עוד שהיה בבעלות בריטית, אך יצא לשוק לאחר שהמותג נרכש ע"י ב.מ.וו בשנת 1994 בעלות של 1.4 מיליארד דולר.

MGF מוטי אליה

צילום: מוטי אליה

רובר MGF

ב-8 למרץ 1995 נחשפה בעולם ה-MGF, מכונית רודסטר (קבריולט דו-מושבית) קטנה (3.91 מטר לאורך, 1.63 מטר לרוחב ו-1.27 מטר בלבד גובה) ויפהפיה, עם עיצוב שהצליח לשלב בין הופעה מודרנית למראה של כמו פעם, עם חרטום עגלגל ופרופורציות קצת מוזרות (חלק אחורי ארוך מהמקובל ומכסה מנוע קצר), ומפרט ספורטיבי מרשים שכלל מנוע מרכזי שתרם לחלוקת משקל אופטימלית והנעה אחורית. הדגם שווק ב-2 גרסאות לבחירה: " MG 1.8 i "  שצוידה במנוע בנזין 1,796 סמ"ק שהפיק 120 כ"ס ו-16.9 קג"מ והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות ומהירות מרבית של 193 קמ"ש, והגרסה החזקה יותר " MG VVC " שצוידה באותו מנוע שהפיק הספק גבוה יותר של 145 כ"ס ו-17.7 קג"מ, וסיפק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות ומהירות מרבית של 209 קמ"ש. לשני המנועים שודכה תיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים, ועם משקל קליל (1,070 ק"ג במקרה של הדגם החזק), הציעה המכונית חווית נהיגה ספורטיבית ומהנה, עם צליל מנוע מענג ואפילו נוחות נסיעה גבוהה ביחס למקובל, בין השאר הודות לשלדה המוצלחת ומתלים רכים יחסית. האבזור אגב, היה דליל ביחס למחירה וכלל פחות או יותר הגה כח חשמלי (לא מתכוונן), מזגן, ריפודי עור, חישוקי גלגלים קלים "16, צמד כריות אוויר ואזעקה מקורית. גג הבד היה נפתח ידנית ואפילו מראות הצד לא היו חשמליות.

רובר MGF

רובר MGF ששרדה ומוחזקת שמורה ומטופחת אצל לירוי מזרחי (צילום: טל הרוש)

1996 – ה-MG-F מגיעה לישראל

בסוף שנת 1996 החלה חברת "המזרח לשיווק מכוניות" יבואנית רובר בישראל לשווק את הדגם גם בארץ, שהחליפה במידה מסוימת בגזרת הקבריולט אצל היבואן את הרובר 216 . עם הגעתה לארץ של המכונית, היא נהנתה למשך זמן קצר ממעמד של המכונית עם המנוע המרכזי היחידה בישראל, תואר אותו הספיקה להחזיק קצת פחות משנה, בשל הגעתו של מותג פורשה לישראל ותחילת השיווק ב-1997 עם דגם הבוקסטר. בכל הנוגע לתמחור הרכב בארץ, היתה ה-MGF יקרה למדי עם הגעתה, עם תג מחיר של 150,000 שקל לגרסת הבסיס ו-179,650 שקל לגרסה המחוזקת. את ב.מ.וו Z3 יכולתם לרכוש במחיר דומים למדי, עם 166,500 שקל לגרסת ה-1.8 ליטר 115 כ"ס או 184,500 שקל לגרסת ה-1.9 ליטר 140 כ"ס החזקה יותר, אבל חובבי הספורטיביות העדיפו לרכוש דווקא דגמים כמו סובארו אימפרזה טורבו ב-130,000 שקל או פולקסווגן גולף VR6 ב-114,700 שקל, שסיפקו יותר ביצועים, מרכב משפחתי ושימושי יותר ומחיר זול משמעותית. גם הפיאט קופה טורבו ששווקה כאן במחיר של 168,900 שקל, הציעה ביצועים טובים יותר עם הספק של 220 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות, ואפילו היתה זולה יותר ב-9,000 שקל. כאשר הגיעה ב-'97 הפורשה בוקסטר שצוידה גם היא במנוע מרכזי במחיר התחלתי של 330,000 שקל, פתאום נראתה לידה ה-MGF כמציאה בחצי מחיר, אבל גם זה לא עזר למכירות.

רובר MGF

רובר MGF (צילום: טל הרוש)

לחובבי נהיגה ומוסכים?

בניגוד להצלחה היחסית לה זכתה ה-MGF באירופה, בארץ שווקה המכונית בשנים 1997-1999 והסתפקה במכירה של כמה עשרות מכוניות בלבד עד שפסק היבוא. בשנת 98' למשל היא דורגה שלישית במכירות בקטגוריית הרודסטרים, עם 14 יחידות, והקדימו אותה מאזדה MX-5 עם 17 יחידות וב.מ.וו Z3 עם 18 יחידות. מרבית מכירות ה-MGF בארץ אגב היו במבצעים שונים ואירועי מכירות שערכה היבואנית ולרוב בהנחות גבוהות מהמחירון הרשמי. עם השנים התגלתה המכונית כלא ממש אמינה, עם שלל תקלות מנוע, אחזקה יקרה (גישה בעייתית למנוע) והיעדר חלפים זמינים בארץ, מה שתרם לעלויות גבוהות במיוחד, ומחירון שצנח משמעותית ופגע בלקוחות מצד אחד, אך מצד שני סייע לחובבי נהיגה להתקדם לרודסטר יפהפיה ומהנה לנהיגה במחירים מצחיקים כמשומשת.

רובר MGF

חובב ה-MGF מספר 1 בארץ…

נכון להיום, ידוע לפחות על כמה מכוניות ששרדו ומוחזקות באהבה בידי חובבי רכב, שמטפחים ומטפלים בהן וחלקן אף שופצו ונראות כחדשות, אבל ככל הנראה שרדו פחות מ-10 שנמצאות במצב נסיעה. במהלך איתור לקוחות שמחזיקים עדיין בארץ את הדגם הזה, הכרנו גם את מוטי אליה, חובב מכוניות קבריולט וספורט מצפון הארץ, שהחזיק במהלך השנים לא פחות מ-7 מדגמי ה-MGF, מה שהופך אותו כנראה לחובב מספר 1 של הדגם בארץ לאורך השנים. גם היום ברשותו צמד מכוניות (שחורה ואדומה שתיהן בגרסת ה-VVC החזקה), שמוצעות כעת למכירה בתמורה ל-20-30 אלף שקל. בניגוד לתדמית האמינות הרעועה של הדגם, לדברי מוטי מדובר דווקא במכוניות אמינות למדי, כל עוד והן טופלו באופן מסודר.

רובר MGF

מוטי אליה ואחת מה-MGF שבבעלותו (מתוך 7 שהיו לו לאורך השנים !)

האם תשרוד לאספנות? 

עם סיום שיווק ה-MGF בשנת 1999, נעלם שוב מותג MG מהנוף המקומי וחזר רק בשנת 2004, כאשר רובר החלה לשווק כאן "גרסאות MG" של כמה מדגמיה, אך ה-MGF שבינתיים התחדשה בחו"ל והוצעה בגרסת "טרופי" מחודשת עם מנוע 160 כ"ס, לא חזרה לארץ והיבואן הצהיר שישמח להביא את המכונית אך רק בהזמנה מיוחדת. ככל הידוע לנו, אף לקוח לא השתמש באופציה הזאת. בשנת 2010 החל שוב שיווק מותג MG בישראל, שחזר הפעם לחיים תחת קונצרן הענק הסיני SAIC ומיובא לארץ ע"י קבוצת לובינסקי. להשקה המחודשת של המותג בארץ הגיעה גם ה-MG-TF , הגרסה המחודשת של ה-MGF כדי לסייע לתדמית החדשה של המותג, אך הרכב לא שווק שוב בישראל ונמצא עד היום כקישוט באולם התצוגה הראשי של MG בשורק. האם ה-MGF משנות ה-90 תשרוד לאספנות? ללא ספק כן.  מדובר במכונית ספורטיבית מרהיבה (שנראית מצוין לדעתנו גם היום) והבודדות ששרדו ככל הנראה יגיעו בשנים הקרובות גם לסטטוס אספנות.

 רובר MGF החדשה

לקישוט בלבד: רובר MG-TF החדשה באולם התצוגה של MG בשורק

תודה ללירוי מזרחי ומוטי אליה על הסיוע בהכנת הכתבה. 

 

עוד מנוסטלגיה