נוסטלגיה לשבת: 1983 – סוזוקי מגיעה לישראל

1983: קבוצת מכשירי תנועה זוכה בזיכיון לשיווק מכוניות סוזוקי בישראל, לאחר שאיבדה את זיכיון השיווק של סימקה ומתחילה בשיווק סוזוקי אלטו 800 סמ"ק, שהיתה למכונית האוטומטית הזולה בישראל.

ששי כהן 16 בנוב, 2018
סוזוקי אלטו 1983

בשנת 1982, קרייזלר עמדה בפני פשיטת רגל בשל המשבר הגלובאלי ששרר בענף הרכב, ובעקבות כך מכרה את 'סימקה' לחברת פיג'ו, צעד שבעקבותיו מצאה את עצמה חברת מכשירי תנועה בוקר אחד אף היא ללא סימקה, שהייתה לא רק מותג הדגל באותם ימים של קבוצת מכשירי תנועה בישראל, אלא גם אחד ממותגי הרכב הנמכרים ביותר אז בישראל.


סוזוקי מצילה את מכשירי תנועה

בהיעדר מותג סימקה המרכזי במכשירי תנועה, יצא בשנת 1982 ליפן צבי נטע (הבעלים הנוכחי של החברה ובנו של ג'ו בוקסנבאום ז"ל מייסד החברה), במטרה לקבל זיכיון שיווק של מותג רכב יפני בישראל. באותם שנים, מדובר היה כמעט במשימה בלתי אפשרית, בשל החרם הערבי שמנע כמעט לחלוטין ייבוא של כלי רכב יפניים לישראל. סובארו היתה היחידה שנמכרה כאן מאז סוף שנות ה-60 ובשנת 1982 הצטרפה גם דייהטסו לשוק הישראלי, מה ששידר מסר שיש סיכוי להגעתם של מותגים יפנים נוספים. בנוסף לכל הבעיות, גם אביו של נטע סירב לכל קשר עם חברות יפניות (כמו גם גרמניות), בשל עברו כחייל בצבא האמריקאי ששרד את ההתקפה האיומה על פרל הרבור. לאחר שלושה שבועות ביפן, מסכימה סוזוקי לשבור את החרם הערבי, תחת מגבלות חשאיות ומעניקה לצבי נטע ולמכשירי תנועה את הזיכיון לשיווק מכוניותיה בישראל.

חדש בארץ: סוזוקי מתוך עיתון מעריב דצמבר 1983

שיווק מפה לאוזן ומכוניות ראשונות מגיעות לארץ עם סמלי פורד…

בשל החשש להרגיז את מדינות ערב, וגם כדי להימנע מחיכוכים עם יבואנים אחרים בישראל שביקשו את המותג, מתחיל בנובמבר 1983 יבוא שקט של מכוניות סוזוקי לישראל. לדברי צבי נטע: " על מנת לצמצם את תשומת הלב למינימום האפשרי, שמנו על המכוניות הראשונות של סוזוקי סמלים של פורד, שהסרנו מפורד פיאסטה… גם השיווק והמכירות נעשו ללא כל פרסום. מפה לאוזן בלבד".

"רכב טוב מבית טוב": 60 קמ"ש מרביים בעליות לירושלים

המכונית הראשונה שנחתה בישראל היתה מכונית המיני סוזוקי אלטו, שיובאה לארץ בדגמי 3 ו-5 דלתות עם מקום לארבעה נוסעים, צוידה במנוע 3 צילינדרים (שני בארץ באותם ימים, אחרי הדייהטסו שרייד), בנפח 800 סמ"ק, שהפיק 41 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים ידנית עם 4 הילוכים, או אוטומטית עם 3 הילוכים. עם יחידת הכח הנ"ל (האוטומטית), הציעה המכונית תאוצה ל-100 קמ"ש ב-23 שניות ומהירות מרבית של 131 קמ"ש, וצריכת דלק של 12.5 ק"מ לליטר בממוצע. במבחן דרכים שערך לה עיתון "מעריב" בתחילת 1984, התקשתה המכונית לטפס את העליות הקשות לירושלים, שם הציגה במבחן מהירות מרבית של 60 קמ"ש !

מעריב 1984: השוואתי סוזוקי אלטו נגד דייהטסו שרייד

מזגן אויר מקורי ואחריות לשנה ללא הגבלת ק"מ

יחד עם זאת, עם תג מחיר של $8,690 באותם ימים בהם היו נוקבים את מחירי המכוניות בארץ בדולרים, סוזוקי אלטו היתה למכונית האוטומטית הזולה בישראל, ובנוסף לאטרקציה של גיר אוטומטי שהפך להיות עממי יותר בימים בהם רוב המכוניות הקטנות נמכרו עם גיר ידני, צוידה המכונית גם במזגן מקורי, אביזר כמעט שובר שוק באותם ימים במכוניות קטנות בשמש ובחום הישראלים,  ופריט שהיה נראה כבלתי אפשרי במכוניות קטנות אוטומטיות עם מנוע זעיר. מעבר לכך שווקה המכונית עם אחריות לשנה ללא הגבלת ק"מ.

פרסומת סוזוקי ראשונה 1984

פרסומת סוזוקי ראשונה 1984 – המחירים עברו מדולרים לשקלים (באדיבות "אוטו של פעם")

ישראלים אוהבים סוזוקי…

חבילת הקסם היפנית שהציעה סוזוקי אלטו 800 באותם ימים שכללה: מכונית יפנית עירונית, עם גיר אוטומטי, מזגן ומחיר הזול בשוק, קרצו ללא מעט ישראלים ולא פחות מ-1,800 מכוניות כאלו נמכרו כאן בשנה הראשונה לשיווק. בהמשך שנת 1984 יובאו לארץ גם סוזוקי קארי, הוואן המסחרי של החברה,  יותר וג'יפ הסמוראי האגדי בגרסאות סגורות, פתוחות וטנדר.

באמצע שנות ה-90 חזרה האלטו המקורית לישראל תחת השם "מרוטי 800", גרסה מתוחת פנים של האלטו המקורית שיוצרה בהודו והגיעה לישראל כשהיא מכוונת ללקוחות המחפשים פתרון תחבורתי זול לרכישה ולאחזקה, אך שיווק הדגם בארץ לא זכה להצלחה. בשנת 2009, חזרה אגב יבואנית סוזוקי על הנוסחה הקוסמת והדהימה את השוק המקומי עם סוזוקי אלטו החדשה ב-59,900 שקל, מחיר שהיה שמור עד אז למכוניות משומשות בנות 3 שנים, ושוב, עם מנוע 3 צילינדרים, אך הפעם עם ביצועים משופרים: 68 כ"ס, 17 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 150 קמ"ש…וכן, גם היא הפכה ללהיט.


עוד מנוסטלגיה