נוסטלגיה לשבת: 1990 – סובארו לגאסי דור 1 – "סימן שהצלחת"

"סובארו מכונית מצוינת אבל לשלם עליה הרבה כסף?" – הדור הראשון של הלגאסי שנחת בארץ ב-1990, נכנס לשוק חובב סובארו (אחת מכל ארבע מכוניות על הכביש) אבל עם זינוק של 30% במחיר מול הליאונה וכותרות בעיתונות של "סוף עידן סובארו", הצליח להלחיץ את יפנאוטו היבואנית שבעליה הסתכסכו וניסו להיפטר מהמותג המצליח ביותר בארץ.

ששי כהן 28 באוג, 2020
סובארו לגאסי דור 1

תמונה ראשית: גיל בן אריה

סוף שנות ה-80 – סובארו סיפור הצלחה מספר 1 בישראל

בשנות ה-80 חברת יפנאוטו יבואנית סובארו ישראל היתה בשיא: הגעת דגמי ה-DL המשפחתיים בסוף 1979 ודגם הליאונה ב-1984 הזניקו את מכירות המותג לשיאים חדשים והפכו את סובארו לסיפור ההצלחה מספר אחד בכל שנותיו של עולם הרכב הישראלי. בשנת 1988 מכרה סובארו 24,000 מכוניות חדשות בישראל, יותר מפי 2 מפיג'ו-סיטרואן שהיתה אחריה, נתון שאפשר לסובארו נתח שוק מדהים של כ-30% ממכירות הרכב החדש בישראל, נתון שלא היה לו אח ורע בכל העולם. סובארו לא היתה רק מלכת השוק בישראל, אלא היבואן שלה גם היה הקניין השני הגדול בעולם של סובארו אחרי ארה"ב. ואז הגיעה הלגאסי שאיימה לחרב את המותג בארץ.


1989 – העיתונים מבשרים: "סוף עידן סובארו בישראל"

בשנת 1989 נעו על הכבישים בישראל כבר 230,000 מכוניות סובארו, אחת מכל 4 מכוניות שנעו בישראל היתה סובארו, ואפילו היצרן עצמו שלח נציגים לצלם את כבישי ישראל ואת הפופולריות העצומה לה זכה היצרן הקטן מיפן. יחד עם זאת, ביחס לשנת 1988 חלה צניחה חדה במכירות סובארו בישראל, בין השאר בשל הגעתה של מיצובישי לישראל שהפכה לנסיכה התורנית של ענף הרכב, ופרסום פרטים ראשונים על "הסובארו החדשה" שהוצגה בחו"ל ואמורה להחליף את הליאונה הוותיקה. הדגם החדש שעוד לא היה ידוע שיקרא "לגאסי" החל עידן חדש בסובארו, עם מכונית גדולה ואיכותית משמעותית מהליאונה, המכוונת בעיקר לשוק האמריקאי. הבעיה: המחיר צפוי לזנק ב-30%.

סובארו לגאסי דור 1

סובארו לגאסי מככבת כסקופ על שער מגזין אוטו בספטמבר 1988

"סוף עידן סובארו בישראל" מיהרו להכריז בעיתונות הרכב בישראל, והלקוחות הפוטנציאלים הוסיפו: "סובארו היא מכונית מצוינת אבל לשלם עליה הרבה כסף?" ובעידן בו נחתו כאן גם מיצובישי והונדה, וגם דייהטסו הרימה ראש עם האפלאוז החדשה, מיהרו בשוק הרכב כבר לסמן את היורשות של הסובארו – מיצובישי לנסר ודייהטסו אפלאוז ". יחד עם זאת, יפנאוטו היבואנית שהיו לה קשרים מצוינים עם היצרן, מיהרה להרגיע את הרוחות ולדווח שהליאונה תמשיך איתנו לפחות עד שנת 1993, והסובארו החדשה תמוצב גבוה יותר כמתחרה למיצובישי גאלאנט ופורד סיירה לדוגמה.

סובארו לגאסי סטיישן

סובארו לגאסי סטיישן – מכונית למצליחנים

1990- סובארו לגאסי נוחתת בישראל

בנובמבר 1989 נחתה בישראל סובארו לגאסי החדשה והתייצבה באולם התצוגה לצידה של הליאונה הוותיקה. למרות שהדגם יוצר בעולם בדגמי 1.8 ליטר ו-2.2 ליטר, בשל קשריה הטובים של היבואנית עם היצרן, יוצרה הלגאסי בגרסה ייחודית לישראל שכללה מנוע 1.6 ליטר. בארה"ב אגב, נהנתה הלגאסי מפתיחה מוצלחת אשר הצליחה להרגיז את "הונדה אוף אמריקה" שבצעד תמוה החליטה לפנות למשרד המשפטים בארה"ב ולתבוע ממנו למנוע את שיווקה של הסובארו החדשה בארה"ב תחת השם "LEGACY" אשר עלול לגרום לבלבול הלקוחות עם השם "LEGEND" היוקרתי של הונדה ולמעשה לגנוב להם לקוחות…

סובארו לגאסי 1990

עיתון מעריב מרץ 1990

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק של הלגאסי בישראל הוצעה המכונית בדגמי סדאן וסטיישן כאשר הדגם הבסיסי והפופולרי היה לגאסי 1.6 ליטר , שהפיק 95 כ"ס והוצע עם תיבה ידנית או אוטומטית 3 הילוכים לבחירה. ביחס לליאונה הוותיקה, למרות שהיה מדובר במכונית גדולה משמעותית שפותחה במקור עם מנועים גדולים יותר, השתלת מנוע ה-1.6 ליטר בגרסה הישראלית עדיין עשתה פלאים לרכב עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-12.5 שניות בדגם הידני או 14.5 שניות בדגם האוט', שהתאפשרה הודות לשילוב מוצלח של מנוע הבוקסר ותיבת ההילוכים האוטומטית המוצלחת. לשם השוואה, הליאונה בגרסת ה-1.6 ליטר זינקה ל-100 קמ"ש ב-15.5 שניות בדגם הידני ו-17 שניות בדגם האוט'. הבעיה היתה שהמנוע היה קצת קטן על הרכב וסיפק נתוני צריכת דלק גבוהים ועם הזמן היו תלונות גם על אמינות מפוקפקת שלא היו מוצדקות בסופו של דבר.

מבחן יד 2 לסובארו לגאסי

מבחן יד 2 לסובארו לגאסי דור 1 – עיתון הגה 2001

מעליה הוצעה הלגאסי 1.8 ליטר, שצוידה בקרבורטור כפול והפיקה 103 כ"ס בגרסה אוטומטית 3 הילוכים (13.2 שניות ל-100 קמ"ש) ובפסגת הדגמים הוצעה גרסת ה-2.2 ליטר 136 כ"ס אוט' שהציעה זינוק ל-100 קמ"ש ב-10.7 שניות ומהירות מרבית של 192 קמ"ש ונהנתה מתיבת הילוכים אוט' 4 הילוכים. הביקורות שיבחו את הביצועים והתנהגות הכביש ובמבחן השוואתי הלגאסי ניצחה גם את הגאלאנט החדשה. בהמשך הגיעה גם הלגאסי 2000 סמ"ק מוזרקת אוט' 115 כ"ס, "המכונית של שנות ה-2000", שהציעה תחרות בשוק מכוניות המנהלים.

סובארו לגאסי 1991

פרסומת סובארו לגאסי

יפה ומפנקת 

ביחס לליאונה הוותיקה והבסיסית, הלגאסי החדשה הציעה קפיצת מדרגה עצומה: בראש ובראשונה היא היתה גדולה יותר והרבה יותר אלגנטית ומכובדת למראה. תא הנוסעים שלה היה מרווח משמעותית, והיא טיפלה בכל נקודות התורפה של הליאונה, עם מושבים אורטופדים, מזגן מקורי, עיצוב פנים יוקרתי יותר ואיכות חומרים גבוהה משמעותית, אך שסבלה מהשמש הישראלית (דיפוני דלתות שהתעוותו מהר יחסית, דהייה של לוח השעונים, ומסגרות דלתות שאיבדו צבע. לצידם צוידה המכונית בפינוקים כמו: הגה כח, פתיחת תא מטען ומכסה מיכל דלק מתוך הרכב, ריפודי מושבים נעימים יותר, ואופציה לחלונות חשמל, נעילה מרכזית, מראות חשמליים, חישוקי מגנזיום, גג נפתח חשמלי ואנטנה חשמלית בדגמים הבכירים. אם תוסיפו לכך גם את הביצועים הטובים משמעותית והנסיעה השקטה יותר, פשוט אמריקה. מעבר לכך נהנתה הלגאסי מהאמינות הגבוהה של סובארו ואחזקה זולה עם מרווח טיפולים כל 25,000 ק"מ, אך האחריות הוגבלה לשנתיים או עד 40,000 ק"מ בלבד.

סובארו לגאסי 1991

סובארו לגאסי 1991

יפנאוטו בלחץ 

למרות שייצור הליאונה הוותיקה הובטח ליבואן עד שנת 1993, מחיריה הגבוהים של הלגאסי בתחילת הדרך (מעבר מתג מחיר בסיסי של 30,000 שקל ל-40,000 שקל), יחד עם הצטרפותם של מיצובישי והונדה לשוק הישראלי, יצרו לחץ רב ביפנאוטו, שהשקיפה על השוק המתחדש וראתה את הנפילה במכירות. כחלק מהפגנת כח בשוק הרכב הישראלי, השיקה היבואנית במחצית 1990 את בית סובארו החדש ברחוב המסגר בת"א, בטקס מפואר בו השתתפו לא רק בכירים מקונצרן פוג'י היפני (יצרנית סובארו), אלא גם שרי תחבורה בהווה (משה קצב) ובעבר, ראש עיריית ת"א, יו"ר הכנסת, שגריר יפן בישראל ועשרות מכובדים נוספים. הסיבה להגעתם של חברי כנסת ושרים היתה נעוצה בזה שיבואני סובארו היו ידועים כתומכים של הליכוד. כחלק מהכבוד שהעניקה סובארו לסוכנים בישראל, נשלחה במיוחד לאירוע גם סובארו אסטרמו – מכונית קונספט ראוותנית שקישטה את אולם התצוגה בת"א. יחד עם זאת, לצד כל ההשקה המושקעת, הכבוד שהעניקו היפנים והמעבר למבנה חדש ומפואר בתל אביב, מאחורי הקלעים התנהלה כבר מלחמה אכזרית בין 3 בעלי יפנאוטו, ושבוע מאוחר יותר נעצר יוסף מוסקוביץ' אחד הבעלים, לאחר שנחשד בהטמנת מטען חבלה במכונית של משה ברונובסקי (אחד השותפים בחברה).

סובארו אסטרמו קונספט

הסלוגן: "רואים שהצלחת"

כצפוי מחיר סובארו לגאסי בתחילת הדרך (1990) התייקר משמעותית מול הליאונה הבסיסית, ועם תג מחיר של 39,200 שקל לדגם ה-1.6 ליטר ידני, היא היתה יקרה ב-30% מהליאונה הבסיסית. מחיר גרסת הקצה של הלגאסי, ה-GX המצוידת במנוע 2.2 ליטר ואבזור עשיר במיוחד, היה כמעט כפול ממחיר השל הלגאסי הבסיסית עם תג מחיר של 74,800 שקל! וזאת בשל המיסוי הדרקוני בשעתו שנקבע לפי נפח המנוע (110% למנועים עד 1,600 סמ"ק, 140% למנועי 1,601-1,800 סמ"ק ו-220% למנועי 1,801-2500 סמ"ק ! ). בחודש ינואר 1991 ובעקבות לחץ אמריקאי, הוזלו מסי הקניה על מכוניות עם נפחי מנוע גדולים ונקבעו על 116% למנועים עד 2,000 סמ"ק ו-160% למנועים מעל 2,000 סמ"ק, מה שהוזיל משמעותית את דגמי הלגאסי הבכירים. (מחיר לגאסי 1.8 ליטר פחת מ-65,150 שקל ל-48,600 שקל ! ) והזניק את מכירות הדגם בארץ. בסיכומו של דבר, סובארו שמרה על מעמדה כמובילת השוק בישראל גם בשנים 1990-1991 והלגאסי החדשה הפכה גם היא לסיפור הצלחה מקומי עם 4,205 מסירות בשנה הראשונה לשיווק ו-15,000 מסירות בתוך שנתיים בלבד.

סובארו לגאסי 2.2

בדרך לאספנות: סובארו לגאסי 2.2 ליטר – הדגם הבכיר במשפחת הדור הראשון. צילום: ארז גל

האם נראה אותה באספנות?

באופן לא מפתיע, 30 שנה לאחר שנחת כאן הדור הראשון של סובארו לגאסי, המכונית עדיין נצפית על הכבישים פה ושם, עדות לאמינות והשרידות הגבוהים של הרכב. נכון ליום פרסום הכתבה נצפו 4 מדגמי הלגאסי דור ראשון למכירה בלוח יד 2, במחירים של 4,500-10,000 שקל ובאופן מפתיע כולם יד שניה. הלגאסי ללא ספק תגיע גם לשוק האספנות ולדברי ארז גל, מנהל מועדון "סובארוהוליק" המחבר בין חובבי סובארו מכל השנים, כרגע יש במועדון סביב ה-10 דגמים של הלגאסי דור ראשון, כולל אפילו אחת טורבו סטיישן נדירה משנת 1992.



עוד מנוסטלגיה