נוסטלגיה לשבת: 1993 – איסוזו איפון מגיע לישראל

עם הגעתו לארץ הוא היה הטנדר היפה והנוח מכולם, היחיד שהציע גרסת קבינה וחצי מבין היפניים, ובהמשך זכה לגרסה ייחודית לישראל של דיזל אוט' 4X4, שיחד עם הכרה בקיזוז המע"מ, הפכה ללהיט מקומי וחלופה זולה משמעותית לרכב שטח. סיפורו של איסוזו איפון.

ששי כהן 12 במרץ, 2021
איסוזו איפון חד קבינה

שוק הטנדרים בישראל בתחילת שנות ה-90

בתחילת שנות ה-90 התאפיין שוק הטנדרים בישראל בהתחלת המעבר מטנדרונים קטנים לטנדרים גדולים עם הגעתו של המיצובישי L200 בשנת 1990, אשר  הציע לראשונה אופציה לדגמי חד קבינה עם ארגז גדול במיוחד המותאמים בעיקר לעבודה, או דגמי דאבל קבינה המבטיחים שילוב מפתה של מכונית פרטית 5 מושבים עם ארגז מספיק גדול לעבודה. ב-92' הצטרף אליו גם טנדר הטויוטה היילקס שהגדיל את הביקוש, ויחד מובילת השוק סובארו טנדר, ריכזו הטנדרים היפניים כמחצית משוק הטנדרים בישראל, כאשר קרוב למחצית הקטגוריה השניה ריכזו הדגמים האירופאיים כמו סיטרואן C15, פיאט פיורינו, רנו אקספרס וסקודה טנדר החדש, והשאר היו הטנדרים האמריקאים GMC סונומה ושברולט S-10 שמסרו כמות זניחה יחסית בשוק המקומי. ב-1993 הצטרף גם הטנדר הראשון של איסוזו.



1993 – איסוזו איפון מצטרף לחגיגה

בחודש ינואר 1993 השיקה חברת ליאו גולדברג את מותג איסוזו בישראל, שהיה למותג היפני האחרון שהגיעה לארץ בשנות ה-90, והיחיד שלא כלל דגמי מכוניות פרטיות. עם תחילת השיווק בארץ הגיעו רכב השטח איסוזו טרופר והטנדר "פאסטר" (Faster) שרק בישראל ענה לשם "איפון", שם אשר נלקח היישר מקרבות הג'ודו והוצמד לרכב כהוקרה לג'ודאית יעל ארד על זכייתה במדליית כסף באולימפידת ברצלונה בשנת 1992, והכתרתה כסגנית אלופת העולם והישראלית הראשונה שזכתה במדליה אולימפית. לאחר מספר שנים, זנחה אגב UMI את השם איפון, אך הלקוחות מצידם המשיכו להתעקש לקרוא לרכב איפון עד להחלפתו בדגם חדש ב-2003.

איסוזו איפון 1993

השקת איסוזו בישראל 1993, טרופר מימין ואיפון קבינה וחצי משמאל. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק בארץ, הוצע טנדר האיפון ב-3 גרסאות מרכב: חד קבינה, קבינה וחצי (הייחודית בין הטנדרים היפניים), שמעבר למראה היפה בין שלושת הגרסאות, כללה גם ספסל אחורי זעיר שאפשר לפי החוק אכלוס של צמד ילדים עד גיל 14, או מבוגר בודד, ובפועל שימש יותר כתא מטען קומפקטי סגור מאחורי הנהג. הגרסה השלישית היתה הדאבל קבינה הפופולרית שהציעה את השילוב האולטימטיבי בין עבודה למשפחה. העיצוב היה מודרני יחסית, ואת צידי הרכב עיטרו מדבקות צבעוניות שניסו להעניק לו קצת יותר סטייל. היצע המנועים כלל גרסאות בנזין 2.3 ליטר 110 כ"ס ו-18.7 קג"מ שהוצעו בשילוב לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים והנעה אחורית וכן גרסת דיזל 2.5 ליטר 76 כ"ס ו-16.3 קג"מ שהוצעה בשילוב לתיבת הילוכים ידנית בלבד ועם אופציה לגרסת הנעה כפולה. בשנת 1994 נחתה בארץ גם גרסת 3.1 ליטר טורבו דיזל שהוצעה רק בגרסת דאבל קבינה. בשנת 1995 פסק יבוא גרסאות הבנזין, ובשנת 1996 התעדכן מנוע הדיזל 2.5 ליטר בתוספת של מגדש טורבו. כחלק מהרצון להיות גם משפחתית נעימה יותר, האיפון הוצע גם ברמת גימור גבוהה "LS" שכללה ריפודי קטיפה למושבים, חלונות, נעילה ומראות חשמליים ורדיו טייפ, אך היתה יקרה יחסית ושרדה שנתיים בלבד בארץ. מעבר לכך, מדובר היה בטנדר היחיד שהגיע מצויד בפגוש אחורי כסטנדרט.

איסוזו איפון

2001 – הפגנה נגד מדיניות הממשלה בירושלים. צילום: אבי אוחיון לע"מ

1997 – מתיחת פנים וגרסת דיזל-אוטומט ייחודית לישראל

בשנת 1997 עבר האיפון מתיחת פנים מקיפה שכללה חזית מחודשת לרכב, עם גריל, יחידות תאורה ופגוש בעיצוב חדש, צביעת מרכב ב-2 צבעים וכן הותקנו בגרסאות ה-4X4 לוקרים אוטומטיים. בתוך תא הנוסעים, עוצבה מחדש סביבת הנהג, עם דשבורד ולוח שעונים בעיצוב חדש (וללא מתגי הפסנתר המיושנים שהיו מצידי לוח השעונים). בשנת 1999, לאחר לחץ מאסיבי שהפעילה UMI על היצרן, זכה האיפון דיזל לראשונה גם לגרסה אוטומטית שהיתה נחוצה ביותר להגדלה משמעותית של המכירות, שהוצעה בדגם הדאבל קבינה עם מנוע ה-3.1 ליטר 107 כ"ס. ההתאמה של התיבה האוטומטית לרכב לא היתה מושלמת, והתנהגות התיבה לא היתה ממש חלקה, אך בזכות גרסה זו הפך האיפון סוף סוף ללהיט המצופה, הציעה חלופה זולה משמעותית לרכבי השטח הגדולים והיקרים, ויחד עם מיצובישי מגנום הם החזיקו ב-75% ממכירות הטנדרים בישראל בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000.

איסוזו איפון פרסומת

2002: פרסומת איסוזו – כבר ללא השם איפון

סוס עבודה

האיפון נמכר מדי שנה במספרים גדולים יחסית בשוק הטנדרים, ועם השנים הוכיח אמינות גבוהה ויכולות גבוהות בשוק העבודה (כושר ההעמסה הגבוה ביותר בתחילת הדרך) וגם בשטח הוכיחו דגמי ה-4X4 יכולות נאות, בין השאר הודות להילוך כח, מנוע חזק ומהלך מתלה טוב. גרסת הדיזל 2.5 ליטר הבסיסית בתחילת הדרך היתה רועשת, כבדה ולא נעימה לנהיגה, מה שהפך את דגמי הבנזין הנעימים יותר לנהיגה למבוקשים, אך אלו סבלו מנגד מצריכת דלק גבוהה. עם התקדמות השנים, מנוע הטורבו דיזל החדש נטל את הבכורה והפך למבוקש במשפחה (בעיקר בגרסת ה-4X4 האוטומטית). ביחס למתחרים, האיפון הציע גם את נוחות הנסיעה הגבוהה בקטגוריה, ובתור משומש, זכה האיפון לסחירות גבוהה, כאשר דגמים שמורים מידיים פרטיות נמכרו סביב המחירון ללא בעיה בד"כ. שנת השיא של קטגוריית הטנדרים בשנות ה-90 היתה 1997 בה נמכרו בארץ כ-8,300 טנדרים, אך ביטול ההכרה בקיזוז למע"מ של מרבית הטנדרים הקטנים באותם שנים הובילה לירידה הדרגתית במכירות הענף עד ל-4,900 מסירות בלבד ב-2001. איסוזו איפון

טנדר מול טנדרון במחסום משטרתי בשנת 2000. צילום: אבי אוחיון לע"מ

טנדר לכל פועל…

בניגוד לענף הטנדרים בימינו, בו מחיריהם גבוהים משמעותית גם ממחירי מכוניות מנהלים, בשנות ה-90 רכישה של טנדר דאבל קבינה היתה זולה משמעותית ממחירי המשפחתיות העממיות הפופולריות ובנוסף יכלו העצמאים והחברות לקזז את המע"מ ולהזדכות על ההוצאות, באופן שרבים הפכו את רכישת הדגמים למקלט מס עד שרשות המסים החליטה לשים סוף לחגיגה. עם הגעתו של האיסוזו לארץ בשנת 93', הוא הוצע מ- 52,400 שקל לגרסת החד קבינה בנזין הבסיסית, מחיר שהיה יקר מהמיצובישי L200 שהוצע מ-49,054 שקל וזול במעט מטויוטה היילקס שהוצע מ-53,592 שקל. גרסת הדיזל דאבל קבינה של האיפון עלתה מ-69,700 שקל, והיתה יקרה בכמעט 10,000 שקל מהמקבילה של מיצובישי ואפילו יקרה בכמה מאות שקלים מההיילקס. לשם השוואה עד כמה היו זולים הטנדרים האלה אז, צריך לזכור שטויוטה קורולה אוט' הוצעה ב-80,250 שקל ומיצובישי סופר לנסר אוט' ב-67,150 שקל. חשקתם בגרסת 4X4 ? באיסוזו נדרשתם לתוספת רק של 10,000 שקלים נוספים !

איסוזו איפון

1998: איסוזו איפון במסע בחירות… צילום: אבי אוחיון, לע"מ

ישרוד לאספנות?

איסוזו איפון שווק בישראל בשנים 1993-2003 וממנו נמכרו כאן יותר מ-15,000 עותקים, מה שהפך אותו לאחד הטנדרים הפופולרים ביותר על הכביש. גם היום הודות לעמידות והאמינות הגבוהים של הרכב, ולמרות שמדובר ברכב מסחרי שלרוב מבצע ק"מ גבוה במיוחד ולעיתים סובל גם מהתעללויות, האיפון הוא עדיין פופולרי על הכביש ולא צריך להתאמץ במיוחד כדי לפגוש אחד כזה. באופן משעשע, דווקא ב-2002, שנת השיווק המלאה האחרונה שלו, העפיל האיסוזו למקום הראשון בקטגוריה עם 1,730 מסירות, תוך כדי שהוא עוקף את המגנום החדש והמודרני יותר של מיצובישי. ביולי 2003 הוחלף בישראל האיפון ע"י ה-D-MAX החדש, שהודות למוניטין שצבר איסוזו איפון וכמות הלקוחות המסחריים הקבועים שלו ששמרו נאמנות לדגם, אפשרו לו להפוך מאז למלך המכירות של קטגוריית הטנדרים בישראל עד היום. האם האיפון עשוי להגיע גם לשוק האספנות? נכון ליום פרסום המודעה, נצפו כ-14 מדגמי האיפון למכירה בלוח יד 2, הוותיקים מהם משנת 1997 ובמחירים לא זולים יחסית לרכב עבודה- החל מ-15,000 שקל. האם מישהו מחזיק אחד כזה ושומר אותו לאספנות? הסיכוי נמוך אך לא נופתע אם נמצא אחד כזה.

איסוזו איפון

איסוזו איפון משנות ה-90 שעדיין עובד קשה



עוד מנוסטלגיה