נוסטלגיה לשבת: 1994- קיה נכנסת לישראל

"היפנים חוששים ממנה, אבל אתם עומדים להתאהב…" הכריזה הפרסומת הראשונה, הציבור הישראלי התבקש לקרוא לה "קאיה" ולא "קיה" ורבים מאיתנו עדיין זוכרים את היפני "הנלחץ" שצעק "קאיה קאיה קאיה". חוזרים ל-1994.

ששי כהן 27 באפר, 2018
פרסומת קאיה קאיה קאיה

ישראל 2018 – שוק הרכב הישראלי נשלט בפסגה ע"י יונדאי וקיה וכל חמשת הדגמים הנמכרים ביותר ברבעון הראשון של השנה הם קוריאניים (איוניק, טוסון, ספורטאז', פיקנטו ו- i10),  עם יותר מ-15,000 מסירות ליונדאי ו-12,000 מסירות לקיה מתחילת השנה. ללא ספק המותגים הקוריאניים התחבבו ביותר על שוק הרכב הישראלי, אבל האם הם זכו לאהדה כבר עם הגעתם לארץ? לא ממש. הפעם במדור הנוסטלגי שלנו, אנו חוזרים אחורה לשנת 1994, עת החלה מתקפת הקוריאניות על השוק הישראלי, ותחילת דרכה של קיה בישראל.


1994: הפלישה הקוריאנית

את הפלישה הקוריאנית לישראל החלה בשנת 1994 חברת טלקאר יבואנית דייהטסו, שהביאה לארץ את דגמי דייהו מקוריאה עם השקת דגם הרייסר שהיווה את גרסת דייהו לאופל קאדט הישנה, והציע לישראלים משפחתית מרווחת המצוידת במנוע 1.5 ליטר, אבזור עשיר בסגנון היפניות ותג מחיר הנמוך משמעותית מהמקובל בקרב המשפחתיות. מסע פרסום חכם גרר אחריו באותה שנה לא פחות מ-10,000 ישראלים שקפצו על המציאה הקוריאנית של מותג הרכב השלישי בגודלו בקוריאה באותה עת. מספר חודשים מאוחר יותר, הצטרפה גם יונדאי למערכה עם דגמי הלנטרה, האקסנט וה-H100, שסימלו את כניסתו של יצרן הרכב הגדול בקוריאה. באותה שנה קיבלה גם סמל"ת יבואנית פיאט את  זיכיון יבוא מכוניות קיה, יצרן הרכב השני בגודלו בקוריאה,שמכירותיו החלו בשנת המודל 1995.

יבואן חדש: ק.מ.י – קוריאן מוטורס ישראל

יבואנית פיאט שראתה את הפריצה הגדולה לשוק של מותגי הרכב הקוריאניים, ואת הטרנד החדש של המכוניות הזולות מהמזרח ששטף את הארץ, הצליחה לקבל את זיכיון יבוא דגמי קיה והחלה לשווק אותם בישראל תחת חברת הבת: "ק.מ.י – קוריאן מוטורס ישראל", שפתחה אולם תצוגה ראשון ברחוב יגאל אלון בת"א. בחברה חששו שהשם "קיה" יבהיל את הישראלים ועשוי להיקשר עם המילה " הֵקִיאָה " שיעורר קונוטציות שליליות למותג, והחליטו לשנות את שמה של המכונית בישראל ל-"קאיה" (KAYA), שם שהושרש כ"כ טוב בארץ, שגם היום, 23 שנה מאוחר יותר, רבים עדיין מכנים בטעות את הרכב כ-"קאיה", למרות שעם המעבר לפני 10 שנים לידי יבואן חדש, התבקשו הישראלים לחזור לשם המקורי של המכונית "קיה (KIA) כבכל העולם.

1994: אולם תצוגה ראשון של קיה נפתח בישראל

היפנים בלחץ: קאיה קאיה קאיה קאיה קאיה

את אחד ממסעות הפרסום המוצלחים ביותר להחדרת מותג רכב חדש בישראל, ניתן בהחלט לזקוף לזכותה של סמל"ת, שהשיקה פרסומת ראשונה למותג בה נצפתה דמות המציגה כביכול בכיר בתעשיית הרכב היפנית, אשר עובר התקף חרדה עקב חדירתו של היצרן הקוריאני לשווקים בכל העולם ונגיסתו בחלקם של יצרני הרכב היפניים. הסרטון המשעשע סוכם בהצהרת הקריין : ""היפנים חוששים ממנה, אבל אתם עומדים להתאהב…" ובאותה תקופה, לא היה כמעט אדם בארץ שלא שמע על השם קאיה בעקבותהפרסומת החביבה. למי שלא ראה, או שמתגעגע… הוא מובא כאן שוב. צפיה מהנה :)))

1995: דגמי קיה נוחתים בישראל ומציעים טיפול גדול כל 40,000 ק"מ.

עם תחילת השיווק של קיה בישראל במרץ 1995, נחתו בארץ 2 דגמים: קיה ספיה, משפחתית ראשונה בפיתוח עצמאי של קיה, אשר התבססה על מכלולים רבים של מאזדה 323 המיושנת ונועדה להתחרות בסגמנט המשפחתיות הזולות שצמח במהירות בארץ באותה תקופה, וכלל את הדייהו רייסר וסופר רייסר, מאזדה 323 סדאן, מיצובישי צ'אמפ, יונדאי אקסנט ועוד. הדגם שווק בארץ עם מנוע 1.6 ליטר 81 כ"ס, בגרסאות ידניות 5 הילוכים ואוטומטיות 4 הילוכים ובמחיר של 69,900 שקל לדגם האוטומטי. לשם השוואה, דייהו סופר רייסר 1.6 אוט' נמכרה ב-66,000 שקל, יונדאי אקסנט 1.5 אוט' נמכרה ב-64,500 שקל, מאזדה 323 סדאן ב-70,900 שקל ומיצובישי צ'אמפ התאילנדית היתה הזולה בקבוצה עם תג מחיר של 57,800 שקל לדגם האוטומטי.  מחירי משפחתיות מודרניות יפניות ואירופאיות נעו אגב סביב ה-80,000 שקל. כחלק מהנסיון לרכוש את אמון הציבור בדגם, הוצעה הספיה עם אחריות מלאה ל-100,000 ק"מ או 3 שנים, לצד הבטחה לטיפול גדול כל 40,000 ק"מ. בסופו  של דבר נמכרה הספיה בעיקר בציי רכב וחברות השכרה והרבה פחות בקרב לקוחות פרטיים.

1995: קיה ספיה, משפחתית ראשונה של קיה בישראל – "קאיה יפה שלי…"

הלהיט האמיתי: קיה ספורטאז' 
הדגם השני עימו נכנסה קיה לארץ, היה הדור הראשון של הספורטאז', שהיה כבר אז הלהיט האמיתי של קיה בישראל בעידן שהקדים את זמנו והציע רכב שטח עירוני…
באותם ימים שלטו בשטח בעיקר רכבים מגודלים כמו איסוזו טרופר, ניסאן טראנו, מיצובישי פאג'רו ואחרים, והספורטאז' הקומפקטי עם יכולות הכביש הגבוהות, הציע בעיקר חלופה ידידותית יותר לעיר, עם פוזה של שטח ונוחות לא רעה בכרך העירוני, שהיתה אף גבוהה ממתחרהו הישיר -סוזוקי ויטארה. יחד עם זאת, בהשוואה לדור הנוכחי של הספורטאז' ומרבית רכבי הפנאי כיום, הדור הראשון של הספורטאז' נחשב כרכב שטח קשוח, עם הנעה 4X4 ויכולות גבוהות, ולא מעטים ממנו שרדו עד היום ואף נראים היטב בטיולי שטח ברחבי הארץ, ואפילו עם תג מחיר שגבוה משמעותית מהמחירון לרכבים שמורים.

1995: פרסומת ראשונה לקיה ספורטאז' בישראל

הספורטאז' שווק בתחילת הדרך עם מנוע בנזין 2.0 ליטר 135 כ"ס ותיבה אוטומטית במחיר של 107,000 שקל, והציע לצד עיצוב נאה, תא נוסעים מרווח ומאובזר, יכולות שטח מפתיעות לצד נוחות גבוהה במרחב העירוני, ומידות קומפקטיות חיצוניות שהתחבבו בקרב לקוחות שחיפשו אחר רכב שטח קליל לנהיגה ולא מאיים בתנועה עירונית. בנוסף, הוא גם היה זול משמעותית מהמתחרים העיקריים שלו – סוזוקי ויטארה ארוך שנמכר ב-121,900 שקל וטויוטה ראב 4 שהגיע שנה מאוחר יותר במחיר הגבוה ממנו ב-20,000 שקלים.

קיה ספיה – מעטות נותרו ממנה נוסעות עדיין על הכביש

היפנים נלחצו?

כניסתה של קיה לישראל בשנים הראשונות לא באמת הלחיצה את היפנים בסופו של דבר. הספיה המשפחתית ספגה ביקורות צוננות בקרב העיתונאים ונמכרה חלש מהצפוי ורק הספורטאז' נמכר היטב והפתיע כבר בתחילת הדרך כשניצח את המבחן ההשוואתי מול סוזוקי ויטארה במגזין "אוטו". לצד עליה במכירות של קיה מסוף שנות ה-90 ועד מחצית העשור הראשון של המיליניום, מרבית הדגמים של קיה היו נחותים מהמתחרים וביצועי היבואן אכזבו גם את הנהלת קיה בקוריאה. המהפך החל בשנת 2007, עת העבירה קיה העולמית את זיכיון היבוא של המכוניות לידי טלקאר (שבינתיים איבדה את מותג דייהו לטובת UMI), בתקרית שגררה את סמל"ת לצאת בתביעה נגד קיה מוטורס. עם מעבר היבוא לטלקאר והגעתה של קיה סיד לארץ כרכב הראשון בעידן המודרני של החברה תחת בעלות יונדאי, השתפר מעמדו של המותג בארץ ומאז ועד היום צמחו המכירות כמעט בעקביות עד לצמרת מותגי הרכב הנמכרים ביותר בישראל.