נוסטלגיה לסגר: פיאג'יו טייפון – מלך קטנועי השטח

הוא היה מלך הקטנועים של שנות ה-90, המציא את קטגוריית קטנועי השטח בארץ, גרר אחריו הרבה חיקויים שלא זכו להצלחה, וגם היום, 25 שנה לאחר שהגיע, נהנה ממועדון חברים גדול שסוגדים לכלי. סיפורו של פיאג'יו טייפון.

ששי כהן 25 במרץ, 2020
פיאג'יו טייפון

צילום תמונה ראשית: שי נפתלי

קטגוריית ה-50 סמ"ק היתה הקטגוריה החזקה והנמכרת ביותר בשוק הדו-גלגלי בישראל עד שנת 1997, בה עודכנו תקנות הרישוי ויישרו קו עם המקובל באירופה, מה שגרם למעבר מקטנועי 50 סמ"ק דו פעימתיים לקטנועי 125 סמ"ק 4 פעימות, חזקים, שקטים וידידותיים יותר לסביבה, שדי מהר השתלטו על השוק. במחצית הראשונה של שנות ה-90, עוד נשלטה בארץ קטגוריית ה-50 סמ"ק ע"י דגמים כמו סוזוקי TS50 (אופנועי קרוס כפי שנקראו אז), אבל בשנת 1994 נחת כאן קטנוע חדש שהביא עימו מהפכה: פיאג'יו טייפון !


קטנוע השטח הראשון בישראל

הטייפון לא היה סתם עוד קטנוע בשוק, הוא הציע עיצוב מתקדם וחריג לאותה תקופה, עם חזית קרבית, מבנה שמנמן וזנב עגלגל, שגובו במכלולים איכותיים של יצרנים נחשבים, מרווח גחון גדול מהמקובל וצמיגי שטח עימם הפך לקטנוע השטח הראשון בישראל. יחד עם תג מחיר תחרותי ומוניטין אמינות של פיאג'יו (הודות למורשת של הטוסטוס- Si והווספה האגדית), חולל כאן הטייפון היסטריה כמותה לא ידעו כאן קודם בשוק הקטנועים. גם אני באופן אישי התאהבתי בטייפון ובשנת 1995 לאחר שחרורי מהצבא, רכשתי אחד כזה חדש (צהוב). מספר דקות לאחר ששחררתי אותו מסוכנות "פריצל" ברחובות, גם נתקעתי איתו… ועם פחות מ-10 ק"מ על השעון התגלתה תקלה בקרבורטור…  למרות הפתיחה הצורמת, לאחר מכן הוא דווקא התגלה כאמין למדי ושירת אותי למשך שנה וחצי באופן משביע רצון, ואפילו על קו נסיעה יומי לעבודה מרחובות ללוד (וחזרה דרך השטח מדי פעם…).

פיאג'יו טייפון 50

בשנת 1995 גם אני התאהבתי בטייפון, ורכשתי אחד חדש (צהוב כמובן). חבל רק שהקסדה היתה בצד…. טיפשות.

פסגת הטכנולוגיה

הדגם הוצע בתחילת הדרך עם מנוע 2 פעימות מקורר אוויר בנפח 50 סמ"ק ותמסורת אוטומטית, כשבסעיף המכלולים הציע הדגם את פסגת הטכנולוגיה בקטגוריה בה הוא פעל, עם שלדה דינמית וחזקה, מערכת בלמים איכותית של Brembo (כולל בלם דיסק קדמי 190 מ"מ), בולמים של SHOWA, מתגים ואיכות גימור ברמה גבוהה מהמקובל, ואף היה שימושי עם מושב רחב ושמנמן שאכלס די בקלות 2 רוכבים, תא אחסון נדיב מתחת למושב שהספיק לקסדה מלאה ועוד כמה חפצים, משטח רגליים שטוח וגדול המאפשר נשיאת חפצים, ולוח שעונים מפורט יחסית לאותה תקופה. את היתרון האמיתי שלו, סיפק הטייפון עם גלגלי ה-"10 וצמיגי השטח, שיחד עם מרווח גחון נדיב ומנוע חזק שסיפק תאוצות נאות, הפכו אותו לחיית שטח של ממש (במגבלות ה-50 סמ"ק…) וכלי חוויתי ומהנה מאוד לרכיבה, עם ביצועים חסרי תקדים לקטנועים.

פיאג'יו טייפון 50

פרסומת פיאג'יו טייפון 50 סמ"ק

הקטנוע המצליח בישראל

מאמצע שנות ה-90 הפך הטייפון לסחורה הלוהטת של שוק הקטנועים בארץ, עם אלפי קטנועים שנמכרו כאן כמו לחמניות טריות וחיזקו את מעמדה של "עופר אבניר" כיבואנית הגדולה ביותר בענף הדו-גלגלי באותם ימים. הטייפון שווק כאן בשלל צבעים אופנתיים, ורכש לו לקוחות גם בקרב בנות המין היפה שאהבו את הקטנוע האופנתי. בשנת 1996 הצטרף למשפחה גם הטייפון 125 סמ"ק, שהציע יותר כח ופתר למעשה את אחת מנקודות התורפה של גרסת ה-50 סמ"ק, ואפשר לא רק ביצועים טובים יותר על הכביש ובשטח, אלא גם את האפשרות לצאת איתו לנסיעות בין עירוניות בטוחות יותר. יחד עם זאת, מנוע ה-125 סמ"ק סבל מאמינות קצת פחות מוצלחת ונמכר כאן במספרים קטנים משמעותית.

פיאג'יו טייפון 50

גם דידי הררי היה לקוח של הטייפון

לקראת שנת 2000 הגיע מתיחת הפנים של הטייפון "טייפון X" שזכתה לעדכוני עיצוב וטכנים קלים, לוח שעונים חדש ומיכל דלק שצמח מ-4 ליטר ל-5.5 ליטר. עם ההצלחה שלו, החלו להגיע גם המתחרים: פיג'ו בקסי ופי.ג'י.או מקס בתחילת הדרך, ובהמשך גם פיג'ו טרקר, קימקו טופ בוי והונדה X8RX. אף אחד מהם לא הצליח לדגדג את מכירותיו של הטייפון בסופו של דבר.

פיאג'יו טייפון 50

היו ימים… חברי הטוב ערן והטייפונים שלנו ב-1995.

והיה גם טייפון 172 סמ"ק…

ההצלחה הגדולה של הטייפון גם בקנה מידה בינלאומי, הולידה לו גם שוק גדול של שיפורים, עם שלל חברות מובילות בתחום השדרוגים לאופנועים שהחלו לייצר קיטים ספורטיביים לדגם (קיטים של 70 סמ"ק, גלגלי שיניים, רולים קלים, רצועות ווריאטור, אגזוזי לחץ, מסנני אוויר פתוחים ועוד), עימם הפכו הטייפונים לחיות רעות עוד יותר. בשנת 2000 נולד בארץ גם ה-BAD BOY של עולם הקטנועים, כאשר סוכנות "אופנועי השרון" רכשה טייפון 125 סמ"ק וציידה אותו בקיט מרוצים 172 סמ"ק שהיה מבוסס על רכיבים של MALOSSI ו- POLINI האיטלקיים, ששדרגו את הספק הקטנוע ל-20 כ"ס. באופנועי השרון לא הסתפקו בזה, ויחד עם שלל שדרוגים נוספים, הפכו אותו לקטנוע עם התאוצה הזריזה בישראל (בימים שקדמו ל-TMAX…). מגזין "מוטו" אף דיווח שהטייפון המשופר נתן בראש לסוזוקי בנדיט 400 בתאוצה עד 100 קמ"ש והציג מהירות מרבית שחצתה את ה-150 קמ"ש!

פיאג'יו טייפון 125

פיאג'יו טייפון 172 סמ"ק מככב בגיליון מוטו. (צילום: תומר פדר)

ולפעמים החגיגה נגמרת

פיאג'יו טייפון הוחלף בדור חדש בשנת 2011, שניסה לשחזר את הצלחת הטייפון המקורי עם דגם חדש המצויד במנוע 125 סמ"ק 4 פעימות. יחד עם זאת, בשונה מהטייפון המקורי שהיה פורץ דרך, יוצר באיטליה ונהנה ממכלולים איכותיים ומודרנים שהפכו אותו לליגה אחת (או שתיים) מעל כל המתחרים, הטייפון החדש שיוצר כבר בסין, היה קטנוע בסיסי ביכולותיו, עם רמת גימור נמוכה יותר ומכלולים פשוטים למדי, והציע חבילה כוללת שהתקשתה להתחרות בקטנועי 125 סמ"ק מודרנים, וזאת בשוק שכבר השתנה לחלוטין ודי זנח את רעיון השטח. שנתיים לאחר הניסיון המחודש ועקב חוסר הצלחה, פסק השיווק של הטייפון החדש בארץ.

פיאג'יו טייפון

פיאג'יו טייפון בשבוע החולף באווירת הקורונה (צילום:בניהו ישראל)

מועדון טייפון 

נכון להיום, פיאג'יו טייפון המקורי עדיין חי ובועט: אמנם מרבית הכלים כבר מזמן נעלמו מהכבישים, אולם קיים לדגם מועדון מעריצים בפייסבוק, שמונה כיום לא פחות מ-3,600 חברים, המחזיקים גם בכמה עשרות קטנועים (רובם מדגם ה-X המחודש), אשר לא רק משתפים חוויות ומעלים זכרונות, אלא גם מטפחים ומשדרגים את הכלים, מפעילים שוק פעיל של קניה ומכירה ואף נפגשים לרכיבות משותפות, גם בשטח. המועדון שהוקם לפני 3.5 שנים, מנוהל כיום ע"י שי נפתלי ובניהו ישראל המחזיקים גם הם בטייפונים מדוגמים.

לקישור לקבוצת הפייסבוק של פיאג'יו טייפון לחצו כאן