נוסטלגיה רכב : חוזרים 20 שנה אחורה ל – 1992

מאזדה וטויוטה נוחתות לראשונה בישראל ומכניסות את האירופאים ללחץ . מנגד , מגיעות ממזרח אירופה לאדה וסקודה במחירים נמוכים ותחרותיים . כתבה שניה בסדרה. 1992 – מלחמת המפרץ הסתיימה , האהדה בעולם לישראל שספגה והתאפקה בשיאה , וגם יצרני רכב יפניים נוספים שנתנו יד לחרם הערבי במשך שנים מתחילים להתרכך . 1992 היתה שנה חשובה…

ששי כהן 25 באפר, 2012
נוסטלגיה רכב WHEEL

מאזדה וטויוטה נוחתות לראשונה בישראל ומכניסות את האירופאים ללחץ . מנגד , מגיעות ממזרח אירופה לאדה וסקודה במחירים נמוכים ותחרותיים . כתבה שניה בסדרה.

1992 – מלחמת המפרץ הסתיימה , האהדה בעולם לישראל שספגה והתאפקה בשיאה , וגם יצרני רכב יפניים נוספים שנתנו יד לחרם הערבי במשך שנים מתחילים להתרכך . 1992 היתה שנה חשובה עבור שוק הרכב הישראלי . טויוטה ומאזדה מצטרפות ליצרני הרכב היפניים שמפסיקים את החרם הערבי על ישראל ומתחילות לייצא לישראל מכוניות . זאת לא היתה פריצת דרך , מכיוון שהקדימו אותם מספר יצרנים יפניים , אולם התבססותן של מיצובישי החל מ – 1988 ( חברה בינונית בגודלה ) והונדה ב- 1990 ( חברת ענק ) , תרמו רבות להחלטה שלהם לשווק מכוניות בישראל .
באותה שנה נפתחו גם בת"א אולמות תצוגה ללאדה הרוסית וסקודה הצ'כית שיובאה ע"י שלמה שמלצר , הבעלים של קבוצת שלמה ויבואנית אופל כיום. גם סאאב השבדית , חזרה לארץ לאחר 14 שנות היעדרות עם דגמי ה – 900 וה- 9000 במחיר החל מ- 150,000 ש"ח מאוד לא זולים לאותה תקופה ( יקרה מ BMW 525 ) .
יחד עם זאת , השוק היה תחרותי מאוד לעומת השוק בישראל 2012 . יבואנים לא הססו להשמיץ מתחרים וכל דגם זכה למחיר שונה . אחידות המחירים הנהוגה כיום ויישור קו לפי דגם מוביל , לא היתה קיימת בכלל וטוב שכך .
נוסטלגיה רכב WHEEL

נוסטלגיה רכב WHEEL

מאזדה והסלוגן הראשון שלה בארץ הקודש : " החדשות הטובות בעולם " .
מאזדה 323F – הלהיט הראשון של מאזדה בישראל
עם תחילת שיווק מאזדה בישראל , מגיעים בתחילת הדרך מאזדה 323 לשוק המשפחתיות ומאזדה 626 לשוק המנהלים . מאזדה 323 מגיעה בדגם סדאן מרובע ומשעמם למראה ,אך זוכה להיות בין היתר מחליפת הפורד סיירה בשירות המשטרה . לצידה , משווקת גם גרסת 5 דלתות המתהדרת במראה ספורטיבי מוחצן ופנסי חזית נפתחים בסגנון פורשה … ההופכים אותה ללהיט בין לילה .  המחיר : 52,900 ש"ח לדגם ידני ו- 61,550 ש"ח לדגם אוט' .
מאזדה 626 נוחחת בארץ עם מנוע 2.0 ליטר ועיצוב נאה , אך סובלת מתג מחיר גבוה של 89,800 ש"ח . לשם השוואה : BMW 316i נמכרה במחיר נמוך יותר : 85,250 ש"ח . דמיינו לעצמכם היום BMW סדרה 3 בסיסית במחיר נמוך ממאזדה 6 !
טויוטה מתחילה פעילות בישראל ומקשה על הרוכשים
עם כניסת טויוטה לשוק הישראלי ,פוסק תוך זמן קצר יבוא דגמי ג'או פריזם – הגרסה האמריקאית לטויוטה קורולה שהגיעה שנה קודם לכן לארץ והיתה למעשה הדגם של הקורולה האמריקאית , ששווק בישראל כניסיון להציע טויוטה משפחתית במסווה של רכב אמריקאי כדי לא להרגיז את הערבים והחרם שלהם …
עם כניסת טויוטה רשמית לשוק , הוצעו דגמי הסטארלט והקורולה בגרסאות מיושנות שסבלו ממחירים גבוהים ( 33,900 ש"ח ו- 64,500 ש"ח בהתאמה ) וספגו שלל ביקורות , מה שהפך את המסחרית " החללית " המתקדמת טויוטה פריוויה , לדגם הנמכר ביותר של טויוטה בארץ בתחילת דרכה .
טויוטה אגב בתחילת דרכה בארץ ,החתימה לקוחות על דמי ביטול של 5% מערך המכונית למי שיבצע הזמנה ויתחרט … במונחים של היום : 6,000 ש"ח קנס לביטול הזמנה של קורולה.
נוסטלגיה רכב WHEEL

נוסטלגיה רכב WHEEL

המותגים האירופאים בלחץ : "פיאט הוציאה לי את היפניות מהראש…"
המתקפה הכוללת היפנית בשוק המקומי ,כללה לצד המותגים החדשים שעוררו עניין רב , גם את שאר המותגים היפניים שנהנו משליטה כמעט מוחלטת בטבלת המסירות . באותה שנה מגיעה גם הונדה סיוויק החדשה ( דור חמישי ואולי היפה ביותר עד היום ) שזכתה לביקוש גבוה למרות מחיר יקר ( 68,200 ש"ח ) . דייהטסו אפלאוז ( 53,150 ש"ח ) , מיצובישי לנסר " ויש בה הכל " ( 48,550 ש"ח ) וסובארו ליאונה , המשיכו להתחרות על התואר " המכונית הנמכרת ביותר " ולצד הליאונה המזדקנת , ניסתה סובארו לשפר תדמית עם התחלת יבוא ה- SVX , מכונית ספורט המצוידת במנוע 3.3 ליטר וגיר אוט' , ממנה נמכרו מעטות עקב מחיר גבוה ( מעל 200,000 ש"ח ) .
נוסטלגיה רכב WHEEL

נוסטלגיה רכב WHEEL

הונדה סיוויק דור 5 בישראל . החזקה והיפה ביותר בקטגוריה .
האירופאיות מצידן ניסו להילחם במתקפה היפנית תוך שימוש ביתרונות המסורתיים שלהן : נוחות, ביצועים והנאה מנהיגה . פיג'ו 405 וסיטרואן ZX זכו לביקורות טובות וגם פיאט הצליחה לתת פייט עם הטמפרה בשוק המשפחתיות והאונו שעדיין היתה הסופרמיני הנמכרת ביותר בישראל . פולקסווגן העדיפה להתמקד בנושא הבטיחות של דגמיה תחת הסלוגן " לו כל דבר בחיים היה בטוח כמו פולקסווגן -אודי " .
נוסטלגיה רכב WHEEL

נוסטלגיה רכב WHEEL

שוק רכבי השטח זוכה לתנופה לאחר שכמעט נכחד שנה לפני
 
תחרות אמיתית בשוק : לאדה ניבה מגיעה מרוסיה הישר לשוק הג'יפים ומשווקת עם מנוע 1.6 ליטר 75 כ"ס , גיר ידני ואיכות ירודה , אך גם עם יכולת שטח מעולה במחיר שובר שוק של 34,000 ש"ח . לשם השוואה : מחירו של הויטארה הידני עם מנוע 1.6 ליטר בהספק זהה של 75 כ"ס , עמד על 59,000 ש"ח . הדגם האוט' של הויטארה , עלה 68,000 ש"ח . בדיוק כפול .
שנת 92' היתה גם שנת הפריחה בשוק הג'יפים עם דגמי הסופה דור 1 שנמכרו יפה ודגמי סוזוקי סמוראי וויטארה שזכו למכירות נאות ועודדו את דייהטסו להתחיל לייבא את דגם הפרוזה .
סקודה פייבוריט : המכונית הזולה בישראל
 
סקודה נכנסת לשוק ומשווקת ע"י סקו-קאר ומציעה בתחילת את דגמי הפייבוריט בגרסה משפחתית קומפקטית וטנדר , המצוידים במנוע 1.3 ליטר 58 כ"ס וגיר ידני. תג המחיר החל מ- 27,150 ש"ח בלבד , הופך אותה למכונית הזולה בישראל . מנגד , המכונית היקרה ביותר בארץ , היתה מרצדס 300SE שהוצעה ב – 310,000 ש"ח
עדות להיעדר התחרות האמיתית בימינו , מספקות לנו המכוניות הסיניות שמתחילות להגיע ולא נהנות בדיוק מאותו מחיר זול הצפוי  מהן ומסתפקות במחיר כמעט ממוצע אך עם אבזור עשיר .
נוסטלגיה רכב WHEEL

נוסטלגיה רכב WHEEL

שברולט אסטרו ותאומתה GMC ספארי – 90,000 ש"ח והכרה במס 
לפני 20 שנה לקוחות עצמאים ואמידים התפנקו בדגמי האסטרו והספארי : מסחריות נאות מראה וזללניות בדלק , שהגיעו לארץ במספר רמות גימור ושילוב צבעים האמור לטשטש את היותן מסחריות . הסיבה העיקרית להצלחתן בארץ היתה היותן מוכרות במס עקב הגדרתן כמסחריות , אשר אפשרה לרמות את מס הכנסה במסגרת החוק . לא פחות מ-2,000 יחידות עלו על הכביש באותה שנה ורגע לפני שמס הכנסה שינה את התקנות וביטל את ההטבות …
* מודעות מכירה נפוצות בעיתונים : למכירה ספארי רמה 4 כחדשה מרופא / עו"ד
* אמריקאיות נוספות שזכו לביקוש רב היו התאומות פונטיאק טמפסט ושברולט קורסיקה שהציעו הרבה מנוע ( 3.1 ליטר) , שלל פינוקים , אך גם לא יותר מזה . החל מ – 77,900 ש"ח .
נוסטלגיה רכב WHEEL

נוסטלגיה רכב WHEEL


" קלאסית , אלגנטית ומושכת " … לא מדובר במודעה לאיזו אלפא נחשקת , אלא פרסום מודעה על עמוד שלם במגזין " אוטו " ל… נערות ליווי ! הייתם מאמינים ? אמנם מגזין לגברים , אבל לא צריך להגזים . היום אין סיכוי שתמצאו פרסומת כזאת . גם לא בבלייזר.

 

 

 

 

 

עוד מנוסטלגיה