נפגעתם מתאונת קורקינט? אתם בבעיה

ריבוי תאונות בין אופניים חשמליים או קורקינטים להולכי רגל יוצר מציאות משפטית סבוכה, בה נפגעים רבים מתקשים לזכות בפיצויים הולמים.

ששי כהן 09 בפבר, 2014

מאמר אורח : עו"ד גיל קראוס
הפופולריות הגוברת לקורקינטים ואופניים חשמליים, יוצרת בעיות משפטיות סבוכות. לצד התרומה לאיכות הסביבה, הדימוי "הירוק" ותחושת החופש וההנאה שמתלווה לנסיעה בכלים אלו, מסתבר שמתפתחות בעיות מורכבות במקרה חלילה של תאונת דרכים עם הכלים הנ"ל. לדברי עו"ד גיל קראוס, המתמחה בתחום הנ"ל, תאונות שבהם מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים – לא נחשבות לתאונות דרכים, (כל עוד לא מעורב בהן בנוסף כלי רכב ממונע), ועל כן, הנפגעים מהן עלולים לצאת ללא פיצוי – חרף היות התאונות קשות, שגרמו לנכות משמעותית.
חוק הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים לא מגן על נפגעי אופניים
"חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) מבטיח פיצוי לנפגעים עקב פגיעת כלי רכב, מכוח ביטוח החובה של כלי הרכב המעורב בתאונה", מסביר עו"ד גיל קראוס, העוסק רבות בתביעות לנזקי גוף, לרבות תאונות דרכים. "החוק חל רק על רכב מנועי, דוגמת מכונית או אוטובוס, ומכסה נזקי גוף של המעורבים בתאונה שבה היה מעורב כלי הרכב, לרבות רוכב אופניים שנפגע ממכונית.
לדברי עו"ד קראוס, מי שנפגע מאופניים או מקורקינט, לא נחשב בחוק כנפגע בתאונת דרכים. יתרה מכך – לדבריו, מכיוון שאין ביטוח על אופניים – גם כשמדובר באופניים בעלי מנוע חשמלי – לא יוכלו הנפגעים לתבוע חברת ביטוח כלשהי.
לדברי עו"ד קראוס, במקרה כזה, על מנת לקבל פיצוי, יש לתבוע את רוכב האופניים עצמו – בהנחה שהתאונה אירעה בשל רשלנותו. הבעייתיות רק מתגברת בנקודה זו, מפני שבמידה ולא קיימת התרשלות, או אין אשם ברור בתאונה, יהיה קשה מאד לנפגעים לתבוע את רוכב האופניים. לדברי עו"ד קראוס, דין רוכבי אופניים, רוכבי אופניים ממונעות ורוכבי קטנועים ממונעים – דומה.
לדבריו, גם במקרה שבו התאונה נגרמה כתוצאה מהתנגשות שני רוכבי אופניים זה בזה, אחד הרוכבים יאלץ להוכיח כי הרוכב השני נהג ברשלנות על מנת לתבוע פיצויים, וגם אז, כאמור, התביעה תעשה מול אדם פרטי, בהיעדר ביטוח ברקע.
לדברי עו"ד קראוס, גם במקרה שבו ניתן לטעון שרוכב האופניים נהג ברשלנות, ואז לכאורה אפשר להגיש נגדו תביעה, הרי שהפרוצדורה הזו מורכבת בהרבה לעומת תאונות דרכים רגילות, שוב, מפני שלאופניים אין ביטוח חובה, ומעטים מבטחים את עצמם בביטוח צד שלישי המכסה תאונות אופניים.


פגיעה במעבר חצייה: סיכוי גבוה יותר להוכחת רשלנות של הרוכב
לדברי עו"ד קראוס, למקום שבו ארעה תאונת הדרכים עשויה להיות משמעות, במיוחד לשם הוכחת רשלנות.
במקרה בו התרחשה התאונה, למשל, במעבר חצייה, גבוהים הסיכויים כי ניתן יהיה להוכיח רשלנות מצד רוכב האופניים. מאידך, אם התאונה התרחשה במסלול המיועד לרוכבי אופניים או בכביש – מקומות שלכאורה הולך הרגל לא אמור להיות בהם – קטנים יותר הסיכויים שתוטל אחריות לפגיעה על רוכב האופניים.
לדברי עו"ד קראוס, אם התאונה נגרמה כתוצאה ממפגע בדרך, ולא בשל פזיזותו של הנהג, ניתן יהיה לתבוע את העירייה הרלוונטית – במידה אופניים שאכן מדובר במפגע משמעותי שגרם לתאונה.
פסק דין נדיר: רוכב האופניים הורשע, ונפסקו לו עבודת שירות
למרות האמור, מספר עו"ד קראוס על פסק דין נדיר שהתקבל בשנת 2012 בבית המשפט לתעבורה בתל אביב. התביעה עסקה בפגיעה של רוכב אופניים, רואה חשבון מהרצלייה, בהולך רגל, בטיילת שליד חוף שרתון בתל אביב.
הנפגע טען כי רוכב האופניים נסע בחוסר זהירות, התקרב יתר על המידה להולך הרגל שהלך במדרכה הימנית מימינו, פגע בו מאחור בגבו ובכתפו -והפילו למדרכה. על פי התביעה, כתוצאה מהתאונה נחבל הולך הרגל באופן קשה, ואושפז בבית החולים עם צלעות שבורות. לאחר השחרור מבית החולים התגלו אצלו דימומים בריאה ובכבד, ובמשך חצי שנה הוא עבר 50 טיפולים רפואיים, אשר פרט לסבל ולכאב, היו כרוכים בהוצאות כלכליות כבדות.
הנפגע הגיש תביעה אזרחית נגד רוכב האופניים זכה בה, ונפסקו לו פיצויים על סך 30,000 שקלים, אך לא הסתפק בזאת. במקביל להליך האזרחי, הגיש הנפגע תלונה במשטרה, שהינה יוצאת דופן למקרה של פגיעה כתוצאה מאופניים או מקורקינט. חרף העובדה כי מדובר ברוכב אופניים ולא בנהג רכב, הגישה המשטרה כתב אישום נגד הרוכב, שנדון בבית המשפט לתעבורה. במסגרת כתב האישום, ביקשה התביעה לפסול את רישיון הנהיגה של הרוכב לחצי שנה.
במסגרת פסק הדין ציין בית המשפט כי "אופניים הם בגדר רכב, כמשמעו בפקודת התעבורה" ועל כן ניתן להשית על הרוכב עונשים מתחום התעבורה.
בית המשפט השתכנע ברשלנותו של הרוכב, וגזר עליו 100 שעות עבודות לתועלת הציבור, ופסילת רישיון על תנאי לשלושה חודשים, בתוקף ל- 3 שנים, במקרה שיעבור עבירת תנועה חמורה. כמו כן הטיל ביהמ"ש על הרוכב לפצות את הנפגע ב- 7,000 שקלים נוספים, וכן קנס אותו ב-3,000 שקלים.
לדברי עו"ד קראוס, מדובר בפסק דין תקדימי ויוצא דופן, אשר למרות שבילי האופניים הייעודיים שהולכים ומתרבים, פותח פתח לתביעות דומות.
"המצב המשפטי בעייתי וחייב בפתרון דחוף"
לדברי עו"ד גיל קראוס, המצב כיום בעייתי, וחושף את אוכלוסיית הולכי הרגל לסכנות מוגברות על מדרכות הערים הצפופות. לדבריו, חרף הסכנה המתגברת, אף גוף לא פועל לתיקון המצב המשפטי הבעייתי והמקפח, ומדובר בעניין של זמן בלבד, עד אשר ייפלו קורבנות בנפש לתאונות שכאלה.
לדבריו, על מנת להגן הן על הולכי הרגל, והן על רוכבי האופניים והקורקינטים, על המחוקק לקדם חוק אשר יטיל על רוכבי אופניים, אופניים ממונעים וקורקינטים חשמליים, לרכוש ביטוח נגד פגיעה בהולכי רגל ועוברי דרך אחרים – בדומה לחוק ביטוח חובה לכלי רכב.
לדבריו, הביטוח יפתור בעיה חמורה האורבת לשני הצדדים: מצד אחד, הולך הרגל יוכל להתנהל מול חברת הביטוח המבטחת את האופניים או את הקורקינט, ולקבל פיצוי בגין נזקיו. מאידך, רוכב האופניים או הקורקינט לא יהיה חשוף לתביעות של מאות אלפי שקלים, ולעיתים אף יותר, בגין נזקים שגרם לעוברי הדרך.
הצעדים המומלצים לנפגע בתאונת אופניים
לדברי עו"ד גיל קראוס, למעורבים בתאונות דרכים עם אופניים, אופניים ממונעים וקורקינטים – מומלץ לנקוט במספר פעולות שיגדילו את הסיכויים שלהם לקבלת פיצוי מהפוגעים:
התעקשו לקבל פרטים – בדומה לתאונת דרכים רגילה, ממליץ עו"ד קראוס להתעקש ולקבל את פרטיהם של המעורבים. צילום של תעודת זהות או רישיון נהיגה יכול לחסוך את הצורך לאתר את הפוגע לאחר התאונה.
אספו פרטים של עדים לתאונה – אתרו במהירות עדים לתאונה, רשמו את פרטיהם, ובקשו מהם לשמש כעדים למעשה.
צלמו את אתר התאונה – צלמו ממספר זוויות את המקום בו ארעה התאונה. צלמו את האופניים המעורבות, ואת הנזק שנגרם מהתאונה – הן נזק לרכוש, והן נזקים גופניים. השתדלו שהתמונות יכללו תאריך ושעה (בטלפונים חכמים התאריך, השעה והמיקום מוטמעים אוטומטית בתצלום).
פנו לטיפול רפואי באופן מידי, וציינו את הסיבה לפגיעה – פנו לקופת חולים או לחדר מיון, ושמרו את הרישומים הרפואיים. עו"ד קראוס ממליץ לעמוד על כך שסיבת התאונה תצויין במסמכים הרפואיים של מי שבודק אתכם. דבר זה יקל בבוא העת להוכיח את התאונה ונזקיה.
במקרים קיצוניים – פנו למשטרה והגישו תלונה – במקרה והפגיעה קשה, או שהרוכב מסרב לתת פרטים, אל תוותרו – פנו לתחנת המשטרה הקרובה, והגישו תלונה מיידית נגד הרוכב. לדברי עו"ד קראוס, בריחה של הרוכב ממקום התאונה, כמוה כתאונת פגע וברח, עבירה הנחשבת לחמורה ביותר.
פנו לייעוץ משפטי – אספו את התיעוד לתאונה, ופנו לעורכי דין העוסקים בנזקי גוף, אשר ידריכו אתכם בדרכים למצות את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניכם לקבלת פיצוי הולם.
עו"ד גיל קראוס, מומחה בתביעות לנזקי גוף לרבות תאונות דרכים, ביטוח לאומי, רשלנות רפואית ותביעות נזיקין

עוד מדו גלגלי