נפלאות סקנדינביה: וולוו XC40 חשמלית במבחן

החשמלית הראשונה של וולוו מצטרפת לשוק רכבי הפנאי הקומפקטים והיוקרתיים, ומציעה טווח נסיעה של 414 ק"מ, את הביצועים הטובים בקטגוריה (4.9 שניות ל-100 קמ"ש), הנעה כפולה ואבזור עשיר כסטנדרט, אבל האם היא שווה 300,000 שקל?

ששי כהן 18 בנוב, 2021
וולוו XC40 החשמלית

וולוו XC40, רכב הפנאי הקומפקטי של היצרן, משווק כאן מאז 2018 ומוביל כיום את שוק רכבי הפנאי הקומפקטיים והיוקרתיים, כאשר מתחילת השנה נמסרו כאן קרוב ל-1,000 עותקים שלו (פחות או יותר בחלוקה של חצי חצי מגרסאות הבנזין והפלאג-אין שלו) קצת יותר מקופרה פורמנטור שממוקמת מעט אחריו ואאודי Q3 שבמקום השלישי. ואם כבר דיברנו קצת על מכירות, אז שתדעו שכיום 85% מסך המכירות של וולוו בישראל הוא של רכבי פנאי-שטח. אז עכשיו יש לנו גם גרסה 100% חשמלית לדגם, שהיא גם הוולוו החשמלית הראשונה. מה יש לה להציע, יצאנו לבדוק.

XC40 Recharge P8

אז ה-XC40 recharge הינה גרסת החשמל של הדגם, אשר עבר הסבה לשימוש בהנעה חשמלית, ובכל הנוגע לעיצוב החיצוני, מדובר בכמעט אותו הרכב אך בשינויים קלים הכוללים הוספת מכסה פלסטיק לחזית הרכב במיקום של הגריל, לטובת שיפור האווירודינמיות של הרכב (ועם קצת פגיעה לטעמי בעיצוב המקורי), החלפת פתח התדלוק בפתח טעינה עם מדבקת חשמל וכיתוב "recharge" בקורות האחוריות. מעבר לכך, מדובר בג'יפון משפחתי קומפקטי עם 4.42 מטר לאורך, 1.86 מטר לרוחב, גובה של 1.64 מטר ובסיס גלגלים נדיב של 270 ס"מ שמספק מרווח נאה למשפחה, אך שלושה מבוגרים בספסל האחורי זה יהיה קצת יותר מדי בשבילו. נפח תא המטען נדיב ועומד על 452 ליטר וכולל אף רצפה כפולה, אך גלגל רזרבי נעדר מהרכב. בחזית הרכב, מתחת למכסה המנוע, תמצאו תא מטען נוסף, קומפקטי בנפח 60 ליטר לאכלוס של כבל הטעינה או כמה פריטים קטנים.

וולוו XC40 החשמלית

רמת גימור עשירה כסטנדרט

ה-XV40 recharge היא לא מכונית חשמלית שתוכננה להיות כזו מהתחלה, אלא דגם בנזין שהוסב לשימוש במערכת הנעה חשמלית, ונדרש לפשרות כמו רצפה אחורית לא שטוחה והנמכת המרכב בשל ציודו של הרכב בסוללות ברצפת הרכב, מהלך שגרם לפגיעה קלה במרווח הגחון של הרכב ל-17.5 ס"מ. הדגם משווק בשלב הראשון בגרסת ה-R-Design הבכירה הכוללת אבזור יוצא דופן עם חישוקי גלגלים "19 קלים, שמשות אחוריות מושחרות, חיישני חניה היקפיים, מצלמות 360 מעלות, גג זכוכית פנוראמי עם פתיחה חשמלית, דלת תא מטען חשמלית ותאורת LED היקפית. בתוך תא הנוסעים תמצאו גם לוח שעונים דיגיטלי "12.3, מולטימדיה מרכזית עם מסך מגע "9 הכוללת לראשונה בוולוו שיתוף פעולה עם חברת גוגל, ופיתוח מולטימדיה מקורית מבוססת שירותי גוגל לרבות: גוגל אסיסטנס, גוגל Maps וגוגל Play, מה שאומר שלעת עתה המערכת לא תומכת אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי ולא תוכלו להשתמש בה בניווט של  WAZE, אך תיהנו ממערכת בידור חדשה ועשירה באפליקציות ותכנים, וכן בתמיכת OTA המאפשרת עדכון של תוכנות הרכב מרחוק. מעבר לכך, תמצאו גם בקרת אקלים כפולה עם פתחי מיזוג אחוריים, מערכת שמע יוקרתית של Harman Kardon עם 13 רמקולים, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מושבי עור מלאכותי, חימום מושבים והגה, מושבים קדמיים חשמליים, וקיפול חשמלי של משענות הראש האחוריות.

וולוו XC40 החשמלית

בטיחות

בסעיף הבטיחות מצוידת המכונית בשלל מערכות הבטיחות המקובלות כיום בשוק, לרבות התרעת שמירת מרחק כולל זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי ובלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב עם שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה ברוורס, התרעת עייפות הנהג, מערכת אוטונומית לזחילה בפקקים ועוד.

יחידת הכח החזקה בקטגוריה

כשרוצים לצאת לדרך, מגלים פריטי אבזור בסגנון טסלה: כניסה לרכב ללא מפתח, התיישבות בכסא הנהג והופ – הרכב נדלק אוטומטית. מכאן, פשוט משלבים לדרייב ויוצאים לדרך. אין כאן כפתור התנעה/כיבוי וברגע שמסיימים את הנסיעה, אז מעבירים לפארקינג, יוצאים מהרכב והוא נכבה אוטומטית. גם כשמגיעים לסעיף הביצועים, אנו נזכרים שוב בטסלה: ה-XC40 החשמלית מצוידת בצמד מנועים חשמליים (מלפנים ומאחור), המספקים הנעה כפולה והספק של 408 כ"ס, אשר יחד עם מומנט אדיר של מעל 67 קג"מ, מספקים ביצועים כמעט עוצרי נשימה עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות בלבד (מהיר יותר מגרסת הכניסה של טסלה מודל 3). אבל הרכב הזה הוא לא רק מהיר בקו ישר, אלא מאפשר קצב נהיגה מהיר למדי גם בכבישים מפותלים עם אחיזת כביש מצוינת, ונהגים חובבי הגה, יוכלו בהחלט להפיק ממנו הנאה למרות שלא מדובר ברכב ספורט אמיתי. עם סוללה בקיבולת 78 קוט"ש, הוא מספק גם טווח נסיעה משולב של 414 ק"מ לפי נתוני היצרן, או קצת יותר מ-500 ק"מ בשימוש עירוני במהירויות נמוכות, שתורגם אצלנו במבחן לסדר גודל של 340 ק"מ במציאות, אך בנסיעה מאומצת יחסית. לקוחות שיבחרו לנסוע במצב של "דוושה אחת" ללא שימוש כמעט בכלל בדוושת הבלמים, וינהגו לפי כללי הנהיגה החסכונית, עשויים להשיג טווח נסיעה מרשים יותר וגם להינות מהחלפת רפידות בלם אחת לתקופה ארוכה במיוחד. זמן הטעינה של הסוללות אורך כ-7 שעות דרך עמדת טעינה AC ביתית, אך הרכב תומך גם בטעינה מהירה DC עד 150 קוט"ש, המאפשרת טעינת 0-80% מהסוללה ב-40 דקות בלבד.

וולוו XC40 החשמלית

שווה את הכסף?

החשמלית הראשונה של וולוו מספקת רכב פנאי קומקפטי ואופנתי למראה, הנהנה מיחידת כח החזקה בקטגוריה (ובפער משמעותי), טווח נסיעה מרשים, אבזור עשיר כסטנדרט והוצאות אחזקה נמוכות ביחס לדגמי הבנזין. עם תג מחיר של 300,000 שקל (כולל עמדת טעינה במתנה), מדובר במחיר הזהה למרצדס EQA המתחרה, או גבוה ב-10,000 שקל מהאאודי Q4 שהושקה כאן לאחרונה, אבל בשעה שאצל המתחרות מדובר בדגמי הכניסה, כאן מדובר כבר בדגם הבכיר וכל ניסיון לאבזר את המתחרות בחבילת אבזור דומה יקפיץ את מחיריהן בעשרות אלפי שקלים נוספים, וזה עוד לפני שדיברנו על היתרון המוחץ שיש לוולוו בסעיף הביצועים וההנעה הכפולה. יחד עם זאת, נדמה שבמחיר שהוצמד לו, נראה שלא מעט לקוחות עשויים להעדיף את המתחרות עם הלוגו הגרמני המעט יותר נוצץ בחזית, ואף יסכימו להתפשר ביחידת כח חלשה יותר ואבזור מקוצץ. כדי לעמוד ביעד היבואן למכירה של 140 מכוניות עד ינואר הקרוב, נדרש לדעתנו ליטוש קל למחיר שיהפוך את הדגם לחבילה עם תמורה גבוהה יותר לכסף.

עוד ממבחני דרכים