סובארו פורסטר 2019 החדש – מבחן דרכים

סובארו פורסטר 2019 החדש לוקח את יתרונות השטח המסורתיים של הדגם ומשדרג אותם בביצועים נמרצים יותר, תא נוסעים מזמין ומפנק וחבילת בטיחות מתקדמת כסטנדרט, המגובים במחיר נגיש מבעבר, אבל האם זה מצדיק 180,000 שקל בעידן בו אנשים דורשים את מראה ה-SUV ופחות את היכולת ?

ששי כהן 31 בינו, 2019
סובארו פורטסר 2019 החדש

בעידן בו יצרן רכב עממי חייב לייצר קרוב ל-3 מיליון מכוניות בשנה כדי לשרוד, נאלצים יצרני הרכב הקטנים או להיבלע בתוך יצרנים גדולים או להמציא את עצמם מחדש. דייהטסו כבר מזמן תחת בעלות טויוטה, מיצובישי נבלעה לתוך שותפות רנו-ניסאן, ויצרנים אחרים ממציאים את עצמם מחדש, כמו מאזדה ששיפרה את איכות הדגמים בשנים האחרונות, העלתה מחירים ומנסה להציג עצמה כחלופה זולה ליצרני הפרימיום וגם סובארו שתמיד הצטיינה בפיתוח רכבי הנעה כפולה, מתרכזת כיום בעיקר הדגמים האלה כיצרן בולט של רכבי פנאי ושטח. אם בעבר היתה סובארו "מכונית העם" בישראל, בשנה החולפת יותר מ-90% מדגמי סובארו נמכרו בארץ עם הנעה כפולה, כאשר רק 546 מכוניות מתוך 5,734 דגמים שנמכרו כאן, היו ללא הנעה כפולה.


פורסטר דור 5

הדור החמישי של סובארו פורסטר שהושק בחודש החולף בארץ, ממשיך באותו כיוון של היצרן ומתמקד כפי שעשו זאת הדורות הקודמים שלו בלקוחות המעריכים יכולות שטח אמיתיות, ופחות מתחרה בעדר היצרנים עם עוד קרוסאובר עירוני. מצד אחד הוא אמנם פונה לקהל קטן מאלו המחפשים רק את הפוזה ומראה הקרוסאובר, אך מצד שני, יש לו דרמטית פחות מתחרים בסגמנט בו הוא פועל והדגם החדש שמציג קפיצה דרמטית בכל הנוגע לעיצוב תא הנוסעים ואבזור הנוחות והבטיחות, עשוי "לסחוב" גם לקוחות יותר מפונקים שרעו עד כה בשדות זרים.

סובארו פורטסר 2019 החדש

מבט ראשון בדגם חושף את אותם קווי עיצוב מוכרים של הדור היוצא, שזכו לעדכונים מקיפים בסגנון מתיחת פנים, אולם עיון במפרטי הדגם חושף דווקא דור חדש לחלוטין, שפותח על גרסה מוארכת של שלדת ה-SGP החדשה של סובארו, המבטיחה מרכב חזק וקל יותר, התנהגות כביש משופרת (שלא על חשבון השטח) ובטיחות גבוהה יותר כצו השעה. אחת הסיבות לשמירה על קווי העיצוב המוכרים, נוגעת לזה שמדובר בדגם הנמכר ביותר של היצרן בעולם, ומה שעובד טוב, בד"כ משתדלים לא לגעת בו יותר מדי כדי לא לקלקל. מעבר לכך, מדובר ברכב מרווח יותר מהדור היוצא, עם 4.62 מטר אורך (1.5+ס"מ), 1.81 מטר רוחב (1.5+ ס"מ) ובסיס גלגלים של 267 ס"מ (3+ ס"מ), התורמים לתא נוסעים מרווח מבעבר, לצד תא מטען שימושי בגודל 520 ליטר מכובדים. בסעיף הגובה, מאבד הדגם חצי ס"מ ל-1.73 מטר, אך עדייו מדובר ברכב הגבוה מהמקובל בקטגוריה.

סובארו פורטסר 2019 החדש

תא נוסעים מאובזר ונעים לשהייה

תא נוסעים

אם בעיצוב החיצוני נותר הפורסטר שמרני, כניסה לתא הנוסעים חושפת מהפך של ממש, עם אימוץ עיצוב תא הנוסעים של ה-XV החדש בשינוים קלים, קפיצת מדרגה בכל הנוגע לאיכות החומרים וההרכבה, אווירה נעימה מאוד (ואף יוקרתית משהו בדגם הספורט הנבחן), ממש עולם אחר לעומת הדור היוצא. יחד עם זאת, הנדסת האנוש מעט מבולגנת ומספר מתגים מוקמו במיקומים מוזרים (כמו למשל ביטול מערכות הבטיחות בכפתורים בגג הרכב). המולטימדיה המקורית עם צג המגע "8 ("6.5 בדגם הבסיסי) מצוינת ומציעה תפעול ידידותי ומסך איכותי, וגם האבזור שודרג משמעותית וכולל כבר רמת הגימור הבסיסית "פורסטר X" פנסים ראשיים LED, חישוקי "17 קלים, חלונות אחוריים כהים, כניסה והנעה ללא מפתח, מולטימדיה עם מסך "6.5 (תומכת אפל קארפליי), בלם יד חשמלי, בקרת אקלים מפוצלת, חימום מושבים קדמיים, מושב נהג חשמלי, מצלמת רוורס ועוד. רמת הגימור הבכירה- "פורסטר ספורט" מוסיפה גם חישוקי "18 קלים, מושבי ספורט כהים עם תפירה כתומה, פתחי מיזוג אחוריים, גג שמש חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, מולטימדיה עם מסך "8 ועוד.

סובארו פורטסר 2019 החדש

בטיחות

קפיצת מדרגה משמעותית נוספת רושם הפורסטר החדש בסעיף הבטיחות, עם אימוץ לראשונה של חבילת הבטיחות המקורית Eyesight כסטנדרט, הכוללת התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, בקרת שיוט אדפטיבית ו-7 כריות אוויר, כאשר רמת הגימור הגבוהה יותר כוללת בנוסף: התרעת שטח מת במראות והתרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית גם ברוורס. הדגם טרם נבחן במבחני הריסוק של EuroNcap אולם במבחן הריסוק לפי התקן האמריקאי זכה ב-5 כוכבי ריסוק.

מנוע 2.5 ליטר 

סובארו פורסטר החדש נוטש את מנוע ה-2.0 ליטר הוותיק ומאמץ רק את מנוע הבוקסר 2.5 ליטר, המפיק 182 כ"ס ו-24.3 קג"מ ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה עם 7 הילוכים, הנעה 4X4 ומערכת X-MODE לשטח כסטנדרט. על הכביש, מדובר במנוע חזק המספק ביצועים נאים עם 9.3 שניות ל-100 קמ"ש ויכולת ביצוע עקיפות זריזות ובטוחות, אך תיבת ההילוכים הרציפה מספקת כצפוי רעש תחת עומס וצליל מנוע מוחשי שחודר לתא הנוסעים. בכל נהיגה מנהלתית רגועה, מדובר דווקא ברכב שקט למדי. לזכותם של מהנדסי סובארו, הפורסטר ממשיך להציע נוחות נסיעה מצוינת הן בכביש והן בשטח, עם כיול מוצלח של המתלים, ושילוב מוצלח של רכות בכביש וקשיחות בשטח. גם בירידה מהאספלט, עם מרווח גחון של 22 ס"מ, הנעה כפולה חכמה, מערכת X-MODE אלקטרונית לנהיגת שטח ועוד, ממשיך הפורסטר להציע יכולות שטח הגבוהות ממרבית המתחרים, אפשרות אמיתית לבצע טיולי שטח (בלי להגזים כמובן) ונהג מנוסה יגיע איתו הרבה יותר רחוק בשטח ממהשניתן לצפות, גם אם לא מדובר עדיין ברכב שטח אמיתי. בסעיף צריכת הדלק, למנוע החזק והביצועים המשופרים יש מחיר, ובנסיעה משולבת שכללה גם גיחה קלה לשטח, הציג הרכב כ-8.6 ק"מ לליטר בממוצע. בשיוט נינוח בכביש המהיר ניתן לצפות ל-11-12 ק"מ לליטר.

סובארו פורטסר 2019 החדש

חבילה ייחודית בעדר הג'יפונים

סובארו פורסטר 2019 החדש ממשיך להיות "עוף מוזר" בקטגוריית רכבי הפנאי, כאשר בשעה שמרבית המתחרים הולכים ונהיים דומים מדי אחד לשני ומתהדרים בתיוג של קרוסאוברים עירוניים, הפורסטר ממשיך לשמור על ייחודיות ומציע כמסורת הדגם יכולות שטח אמיתיות, המאפשרות לחובבי שטח וטיולים פרטנר קשוח ועמיד שילווה אותם בנוחות גבוהה בשטח ויעבור בהרבה מקומות בהם אחרים יעצרו. את ההתקדמות הגדולה בדור החדש תמצאו בסעיף הנוחות, הבטיחות והביצועים, שם מציג הדגם קפיצת מדרגה של ממש, עם תא נוסעים הרבה יותר מזמין ומפנק, ביצועי כביש משופרים ובטיחות אקטיבית מקיפה שעשויה להפחית ממכם את הסיכוי להיקלע לתאונה. בסעיף החובה, צריכת הדלק, התלונה העיקרית נוגעת לצריכת דלק מעט גבוהה מהמקובל.  בשורה התחתונה, עם מחיר התחלתי של 180,000 שקל או 200,000 שקל לדגם הבכיר, מדובר גם בהפחתת מחירים נאה לדגם מול הדור היוצא, שיחד עם היתרונות המסורתיים של הדגם ושדרוג הנוחות והבטיחות, עשויים "לגנוב" לקוחות חובבי טיולים שבעבר נמנעו מהרכב בשל תא נוסעים פשוט מדי והיעדר מערכות בטיחות מתקדמות, וכעת יקבלו חבילה הרבה יותר מושכת. בסובארו מאוד בונים על הדגם החדש ומעריכים שימכרו השנה 2,000 עותקים. הסיכויים טובים משמעותית מבעבר. האם יצליחו להגיע ליעד בשנה מאתגרת זו? ימים יגידו.


עוד ממבחני דרכים