סובארו BRZ וטויוטה GT-86 יורדות מפס הייצור

עכשיו זה רשמי: לאחר 8 שנות ייצור, צמד מכוניות הספורט התאומות – טויוטה GT86 וסובארו BRZ יורדות מפס הייצור, עקב ירידה במכירות ודרישות זיהום האוויר האירופאיות שגרמו להתייקרות משמעותית של הדגמים.

ששי כהן 08 באפר, 2020
סובארו BRZ

8 שנים לאחר שיצא לדרך פרויקט מכוניות הספורט קופה המשותף של טויוטה וסובארו, שהוליד את התאומות הכמעט זהות סובארו BRZ וטויוטה GT86, מגיעה ההודעה הרשמית על הפסקת ייצור צמד הדגמים, שנכנעים מוקדם מהצפוי לדרישות זיהום האוויר והירידה במכירות.


צמד הדגמים שיוצר על אותו פס ייצור במפעל ההרכבה של סובארו ביפן, יסיים את מחזור חייו בחודש הבא עם ירידתם של אחרוני הדגמים מפס הייצור ביפן, והפסקת שיווקן של צמד מכוניות הקופה המפתות, שהבטיחו חווית נהיגה ספורטיבית במחיר נגיש (לפחות בחו"ל). הסיבות להפסקת השיווק נובעות בעיקר מהירידה במכירות בעולם (שהחריפה לאחרונה עם הקורונה) בתוספת הדרישות המחמירות של הפחתת זיהום האוויר באירופה (דרישה לקיזוז פליטת ה-CO2), שגוררות עימן קנסות ומס גבוה יותר. כך למשל מחירה של סובארו BRZ באיטליה עמד עד לאחרונה על 32,900 יורו, ובעקבות המיסוי הירוק באיחוד האירופאי ספג התייקרות דרמטית של 9,000 יורו, מה שהפך את הדגם ללא רלוונטי לשוק.

טויוטה GT-86

טויוטה GT-86

ביחס לסובארו, מחיר טויוטה GT86 באירופה דווקא נפגע הרבה פחות, וזאת בשל שמרבית הדגמים של טויוטה מוצעים בגרסאות היברידיות ידידותיות לסביבה, המאזנות את פליטת המזהמים של ה-GT86 (היצרנים נמדדים ע"י היקף הפליטה הממוצע של הדגמים), מה שמביא להתייקרות מתונה יותר. אגב, גם המתחרה שלהם מאזדה MX-5 סבלה לאחרונה מהתייקרות של 4,000 יורו בשל המיסוי המעודכן.

יחד עם זאת, צמד הדגמים אמור לזכות ביורש חדש שעתיד להגיע לשוק בקיץ 2021 ולפי ההשערות בעולם הרכב, הם יצוידו במנועי טורבו ידידותיים יותר לסביבה, עם פליטת מזהמים נמוכה יותר, ויחד עם זאת גם עם הספק שצפוי לעלות לאזור ה-250 כ"ס, עליה של 50 כ"ס מול הדגמים הנוכחיים שמתקשים קצת להציע ריגוש בימינו. סביר להניח שטויוטה GT86 ישנה את שמו גם ל-GR86, ובכך יישר קו עם חטיבת הספור של היצרן (Gazoo Racing).

בישראל ה-BRZ החל מ-199,990 שקל

שיווק טויוטה GT86 בישראל החל ב-14 ביוני 2012 במחיר של 229,000 שקל והקדים את סובארו BRZ שהושקה כאן שבוע מאוחר יותר על המסלול בכוכב יאיר במחיר התחלתי של 219,900 שקל. צמד הדגמים שווק עם הנעה אחורית, מנוע 2.0 ליטר 200 כ"ס וגיר ידני או אוטומטי לבחירה. יחד עם זאת, שיווק ה-GT86 פסק שנה בלבד לאחר שהחל השיווק בשל ביקוש נמוך במיוחד, בעוד שיווק ה-BRZ עדיין מתקיים, ואפילו במספרים נאים: אשתקד עלו כאן לכביש כ-46 מדגמי ה-BRZ, כ-44 מהן צוידו בגיר ידני !!! מתחילת השנה עלו לכביש 11 מכוניות נוספות, כולן מהגרסה הידנית. מחיר ה-BRZ היום אטרקטיבי משמעותית מיום השקת הדגם ועומד על 199,990 שקל לגרסה הידנית ו-209,990 שקל לגרסה האוטומטית. בנוסף, לדגמים שוק יד 2 מצוין, ורכבים שמורים נמכרים בקלות במחיר הגבוה מהמחירון.




עוד מחדשות רכב