סיאט אטקה FR : מבחן דרכים לדגם ה-1.5 ליטר החדש

סיאט אטקה מתעדכנת במנוע הטורבו 1.5 ליטר החדש, ועל הדרך זוכה גם לגרסת FR בניחוח ספורטיבי, המשדרגת את המראה החיצוני ומציעה אווירה מזמינה יותר בתא הנוסעים . שווה את הכסף?

ששי כהן 15 בספט, 2019
סיאט אטקה FR

קרוב ל-3 שנים לאחר שנחתה בארץ סיאט אטקה, רכב הפנאי הראשון בתולדות סיאט, מתעדכן הדגם עם מנוע חדש ורמת גימור FR ספורטיבית, האמורים לחזק את יכולותיו מול עדר הג'יפונים המשפחתיים שהציף את הכבישים בשנים האחרונות. מה יש לו להציע ועל מי הוא עשוי לאיים באמת, יצאנו לבדוק.


סיאט אטקה נחשפה לראשונה בעולם בתחילת 2016 והגיעה לארץ בסוף אותה שנה, כדי להתחרות בקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים הפורחת. מרבית הדגמים שנמכרו עד כה היו ללקוחות פרטיים, מה שמסביר את חוסר הפופולריות שלו בכבישים לעומת עדר הקוריאנים המתחרים, אך עדיין מדובר ברכב שמספק מכירות מכובדות למותג בארץ (1,307 מסירות אשתקד ו-988 מסירות במחצית הראשונה של 2019).


אטקה FR…

לראשונה במשפחת הדגם, מוצעת המכונית גם בגרסת FR ספורטיבית, הכוללת חבילת עיצוב חיצונית ופנימית בניחוח ספורטיבי, אך ללא שדרוגים למפרט ההנעה. מפגש במציאות חושף מכונית אטרקטיבית יותר למראה, עם יחידות תאורה בטכנולוגיית LED מלאה, פנסי איתות LED ותאורת LED היקפית מרשימה (כולל הקרנת לוגו המכונית בחושך מתחת למראות הצד)), פריטים אשר זוהו עד כה רק עם גרסת ה-'Xcellence' הבכירה והיקרה יותר. בנוסף, תמצאו חישוקי "18 ספורטיביים (קצת פחות ממה שמוצע הדגם בחו"ל), סט חצאיות צד, פגוש קדמי מעט שונה, ספוילר אחורי, שמשות אחוריות משוחרות, גג זכוכית פנוראמי וצמד יחידות מפלט מאחור, המעניקים לרכב מראה הרבה יותר מפתה מגרסת הבסיס של הדגם.

סיאט אטקה FR
תא נוסעים

כניסה לתא הנוסעים חושפת את אותו עיצוב מוכר של האטקה (וגם של הלאון המשפחתית), שמצד אחד מתחיל להיראות קצת מיושן, אך מצד שני עדיין עם איכות הרכבה וחומרים גבוהה והנדסת אנוש מצוינת. האבזור בדגם ה-FR מרשים ומשדרג משמעותית את האווירה בתא הנוסעים עם לוח שעונים דיגיטלי בעל שלל תצורות התאמה אישיות, ריפודי אלקנטרה עם תפירה אדומה, הגה קטום עם תפירה אדומה, דוושות מחוררות, גג זכוכית פנוראמי נפתח חשמלית, מולטימדיה עם מסך "8 ותמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מערכת שמע משודרגת עם רמקולים נחשבים של Beats, מערכת סיוע לביצוע חניה, חיישני חניה היקפיים, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים ושלל יציאות USB להטענת הסמארטפונים. מעבר לכך, למרות מידות קומפקטיות יחסית באורך המכונית (4.36 מטר), הודות לתכנון חכם ומבנה קופסתי יחסית, מציעה האטקה תא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, לצד תא מטען בנפח מרשים לקטגוריה של 510 ליטר ושלל תאי אחסון שימושיים.

סיאט אטקה FR

מנוע 1.5 ליטר חדש

בדומה למגמה שמתפתחת במותג צ'מפיון מוטורס, גם האטקה זונח את מנוע הטורבו 1.4 ליטר 150 כ"ס שצויד הדגם מאז השקתו, ומאמץ את מנוע הטורבו 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, יחידת כח המשרתת כיום דגמים רבים של היצרן ומבטיחה אמנם את אותם הביצועים, אך עם פחות פליטת מזהמים. על הכביש מדובר בג'יפון בעל התנהגות מרשימה למדי: האטקה מזנקת בנחישות מהמקום, צוברת מהירות בקצב מהיר (הודות לשפע המומנט בסל"ד נמוך) ומאפשרת עקיפות זריזות ובטוחות בשעת הצורך. תיבת ההילוכים האוטומטית כפולת מצמדים, מציעה אופי חלק ופעולה מהירה ומשובחת, אך לעיתים במהירויות נמוכות נתקלנו בהעברות הילוכים גסות מעט. עם 8.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, מדובר גם באחד מרכבי הפנאי הזריזים בשוק, המציע תאוצה הטובה משמעותית מדגמי 2.0 ליטר אטמוספרים. מעבר לכך, מדובר במכונית נוחה למדי, וגם חישוקי ה-"18 בעלי החתך הנמוך כמעט ולא פוגעים בשיכוך המהמורות. את ההבטחה ל-17.5 ק"מ לליטר שמבטיח היצרן, לא הצלחנו לשחזר, ובנסיעה משולבת ולא ממש מאומצת, השגנו קרוב ל-12.5 ק"מ לליטר בממוצע. בכל מקרה, ביחס לביצועים הטובים, מדובר בצריכת דלק נאה לרכב מהסוג הנ"ל.

שווה את הכסף?

מחיר סיאט אטקה 1.5 ליטר מתחיל ב-141,900 שקל תחרותיים למדי לרמת הגימור Style, כאשר מחיר רמת הגימור FR נקבע על 167,900 שקלים. בחודש החולף בחנו גם את האחות התאומה (אבל לא זהה…) פולקסווגן טיגואן, המקבילה המצוינת מבית פולקסווגן, שמציעה את אותה יחידת כח ומפרט דומה למדי, אך במחיר של 195,000 שקל ! אם תבחרו באטקה FR, תוכלו לקבל את אותה חבילה משובחת בשינויים קלים (ולרוב לא מוחשיים), רק עם עודף של 27,000 שקל בכיס וללא סמל של פולקסווגן בחזית… שווה או לא, אתם תחליטו. אנחנו חושבים שמדובר בתמורה טובה מאוד לכסף, החל מרמת הגימור הבסיסית ועד ל-FR החדשה.




עוד ממבחני דרכים