סיאט איביזה נגד ארונה – האם משתלם יותר לקנות ג'יפון?

הנאה על הכביש או בשביל ? סופר-מיני ספורטיבית או ג'יפון אופנתי? לקחנו את סיאט איביזה וארונה למבחן, בו ננסה לענות על השאלה: האם באמת יותר משתלם היום לקנות ג'יפון?

ששי כהן 06 ביול, 2018

אייזיק דוידוביץ', אתר Drive Time וששי כהן, צילומים: משה נרקיס
ההיצע כיום הוא עצום; אינספור קטגוריות ותתי קטגוריות ושלל גרסאות – רק תבחרו. והבחירה היא בעיקר רגשית.
אפנת הג'יפונים צוברת תאוצה. התירוץ הוא בעיקר ישיבה גבוהה, קלות כניסה ויציאה, מראה דמוי כביש-שטח.
אבל הפערים הם לפעמים, כמעט מינוריים – סנטימטרים ספורים בגובה, ללא יכולת אמיתית בשטח. אז מה אתם מעדיפים?



סיאט איביזה דור חמש – הסופר-מיני הראשונה של קונצרן פולקסווגן המשתמשת בפלטפורמה המודולרית החדשה. אין לה גרסת קופה או גרסת סטישן כבעבר, אבל, סיאט האריכו אותה בשמונה ס"מ והגביהו בעשרה, והרי לכם מתחרה חדשה בקטגוריית B-SUV.

סיאט איביזה FR – סופר-מיני מעוצבת בניחוח ספורטיבי


למוגבהת החדשה קוראים 'סיאט ארונה'. היא כבדה מהאיביזה המקבילה בכ-46 ק"ג, תא המטען שלה מוסיף כ-50 ליטרים לנפח ההטענה ויש לה את האופציה לקשור מטען מסוים על הגג. מבחינת שימושיות כמו מפתח תא המטען ומרווח הראש, היא עדיפה במעט על האחות הגמדה. תנוחת נהיגה גבוהה, אליה ייחלתם כשחשבתם על ג'יפון לא ממש תמצאו בה; ההבדלים הם סנטימטרים בודדים. הגביהו את מושב האיביזה למקסימום ותרגישו גבוהים כמעט כמו בארונה.

סיאט ארונה FR – ג'יפון אופנתי שקורץ יותר למשפחות


אבל אם דינאמיות מענינת אתכם יותר, האיביזה תאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש מהר יותר בחצי שניה מעשר השניות הדרושות לארונה לבצע את המשימה. בדרך לשלילת הרשיון, גם תוכלו לראות את מחוג המהירות באיביזה מצביע על 193 קמ"ש שהם 11 קמ"ש מהר יותר מהאחות על העקבים. צריכת הדלק של הארונה עמדה במבחן על כ-14 ק"מ לליטר, האיביזה השיגה נתונים קצת יותר טובים עם 14.9 ק"מ לליטר.
אבל דינאמיות היא לא רק מספרים בקו ישר. בכביש המפותל הרגשנו הבדל בניהוג השתיים. המשקל העודף, מרכז כובד הגבוה מתלים וצמיגים בחתך גבוה יותר (55) גרמו לארונה להיות פחות חדה ומדויקת מהאחות הכמעט תאומה. מדובר בגרסאות ברמת הגימור FR בעלות מכלולים זהים – מנוע 1.0 טורבו 3 צילנדרים המשודכים לגיר DSG 7 הילוכים, ההבדלים בניהוג מוחשיים יותר מההבדלים בביצועים.

על הכביש האיביזה מהנה קצת יותר לנהיגה


לא שלארונה יש במה להתבייש. הניהוג שלה קליל, זריז, מדויק, וגם נוחות הנסיעה בסדר גמור. אבל האיביזה היא קצת יותר – לאלה שאוהבים לנהוג, לדחוף את הרכב לקצה. איביזה עם צמיגים מעט רחבים יותר וחתך נמוך יותר (45) מעט פחות נוחה מהארונה (את ההבדל תרגישו בעיקר בכבישים משובשים).
הצמיגים נמוכי החתך ומרווח הגחון הקטן יותר באיביזה, גם מנעו מאיתנו להמשיך איתה בנסיעת השבילים שערכנו עם השתיים. לארונה, מרווח גחון יפה בן 19 ס"מ שהם כ-5 ס"מ יותר מאשר באיביזה. זה לא הופך את הארונה לרכב שטח שהיא איננה מתיימרת להיות (לארונה אין כלל גרסה בעלת הנעה כפולה), אבל זה מאפשר לנהגה להמשיך בשביל בו נהג האיביזה יעדיף לעצור.

על השביל בדרך לפיקניק, הארונה מרגישה הרבה יותר טוב


אבל מה אני מבלבל לכם את המוח עם מספרים ותחושות? הרי, כמו שנאמר בהתחלה, בסופו של דבר יכריע הרגש. העיצוב שיעשה לכם את זה, הכמיהה למשהו שונה, או שאולי למשהו אופנתי. אין מדובר כאן על הבדלים תהומיים, אלא יותר על סדר עדיפויות. אתם תחליטו אם ההפרש במחיר מצדיק את זה.

עם האיביזה תצטרכו להיות מאוד זהירים.

אז מי מבוקשת יותר?
האיביזה היא מותג של ממש בקרב צעירים בארץ וממוקמת שניה בסגמנט הסופר-מיני, מיד אחרי היאריס של טויוטה המזוהה עם קהל מבוגר בהרבה. הארונה שהושקה בארץ רק בתחילת השנה, מתברגת לעת עתה בשלישייה המובילה (יחד עם יונדאי קונה וסוזוקי ויטארה) ובהיעדר בעיות מלאי, סביר להניח שהיתה מובילה את הקטגוריה.

תא הנוסעים זהה כמעט לחלוטין בשתי המכוניות

בניתוח המכירות של האיביזה מתחילת השנה, מתחלקות המכירות כמעט באופן שווה בין שלושת רמות הגימור, כאשר צעירים רבים מסתפקים בדגם האוטומטי הבסיסי (החל מ-91,000 שקל) ושליש מהמכירות הולך לדגם ה-FR בעל הלוק הספורטיבי המפתה ותג המחיר הגבוה בכ-20,000 שקלים.  בארונה המבוקשת יותר על נשים ומשפחות צעירות, התקציב שמיועד לרכב לרוב גבוה יותר, ופער מחיר של 9,000 שקל בלבד בין הדגם הבסיסי לדגם ה-FR המאובזר שעולה 119,900 שקל, מייצר לדגם הספורטיבי למראה את מספר ההזמנות הגדול ביותר.
171 לקוחות מבין 2,080 שבחרו באיביזה מתחילחת השנה, בחרו בדגמים המצוידים בגיר ידני, מהם 18 מדגם ה-EVO החזק המייצר 150 כ"ס. בשל ביקוש אפסי לג'יפונים ידניים, הארונה משווקת בארץ רק בגרסה אוטומטית. על כל ארונה שנמכרה מתחילת השנה, נמכרו בממוצע גם 2.5 איביזות.
* נתוני מכירות לחודשים ינואר-מאי 2018