סיאט אלהמברה מבחן דרכים

סיאט ממשיכה לחדש והפעם עם האלהמברה – מיניוואן חדש גדול מידות אך עם מנוע טורבו קטן ומפרט אבזור עשיר במיוחד כסטנדרט.

ששי כהן 26 ביונ, 2013

שוק המיניוואנים בארץ די תוסס ופופולרי ולא מעט מדגמי מאזדה 5, טויוטה וורסו ודומיהם מתרוצצים בכל פינת רחוב. יחד עם זאת, מרבית המכירות משתייכות לקבוצת המיניוואנים הקומפקטים המבטיחים אמנם 7 מקומות ישיבה, אך בפועל מסוגלים לאכלס בקושי 5 מבוגרים + 2 זאטוטים, מה שמשאיר את מי שחפץ במיניוואן " אמיתי " המספק 7 מקומות ישיבה ל- 7 מבוגרים, עם היצע מצומצם מאוד הכולל את הקרייזלר גרנד וויאג'ר, פורד גלקסי ויונדאי I800 במידה מסוימת. אל השוק המצומצם הזה מצטרפת כעת סיאט עם האלהמברה החדשה שמבטיחה מיניוואן מודרני עם ממדים נדיבים ואבזור מפנק כמו שמיניוואן אמור להציע. אז יצאנו לבדוק האם יש לסיאט להיט נוסף בדרך, או שדווקא המחיר המקביל לכמעט 3 איביזות ידניות חדשות, עשוי להשאיר אותה בעיקר כקישוט באולם התצוגה.

סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )

סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )


האלהמברה הינה גרסת סיאט לפולקסווגן שראן המשווק בחו"ל, והוצגה בגרסתה הנוכחית לפני קצת יותר משנה וחצי. לצד עיצוב מיניוואני מודרני ונאה המזוהה בחזית עם שפת העיצוב הנוכחית של סיאט, מציע האלהמברה ממדים נדיבים עם 4.85 מטר באורך, 1.9 מטר ברוחב, 1.72 מטר בגובה, ובסיס גלגלים של 292 ס"מ, המבטיחים ומקיימים 7 מקומות ישיבה מרווחים ל- 7 מבוגרים ( בשורה השלישית קצת יותר בצפיפות ), לצד תא מטען בנפח של 267 ליטר בניצול 7 המושבים, הצומח עד 2,297 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים.
סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )

סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )


עיצוב הפנים של האלהמברה לא מזהה אותה מיד כסיאט. תשכחו מהאיביזות הידניות וה- MII המינימליות המצוידות במשטחי פלסטיק גדולים ומצומצמים במתגים. במקרה של האלהמברה המשווקת בישראל ברמת גימור אחת וגבוהה, תמצאו סביבת נהג ונוסעים עשירה ומזמינה עם רשימת אבזור ארוכה במיוחד העלולה להביך אפילו את המתחרה מארה"ב הידועה בפינוקיה. רשימת האבזור כאן כוללת כסטנדרט : ריפודי עור, גג שמש פנורמי חשמלי, מערכת מולטימדיה עם מצלמת רוורס, בלם יד חשמלי, דלתות צד ודלת תא מטען נפתחים ונסגרים חשמלית, מושבים קדמיים חשמליים ומחוממים, בקרת אקלים 3 אזורים עם פתחים ליושבים מאחור, בקרת שיוט, חיישני אורות וגשם, מערכת עזר לביצוע חנייה, חישוקים קלים, 7 כריות אוויר, מראות צד מתקפלות חשמלית, ומערכת המתריעה על עייפות הנהג ומתריעה קולית וויזואלית לנהג עם המלצה ל"עצירת קפה".
סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )

סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )


מתחת למכסה המנוע, שוכן מנוע טורבו בנזין TSI בנפח 1.4 ליטר המפיק 150 כ"ס ומומנט מרבי של 24.4 קג"מ המשודך לתיבת הילוכים DSG עם 6 הילוכים. מגמת מנועי הטורבו קטני הנפח צוברת תאוצה בדגמי מיניוואנים חדשים ( פיג'ו 5008, אופל זאפירה ועוד ), אך בפעם הראשונה אנו נפגשים עם מיניוואן בגודל מלא, העושה שימוש במנוע קטן נפח. למרות נפח המנוע הצנוע, ומשקל בסיסי של 1.7 טון, מציעה האלהמברה ביצועים טובים למדי עם תאוצה ל- 100 קמ"ש תוך 9.9 שניות ומהירות מרבית של 197 קמ"ש לפי נתוני היצרן. גם את העליות לירושלים עם 7 נוסעים על הסיפון היא עברה בכבוד. אמנם תחת עומס היא איננה מרגישה זריזה וההרגשה הינה מעט כבדה, אולם בפירוש לא נתקלנו במצב של חוסר כח בשום חלק מהנהיגה. כיול המתלים מרסן את תנודות המרכב באופן יעיל, וגם כשהכבישים מתחילים להסתלסל, נענה הרכב לפקודות ועושה זאת בזריזות וביציבות, ומעל לכל בשקט מופתי בזכות בידוד רעשים מצוין.
סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )

סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )


צריכת הדלק של האלהמברה לפי נתוני היצרן עומדת על 13.1 ק"מ לליטר. את ימי המבחן שלנו סיימה המכונית עם 8 ק"מ לליטר בממוצע, בנסיעות שכללו ברובם אכלוס מלא של כל המושבים, עליה לירושלים, שפע של פקקי תנועה ומזגן בכל שעות היום. בסה"כ מדובר בנתון לא רע בהתחשב בתנאי הדרך. בנסיעות שגרתיות יותר, ניתן לצפות בהחלט לתוצאה טובה יותר.
סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )

סיאט אלהמברה מבחן דרכים ( WHEEL )


שווה 200 אלף שקל ?

סיאט אלהמברה נכנסת לשוק המיניוואנים הגדולים בו היצע הדגמים מצוצמם למדי, אך גם המכירות אינן מרקיעות שחקים. עם תג מחיר של 197,900 ש"ח לא מדובר אמנם ברכב זול, אולם הוא עדיין תחרותי מאוד מול המתחרים, כאשר קרייזלר גראנד וויאג'ר לדוגמא, יקר ממנו בלא פחות מ- 65 אלף שקלבגרסתו הבסיסית, ופורד גלקסי ברמת האבזור הגבוהה שפחות או יותר מקבילה לסיאט, מתומחר ב- 209 אלף ש"ח. אז אמנם הוא לא מציע מנוע חזק כמו המתחרים, אולם הוא חסכוני מהם בדלק, מפנק מאוד את הנוסעים ואיכותי כמו שפולקסווגן יודעת לייצר. להיט ליסינג בסגנון מאזדה 5 וטויוטה וורסו הוא בוודאי לא יהיה, אך עבור המחפשים מיניוואן אמיתי, מרווח ומפנק, האלהמברה הוא אופציה ראויה בהחלט.