סיאט לאון קופרה 2017 החדשה – מבחן דרכים

הנה עוד סיבה לא לאהוב את מזג האוויר החם מדי בארץ: סיאט לאון קופרה החדשה זוכה למנוע 300 כ"ס, שמגיע לארץ בגרסה מקוצצת המספקת "רק" 290 כ"ס בגלל החום הישראלי… תכל'ס, לא באמת משנה, את הכיף היא מספקת בשפע ותמשיך להיות ככל הנראה גם מלכת מכירות ה-Hot Hatch.

ששי כהן 11 באוק, 2017

סיאט לאון קופרה היא מלכת השוק של מכוניות ה-Hot Hatch בישראל בשנים האחרונות. אשתקד היא מסרה כאן כ-183 עותקים של הסיאט הסדרתית החזקה בהיסטוריה (280 כ"ס), ובתשעת החודשים הראשונים של 2017 עלו לכביש כ-123 עותקים נוספים, 10 מתוכם כבר מהדגם שזכה למתיחת פנים לאחרונה, הכולל מנוע מחוזק המפיק 290 כ"ס. באירופה אגב, משווקת המכונית בגרסה המחודשת עם מנוע 300 כ"ס, אך היצרן מפחית את הספק המכונית ל-290 כ"ס בגרסה הישראלית, לא בגלל שהם אנטישמים חלילה, אלא עקב עומס החום הקיצוני ששורר במזרח התיכון. בקיצור, 10 סוסים לפה או לשם בדגם הזה, לא באמת קריטי.



סיאט לאון קופרה 2017 החדשה (צילום: משה נרקיס) סיאט לאון קופרה 2017 החדשה (צילום: משה נרקיס)
מתיחת פנים למראה צעיר יותר…
נאמנה לעיצוב הנמר בעור כבש, הלאון קופרה בעלת המראה המשפחתי בכל זאת מושכת מבטים על הכביש, כאשר את מירב העניין היא מספקת לבחורים צעירים שמזהים את המשפחתית הספורטיבית בעלת העיצוב המאופק, שזכתה במסגרת מתיחת הפנים לחזית מחודשת הכוללת פגוש ושבכה חדשים, יחידות תאורה חדשות ומעוצבות בטכנולוגיית LED, חישוקי "19 עם צמיגים בחתך נמוך במידות 235/35 ומראה כללי קרבי יותר. אם תרצו, לראשונה היא משווקת בארץ גם בגרסת  "Black Line", הכוללת צבע שחור ייחודי, מראות צד מושחרות, מסגרת גריל קדמי, וקליפרים למערכת הבלימה בצבע אדום.
תא נוסעים
כניסה לתא הנוסעים מסגירה את גילה של המכונית שהחלה את דרכה כבר לפני 4 שנים. העיצוב מעט מיושן, הקווים מרובעים מדי ולמרות ההגה הספורטיבי, הדוושות המחוררות, המושבים המשולבים עור, וכמה סמלי Cupra שמעטרים את הקבינה, היא עדיין דומה מדי ללאון 1.0 ליטר המשפחתית שעולה בדיוק חצי. ייתכן שאם רכב המבחן היה מגיע מצויד במושבי הספורט Bucket שמוצעים בתוספת של 9,900 שקל, היינו קצת יותר מרגישים את אווירת הספורט בתא הנוסעים.
האבזור עשיר מאוד כסטנדרט, אך ללא מערכות בטיחות מתקדמות. האבזור עשיר מאוד כסטנדרט, אך ללא מערכות בטיחות מתקדמות.
לפחות יאמר לזכותה שהיא מאוד מאובזרת ומפנקת בתא הנוסעים כסטנדרט, עם מערכת מולטימדיה משודרגת הכוללת מסך מגע "8 ותמיכה באפל ואנדרואיד עם חיבור Full Link לסמארטפון שלכם, מושבים עם ריפוד משולב אלקנטרה, גג זכוכית פנוראמי נפתח חשמלית, מושב נהג חשמלי, חיישני אורות, גשם וחניה קדמיים ואחוריים מקוריים, תאורת אווירה LED משתנה בשלל צבעים, בקרת אקלים כפות אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, בלם יד חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח קיפול מראות חשמלי ועוד, כאשר מבחוץ היא מצוידת בתאורת LED מלאה בחזית ומאחור, חישוקי "19 ספורטיבים, שמשות אחוריות מושחרות, קליפרים אדומים, ספויילר אחורי ומפלט כפול אובאלי.
סיאט לאון קופרה 2017 החדשה סיאט לאון קופרה 2017 החדשה (צילום: משה נרקיס)
על הכביש
אבל עם כל הכבוד לעיצוב ולאבזור, קופרה קונים בראש ובראשונה בשביל חווית הנהיגה, ואת זה היא מספקת בשפע. מנוע ה-2.0 ליטר 290 כ"ס המחודש (המשרת גם את הגולף R) מציע אמנם את אותו מומנט מכובד של הדגם היוצא עם 35.7 קג"מ המתקבלים כבר מ-1,700 סל"ד, אך מצליח לקצץ בעשירית השניה את המיאוץ הקלאסי ל-100 קמ"ש שמבוצע מעתה ב-5.7 שניות (5.6 שניות בדגם ה-3 דלתות). בפועל, החוויה אותה חוויה, המנוע הזה חזק בכל מצב, תיבת ההילוכים האוטומטית כפולת המצמדים (DSG 6) משתפת פעולה באופן מושלם, והקופרה מפתה את הנהג ללחוץ וככל שהכביש מסתלסל לו, כך חווית הנהיגה מתעצמת. אל אלו מצטרפים מערכת דיפרנציאל קדמי מכאני המאפשר יציבות מוגברת גם בכניסה לעקומות חדות, המסייע לאחיזת כביש מושלמת, שילדה אדפטיבית המאפשרת שליטה על קשיחות בולמי הזעזועים וצליל ספורטיבי (במצב קופרה) וגרגורים מלבבים של מערכת הפליטה המעצימים את החוויה, ומרחיבים את החיוך שנמרח על פני הנהג.
אבל איפה אפשר לנהוג בארץ עם כל הגבלות המהירות? (צילום: משה נרקיס) אבל איפה אפשר לנהוג בארץ עם כל הגבלות המהירות? (צילום: משה נרקיס)
דו-שימושית
ויחד עם זאת, הלאון קופרה היא מכונית דו שימושית אמיתית: מצד אחד רכב ספורטיבי מהנה לנהג בזמנו החופשי, ובשאר הזמן (כנראה 90-95% מהזמן…) היא משמשת כרכב משפחתי מפנק, אפילו שקט מאוד ונח לנסיעה (בחירה במצב נהיגה Comfort), מרווח מספיק למשפחה ממוצעת ושימושי עם תא מטען בנפח 380 ליטר ומרכב 5 דלתות שימושי. נקודת התורפה העיקרית של הרכב נרשמת בסעיף הבטיחות, שם נעדרים לצערנו מהתפריט שלל מערכות הבטיחות המתקדמות, שהופכות ליותר ויותר פופולריות בדגמים משפחתיים. אפילו מובילאיי לא מותקן כאן וחבל. מעבר לכך, מדובר גם במכונית חסכונית מאוד בדלק: 8.5 ק"מ לליטר בממוצע בנהיגה אגרסיבית וספורטיבית, ו-12.3 ק"מ לליטר בממוצע בנהיגה שגרתית ומעודנת.
תאורת LED מלאה היקפית תאורת LED מלאה היקפית
מלכה
במחיר החל מ- 224,000 שקל לדגם ה-3 דלתות ו-229,000 שקל לדגם ה-5 דלתות, סיאט לאון קופרה היתה ונותרה מכונית משפחתית חזקה וספורטיבית עם תמורה מצוינת לכסף, ועם תג מחיר הנמוך משמעותית מהמתחרות המצוידות בביצועים דומים ובתיבה אוטומטית. לזכותה של הלאון קופרה מרכב משפחתי נוח ומאובזר אשר אינו גובה מחיר מהנהג והמשפחה בחיי היום יום, צריכת דלק מרשימה, וכמובן מעל לכל ביצועים ספורטיביים וחווית נהיגה מרגשת שתתקשו למצוא בהרבה מכוניות עד רבע מיליון שקל, כאשר התלונה העיקרית נרשמת בסעיף הבטיחות שם נרשם היעדר מוחלט של מערכות בטיחות מתקדמות. בשורה התחתונה, מלכת ההוט האץ' של השנתיים האחרונות תמשיך לשלוט כנראה לפחות עוד קדנציה.
בעד: ביצועים, אבזור נוחות, צריכת דלק וביצועים (כבר אמרנו?) נגד: היעדר מערכות בטיחות מתקדמות לסיכום: רוצים אחת כזאת