סיטרואן C5 איירקרוס דיזל – מבחן דרכים

סיטרואן C5 איירקרוס נכנס לקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים החזקה והתחרותית בארץ, עם חבילה מרשימה מאוד על הנייר, אך עם תג מחיר פחות זול מהצפוי. איך כל זה מתבטא על הכביש? יצאנו למבחן בגרסת הדיזל החסכונית בדלק.

ששי כהן 06 ביונ, 2019
סיטרואן C5 איירקרוס דיזל

29% משוק הרכב החדש בישראל מתחילת 2019 מתרכז בקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים (C-SUV), עם שחקנים חזקים וקשוחים כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', סקודה קארוק וגם פיג'ו 3008. מהשבוע, יש גם לסיטרואן מתחרה ראשון בסגמנט וקוראים לו C5 איירקרוס. בלובינסקי היבואנית בטוחים שהפעם מדובר ברכב שמציע חבילה כוללת מרשימה מאוד, שתגרום לו להימכר באלפי עותקים בארץ, וזאת בהנחה שליצרן לא יגביל אותם בהקצאות רכבים לישראל עקב הביקוש הגובר באירופה לרכבי פנאי אוטומטים, ומעריך שהדגם יכול לעשות לשוק רכבי הפנאי את מה שעשתה בסוף שנות ה-80 ה-BX לשוק המשפחתיות (נמכרה מצוין). מה יש לה להציע? יצאנו למבחן היכרות ראשון עם הדגם.


ה-C5 איירקרוס כבר אינו חדש בעולם, ואף הוצג לראשונה לפני קרוב לשנתיים. בניגוד לסיבוב הקודם מלפני עשור, בו ניסתה לשחק ללא הצלחה במגרש רכבי הפנאי המשפחתיים עם דגם ה-C קרוסר, שהיה למעשה מיצובישי אאוטלנדר עם סמלים של סיטרואן, הפעם מדובר ברכב מפיתוח של היצרן (קונצרן PSA), החולק רכיבים רבים עם האח החורג פיג'ו 3008 שזוכה להצלחה מרשימה בישראל, ובשעה שהאח לבית פיג'ו מתהדר בהופעה נוצצת ומושכת מבטים, אופי ספורטיבי ותא נוסעים מעולם התעופה, הסיטרואן שמרני יותר בהופעה (ועדיין נראה נהדר), פחות מכוון לכיוון ספורטיבי, ומציע הרבה יותר שימושיות ונוחות. בקיצור רכב למשפחה ואלו בעיקר שגם אוהבים הרבה מקום.

סיטרואן C5 איירקרוס דיזל

הדגם פותח הדגם על שלדת ה-EMP2 של היצרן ומציע מידות גדולות יחסית עם אורך של 4.5 מטרים, רוחב של 1.86 מטר, גובה של 1.69 מטר ובסיס גלגלים נדיב של 273 ס"מ, המספקים תא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, כולל 3 מושבים נפרדים מאחור הנעים על מסילה אשר מגדילה את המרווח ליושבים בו ב-15 ס"מ נוספים על חשבון נפח תא המטען, שמתהדר גם הוא בנתונים הטובים בקטגוריה עם נפח של 580-720 ליטרים (בהתאם מיקום הספסל האחורי). יחד עם זאת, למרות המרווח הנדיב יחסית מאחור, אנשים גבוהים מהממוצע, יתקשו לשבת במושב האחורי סמוך לדלתות, שכן המרווח לראש מצומצם במיוחד.

סיטרואן C5 איירקרוס תא מטען

תא מטען בנפח של 580-720 ליטרים (בהתאם מיקום הספסל האחורי) צילום: רונן טופלברג

תא הנוסעים של ה-C5 איירקרוס מודרני ונעים למדי לשהייה, גם אם פחות עתידני ומפתה כמו ב-3008, אך מציע מושבים נוחים מהממוצע, תנוחת נהיגה גבוהה הדרושה מעולם הג'יפונים, ושלל תאי אחסון שימושיים, כולל אחד ענק ומקורר מתחת למשענת היד המרכזית, התורמים לנוחות הנסיעה. מנגד, איכות החומרים פשוטה יחסית, עם שלל משטחי פלסטיק נוקשה בדשבורד, שאינם משפיעים משהו על היכולות, אולם בהחלט קצת פחות טובים מהמקובל בקטגוריה. האבזור מנגד, נדיב בהחלט כבר בדגם הבסיסי 'FEEL' וכוללת בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, מולטימדיה מקורית עם מסך "8 ותמיכה באפל קארפליי, מצלמת רוורס, קיפול מראות חשמלי, חיישני אורות וגשם, חישוקי "17 קלים, בלם יד חשמלי, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים ועוד, כאשר כאשר רמת הגימור הגבוהה יותר "Shine PK" הנבחנת כאן, כוללת בנוסף לוח שעונים דיגיטלי ניתן להתאמה אישית, גג זכוכית פנוראמי עם פתיחה חשמלית, חישוקי "19 קלים, פנסים ראשיים FULL LED, טעינה אלחוטית לטלפון הנייד, מושבים משולבים בד ועור, מערכת חנייה אוטומטית, כניסה והנעה ללא מפתח, פתיחה חשמלית לדלת תא מטען, חלונות אחוריים מושחרים ועוד.

סיטרואן C5 איירקרוס תא נוסעים

צילום: רונן טופלברג

בסעיף הבטיחות מצויד הדגם בחבילת בטיחות מקיפה כסטנדרט הכוללת: התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעת עייפות הנה  והחלפת אורות אוטומטית, כאשר הדגם המאובזר יותר כולל גם בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי תמרורי נהיגה. מעבר לכך, מדובר ברכב שזכה בציון מרבי של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

סיטרואן C5 איירקרוס תא נוסעים

3 מושבים נפרדים מאחור, היכולים לאכלס 3 בוסטרים. צילום: רונן טופלברג

גרסת הדיזל הנבחנת כאן, מצוידת באותו מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר המשרת גם את ה-3008 דיזל, ומציע הספק של 130 כ"ס ומומנט מירבי של 30.6 קג"מ, המשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית מתוצרת AISIN היפנית עם 8 הילוכים. על הכביש, מדובר במנוע טורבו חזק ויעיל שאינו מתקשה לשנע את הרכב בכל טווח המהירויות המקובל וללא תחושה של מאמץ, ואף עם ביצועים טובים עם זינוק מהמקום ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות ויכולת ביצוע עקיפות זריזות ובטוחות בשעת הצורך. יחד עם זאת, למרות שלל הצהרות על דיפונים כפולים לחלונות והקפדה על חומרי בידוד איכותיים, מנוע הדיזל נוכח למדי בנסיעה, לא משהו שאמור להטריד או להסיח את דעתכם, אך בהחלט מעט פחות שקט מהמתחרים. את הבונוס העיקרי של הדגם מול המתחרים תקבלו בסעיף נוחות הנסיעה, שם צויד הרכב בבולמי זעזועים פרוגרסיביים חדשניים, המבטיחים ואף מספקים במציאות נוחות נסיעה טובה מהממוצע, עם מתלים רכים יחסית המצליחים לגהץ חלק ניכר מתחלואי הכביש וכיסוי בשטח של הצהרות היצרן בסעיף הנוחות. בשיוט ארוך ונינוח על הכביש החוף נצפו קרוב ל-20 ק"מ לליטר, אך בהמשך המבחן, עם שילוב של נסיעות הרריות ונסיעות קצת יותר מאומצות, הסתכמה צריכת הדלק ב-15.1 ק"מ לליטר בממוצע.

סיטרואן C5 איירקרוס דיזל

החל מ-149,000 שקל

סיטרואן C5 איירקרוס נכנס לסגמנט תחרותי ביותר, בו מסתובבים שלל אריות שלא יעשו לו את החיים קלים. לזכותו: עיצוב חיצוני ופנימי מודרני ונאה לעין, אבזור נדיב יחסית כסטנדרט הכולל חבילת בטיחות מתקדמת ומרשימה, נוחות נסיעה כמעט חסרת תחרות בסגמנט ויחידת כח (במקרה הזה דיזל) חזקה מספיק וחסכונית בדלק. בסעיף החובה, מנוע הדיזל לא ממש שקט כצפוי, והמרווח לנוסעים גבוהים מאחור מעט גבולי. בתקופה בה מחירי המכוניות טיפסו לרמות מחיר חדשות, גם מחירו של האיירקרוס גבוה יחסית מהצפוי ומתחיל ב-149,000 שקל, או 175,000 שקלים לדגם המאובזר יותר הנבחן כאן, מחירים שאינם חורגים מרף המחירים המקובל בקטגוריה, אך ללא ספק יגרמו לדעתנו לאנשי המכירות של סיטרואן להתאמץ לא מעט, כדי להגיע ליעדי היבואן השאפתניים.


עוד ממבחני דרכים