סיכום 2014: שנה קשה למותגים הסינים

הזינוק במכירות מכוניות סיניות ב-2014 לא התממש: MG צללה, גרייט וול לא התרוממה והפתעה נרשמה דווקא עם יוטונג שהפכה להיות ממובילות שוק האוטובוסים בישראל.

ששי כהן 27 בדצמ, 2014
MG_03

מותגי הרכב הסינים עדיין לא באמת מתחרים כאן למעט בשוק האוטובוסים: במהלך 2014 סיפקו מותגי המכוניות הסיניות בישראל נתוני מכירות מאכזבים למדי עם צניחה של עשרות אחוזים במכירות לעומת 2013. כך למשל, מותג הרכב MG מבית SAIC המיובא ע"י קבוצת לובינסקי, העלה לכביש רק 2 מכוניות חדשות במהלך 11 החודשים הראשונים של השנה, לעומת 558 מכוניות! בתקופה המקבילה ב- 2013. יחד עם זאת, חשוב לציין שחלק לא קטן של המכוניות שעלו לכביש השנה, היו מתוך ה- 558 מכוניות של 2013 שלא הצליחו להימכר ב- 2013 ונמכרו במהלך 2014 כיד ראשונה 0 ק"מ מהיבואן.



יחד עם זאת, נראה שהעתיד ב- 2015 יאיר יותר פנים למותג MG: בחודשים האחרונים החל שיווק רכב הסופר-מיני החדש MG3 שמכניס את היבואן לראשונה לקטגוריה המבוקשת, ועשוי להביא לקוחות חדשים רבים למותג. אליו יצטרף ה- MG350 המחודש, שעבר מתיחת פנים קלה ומציע כעת גם גרסת טורבו חזקה וחסכונית מעט יותר, לצד גרסת בסיס חדשה נטולה מושבי עור ובעלת תג מחיר מקוצץ יותר. ייתכן גם שבמסגרת מבצע MG שנערך בחודש דצמבר ובו הוצעו שלל דגמי החברה בהנחות נאות, תסגור MG את השנה מעט טוב יותר, או לחילופין תפתח את 2015 עם זינוק חד במסירות.

גרייט וול C10 - מזכירה את טויוטה יאריס דור קודם

גרייט וול C10 – מזכירה את טויוטה יאריס דור קודם


גרייט וול 2014
ומה קרה אצל גרייט וול, המותג הסיני השני שמשווק בארץ? נכון ל-11 החודשים הראשונים של 2014, עלו לכביש 95 מכוניות חדשות, כמות הזהה בדיוק למכירות אשתקד. בשונה מאשתקד בה ריכז טנדר הסטיד את מרבית המכירות עם 82 מתוך 95 המסירות, השנה ריכז את מרבית המכירות דגם הסופר-מיני החדש C10 עם 66 מסירות מתוך 95 סה"כ. יחד עם זאת, שיווק הדגם לא ברור, אין ממש פרסום ומדובר בסופו של דבר במכירות זניחות למדי.
אוטובוס יוטונג דווקא בצמרת!
בשונה משוק המכוניות הסיניות שעדיין לא זכו לחדירה אמיתית לשוק, בשוק האוטובוסים מדובר במהפכה של ממש עם כניסתה של יוטונג ( YUTONG ) הסינית לפני כ-3 שנים לשוק. לכל מי שעדיין לא מכיר את המותג, נזכיר שמדובר ביצרנית האוטובוסים הגדולה בעולם, המייצרת מגוון דגמים שעומדים בכל התקנים המחמירים בנושא הבטיחות וזיהום האוויר, והאוטובוס שמשווק בישראל תואם לדרישות זיהום האוויר יורו 5 ומצויד במכלולים אירופאים אמינים ומוכרים , לרבות מנוע של חברת קאמינס, תיבת הילוכים של ZF ומערכת חשמל של בוש.
אוטובוס יוטנג במדי אגד במסגרת בחינת הדגם ( צילום: אגד )

אוטובוס יוטנג במדי אגד במסגרת בחינת הדגם ( צילום: אגד )


במקרה של יוטונג,המיובאת ע"י חברת צ'יינה מוטורס, מדובר מתחילת השנה על המקום הרביעי במסירת אוטובוסים חדשים בישראל, עם 224 מסירות ואחרי וולוו, איווקו ומרצדס שמובילה את השוק, אולם בפילוח לפי אוטובוסים גדולים ( מעל 45 מקומות ), תופסת יוטונג מתחילת השנה את המקום השלישי עם 163 מסירות, אחרי מרצדס שמסרה 169 מסירות ומותג וולוו שמוביל בבטחה את הפלח עם 339 מסירות. במקרה של יוטונג, כניסה לשוק עם מוצר איכותי, תג מחיר הנמוך ב- 15-20% מהשוק ותמיכה שירותית כנראה טובה, הובילו לחדירה משמעותית לשוק הישראלי.