ספורטיבית משומשת : פיאט פונטו HGT

מצוידת במנוע 1.8 ליטר, 136 סוסים נמרצים והגה חשמלי, מתייצבת הקטנה הקרבית של פיאט במרכזה של סוגייה אחת: האם לאחר יותר מעשור על כבישי ישראל עדיין מצליחה הקטנה הקרבית לספק את הסחורה? הספורטיביות האיטלקיות תמיד הצליחו למשוך תשומת לב, והרבה. החל מעידן האונו טורבו, הטיפו ספורטיבה, הפונטו GT וכן הפיאט קופה שהקדימה בעיצובה את זמנה…

ששי כהן 25 ביונ, 2011
פיאט פונטו HGT ( גיא גלניב )

מצוידת במנוע 1.8 ליטר, 136 סוסים נמרצים והגה חשמלי, מתייצבת הקטנה הקרבית של פיאט במרכזה של סוגייה אחת: האם לאחר יותר מעשור על כבישי ישראל עדיין מצליחה הקטנה הקרבית לספק את הסחורה?

הספורטיביות האיטלקיות תמיד הצליחו למשוך תשומת לב, והרבה. החל מעידן האונו טורבו, הטיפו ספורטיבה, הפונטו GT וכן הפיאט קופה שהקדימה בעיצובה את זמנה – תמיד היופי והעיצוב היו במרכז העיניינים. באמצע שנת 2000 עלתה לקו הייצור הפונטו ספייס, שהחליפה למעשה את הפונטו mk1. הקונצרן האיטלקי הגדיל לעשות והעלה לייצור גם גרסה ספורטיבית, הנקראה "HGT". שלושת האותיות על ישבנה של הפונטו, בשילוב הפגוש הקדמי הקרבי והצבע הצהוב הבולט, העניקו לה קסם אישי מיוחד – קסם שסובב הרבה ראשים ברחובות הערים.
איכות חומרים: פה קבור הכלב

הפונטו אומנם מציעה עיצוב אגרסיבי ומאיים, אך ניתן להסתייג מאיכות החומרים בתא הנוסעים: הקונסולה המרכזית הצבועה בצבע אפור / כסוף משדרת אומנם מראה צעיר אל תוך תא הנוסעים, אך מצד שני עשוייה פלסטיק זול המשדר הרגשה של חיסכון. פתחי המיזוג האמצעיים עדינים מאוד ונוטים להישבר, וכן הפלסטיק הזול שעוטף את לוח השעונים. הדלתות הקדמיות עטופות בד זול שלא תפוס היטב, ונוטה לזוז בעת כניסת רוח לרכב מהחלונות הקדמיים. גם המושבים הקדמיים רושמים לרעתם בד זול אשר נוטה להתלכלך במהירות.לחיוב, רושמת הפונטו נקודות זכות באיכות החומרים של הדשבורד, הנוטה להחזיק מעמד גם בתנאים הקשים של השמש הישראלית.

פיאט פונטו HGT ( גיא גלניב )

פיאט פונטו HGT ( גיא גלניב )

על הכביש בשילוב יחידת הכוח ואבזור: יש תמורה בעד האגרה?

מתחת למכסה המנוע נמצא מנוע אטמוספרי בעל 1747 סמ"ק, המספק 136 כ"ס ב- 6300 סל"ד. מומנט המנוע עומד על 16.1 קג"מ ב- 4300 סל"ד – גם לאחר עשור על הכביש מדובר על נתונים נאים בהחלט. בעת נסיעה ספורטיבית נשמעת שריקה אל תוך תא הנוסעים, בעיקר בסל"ד גבוה – דבר המעניק הרגשה של עוצמה וכוח רב פעולה של מגדש טורבו.
בתחום הביצועים רושמת לעצמה הקטנה הספורטיבית נקודות זכות לא מעטות עם זינוק שייארך 8.6 שניות מ- 0 ל- 100 קמ"ש. תיבת ההילוכים של הרכב היא ידנית בעלת חמישה הילוכים קדמיים והילוך אחורי. רכב המבחן מצוייד גם בזוג כריות אוויר קדמיות, מערכת ABS ומערכת בקרת משיכה, אך ללא מערכת ESP. עם זאת, זכה הרכב לארבע כוכבים במבחני הריסוק האירופיים.

חלק מהמכוניות צויידו גם בחלון גג חשמלי, אשר נשלט מפאנל זול ועלוב הממוקם על גג הרכב. מעבר לזה, הפונטו מצויידת בשני חלונות חשמל קדמיים, נעילה מרכזית, אזעקה מקורית, פנסי ערפל קדמיים הנמצאים ביחידת פנסי החזית וחישוקי סגסוגת קלה במידה 185/55R15.
חוסר כוח בסל"ד נמוך מצריך שחרור מהר של הקלאץ' בשילוב דוושת הדלק בזינוק זריז מהמקום, מה שגורם לבלאי ולריח "שרוף" אצל נהגים לא מקצועיים. נוסף על זאת, הצמיגים הקדמיים מאבדים אחיזה כמעט בכל זינוק אל מול הכוח הרב של המנוע ומשאירים סימנים על האספלט, כוח שגם מערכת בקרת המשיכה לא מסוגלת להתמודד עימו כמו שצריך.
בהמשך הנסיעה מציע מנוע ה- 1.8 כוח רב וזריזות מצויינת: עקיפות יבוצעו בצורה מהירה וחלקה – בשילוב הפגוש המאיים, יחידות התאורה שמאירות מצויין גם ביום וכוח המנוע, הנהג הנעקף תמיד יהיה חייב להתעניין ולהבין איזה רכב בדיוק עקף אותו.

על הכבישים המפותלים של העמקים הצפוניים משאירה הפונטו יותר סימני שאלה מסימני קריאה. ההגה המתוגבר חשמלית חסר כל תחושה, דבר המכביד על הנהיגה הספורטיבית בכבישים אלו ומצריך נקיטת אמצעי זהירות, במיוחד במידה ולא מכירים לעומק את התנהגות הרכב. לחיצה על מתג ה- "סיטי" העגול יוביל לקלות בלתי נסבלת של ההגה, ומכאן שמו: לשימוש בעיר בלבד, ורצוי רק בחניות. מערכת הבלמים של הרכב טובה, אך לא מצויינת – במקרים מסויימים יש צורך להאט גם ע"י כוח המנוע כדי לקבל עצירה בטוחה, בעיקר בבלימת חירום.

פיאט פונטו HGT ( גיא גלניב )

פיאט פונטו HGT ( גיא גלניב )

הכותב הינו : גיא גלניב