סקודה יטי 1.8 ליטר 4X4 מבחן דרכים

יבואנית סקודה הרחיבה את משפחת היטי המצליח עם גרסת בנזין 1.8 ליטר אוטומטית 4X4 המחליפה את גרסת הדיזל ששיווקה פסק. האם יש לה שוק בעידן בו הלקוחות מסתפקים בגרסת 2X4 ?

ששי כהן 28 באוק, 2013

המיסוי הירוק המעודכן שנכנס לתוקף בקיץ האחרון, פגע שוב ובאופן לא הוגן בשוק רכבי הדיזל, שגם כך התקשה להתרומם בארץ. אם באירופה המתקדמת מוטורית, זקוק כמעט כל דגם לגרסת דיזל חסכונית להצלחתו, בארץ המצב הפוך וסופג פגיעות דרך קבע מצד האוצר. כך למשל, וויתרה סקודה בחודשים האחרונים על גרסת הדיזל 4X4 של רכב הפנאי סקודה יטי והחלה לשווק במקומו את גרסת הבנזין 1.8 ליטר אוטומטית המצוידת בהנעה 4X4. אך בעוד שדגמי ההנעה הקדמית משתייכים לשוק הג'יפונים הנהנה מתנופה אדירה במכירות בשנים האחרונות, דגמי ה- 4X4 סובלים בד"כ מביקוש נמוך. האם יש לו סיכוי בג'ונגל המקומי ? יצאנו לבדוק.

סקודה יטי 1.8 ( wheel  )

סקודה יטי 1.8 ( wheel )


סקודה יטי איננו חדש בארץ ומשווק כאן למעשה יותר מ- 3 שנים. למרות זאת, הוא עדיין נחשב לעדכני במראה וגם אם בראשית דרכו לא נהנה מעיצוב מסובב ראשים, יש לו את הפוזה והייחוד שלו, ואפילו מהווה חלופה גברית לכל מיני ג'יפונים כמו הג'וק של ניסאן המזוהים בעיקר עם קהל נשי. גרסת האדוונצ'ר החדשה יחסית, עימה הגיע היטי 1.8 ליטר למבחן, משפרת באופן ניכר את ההופעה החיצונית שלו עם פסי גגון בצבע כסף, חישוקי "17 נאים במיוחד למראה, שמשות אחוריות מושחרות, פסי קישוט כרום וספי Adventure המצטרפים לאבזור המוכר .
סקודה יטי 1.8 ( wheel  )

סקודה יטי 1.8 ( wheel )


בתוך תא הנוסעים, כולל הרכב את אותו עיצוב מוכר ופונקציונלי הזוכה בגרסת האדוונצ'ר לגימור עור מיוחד להגה ,ידית ההילוכים ובלם היד, וכן לריפודי מושבים בעיצוב מיוחד עם סימני צמיגים שעברו עליהם… חלק מהאורחים בקבינה, דווקא אהבו את זה. מעבר לכך, הכל מסודר במקום, הנדסת האנוש טובה ורק מערכת המולטימדיה שסופקה ברכב המבחן בינונית באיכותה ולא הרשימה לטובה. מעבר לכך, מדובר אבזור הרכב מעט מאכזב ברמת הגימור הבסיסית ( Ambition ) וכולל כסטנדרט : מערכת בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחים ליושבים מאחור, מחשב דרך, 6 כריות אוויר, מערכת TPM לניטור לחץ אוויר בצמיגים, רדיו דיסק מקורי ומערכת מושבים אחוריים נפרדים בעלי מערכת קיפול הניתנים להסרה. חבילת האבזור " Elegance " שתפריד מחשבון הבנק שלכם 10,000 ש"ח נוספים, כבר עשירה יותר וכוללת בנוסף : בקרת שיוט, שליטה מגלגל ההגה על מערכת הרדיו, מערכת סיוע לחנייה ועוד.
סקודה יטי 1.8 ( wheel  )

סקודה יטי 1.8 ( wheel )


גרסת היטי 1.2 ליטר שנבחנה כאן בעבר, סיפקה רמת ביצועים משביעת רצון על 105 כ"ס שלה. כעת, עם מנוע 1.8 ליטר 153 כ"ס ומומנט מרבי של 25.4 ק"ג המתקבל כבר בסל"ד נמוך מאוד, מדובר במכונית חזקה מאוד המספקת איכות חיים גבוהה למדי על הכביש, עם שפע של כח בכל הילוך וסל"ד ויכולת עקיפה מהירה ובטוחה. הנתונים הרשמיים מבטיחים תאוצה ל- 100 קמ"ש תוך 9 שניות בלבד ומהירות מרבית של 192 קמ"ש, מה שמציע בפועל ביצועים טובים משמעותית מרוב המשפחתיות הנפוצות, לצד הנאה מהנהיגה. לא מדובר כמובן ברכב ספורטיבי ואת עיקר כוחו הוא יפגין על כביש ישר, אולם בכל זאת מדובר בגי'פון עם נתוני ביצועים טובים משמעותית מהמקובל בקטגוריה. בשונה מאחיו למשפחה, מסתפק היטי 1.8 ליטר בתיבת הילוכים DSG עם 6 הילוכים ומצמדים רטובים שעושה עבודה טובה בשידוך למנוע הנ"ל. מעבר לכך, מדובר באותו רכב משפחתי מוכר הנהנה מתנוחת ישיבה גבוהה, מרווח נאה לנוסעים ( קצת פחות מאחור ) ושימושי בזכות דלת חמישית המאפשרת בסיוע פירוק המושבים האחוריים להגדיל את נפח תא המטען מ- 321 ליטר במצב הבסיסי ל- 1,560 ליטר.
סקודה יטי 1.8 ( wheel  )

סקודה יטי 1.8 ( wheel )


לצד אלה, היטי מצויד במתלים קשיחים למדי המעניקים נוחות נסיעה מעט נוקשה על הכביש, שמתגברת ככל שהכביש נעשה משובש יותר. את התמורה לוויתור המסוים בנוחות הכביש, מעניק היטי בשטח, שם מאפשר הרכב נסיעת שבילים מהירה יחסית, כמובן לאחר שווידאתם היטב שלא נשקפות סכנות למרכב הרכב. עם מרווח גחון של 18 ס"מ בלבד, אל תצפו ממנו לספק את הסחורה של רכב שטח אמיתי, אולם ציודו במערכת לבלימה במורד, הכוללת פונקציית Off Road, מעידה על כוונות קלות לכיוון השטח ומסלולי 4X4 קלילים למתחילים הוא בהחלט מסוגל לבצע, ואפילו בהנאה רבה.
סקודה יטי 1.8 ( wheel  )

סקודה יטי 1.8 ( wheel )


במהלך ימי המבחן שכללו גם נסיעת שטח קלה, עמדה צריכת הדלק של היטי 1.8 ליטר על 9.5 ק"מ לליטר בממוצע. בהתחשב במנוע הטורבו הגדול יחסית ובהנעה הכפולה, מדובר בסה"כ בצריכת דלק סבירה למדי. יחד עם זאת, למכונית דרגת זיהום לא מרשימה של 14.
סקודה יטי 1.8 ליטר 4X4 : חיזוק למשפחה
בקרב הג'יפונים הקומפקטיים, זכה עד כה סקודה יטי בגרסאות ה- 1.2 ליטר ( ידני ואוטומט ) להצלחה מרשימה במכירות. מתחילת השנה, עלו לכביש כ- 1,269 מדגמי היטי ההופכים אותו לאחד הג'יפונים הפופולרים בארץ. גרסת ה- 1.8 ליטר 4X4 החדשה, חזקה למדי ומציעה ביצועי כביש משופרים לצד בונוס הכולל אפשרות לרדת גם מהאספלט בזמנכם החופשי. מנגד, סובל היטי 1.8 ליטר מאבזור קמצני בגרסתו הבסיסית ביחס למחיר ההתחלתי העומד על 170 אלף שקל. במחיר הנ"ל, נראה שבסקודה לא מתכננים למכור אותו בכמויות גדולות, אלא מכוונים אותו יותר " לגנוב " לקוחות ממתחרים כמו סובארו XV המצויד גם הוא בהנעה 4X4 ועונד תג מחיר דומה. בשורה התחתונה : מיועד לחובבי ג'יפונים הרוצים גם לרדת מדי פעם לטיולים בשבילי קק"ל. עבור כל השאר, ניתן בהחלט להסתפק ביטי 1.2 ליטר שעושה כמעט אותו הדבר בהרבה פחות כסף.


סקודה יטי 1.8 ( wheel  )

סקודה יטי 1.8 ( wheel )