סקודה יטי 2014 – מבחן דרכים

התחרות בשוק הג'יפונים : סקודה יטי 2014 מצטרף לשוק עם הופעה משופרת, אבזור משודרג ותג מחיר הנמוך עד 7,500 ש"ח ביחס לעבר. שווה את הכסף?

ששי כהן 06 ביונ, 2014
סקודה יטי 2014 ( wheel )

5 שנים לאחר שהוצג סקודה יטי, רכב הפנאי הקומפקטי של סקודה, זכה הרכב למתיחת פנים מקיפה שאמורה לשפר את יכולותיו מול המתחרות המודרניות שצצות מכל עבר ומנסות לזכות מנתח שוק רכבי הפנאי שנחשב לצומח ביותר במכירות. הדגם המחודש שנחשף בתערוכת פרנקפורט החדשה, משווק בחו"ל בשתי גרסאות עיצוב : CITY המיועדת בעיקר לנוסעים בעיר, ו- Outdoor המיועדת לקשוחים מבינכם, הדורשים גם קצת טיולי שטח קלילים לצד הפוזה של הג'יפון. לארץ, החליט היבואן לייבא רק את דגם ה- Outdoor שזוכה על הדרך גם להקמת " מועדון המשפחות " שיעודד את בעלי היטי לצאת לטיולים משותפים הכוללים בין השאר נסיעות שטח קלילות להעצמת החוויה מהדגם.

סקודה יטי 2014 ( wheel )

סקודה יטי 2014 ( wheel )




קוביה צ'כית
בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, שומר היטי על מראה הקוביה הצ'כית של הדגם, אך במסגרת מתיחת הפנים זוכה לטיפול משמעותי בחזית הרכב שהפכה לידידותית יותר למראה וקלה יותר לעיכול, עם עיצוב נאה משמעותית הכולל וויתור על פנסי הערפל העגולים והגדולים שהוחלפו ביחידות מלבניות ועדינות יותר, הזורמות עם המראה החדש שמיישר קו עם שפת העיצוב הנוכחית של סקודה אותה רינו גם באוקטביה ובראפיד. להשלמת המראה החיצוני, זוכה הדגם לחישוקי גלגלים בעיצוב חדש. מעבר לכך, מדובר באותו ג'יפון עם אותן מידות מוכרות, המעניקות לו נוכחות בשטח עם מידות גדולות יחסית לקטגוריה בעיקר בזכות גובהו הנדיב ( 1.69 מטר ) ורוחב תא הנוסעים ( 1.79 מטר ) שמעל לממוצע.
בתוך תא הנוסעים, שומר היטי על המראה המוכר, אך משדרג אותו עם הגה בעיצוב חדש, ריפודי מושבים חדשים, ולוח שעונים משודרג הכולל בין השאר מחשב דרך מתקדם מבעבר. בדומה לדור היוצא, גם כאן הכל יושב במקומו, איכות החומרים וההרכבה כמעט ברמה של גולף, הכל משדר חוסן ועמידות וההרגשה הכללית מאוד נעימה ומאוד שימושית הודות לשפע תאי אחסון, מחזיקי כוסות ושלל פטנטים לכיוונון המושבים מלפנים ומאחור ואפשרויות מגוונות לאכלוס וקשירת מטען בבגאז'. ואם כבר נגענו בתא המטען, גודלו סביר בלבד עם נפח של 321 ליטר מעט מאכזבים, אך יחד עם קיפול המושבים האחוריים, ניתן לצמוח עד 1,665 ליטר נדיבים בשעת הצורך.
סקודה יטי 2014 ( wheel )

סקודה יטי 2014 ( wheel )


סקוה יטי 2014 זוכה גם לשדורג האבזור הבסיסי הכולל מעתה כסטנדרט : 7 כריות אוויר, מערכת לניטור לחץ בצמיגים, ציפוי עור להגה, ידית ההילוכים ובלם היד, בקרת אקלים כפולת איזורים כולל פתחי מיזוג ליושבים מאחור, מערכת שמע מקורית עם יציאת AUX ומסך מגע "6.5, דיבורית מקורית, חישוקי גלגלים קלים "16, מחשב דרך מורחב, מסילות גגון ומערכת מושבים Vario – Flex הכוללת 3 מושבים אחוריים נפרדים הכוללים אפשרות כיוונון אישית לכל מושב לנוחות טובה יותר. דגם ה- Elegance המאובזר יותר, כולל בנוסף : גג זכוכית פנורמי, חלונות אחוריים כהים, 9 כריות אוויר, חישוקי "17, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, מערכת לחנייה אוטומטית ובקרת שיוט.
מנוע טורבו קטן וממזר
מתחת למכסה המנוע, מצויד היטי 2014 באותן יחידות כח מוכרות הכוללות מנועי בנזין 1.2 ליטר 105 כ"ס ו- 1.4 ליטר 122 כ"ס ( בשלב הבא אמורים להצטרף גם דגמי הדיזל וה- 1.8 ליטר ). אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת ה- 1.2 ליטר 105 כ"ס שתהיה מן הסתם פופולרית יותר עקב מחיר הרכישה הנוח יותר. אם בעבר כשבחנו את היטי לראשונה, הוקסמנו מהאפשרות של ציוד ג'יפון במנוע 1.2 ליטר צנוע נפח ושהעסק פועל בצורה מרשימה, כעת, מדובר במנוע מתבקש המסוגל לשרת ( וגם עושה זאת ) שלל דגמים נוספים של הקונצרן. בפועל על הכביש, אנו בטוחים שעבור הלקוח הממוצע, אין צורך במנוע גדול יותר. הספק של 105 כ"ס ומומנט נאה של 17.8 קג"מ המתקבלים כבר ב- 1,550 סל"ד, מספקים ביצועים משכנעים עבור 90% מהנהגים עם תאוצה של 12 שניות ל- 100 קמ"ש שאמנם לא מרשימה על הנייר, אך בהחלט מספקת בפועל על הכביש. תיבת ההילוכים DSG עם 7 ההילוכים, מספקת גם היא אופי פעולה חלק ושילוב מצוין עם מנוע הטורבו, ולדברי היצרן, הדור הנוכחי שלה, התגבר כבר על מחלות הילדות של הדגמים בעבר.
סקודה יטי 2014 ( wheel )

סקודה יטי 2014 ( wheel )


הג'יפון היחיד עם מערכת חנייה אוטומטית
שילוב הפעולה המוצלח של המנוע והגיר, תורם לנסיעה נעימה מאוד ושקטה מאוד עם בידוד מוצלח של רעשי חוץ ומנוע, ההופכים את הנסיעה לשקטה מאוד גם תחת מאמץ. מעבר לכך, עקיפות נעשות בזריזות יחסית ונתוני ההאצה מספקים גם הם, אך אם אתם חובבי נהיגה, כדאי שתיקחו את גרסת ה- 1.4 ליטר שמקצצת את התאוצה ל- 100 קמ"ש ל- 10.6 שניות. כך או כך, מדובר ברכב נוח למדי שיודע לטפל היטב ברוב השיבושים שמציעים כבישי ארצנו. פטנט ייחודי בנוף הג'יפונים בארצנו, מספק היטי בגרסתו המאובזרת עם מערכת חנייה אוטומטית מהדור החדש, המסוגלת להחנות אוטומטית את הרכב הן במקביל והן בניצב, ומהווה פינוק אמיתי, ולא רק עבור אלו שלא פוגעים בחנייה ברוורס ולוקח להם שעות להחנות… אלא גם עבור נהגים מנוסים שמתפעלים כל פעם מחדש על היכולת לבצע חנייה ברוורס מבלי לאחוז בהגה.
סקודה יטי 2014 ( wheel )

סקודה יטי 2014 ( wheel )


קדימה לשטח…
אחד מהטרנדים הנהוגים כיום בסגמנט הג'יפונים, הוא ההתפארות בפרסומים על רכבי שטח המיועדים לעיר בלבד ולמעשה מספקים רק את הפוזה החיצונית הנדרשת כיום בענף. במקרה של הייטי, מדובר ברכב שמסוגל בהחלט לרדת מהאספלט ולמרות שיווקו לעת עתה של הדגם החדש רק בגרסאות הנעה קדמית, מסוגל הרכב לספק בהחלט טיולי שבילים מהנים עבור המשפחה בשעות הפנאי, אך חשוב מנגד גם לנקוט באמצעי זהירות ולא להתלהב יותר מדי, ביו היתר בשל היעדר מיגונים ראויים ומרווח גחון של 18 ס"מ שאמנם בסה"כ נחשב כיום לנדיב בענף, אולם עדיין לא מעבר לנהיגת שבילים מהודקים. כחלק מהניסיון לבנות קהל מעריצים ונאמן לדגם, הקים היבואן לאחרונה את " מועדון המשפחות " שאמור להוציא אותם לטיולים שונים עם מדריך ופינוקים אחרים. בתפריט הנסיעות הבאות של המועדון מופיעים מסלולים כמו : בקעת צין ומדבר יהודה… נשמע מבטיח.
נקודת תורפה אחת ומפתיעה נרשמה דווקא בסעיף צריכת הדלק. במהלך ימי המבחן עמדה צריכת הדלק על 10 ק"מ לליטר בנסיעה מגוונת, אך לא במיוחד מאומצת. קצת רחוק מאותם 16.4 ק"מ לליטר שמבטיח היצרן. בכל מקרה מדובר בנתון שלא חריג בנוף הג'יפונים בארץ ובוודאי אינו נחשב לבזבזני. פשוט ציפינו לנתון קצת יותר טוב.
סקודה יטי 2014 ( wheel )

סקודה יטי 2014 ( wheel )


בסיכומו של מבחן, מתברג סקודה יטי 2014 בצמרת הג'יפונים הטובים בארץ כשלזכותו תא נוסעים מרווח מהממוצע, אפשרות לרדת מדי פעם גם לשטח קל, הופעה חיצונית משופרת וכך גם האבזור. הבעיה העיקרית שלו נעוצה בתג המחיר שאמנם צנח בדגם החדש ב- 2,500-7,500 ש"ח ומתחיל כעת ב- 139 אלף שקל ( 6,000 ש"ח תוספת לדגם המאובזר שנבחן כאן ) המציבים אותו כיום כאחד מהג'יפונים היקרים בסגמנט, עם מתחרים מודרנים שאמנם מצד אחד זונחים לחלוטין את האופציה לרדת לשטח, אך מצד שני עשויים להיות זולים משמעותית. בשורה התחתונה : אם יש לכם כוונות לרדת מדי פעם מהאספלט, ללא ספק מדובר ברכב ראוי שיעשה את העבודה בצורה מצוינת.


סקודה יטי 2014 ( wheel )

סקודה יטי 2014 ( wheel )