עוברים לרכב חשמלי? הנה הדברים שצריך לדעת לגבי התקנת עמדת טעינה

המהפכה החשמלית החלה בישראל וההערכות מדברות על 25,000 ישראלים שירכשו השנה רכב חשמלי. אז רגע לפני שאתם רצים לפתוח הזמנה, חשוב שתכירו גם את שוק עמדות הטעינה לרכב החשמלי. מה מותר, מה אסור, כמה יעלה ועוד.

מדור שיווקי 11 בפבר, 2022
עמדת טעינה לרכב חשמלי

כל מי שנוסע קצת בכבישים ברחבי הארץ לא יכול להתעלם מהתופעה החדשה של הרכבים החשמליים. אמנם לא מדובר עדיין בכמויות גדולות מידי, אבל אין ספק שאנחנו רואים התחלה של מהפכה בעולם הרכב, ויש כמה דברים שחשוב שנדע ביחס למהפכה הזו. אחד הדברים החשובים ברכב חשמלי הוא עמדת הטעינה של הרכב, אז הבאנו לכם את המדריך המלא.

טעינת רכב חשמלי בבית הפרטי שלכם

בניגוד לרכבים הרגילים שמונעים באמצעות בנזין, הרכב החשמלי מונע באמצעות סוללה חשמלית נטענת. כמו רבים מהמכשירים החשמליים שאנחנו מחזיקים, הרכב החשמלי למעשה נטען באמצעות חשמל בלבד וכך הוא יכול לנסוע למרחקים ארוכים. משום כך, ישנו צורך להתקין עמדת טעינה פרטית לרכב החשמלי שלכם, משום שברוב המקרים הטעינה מתבצעת בבית.

המצב הזה מוביל לכך שלא מעט בעלי רכבים חשמליים חפצים להתקין בבית שלהם עמדת טעינה לרכב החשמלי. העמדה הזו נועדה לאפשר להם להטעין את הרכב בכל זמן שהם רוצים, וכמובן, לדעת שהם יוצאים בבוקר לעבודה כאשר הסוללה של הרכב שלהם מלאה. יתר על כן, הטעינה של הסוללה לוקחת זמן, ואף אחד מאיתנו לא היה רוצה לבזבז זמן בתחנת טעינה עבור הרכב שלו.

עמדות טעינה נפרסות לאט לאט במקומות שונים, אולם הקצב עדיין לא מספיק עבור כמות המכוניות שנמצאות בארץ, כאשר הצפי הוא שכמות המכוניות רק תלך ותגדל. בדיוק בגלל זה הדרישה להתקנת עמדות טעינה חשמליות עבור הרכב רק עולה, ואנחנו כאן כדי להסביר לכם כיצד בדיוק איך עושים את זה.

עמדת טעינה לרכב חשמלי

הכנת תשתית לעמדת טעינה

הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי מצריכה הכנה של תשתית שמתאימה לעמדה כזו. לא מדובר על עוד שקע חשמלי שאותו אתם קובעים בקיר של הבית שלכם שאותו כל חשמלאי יכול לבצע. התקנה על ידי חשמלאי מוסמך היא תנאי הכרחי לכך שהעמדה שלכם תהיה עמדה תקינה שתוכל באמת לספק לכם את הטעינה הנדרשת לרכב שלכם.

הכנת התשתית לעמדה כוללת חיבור של קו חשמלי עצמאי למקום שבו הרכב שלכם נמצא. חיבור החשמל לחנייה צריך להיעשות ישירות מקו האספקה של לוח החשמל ולא בתוק מעקף כיון שכפי שנאמר לא מדובר על שקע חשמלי רגיל אלא על שקע שצורך כמות חשמל גדולה הרבה יותר. בנוסף, אתם מעוניינים שהטעינה תהיה כמה שיותר מהירה ולכן צריך קו חשמל עצמאי בעל מתח גבוה.

האם ניתן לוותר על עמדת טעינה ביתית

אין ספק שלפני קנייה של רכב חשמלי אתם עלולים לשאול את עצמכם האם אתם באמת צריכים את הכאב ראש הזה של התקנת עמדת טעינה ביתית. אנחנו כאן כדי לומר לכם שהאפשרות הזו מומלצת בהחלט ואף יותר מכך. בדיוק כמו שאת הטלפון שלכם אתם מטעינים איפה שנוח לכם, כך גם חשוב שאת הרכב שלכם תוכלו להטעין איפה שהכי נוח לכם.

אין זמן מתאים יותר לבצע טעינה של סוללת הרכב מאשר בלילה כאשר הרכב לא נמצא בשימוש. עמדת טעינה ביתית הוא אולי כאב ראש קטן בהתחלה, אך בסופו של דבר היא משתלמת מאוד. כל מי שהתקין עמדת טעינה ביתית, יוכל לספר לכם עד כמה הוא מרוצה שהוא ביצע את הצעד הזה.

מהי עלות התקנת עמדת טעינה ביתית ומה זמן העבודה המשוער?

העלות של התקנת עמדת טעינה ביתית לא קבוע, והשאלה היא מה ההכנה הנדרשת מבחינת התשתית עבור התקנת העמדה. התייעצנו עם אלמוג קינן מחברת איוי אנרג'י והוא הסביר לנו שמלבד התקנה על ידי חשמלאי מוסמך שכמובן עולה כסף, לעיתים תידרש גם הכנה מקדימה כדי לקבל את החיבור לקו החשמל המרכזי, שכאמור הוא המקור שממנו העמדה מקבלת את החשמל.

ההתקנה של העמדה עצמה, בלי להתייחס לעלויות הכנה שונות עולה בדרך כלל בסביבות ה- 1500 ש"ח. עם זאת המחיר הזה הוא רק המחיר של ההתקנה עצמה. במקרה שבו באמת תידרשו לעבודות תשתית שונות, המחיר יכול לטפס לסכומים של אלפי שקלים, הכל תלוי כמובן באזור שבו אתם מעוניינים להתקין את עמדת הטעינה שלכם.

עמדת טעינה לרכב חשמלי

אלו סוגי עמדות טעינה קיימים?

סוגי עמדות טעינה מתחלקים לשניים. הראשון הוא עמדות הטעינה שעליהן דברנו עד עכשיו. מדובר על עמדות טעינה רגילות שהטעינה בהן אורכת מספר שעות. זו גם הסיבה מדוע עבור מי שמחזיק ברכב חשמלי, העמדה הזו יכולה להיות מותקנת בבית ולעשות את העבודה במהלך הלילה, בזמן שהרכב לא נמצא בשימוש.
אולם ברור לכולם שלחכות בתחנת דלק מספר שעות זה משהו ריאלי, ואכן בתחנות הדלק ישנן עמדות טעינה מהירות שמאפשרות להטעין חלק ניכר מהסוללה בזמן קצר. העמדות הללו מאפשרות לכם במקרה שנתקעתם להטעין בצורה מהירה את הרכב שלכם ולהנות מהיכולת לנסוע מספר רב של קילומטרים עד שתוכלו לבצע טעינה מלאה כמו שצריך.

התקנת עמדת טעינה בבית משותף

עד עכשיו דברנו על התרחיש הנוח ביותר והוא כאשר יש לכם חניה פרטית שצמודה לבית, והחיבור לחשמל נעשה על ידי חיבור לארון הפרטי שלכם. אולם כאשר מדברים על מי שגר בבית משותף יכולות לצוץ מספר בעיות, שדורשות עבודה בצורה שונה כדי להתקין את עמדת הטעינה לרכב החשמלי.
לעיתים חלק מהדיירים לא יאפשרו לכם להתקין את העמדה בשטח הציבורי של הבניין, בין אם מדובר על החנייה או על שטח אחר שקרוב אליה. בנוסף, לא תמיד יש מקור אנרגיה זמין בקרבת החנייה שאליו ניתן לחבר את עמדת הטעינה. בעיה נוספת שנובעת מהבעיה הזו, היא שגם במקרה שבו ניתן להתחבר לחשמל של הבניין, העלות של הטעינה צריכה להיות עליכם ולא על הדיירים.

אם אתם ניצבים בפני הבעיות הללו אין לכם סיבה לדאוג יותר מידי, כיון שניתן לפתור גם אותן, אולם חשוב שתהיו מודעים לקיום של הבעיות הללו לפני שאתם נכנסים לעניין של התקנת עמדת טעינה בבית משותף.

מה קורה אם הדיירים לא מוכנים להתקין עמדת טעינה?

במקרה שבו ההתנגדות להתקנה מגיעה מצד הדיירים, הדבר הטוב ביותר הוא לנסות לשכנע אותם בכך. לפני שאתם פונים לערכאות שונות או לממונים, נסו לפתור את הבעיה הזו בצורה טובה. הסבירו לדיירים שמתנגדים את החשיבות של עמדת הטעינה עבורכם, ואם אפשר נסו להציע לכם פיצוי הולם. אם זה לא עוזר, תוכלו לפנות לרשויות לראות כיצד ניתן לפתור את הבעיה הזו.

חשוב לדעת שכיון שמדובר בנושא יחסית חדש, העקרונות המשפטיים בנידון עוד לא מגובשים ולא בטוח שהרשויות יוכלו לתת לכם את המענה המתאים. המאמץ נעשה והוא בשיאו, אולם אין עדיין תוצר גמור שיכול להבטיח לכם שהרצון שלכם יתממש.

עמדת טעינה לרכב חשמלי

תשתית חשמלית לעמדת טעינה בבית משותף

באיוי אנרג'י הסבירו לנו שאם אתם גרים באחת הקומות התחתונות של הבניין, האפשרות הטובה ביותר היא לחבר את העמדה באופן ישיר אל ארון החשמל שמשויך לדירה שלכם. כך תוכלו להרגיע את הדיירים שהבניין כלל לא נפגע מבחינה כלכלית מכך שאתם מתקינים עמדת טעינה חשמלית. הבעיה מתחילה כמובן במקרה שבו אתם גרים בקומה גבוהה שלא ניתן לחבר אליה חשמל מעמדת הטעינה.

עם זאת, כיון ישנם עזרים שונים שמאפשרים לחבר את עמדת הטעינה שלכם אל ארון החשמל של כל הבניין ויחד עם זאת ליצור מונה נפרד שיספור לבד את החשמל שאתם צורכים. כך בסופו של החודש תוכלו לדעת בדיוק כמה עליכם לשלם על החשמל בלי שהדיירים האחרים יצטרכו לשאת בתוצאות של זה.

בתים חדשים

לאור הרצון של המדינה ליצור שימוש רב יותר ברכבים חשמליים כחלק מהניסיון למזער את פליטת הגזים והזיהום הסביבתי באזור, בבתים חדשים נעשה מאמץ לייצר מקום מוכן מראש עבור רכבים חשמליים. במידה ואתם לא גרים בבית חדש, ההתקנה של עמדה דורשת מכם להגיש פנייה רשמית לוועד הדיירים שיאשר לכם את ההתקנה של העמדה בשטח של הבניין.

התקנות העירוניות קבועות שלאחר 15 יום מעת הגשת הפנייה לוועד הבית, אתם יכולים להגיש פנייה למפקח המחוזי. כל עוד המפקח לא יקבל הסתייגויות מהגורמים הקשורים לעניין, לא אמורה להיות לכם בעיה להתקין את עמדת הטעינה.

למותר לציין שגם לאחר האישור אין לכם שום היתר לפלוש לשטחים אסורים, וכמובן שכל העלות של התקנת העמדה היא עליכם בלבד.

לסיכום, בתור בעלי רכבים חשמליים, קיומה של עמדת טעינה לרכב שלכם סמוך לבית הוא קריטי. ההתקנה של העמדה יכולה להיות מסובכת, בעיקר אם אתם גרים בבית משותף שבו יש דיירים נוספים. הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שיש לכם דרך להעביר תשתית חשמלית מתאימה מהמקום שבו הרכב שלכם חונה לארון החשמל.