עוד לא אבדה תקוותנו: קופרה פורמנטור VZ במבחן

רגע לפני שגם כל הספורטיביות יהפכו לחשמליות, קופרה פורמנטור VZ מספקת לנו מתכון מעורר תיאבון עם 310 כ"ס, הנעה כפולה ו-4.9 שניות ל-100 קמ"ש, המייצרים מקסימום אדרנלין. אך האם במחיר התחלתי של 260,000 שקל, היא מצליחה למנוע עריקת לקוחות לעבר הדגמים החשמליים?

ששי כהן 24 באפר, 2022
קופרה פורמנטור VZ

מותג קופרה חגג לאחרונה שנה מאז שיצא לדרך עצמאית גם בישראל, עם שיווק נפרד ממותג האם סיאט. בשנה החולפת התרחב שבט קופרה בארץ בלא פחות מ-1,100 חברים חדשים, כאשר דגם הפורמנטור מוביל את מכירות המותג, ודווקא בגרסת ה-1.5 ליטר הבסיסית, המציעה את המראה הנכון של רכב הפנאי הספורטיבי, אך עם ביצועים של משפחתית פלוס ותג מחיר אטרקטיבי. כשלקחתי את גרסה זו לפני שנה למבחן, הערכתי שהיא זו שתוביל את מותג קופרה בישראל, וכך גם היה. מתחילת 2022, גרסת הכניסה אחראית ל-89% ממכירות הפורמנטור בארץ. עכשיו קיבלתי גם את ה-VZ , גרסת הביצועים של הפורמנטור. מה יש לה להציע בעידן שהולך ומתחשמל? יצאנו לבדוק.

מבחוץ

מפגש במציאות עם הקופרה פורמנטור VZ, חושף כמעט את אותו עיצוב, כאשר השינוי המרכזי מול גרסת ה-1.5 ליטר, נמצא בישבן המכונית שכולל פגוש קרבי יותר למראה עם ארבעת יציאות אגזוזים ודיפיוזר מעוצב. רכב המבחן ענד גם חישוקי גלגלים "19 בעיצוב ייחודי, כחלק מחבילת אבזור Black Pearl הכוללת גם קליפרים מושחרים, דלת תא מטען חשמלית, ובתוך תא הנוסעים גם מולטימדיה עם מסך "12 במקום "10, חימום מושבים קדמיים, וזכרונות למושב הנהג החשמלי. תוספת של 9,900 שקל סבירים בהחלט. מעבר לכך, מדובר באותו רכב פנאי מוכר ונאה למראה, לא ממש גבוה (1.53 מטר), אך בהחלט מצליח לשלב היטב בין הופעה ספורטיבית עם מרכב דמוי קופה, לרכב משפחתי מרווח (אורך 4.45 מטר, רוחב 1.84 מטר) ואפילו שימושי עם תא מטען בנפח 420 ליטר, הקטן גם ב-30 ליטר ביחס לגרסת ה-1.5 ליטר. לפחות יש לו גם גלגל רזרבי לטובת אלו שלא התרגלו עדיין לערכות לתיקון פנצ'ר.


תא נוסעים מצויד

בתוך הקבינה מציעה המכונית את סביבת הנהג והנוסעים המוכרת של הדור הנוכחי של סיאט לאון, בשינויים קלים שמטרתם העצמת האווירה הספורטיבית, ובראשם צמד מושבי באקט ספורטיביים מלפנים, שלא רק נראים נהדר, אלא גם תומכים ואוחזים בנהיגה ספורטיבית נמרצת. תא הנוסעים מצויד להפליא וכולל לוח מחוונים דיגיטלי "10.2, הניתן להתאמה אישית וכולל תמיכה בעברית, הגה ספורטיבי קטום עם מתגי העברת הילוכים מאחורי ההגה (שלשם שינוי גם בהחלט כיפיים לשימוש ברכב ספורטיבי אמיתי), מולטימדיה עם מסך "12 הכוללת קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי ואבזור נדיב הכולל בין השאר גג זכוכית פנורמי חשמלי, בלם יד חשמלי, מושב נהג חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, משטח טעינה אלחוטי לנייד, בקרת אקלים עם 3 אזורים אקלים, שלל מתגי מגע מתקדמים, תאורת LED מלאה מבחוץ ומבפנים ועוד. בסעיף התלונות, המולטימדיה שולטת על מגוון מערכות הרכב ועשירה במיוחד במידע ופטנטים, אך לעתים מסורבלת לתפעול מהיר תוך כדי נהיגה, וגם איכות החומרים וההרכבה טובים, אך ממרכז הדשבורד ומטה או באזור הספסל האחורי, איכות הפלסטיקה מתדרדרת. עם בסיס גלגלים של 268 ס"מ, המרחב גם בספסל האחורי נדיב יחסית.

קופרה פורמנטור VZ

על הכביש

הפורמנטור VZ (ר"ת של "Very זריז"?) היא מכונית ספורטיבית שפונה אל חובבי הנהיגה, ולא רק אלו שאוהבים מירוצי דראג, אלא בעיקר כאלו שמחפשים אחר כבישים מפותלים. בתפריט תמצאו מנוע בנזין 2.0 ליטרים שמפיק 310 כ"ס ומומנט מירבי נדיב של 40.8 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים והנעה כפולה כסטנדרט. כשיוצאים לדרך, מתגלה מכונית מהירה מאוד, חדה ואוחזת היטב, אשר ככל הנראה תגרום לכם הרבה לחייך ככל שהכבישים יתפתלו והתנועה תהיה מצומצמת. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת מעט יותר מ-5 שניות, אך זינוק מהמקום בסיוע אפליקציית "בקרת השיגור" תשגר אתכם ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 250 קמ"ש. חשוב להדגיש שלא מדובר במכונית קיצונית ספורטיבית, אלא במכונית שיודעת לספק פשרות גם בחיי היום יום, עם מתלים אדפטיביים המספקים נוחות נסיעה סבירה לרכב משפחתי (או טובה ביחס לרכב ספורטיבי). בכל הנוגע לבטיחות, הדגם מצויד במרבית מערכות הבטיחות הפופולריות כיום בשוק, לרבות 10 כריות אוויר ולדגם ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

קופרה פורמנטור VZ

גם מערכת הפליטה הספורטיבית לא תרגיז יותר מדי את השכנים שלכם, משום שאת מרבית הצלילים הספורטיביים אתם תשמעו באופן וירטואלי דרך מערכת השמע המתקדמת (הכוללת רמקולים של Beats), אך יאמר לזכותה שמבין כל המכוניות שנהגנו בהן והציעו צלילים וירטואלים, כאן זה הדבר הכי קרוב לאמיתי. מעבר לכך, זאת בהחלט מכונית שיודעת לספק ריגושים, רעידות ורעש המעצימים את חווית הנהיגה, בימים שבהם עולות לכביש יותר ויותר חשמליות ספורטיביות שמרגילות אותנו לחוויית נהיגה חדשה ושונה, שעדיין לא מתאימה לכל חובב רכב. בסעיף הדלק, את שלושת ימי המבחן סיימה המכונית עם 9.5 ק"מ לליטר בממוצע.

קופרה פורמנטור VZ

החל מ-259,900 שקל

קופרה פורמנטור VZ מצטרפת גם היא לצערנו למכוניות שבעוד כמה שנים לא ארוכות כנראה ייעלמו מהשוק לטובת ספורטיביות חשמליות שישתלטו גם על השוק הזה בהדרגה. נכון להיום, מדובר במכונית המציעה אופציה נדירה יחסית של רכב פנאי משפחתי אופנתי למראה, עם יחידת כח של מכונית הוט האץ' ספורטיבית, המספק רכב פנאי משפחתי בחיי היום יום, ומכונית קרבית לנהיגת כביש בזמן הפנאי שלכם, או בקיצור: רכב פנאי לכביש ההררי… נקודת התורפה של הרכב מגיעה בשורת המחיר: החל מ-259,900 שקל, שלא ממש יקרים ביחס לחבילה שהיא מציעה בשוק הספורטיביות, אך תוספת חבילת אבזור, בחירת צבע מיוחד, איתוראן ואגרת רישוי, מביאים אותה כיום לליגה של טסלה 3 פרפורמנס, וכפי שמוכיחים דוחות הרישוי של השנה החולפת, חלק גדול מחובבי הביצועים החל לעבוד לדגמים חשמליים על חשבון הקופרה וחברותיה מונעות הבנזין. בשורה התחתונה, אם אתם עדיין חובבי הריגושים שמייצרים מנועי הבעירה הפנימית, הקופרה פורמנטור היא מכונית ראויה ביותר, שכנראה בעוד כמה שנים, תוכלו לרכוש אחת כזאת רק כמשומשת.

עוד ממבחני דרכים