עולה עולה – על מחירי הדלק בישראל

שיא של כמעט עשור במחירי הדלק בישראל, הפך את הביקור בתחנת הדלק לנושא כאוב ולצערנו ככל הנראה הדלק ימשיך להתייקר גם בתקופה הקרובה. מה גרם להתייקרות ומה בכל זאת ניתן לעשות כדי לצמצם את ההוצאה הגבוהה?

מדור שיווקי 20 ביונ, 2022
מחיר הדלק

אם התמזל מזלכם כך שלא הייתם צריכים לתדלק בחודשים האחרונים, אולי לא שמתם לב למה שרבים מאיתנו חווים כמצוקה יום יומית הולכת ומתגברת. אנחנו מדברים כמובן על מחירי הדלק, שהאמירו בשנה האחרונה לשיאים כמותם לא חווינו כבר שנים רבות. מחירי הדלק בישראל הם נושא קשה ומורכב, שהרבה מאוד דברים משפיעים עליו גלובלית ומקומית. אז מה בדיוק גורם למחירי הדלק הגבוהים, ומה אנחנו יכולים לעשות לגביהם? ננסה להבין ביחד.

מחירי הדלק הם נושא כואב בכיס לכולנו

בחודשים האחרונים, תדלוק שגרתי וסטנדרטי של רכב משפחתי רגיל, אפילו כזה שנחשב חסכוני יחסית בדלק, מרגיש כמו תדלוק של מכונית ספורט מהירה עם מיכל דלק ענק ובזבזני. מחירי הדלק בישראל מגיעים מדי שבוע לשיאים חדשים, והאזרח הישראלי הממוצע קורס תחת נטל הדלק ההולך ומתעצם. משק בית ממוצע בישראל מוציא אלפי שקלים בחודש על דלק, ובמשפחות בהן יש 2 רכבים או יותר, ההוצאה הזאת יכולה להגיע למספרים עצומים בקנה מידה עולמי.
אם שאלתם את עצמכם מה גורם לעלייה הזאת במחירי הדלק, ומה אפשר לעשות בשביל להצליח בכל זאת להתנהל בצורה חסכונית, ננסה לעזור לכם עם קצת מידע רלוונטי.

מה גורם לעליית מחירי הדלק?

מחירי הדלק מושפעים ממספר גורמים, בישראל ובכל מקום אחר – מקור הדלק, עלות שינוע הדלק, מיסוי הדלק והרווח שגוזרות חברות הדלק. בישראל, למרבה הצער, כל הפרמטרים הללו מתכנסים יחד ליצירת עלויות דלק גבוהות במיוחד.
מקור הדלק שנמכר בישראל הוא, מטבע הדברים, לא ישראל. אנחנו מייבאים דלק ממדינות המפרץ והעולם הערבי, מצפון-מזרח אירופה ובמקרים מסוימים גם מעבר לאוקיינוס האטלנטי. מאחר ומדינות ערב ברובן, כולל יצואניות הדלק המרכזיות, לא בדיוק נמצאות ביחסים חמים עם מדינת ישראל – המחירים שאנו משלמים הם ברמת הבסיס גבוהים יותר. עם פרוץ המלחמה באוקראינה וסגירת השערים הבין לאומיים עם רוסיה, המחירים הללו קפצו עוד יותר, מה שמסביר את העליות האחרונות. אם בכל זאת רוצים לרכוש דלק ממדינה ידידותית כמו ארה"ב, המרחק הרב והאוקיינוס שצריך לחצות ללא יכולת להעביר את הדלק בקו צינורות ישיר – מובילים לעלויות שינוע גבוהות מאוד.
לאחר שמבינים את הרקע הגיאופוליטי, צריך לדבר גם על המיסוי. מיסוי הדלק בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי, והמדינה מכניסה מדי שנה כ-20 מיליארד שקלים ממסי דלק. זוהי סוגיה מורכבת של המדינה מול האזרח – מצד אחד, בכדי לתפקד בצורה תקינה, להגן על האזרחים ולספק שירותים ממשלתיים, המדינה חייבת לאזן את התקציב שלה. בו בעת, האזרחים עצמם קורסים תחת נטל המס של הדלק, שמחיריו הבסיסיים הם גבוהים גם כך. כשמבינים שחברות הדלק גם צריכות להרוויח כסף, בסוף התהליך – מבינים איך המחירים הפכו למה שהם.

מה אפשר לעשות בשביל לצמצם הוצאות?

לא פשוט לצמצם הוצאות בדלק. זה מתחיל בהרגלים שלנו – כמה אנחנו נוסעים ברכב, והאם אנחנו מוכנים להתפשר על נסיעות מסוימות בשביל לחסוך בכסף. ניסיונות ליצור נתיבי קארפול ולעודד תחבורה שיתופית, עד כה, לא חוו הצלחה משמעותית בישראל. רבים נושאים את עיניהם למכוניות החשמליות וההיברידיות, וזה אמנם פתרון לא רע למחירי הדלק – אך כזה שעדיין נמצא מחוץ להישג היד של רוב האוכלוסייה. גם שימוש מוגבר בתחבורה ציבורית, חרף כל מגבלותיה, יכול לצמצם את ההוצאות על הנסיעות שאנחנו חייבים לערוך ברכב. בכל מקרה, צריך לשקול את ההרגלים של משק הבית כולו, ולהבין האם השימוש ברכב נעשה בצורה הנכונה. בתקופה בה מחירי הדלק מגיעים לשיאים של כל הזמנים, חשוב לתת על כך את הדעת.

קרדיט תמונה:pixabay.com