עלויות אחזקת רכב חשמלי

קרוב ל-5,000 רכבים 100% חשמליים שעלו לכבישי הארץ מתחילת השנה, מוכיחים שהמהפכה החשמלית החלה גם בישראל. האם עלויות האחזקה של רכב חשמלי אכן זולות יותר מאחזקה של רכב רגיל?

מדור שיווקי 11 ביול, 2021
רכב חשמלי

מכוניות חשמליות הופכות להיות נפוצות יותר ויותר בכבישי הארץ. היצע הדגמים צומח במהירות והמדינה מעודדת בשלב הזה רכישה של רכב חשמלי במקום רכב רגיל ומתכננת לעבור לתחבורה ירוקה במהלך עשרים השנים הבאות. השיח הציבורי בנושא מתאר את הנהיגה ברכב חשמלי כמהנה ונוחה יותר, כפחות מזהמת, ולפיכך שומרת על איכות הסביבה, אך גם זולה ומשתלמת יותר.

השאלה הנשאלת היא: האם זה אכן כך? מה נכלל בחישוב עלויות ההחזקה של רכב חשמלי? האם עלויות האחזקה של רכב חשמלי אכן זולות יותר מהחזקה של רכב רגיל?

מחיר הרכב

תחילה יש לבדוק את מחירו של רכב חשמלי חדש ללא תוספות מיוחדות או אבזור. טווח המחירים למכוניות קטנות או משפחתיות ומנהלים בדגמים החשמליים נע בין 100,000 ₪ וקצת יותר מ-160,000 ₪ , ואפילו את דגם הדגל של חברת טסלה ניתן לקנות בפחות מ-190,000 ₪. טווח המחירים הזה דומה לכלי־רכב רגילים ושווה לכל נפש.

מחיר הסוללה ועמדת טעינה

עמדת הטעינה לסוללת הרכב היא תוספת מהותית שיש לקחת בחשבון בעת רכישת רכב חשמלי. עמדה ביתית היא נוחה ביותר ומאפשרת את הטענת הרכב בלילה או בזמן שהרכב אינו בשימוש. התקנת עמדת טעינה תלויה כמובן במיקום העמדה ובמרחק שלה מנקודת החשמל של הבית. העלות יכולה להתחיל מסכום של 1,000 ₪ ועד לסכום של 5,000 ₪.

בנוסף, חשוב לציין כי לסוללת הרכב יש אחריות של שמונה שנים בערך, אשר בסיומה קיים סיכוי שיהיה צורך לרכוש סוללה חדשה או לשפץ את הקיימת. מחיר הסוללה אינו זניח והוא מתחיל מ-40,000 ₪ ועד ל-80,000 ₪ , וזה ביחס לכלי־רכב סטנדרטיים ולא ביחס למכוניות יוקרה – שם המחירים יכולים להגיע עד 300,000 ₪.

עלויות נוספות

בתוך רשימת העלויות כדאי לקחת בחשבון כמה נתונים:

1. רישוי הרכב – מכיוון שהמדינה מעוניינת לעודד רכישה של כלי־רכב חשמליים, עלות רישוי הרכב עומדת על 30% מעלות רישוי לרכב רגיל, כך שהמחיר הוא 530 ₪ לשנה.

2. עלות החשמל – בנוסף להתקנת עמדת טעינה, יש לקחת בחשבון את מחיר החשמל עבור טעינת הסוללה. בין אם הטעינה נעשית בבית ובין אם באמצעות עמדות הטעינה לרכב חשמלי הפזורות ברחבי הארץ, מחיר סוללה מלאה יכול לנוע בין 20־50 ₪ עבור נסיעה של כ-250־300 ק"מ, שהמשמעות היא סביב התשע אגורות לכל קילומטר.

טיפולים ותיקונים

אחד היתרונות הגדולים מבחינת הוצאות כספיות הוא עלות הטיפולים והתיקונים במוסך. ברכב חשמלי אין מנוע הפועל על בערה פנימית ולכן מכלול החלקים שבו מורכב הרבה פחות. יש במנוע פחות חלקים נעים דבר המקטין את הבלאי הטבעי של חלקי הרכב. פועל יוצא מכך הוא שרכב חשמלי דורש פחות תחזוקה שוטפת ופחות טיפולים שגרתיים, ולכן ההוצאות הכספיות על טיפולים יהיה נמוך יותר.

יתרון נוסף למרכב הייחודי והפשוט של הרכב החשמלי הוא שבעת תאונה יש סבירות נמוכה יותר לפגיעה בחלקי הרכב, שוב מהסיבה שאינם נעים ואינם זזים. יחד עם זאת, הרכב עדיין יידרש לטיפולים תקופתיים, אם כי פחות החלפת חלקים ויותר תחזוקה שלהם, כגון: רפידות בלמים, תקינות שקע ההטענה, פילטר מזגן וכדומה. העלות השנתית לתחזוקה תהיה פחות מ-1,000 ₪ לשנה, גם אם תקפידו להיכנס למוסך מורשה בלבד ותעמדו בזמני הטיפול המומלצים.

נראה כי בחישוב כללי עלויות החזקת רכב חשמלי אכן נמוכות יותר. אף על פי שיש צורך לבצע שינויים מסויימים בהתנהלות הכוללת עם הרכב כמו התקנת עמדת טעינה, בירור מיקומן של עמדות טעינה במהלך הנסיעה, פנייה למוסכים מורשים וכדומה, ההתאמות הללו זניחות ומשתלמות ביותר.