עמדות טעינה לרכבים חשמליים – שלא תיתקעו

הרכבים החשמליים הופכים לנפוצים יותר ויותר בישראל. זו תופעה משמחת ויש לה יתרונות ברורים – הנסיעה ברכב חשמלי שקטה יותר, נעימה יותר לנו ולסביבה ומאפשרת לנו לחסוך בעלויות הטיפול השוטף ברכב. עם זאת, רוכשים רבים מתמודדים עם שאלת הטעינה של הרכב החשמלי. בכתבה הבאה נסקור את סוגי עמדות הטעינה ואת האפשרויות שיש לרוכשי הרכב החשמלי.

מדור שיווקי 21 ביונ, 2022
קרדיט תמונה: pixabay.com

בחסות לאומי

אז החלטתם לעשות את הצעד ולעבור לרכב חשמלי. אין ספק שצעד זה, גם אם הייתם צריכים לבחון אפשרות של מימון רכבים עבורו, גורר יתרונות רבים – עלות האחזקה הנמוכה יותר, ההוצאות הנמוכות יותר על דלק וכמובן המצפון הסביבתי שיוכל להיות שקט יותר, עכשיו כשלא תצטרכו עוד להשתמש בדלק מזהם. עם זאת, הרכב החשמלי מתאפיין גם בחיסרון אחד, לפחות נכון להיום – הזמינות של עמדות הטעינה, הנמוכה יותר. אז איך מבטיחים לעצמנו נסיעות שקטות וללא חשש?


למה בעצם צריך לטעון את הרכב?
רכב חשמלי, בדומה למכשירי חשמל אחרים המוכרים לנו, פועל על סוללות, בהן נשמרת האנרגיה שלו שמשמשת אותנו כדי לנסוע בו. בדומה לסוללות אחרות שאנחנו מכירים, סוללות אלה אינן חד פעמיות, אלא דורשות טעינה כאשר הן מתרוקנות, על מנת שהרכב יוכל להמשיך ולפעול. עמדות טעינה נחלקות לשני סוגים עיקריים – ציבוריות וביתיות.

עמדת טעינה ציבורית
עמדות טעינה ציבוריות כשמן כן הן – מדובר בעמדות טעינה שהוקמו על ידי חברה מסוימת, ובהן אפשר להטעין את הרכב החשמלי בטעינה רגילה, שתימשך כמה שעות (עמדת AC), או מהירה (עמדת DC), שתהיה יקרה יותר אך כמובן תימשך פחות זמן. עמדות אלה נמצאות, למשל, בחניונים של מרכזי קניות, בבתי מלון או במגדלי משרדים. העמדות מותקנות על ידי חברה חיצונית, ובנוסף אין כרגע פיקוח או הגדרת מחירים לטעינה בעמדות ציבוריות, ולכן התשלום עבור הטעינה בהן יהיה גבוה יחסית לעומת האפשרות הבאה שנסקור, אם כי, כמובן, עדיין זול יותר מתדלוק רכב.

עמדת טעינה ביתית
עמדת טעינה פרטית, או ביתית (מסוג AC), היא כזו שמתקינים בחנייה הפרטית של הבית, והיא מאפשרת לנו לטעון את הרכב החשמלי בשעות בהן אנחנו בבית – למשל במהלך הלילה כשאנחנו ישנים. מכיוון שהפריסה של עמדות ציבוריות לטעינת רכבים חשמליים עדיין לא מספקת, אם רוכשים רכב חשמלי עדיף מאוד גם להתקין עמדה ביתית כחלק מאותו מהלך, גם אם הוא מייקר את הרכישה וכרוך בלקיחת הלוואה מיידית. הסיבה לכך היא שעמדת טעינה ביתית היא הדרך היעילה והזולה ביותר לטעון רכב חשמלי – במקום להסתמך על עמדות טעינה שפריסתן מוגבלת ומחיר השימוש בהן עלול להשתנות, עמדת טעינה ביתית מאפשרת לכם לנצל את שעות המנוחה שלכם לטעינה של הרכב, בעלות המשתלמת ביותר.

התקנה של עמדת טעינה ביתית
בהנחה שרכשתם רכב חשמלי סטנדרטי ושיש לכם חנייה פרטית בביתכם, התקנה של עמדת טעינה אינה עניין מסובך, ועלותה תסתכם בהוצאה חד פעמית של כמה אלפי שקלים בודדים. לרוב עמדת הטעינה תשמש אתכם לשנים רבות ותתאים גם לרכבים חשמליים אחרים שתרכשו בהמשך, וגם תלווה באחריות לפרק זמן מסוים, למקרה שכן יתרחשו תקלות.

עלות הטעינה
מובן שההוצאה הכספית על טעינת רכב חשמלי משתנה בהתאם למרחקים שהרכב נוסע. מכיוון שבעמדת הטענה ביתית התשלום הוא למעשה על החשמל, הרי שלא תקבלו קבלה שמפרטת את העלויות, שפשוט יתווספו לחשבון החשמל שלכם. עם זאת, כהערכה גסה, עלות טעינה בעמדה ביתית היא של 9-15 אגורות לק"מ, ובחישוב חודשי, ודאי שנתי, מדובר בפער משמעותי לעומת עלויות של תדלוק. בעמדה ציבורית העלות תהיה גבוהה יותר, אך עדיין הוצאה נמוכה לעומת תדלוק.

*כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

קרדיט תמונה: pixabay.com