עשיתם תאונה ללא ביטוח? לא מומלץ!

הייתם מעורבים בתאונת דרכים ללא ביטוח? זה הזמן לדעת הכול על ההשלכות הנלוות לכך ועל דרכי ההתמודדות עם הבעיה המסתמנת.

מדור שיווקי 24 בנוב, 2020
תאונת דרכים

על פי חוק ביטוח חובה (פקודת רכב מנועי ה-תשל"ה 1975), כל נהג העולה על הכביש, חייב לעשות זאת באמצעות רכב תקני (רישיון רכב) אשר בוטח בביטוח חובה. ביטוח חובה לרכב בו מחויבים כל בעלי הרכבים בישראל, הוא למעשה מוצר ביטוחי המיועד למטרות כיסוי נזקי גוף אשר נגרמו לנהג הרכב, נוסעי הרכב ומשתמשי הדרך במקרים של מעורבות כלי הרכב בתאונה. על פי החוק, כל שימוש בכלי רכב אשר אינו מבוטח באמצעות ביטוח חובה, מהווה עבירה פלילית, כאשר מבצע העבירה צפוי לעונשים שונים הקבועים בחוק, וביניהם: פסילת רישיון הנהיגה, פסילת רישיון רכב, עונשי מאסר בפועל ו/או על תנאי, קנסות כספיים ועוד. 


מטרות ביטוח חובה 

כפי שציינו לעיל, ביטוח החובה מיועד לצרכי כיסוי ביטוחי של כלל משתמשי הדרך להם נגרמו נזקי גוף ובגין מעורבות הרכב המבוטח בתאונת דרכים. חשוב לציין שגם במקרים בהם הרכב הפוגע איננו מבוטח בביטוח חובה, נפגעי התאונה (למעט הנהג ברכב שלא מבוטח) זכאים לקבלת פיצוי כספי בגין נזקי גוף וזאת באמצעות קרן "קרנית" שהיא למעשה קרן מיוחדת אשר הוקמה על ידי המדינה לצורך פיצוי נפגעי גוף בתאונות דרכים בהן היו מעורבים כלי רכב אשר אינם מבוטחים בביטוח חובה ולצרכי פיצוי משתמשי דרך אשר נפגעו בתאונות פגע וברח בהן זהות הנהג וכלי הרכב הפוגע אינם ידועים. כאשר אתם משלמים על פוליסת החובה לרכבכם, המדינה מפרישה כ-5% מדמי הביטוח לקרן "קרנית", ובכך הקרן מממנת את פעילותה. 

אם כך, מה הן ההשלכות למעורבות רכב ללא ביטוח חובה בתאונת דרכים? 

כפי שציינו מקודם, נהיגה ברכב אשר אינו מבוטח בביטוח חובה, מהווה עבירה פלילית וההשלכות לכך באות לידי ביטוי באמצעות הענישה הקבועה בחוק. בנוסף, בכל אותם מקרים בהם הרכב שהיה מעורב בתאונת דרכים הינו רכב ללא ביטוח חובה, הנהג ברכב חשוף לתביעה מטעם המדינה במסגרתה הוא יידרש לתשלום הוצאות הפיצויים אותם שילמה קרן "קרנית" לנפגעי התאונה. כמו כן, הנהג חשוף לתביעות אזרחיות מצד נפגעי התאונה וברוב המקרים הוא עלול להיות מחויב בתשלום גבוה עבור כלל הטיפולים הרפואיים להם נדרשו נפגעי התאונה. מכיוון שהנהג ברכב שאינו מבוטח, איננו זכאי לקבלת דמי פגיעה מקרן "קרנית", הוא יידרש לתשלום בגין כל ההוצאות הרפואיות להן הוא יידרש, החל מפינוי ממקום התאונה באמצעות אמבולנס, דרך קבלת השירותים הרפואיים להם הוא יידרש ועד לקבלת טיפולים רפואיים להם הוא יידרש במסגרת הליך שיקומי כזה או אחר בהתאם למצבו הגופני- רפואי. 

שימו לב- על פי חוק, בכל תאונה בה ישנם נפגעי גוף (ללא קשר לחומרת הפגיעה) חלה חובת דיווח בדבר התאונה למשטרת ישראל, ולכן, מחובתכם לדאוג לביטוח חובה לפני שאתם עולים לכביש. 

ומה בנוגע למעורבות בתאונה ללא ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף? 

סוג נוסף של ביטוחי רכב בישראל כולל בתוכו את ביטוחי הרשות הבאים: ביטוח מקיף וביטוח צד ג', שהם למעשה מוצרים ביטוחיים אשר אינם מחויבים בחוק, ולכן, כל בעל רכב רשאי להחליט האם לבטח את רכבו באמצעותם. בתאונות דרכים בהן נגרם נזק לרכוש צד שלישי, גם הביטוח המקיף וגם הביטוח צד ג', נועדו לצרכי מימון חלקי או מלא של הוצאות הטיפול הנדרשות לתיקון כלי הרכב ו/או הרכוש. בכל אותם מקרים בהם מצאתם את עצמכם מעורבים בתאונת דרכים ללא ביטוח מקיף וללא צד ג', קרוב לוודאי שתדרשו לתשלום מלא של הוצאות התיקון של הנזקים אשר נגרמו לצד שלישי, וזאת בהתאם לדרישת החברה המבטחת של צד ג' ו/או בהתאם לסיכום אותו ערכתם אל מול צד שלישי שרכושו ניזוק כתוצאה מהתאונה. שימו לב – גם במצבים אלו, לרשות צד ג' עומדת הזכות להגיש נגדכם תביעה אזרחית במסגרת תביעת נזיקין. 

חשוב לדעת: במקרים בהם עומדים לרשותכם כל סוגי הביטוחים, חובה ומקיף ו/או חובה וצד ג', ההשלכות הנלוות למעורבות כלי הרכב בתאונת דרכים בגינה נגרמו נזקי גוף ו/או נזקי רכוש ו/או שניהם יחד, באות לידי ביטוי בייקור דמי הפרמיה הביטוחית להם תדרשו במועד חידוש הביטוח, ולכן, הדרך הטובה ביותר להימנע מכך היא הקפדה יתרה על נהיגה בטוחה ואבזור כלי הרכב במערכות מיגון והתראה המסייעות לצמצום הסיכוי למעורבותכם בתאונת דרכים.

Wobi מציגה – הדרך הקלה, הנוחה והמשתלמת לרכישת ביטוחי רכב 

תאונות דרכים עלולות להתרחש בכל מקום, בכל נקודת זמן ולכל אחד ואחת מאיתנו, ולכן, אין מקום לחשוב שלכם זה לא יקרה… על מנת להימנע מכל ההשלכות הנלוות למקרים בהם תיתפסו ללא ביטוח חובה ובייחוד למקרים בהם תהיו מעורבים בתאונת דרכים עם רכב אשר אינו מבוטח בביטוח חובה, מקיף או צד ג', אנו ממליצים גם לכם להיכנס ל-Wobi, לקבל מספר הצעות מחיר ולרכוש את כל סוגי ביטוחי הרכב בדרך הקלה, הנוחה והמשתלמת ביותר.