פוינטר: 70% מהגנבות אשתקד בוצעו בעזרת משבש סלולרי

חברת פוינטר, הפעילה בתחום איתור והשבת כלי רכב גנובים, מסכמת את שנת 2020 ומדווחת כי במקביל לתופעת שיתוף הפעולה של בעל הרכב עם גנבי רכב, חלה עליה של 70% בשימוש משבש סלולארי בזמן ביצוע הגניבה.

ששי כהן 10 בינו, 2021
גניבת רכב 2020

המערך המבצעי של חברת פוינטר מקבוצת PowerFleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים, מסכם את שנת 2020 בגניבות כלי רכב ומדווח על זינוק בשימוש במשבש סלולרי בעת ביצוע גניבת רכב, יותר בעלי רכבים הפונים לשיתוף פעולה עם גנבי רכב ומביימים את גניבת הרכב שלהם ועליה חדה בגניבת כלי רכב היברידיים.



משבש סלולרי הוא מכשיר קטן שאינו חוקי לשימוש בארץ, היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורות ה- GPS ברדיוס שמסביבו. לפוינטר רשת תקשורת שלמה, ייעודית ונפרדת אשר מאפשרת למשדרים בעת זיהוי שיבוש סלולארי לעבור לתדר אחר אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון ואיתור הרכב, והוצאת התראה מידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש .

גנבי הרכב מתאימים עצמם לעידן הקורונה

בנוסף, נגיף הקורונה והשפעותיו הציבו בפני גנבי הרכב מצבים חדשים ומאתגרים כמו  סגר, דילול תנועה בכבישים ונוכחות משטרתית גבוהה. נראה כי גנבי הרכב למדו להתאים את עצמם למצב: בהתאם לרמת הידוק הסגר הם מצמצמים פעילות, מתמקדים בעיקר בחניונים סגורים ויותר בשעות היום. עם חזרה לשגרה, גם הם חוזרים לשעות הפעילות הרגילות ולהרגלים המוכרים עד הסגר הבא וחוזר חלילה.

שיתוף פעולה של בעלי הרכב עם גנבי הרכב לצורך מימוש נכסים

בחסות הקורונה, ובעיקר ברבעון השלישי של 2020 גניבות הרכב שיקפו את המצב הכלכלי וקיפלו בתוכם אלמנטים כלכליים מידיים המושפעים מהמצב וניסיון "לממש נכסים".ברבעון השלישי נראה שיותר ויותר בעלי רכבים פונים לשיתוף פעולה עם גנבי רכב ומביימים את גניבת הרכב שלהם. בכך קיוו להונות את חברת הביטוח ע"י הפעלת הפוליסה מצד אחד, ובמקביל ניסו ליהנות מהתמורה לרכב שקיבלו מהגנב.

כך, ברבעון השלישי של 2020 חמישית (19%) מהגניבות היו בשיטת מעורבות של משתמש מורשה, גידול של 46% ביחס לרבעון קודם (13%).

משחתת רכב בחצר בית

משחתת רכב בחצר בית

שיטות הגניבה הפופולאריות לשנת 2020:

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה עדיין היא שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 45% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לעומת 50% בשנה הקודמת. (קיטון של 10%)

תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 28% מסך הגניבות יחסית ל- 24% בשנה הקודמת. מאפיין מטריד אשר נצפה במהלך השנה  הוא  שימוש הולך וגובר במשבשים סלולריים. (גידול של 14%)

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 7% מסך הגניבות שנרשמו השנה, לעומת 10% בשנת 2019. מוסבר על ידי הימצאות הלקוחות בבית למשך זמן רב יותר והמעבר לעבודה מהבית בגלל הקורונה. (קיטון של 30%)

גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 18% מסך הגניבות שבוצעו השנה. לעומת 16% בשנת 2019. (גידול של 12.5%)

שוד וגניבת רכב מונע: היוו 2% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:

אזור המרכז עם עליה קלה 37% (בהשוואה ל- 35% בשנת 2019)

אזור השרון בעליה 33% ( גידול של 17% בהשוואה ל- 28% בשנת 2019)

אזור השפלה בירידה  של 27% עם 8% (בהשוואה ל 11% בשנת 2019)

אזור ירושלים והסביבה עם 9% (10% בשנת 2019)

אזור צפון  עם ירידה של 33% ל- 4% (6% בשנת 2019)

אזור דרום עם  9% (10% בשנת 2019)

סטטיסטיקת גניבות לפי סוג רכב לשנת 2020:

  • רכבים פרטיים ורכבי פנאי-שטח מהווים 62% מסך גניבות הרכב. גידול קל ביחס לשנה שעברה  (60% ב 2019). 9% מתוכם מיוחסים לרכבים היברידיים. גידול של 50% ביחס לשנה שעברה (6%)
  • רכבים מסחריים מהווים 16% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי מ- 2019 (16% ב 2019).
  • משאיות מהוות 14% מסך גניבות הרכב. ירידה מ -2019 (18% ב 2019).
  • כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי מהותי מ- 2019 (3% ב 2019)
  • רכבים וכלים נוספים מהווים 6% מסך גניבות הרכב. עליה יחסית ל- 2019  (3%) מיוחסת לעליה במספר גניבות דו גלגלי.