פורשה פנמרה חוגגת 10 שנים ו-235,000 מכוניות בעולם

10 שנים, 2 דורות ו-235,000 עותקים בעולם. פורשה פנמרה חוגגת עשור לרכב הפאר הראשון בעולם שהציע ביצועים של מכונית ספורט, ונוחות ושימושיות של רכב פאר.

ששי כהן 28 באפר, 2019
פורשה פנמרה דור 1

10 שנים לאחר שהוצגה לראשונה פורשה פנמרה, רכב הפאר 4 מושבים הראשון של היצרן שהציע מרכב סאלון מפואר (ושנוי במחלוקת בתחילת הדרך) עם ביצועים של מכונית ספורט, חוגג היצרן עשור למכונית הגראן טוריסמו הראשונה שלו, שזכתה להצלחה עד כה עם 235,000 מסירות בעולם.


קצת היסטוריה…

לאחר שלל נסיונות להציע "פורשה לארבעה אנשים" שהחלו בשנות ה-50 של המאה הקודמת עם דגם ה-530 שיועד לארבעה נוסעים, ופותח על בסיס ה-356 שזכתה לבסיס גלגלים מוארך ודלתות רחבות יותר לכניסה נוחה יותר למושב האחורי. לאחר מכן פיתחה החברה 911 עם מרכב 4 דלתות כדגם קונספט שלא הבשיל לייצור, ובשנות ה-80 הוצעו גרסאות מוארכות של ה-928 ו- 989 שזכתה למרכב 4 דלתות, ששוב לא הבשילה לגרסת ייצור, עקב שלל סיבות כלכליות, טכניות ואסטרטגיית יצרן.

ניסיון לייצר פורשה 4 דלתות שלא הבשיל לגרסת ייצור

בתחילת שנות ה-2000 חישבו מסלול מחדש בכירי פורשה, והחליטו על פיתוח דגם 4 דלתות במרכב האצ'בק מגודל, עימו יכנסו לשוק מכוניות הפאר. המטרה: רכב 4 דלתות מרווח מאוד, שיציע נוחות ופינוקים של מכוניות פאר, אך לא פחות חשוב גם ביצועים של מכונית ספורט כיאה למותג הספורטיבי. על שולחן השרטוטים הונחו 3 גרסאות לדגם העתידי: "מיראז'", "פנטום" ו-"מטאור", כאשר גרסת המיראז' זכתה בסופו של דבר ועליה פותחה הפנמרה. השם אגב נלקח ממירוץ הסיבולת המקסיקני " Carrera Panamericana".

הדגמים ההיברידים השתלטו על המכירות של הדגם באירופה

חשיפה עולמית בסין ב-2009

פורשה פנמרה נחשפה רשמית ב-19/4/2009 בסין כשהוצגה לעיתונאים מכל העולם בקומה ה-94 בבניין המרכז הפיננסי העולמי בשנגחאי. לצד עיצוב ברוח דגמי פורשה ומרכב 4 דלתות רחב וארוך, היתה הפנמרה לראשונה בקטגוריית הפאר שזכתה למערכת Start&Stop לחיסכון בדלק, ספויילר אחורי אקטיבי, ומתלי אוויר עם יכולת שליטה על גובה הרכב. הדגם שווק עם מנועי V6 ו- V8 בהספקים של 250-550 כ"ס, ששודכו לתיבות הילוכים ידנית עם 6 הילוכים או אוטומטיות כפולות מצמדים עם 7 הילוכים (PDK) והנעה אחורית או כפולה. מרבית הלקוחות אגב הזמינו את הדגמים האוטומטים. לצידם של מנועי הבנזין והדיזל, הוצעה ב-20111 גם גרסה היברידית "S Hybrid", שהפיקה 380 כ"ס והיתה לפורשה החסכונית ביותר. החל מ-2013, עם מתיחת הפנים של הדגם, הוצעה עבור הלקוחות הסינים חובבי הלימוזינות גם גרסת בסיס גלגלים מוארכת שהפיקה 570 כ"ס, ולצידה הוצגה לראשונה גרסת פלאג-אין היברידית "S E-Hybrid" שהפיקה 416 כ"ס והציעה עד 36 ק"מ על חשמל בלבד.

פורשה פנמרה דור 2

פורשה פנמרה דור 2

דור שני ב-2016 – "מכונית הדיזל הסדרתית המהירה בעולם"

לאחר 7 שנים ו-150,000 מסירות בעולם, לפני 3 שנים הוצג הדור השני של הפנמרה, שזכה לעיצוב מחודש עם מאפייני עיצוב של ה-911 החדשה, והופעה נעימה יותר לעין ומתקבלת ע"י יותר אנשים בעולם. בתוך תא הנוסעים, זכתה המכונית לדיגיטליזציה של לוח השעונים, עם מסך מרכזי "12 והתממשקות לסמארטפונים. היצע המנועים שודרג וכולל מנועים בהספקים החל מ-330 כ"ס בגרסה הבסיסית ועד 680 כ"ס בגרסת הפלאג-אין ההיברידית הבכירה, ותיבת ההילוכים החולפה בתיבה אוטומטית כפולת מצמדים עם 8 הילוכים. ההנעה הכפולה הפכה לסטנדרט בכל הדגמים וגרסת הדיזל אף הכותרה כ-"מכונית הדיזל הסדרתית המהירה בעולם". הדגמים המובילים כיום הם הדגמים ההיברידים "4 E-Hybrid" המפיק 462 כ"ס ודגם הטורבו S E-Hybrid הבכיר שמפיק 680 כ"ס ! בשנה החולפת, כ-67% מדגמי הפנמרה שנמכרו באירופה, היו מהדגמים ההיברידים.

צפי המכירות של פורשה עם השקת הפנמרה עמד על כ-20,000 מכוניות בשנה. בפועל סופקו בעולם מאז הוצג הדור הראשון כ-235,400 מדגמי הפנמרה. גם בישראל שלט הדגם במכירות בשנים האחרונות, ואשתקד כ-77 מתוך 224 מסירות של המותג היו מדגם הפנמרה.