פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק מבחן דרכים

האם הנוסחה שהפכה את פיאג'יו טייפון ללהיט מכירות מקומי בשנות ה 90 , יכולה לחזור על עצמה גם היום ? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 31 בינו, 2011
לטייפון של פיאג'יו שמורה פינה חמה בליבי . כמה חודשים לאחר שחרורי מהצבא בשנת 1995 , ניגשתי לחברת עופר אבניר ורכשתי טייפון 50 סמ"ק חדש . הטייפון ,  " קטנוע שטח " מקורי למדי באותה התקופה , היה ללהיט מכירות היסטרי בעולם וגם בארצינו כבש את טבלת המסירות . ייחודו של הכלי היה במראה צעיר וחתיכי, טכנולוגיה מתקדמת לאותה תקופה, מנוע 50 סמ"ק חזק ואמין , מרווח גחון נאה וצמיגי בלון "10 אשר סיפקו לקטנוע יכולות נסיעת שטח לא מבוטלות ומאוד מהנות . לצד הצלחת דגם ה 50 סמ"ק , נעשה גם ניסיון לייבא דגם 125 סמ"ק 2 פעימות אשר לא היה מוצלח ומכירותיו פסקו במהרה.

בחודש שעבר , נתבשרנו על התחלת ייבוא הטייפון 125 סמ"ק החדש אשר הוצג לפני מספר חודשים בעולם. כיאה לתקופה בה נדרשת גם התחשבות בסביבה , מצויד הפעם הקטנוע במנוע 4 פעימות , ועימו מתכננת היבואנית לשחזר את הצלחת העבר ולהסתער מחדש על שוק קטנועי ה -125 סמ"ק החזק בענף הדו גלגלי בארץ. אצלי באופן אישי ,  הוא עורר את רגשות הנוסטלגיה ודחף אותי לקחת אותו לסיבוב היכרות.

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

קטנוע פנאי
קבלו מושג חדש " קטנוע פנאי " . אם ברכבים השתרש המושג רכב פנאי , מדוע שלא יהיה גם קטנוע פנאי ? הרי כולנו יודעים שאף אחד לא רוכש באמת רכב שמשמש אותו רק בשעות הפנאי , ויותר מכך , רוב רכבי הפנאי לא באמת משמשים את בעליהם לנסיעות שטח בשעות הפנאי…
הטייפון 125 החדש , הוא הדבר הקרוב ביותר לקטנוע פנאי שניתן לרכוש בארץ .

האמת , עופר אבניר כבר גילתה את הנוסחה הזאת של קטנוע פנאי אי שם בשנת 1994 , עת החלה לשווק את הטייפון 50 סמ"ק אשר גרר גל של " חיקויים " שהגיע בהמשך ע"י יבואנים נוספים. הטייפון המקורי הצליח למכור בארץ אלפי כלים מדי שנה , כמויות אשר גם היום נחשבות לנדירות יחסית בענף הדו גלגלי .

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

עיצוב מדליק וקרבי

הטייפון החדש ממשיך את קווי העיצוב המקוריים אך לוקח אותם צעד אחד קדימה ומספק קטנוע מודרני ,בעל עיצוב מדליק מצד אחד וקרבי מספיק מצד שני . אפילו שפע המדבקות המקוריות שעוטר בהם קטנוע המבחן , מצליח להיראות טוב ולא מקושקש ומצועצע.  מעצבי פיאג'יו הצליחו לדחוס למימדים הקומפקטים קימורים ותפיחות, פנסים וצמיגים הלקוחים מעולם השטח והתוצאה מרשימה מאוד.  עם זאת , לוח השעונים מעט מאכזב ,עם עיצוב פשוט למדי ומיושן אשר לא מיישר קו עם העיצוב החיצוני . רמת הגימור סבירה בלבד ואיכות המתגים אינה מהמצטיינות.

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

שימושיות

המושב עצמו נח למדי ויספיק כנראה גם לטרמפיסט שיצטרף לסיבוב . הישיבה גבוהה מספיק כדי להעניק לרוכב ראות טובה לנעשה מסביבו בכביש . מראות הצד לעומת זאת הוקרבו על מזבח העיצוב על חשבון השימושיות ומספקות שטח מינימלי לצפיה . כחלק מהניסיון לחסוך בעלויות , מספק לוח השעונים מידע בסיסי בלבד ללא שעוני זמן ומד מרחק מתאפס ואפילו מד המרחק הכללי לא עבר לעידן הדיגיטלי וחבל. רצפת הקטנוע שטוחה ומאפשרת נשיאת שקיות או חפצים קטנים והקטנוע מציוד גם בוו תליה ובתא קטן למסמכים . מתחת למושב מתאפשר אחסון קסדה שלמה כל עוד ואינה גדולה מדי.

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

מצטער , אבל החורף השחון לא אפשר לי לספק השפרצות בבוץ כי פשוט לא היה באיזור שלי.
ביום שהחזרתי את הקטנוע הגיע מאוחר יותר גם הגשם…
 
ביצועים
הטייפון מצויד במנוע 124 סמ"ק 4 פעימות המותאם לדרישות הזיהום יורו 3. הספק המנוע 9.6 כ"ס ממוצעים למדי ומשקלו של הכלי עומד על 117 ק"ג.  קירור המנוע אוויר ונפח מיכל הדלק 7 ליטרים.
על הכביש מרגיש הטייפון יציב ומשרה ביטחון רב לרוכב . הוא מנטרל ביעילות את המהמורות שארצינו משופעת בהם , בעל היגוי נעים וזריז ומימדיו הקומפקטים מאפשרים לו להשתחל בקלילות בין המכוניות בפקקי תנועה וגם במעברים צרים למדי. המנוע מעט רועש לטעמינו מצד אחד , אך מספק ביצועים טובים מצד שני . המהירות המירבית שנמדדה על השעון נשקה ל 130 קמ"ש בהחלט לא מציאותיים וככל הנראה המהירות האמיתית שלו סביב ה 115 קמ"ש שגם זה לא רע.

ואם דיברנו כבר על קטנוע פנאי , מה עם איזה ירידה קלה לשטח ? הרי עם הטייפון המקורי שהיה לי בעבר הרבצנו חברי ואני בעלי הטייפונים נסיעות שטח שקשה היה להאמין שקטנוע מסוגל בכלל לבצע . עם הדור החדש והחזק יותר , בהחלט ניתן לגשת לשטח ולבצע נסיעות שבילים מהירות , ולעבור גם בדיונות חול בחוף הים או להשפריץ בוץ בשדות לאחר גשם.  הטייפון מאפשר פריקת מתחים מצטברים של השבוע בנסיעת כיף בזמן החופשי ,ולהבדיל מרכבי שטח , ללא חשש לנזק למכלולים יקרים וללא תדלוקים של מאות שקלים . פשוט ליהנות בזול .

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

פיאג'יו טייפון 125 סמ"ק

כתבכם בצעירותו עם הטייפון 50 : בלי קסדה ( טפשות )  ועם המון בוץ . על הבוץ שהבאתי אז הביתה ,אמא שלי סלחה לי . היום אשתי לא היתה נותנת לי להיכנס הביתה …
סוף מבחן
אז נכון , הזמנים השתנו ומה שהיה נכון פעם לא תמיד מתאים להיום . אבל דווקא במקרה של הטייפון , לדעתי היום הוא רלוונטי מתמיד. עם עיצוב אטרקטיבי , ביצועים טובים ונוחות מרשימה , מספק הטייפון כלי דו גלגלי מהנה ובטוח אשר מביא עימו ערך מוסף בדמות היכולת לרדת מהאספלט בזמננו החופשי ולהשתעשע מעט . קטנוע פנאי כבר אמרנו ?  המרכיב האחרון בחבילה הוא המחיר : 14,000 ש"ח לא ממש זולים ,אשר ממקמים אותו מעל לקטנועים הזולים ומתחת לקטנועי המנהלים.  לא ממש זול לקטנוע 125 מקורר אוויר אשר מיוצר בסין ( חיסכון בעלויות ) . אבל לטייפון יש מוניטין שאין למתחרים בפלח השוק הזה ,  ומוניטין כנראה –  שווה כסף .

 

 

 

 

 

עוד מדו גלגלי