קיה ספורטאז' דיזל 2019 מבחן דרכים

קיה ספורטאז' 2019 המחודש זוכה למנוע טורבו-דיזל המבטיח שדרוג של הביצועים וצריכת דלק נמוכה משמעותית, לצד חבילת בטיחות ואבזור מרשימה על הנייר. יצאנו לבדוק איך זה מתבטא גם על הכביש.

ששי כהן 30 בינו, 2019

צילומים: רונן טופלברג

לא פחות מ-36,000 עותקים מהדור הנוכחי והרביעי של קיה ספורטאז' עלו לכבישי הארץ מאז החל שיווק הדגם בדיוק לפני 3 שנים. הנוסחה המוצלחת של מרכב SUV משפחתי מרווח ומעוצב, חבילת אבזור מרשימה כסטנדרט, חבילת בטיחות מתקדמת ראשונה בסגמנט ומוניטין מוצלח של קיה, עשו את שלהם והפכו אותו לא רק לרכב הפנאי הנמכר ביותר בארץ, אלא גם לאחד הדגמים הנמכרים ביותר בישראל בכלל בשנים האחרונות (מקום 2 ב-2018). יחד עם זאת, המתחרים החדשים שהצטרפו בהמוניהם, גררו גם ירידה במכירות הדגם בשנתיים האחרונות, ונראה כי הוא נחלש מעט מול המתחרים. מתיחת הפנים של אמצע החיים שעבר הדגם ונחתה אתמול בארץ, אמורה לשפר את מעמדו מול שלל המתחרים החדשים שנושפים בעורפו, ולראשונה מוצע הדגם בארץ גם בגרסת דיזל מעניינת אותה לקחנו למבחן.


בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, השינויים קלים ומתרכזים בעיקר בחזית שעברה שדרוג קל, חישוקי גלגלים בעיצוב חדש ונגיעות קוסמטיות בחלקה האחורי של המכונית. הספורטאז' היה ונותר רכב פנאי מרשים ונאה ובעל נוכחות על הכביש, אולם נדמה שרק מי שמחזיק את הדגם היוצא, ישים לב לשינויי העיצוב הקלים. בקיה מסבירים שהדגם נמכר היטב בעולם (1.5 מיליון עותקים מהדור הנוכחי) ואין סיבה אמיתית לפגוע בעיצוב המקורי והמוצלח של הדגם, אלא קצת ללטש אותו. גם גג הזכוכית הפנוראמי שאפיין את כל רמות הגימור אשתקד, ירד מהתפריט ויוצע מעתה רק בגרסת הבנזין הבכירה. פריט פחות חשוב ללקוחות לדברי היבואן.

קיה ספורטאז' דיזל 2019

קיה ספורטאז' דיזל 2019

גם בתוך הקבינה מדובר באותו ספורטאז' בשינויים קלילים במיוחד: גלגל ההגה עוצב מחדש, מערכת המולטימדיה המקורית צמחה לגודל של "8 ולראשונה יוצע הדגם גם עם ריפודים בצבע בהיר התורמים לאווירה קצת יותר יוקרתית ופחות קודרת מהצבע השחור-אפור כהה ששלט עד כה בדגם היוצא. האבזור נותר נדיב כבעבר, וכבר מרמת הגימור הבסיסית "אורבן" כולל מולטימדיה מקורית עם מסך "8 נשלטת מההגה עם תמיכה באפל ואנדרואיד, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, חישוקי "17 קלים ("16 בדגם הדיזל), שמשות אחוריות מושחרות, חיישני אורות וגשם, בקרת שיוט, מצלמת רוורס, ניווט Waze, קיפול מראות חשמלי, חיישני חניה אחוריים מקוריים ועוד, כאשר המפרט הבטיחותי כולל: התרעה על סכנת התנגשות קדמית עם בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה,התרעת ערנות הנהג, החלפת אורות דרך/גבוה אוט' ועוד. רמת הגימור הגבוהה יותר "אורבן טופ" שתוצע רק בדגם הבנזין, כוללת בנוסף גג זכוכית פנוראמי נפתח חשמלי, בלם יד חשמלי עם פונקציית " Auto Hold" ותאורת פנים מסוג LED. מעבר לכך, מדובר בתא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, שימושי עם שלל תאי אחסון ותא מטען בנפח 467 ליטר.

קיה ספורטאז' דיזל 2019

לראשונה עם אופציה לתא נוסעים בגוונים בהירים

חיסכון ניכר בהוצאות הדלק

אחת התלונות השכיחות של לקוחות הדור הנוכחי נגעה לסעיף צריכת הדלק והביצועים הסבירים בלבד בדגם ה-1.6 ליטר בנזין. במסגרת מתיחת הפנים לדגם, מפסיקה היבואנית את שיווק דגם ה-1.6 ליטר בנזין, כאשר גרסת ה-2.0 ליטר תופסת את מקומו כדגם המרכזי בארץ, כשלצידה מתחיל שיווק גרסת ה-1.6 ליטר טורבו-דיזל, המבטיחה צריכת דלק נמוכה משמעותית לצד ביצועים משופרים. על הכביש ממחישה גרסת הדיזל היטב את השינוי: מנוע הטורבו דיזל מרגיש חזק משמעותית מדגם ה-1.6 ליטר בנזין, ולמרות הספק דומה של 136 כ"ס בדיזל מול 132 כ"ס בבנזין, הודות למומנט נדיב של 32.6 קג"מ המתקבל כבר מ-2,000 סל"ד (מול 16.4 קג"מ ב-4,850 סל"ד בדגם היוצא), מתקבלת מכונית שמרגישה חזקה משמעותית, קלה וזריזה מהדגם היוצא (למרות שהיא שוקלת 125 ק"ג יותר), ונעימה הרבה יותר לנהיגה, גם אם התאוצה הקלאסית ל-100 קמ"ש (11.8 שניות) לא קוצצה משמעותית. מעבר לכך, מדובר במכונית שקטה למדי, אפילו הרבה יותר שקטה ממה שציפינו, וגם במהירויות גבוהות נותר תא הנוסעים שקט ומבודד מרעשי מנוע. אם כבר רעש, דווקא רעשי רוח מאזור בתי מראות הצד נשמעו מדי פעם בתא הנוסעים. את הבונוס העיקרי של גרסת הדיזל תפגשו כמובן בתחנת הדלק: אמנם לא הצלחנו להתקרב לנתוני היצרן (21.2 ק"מ לליטר בממוצע), אולם במשך 400 הק"מ שביצענו עימו במבחן, הציג הרכב צריכת דלק ממוצעת של 15.3 ק"מ לליטר, נתון מכובד בסה"כ, ושיפור דרמטי של עשרות אחוזים לעומת הבנזין.

קיה ספורטאז' דיזל 2019

פסק דין

בתקופה בה הביקוש לדגמי הדיזל משנה כיוון באירופה ומתחיל לרדת, דווקא בארץ זוכים רכבי הפנאי המצוידים במנוע דיזל לפריחה (פיג'ו 3008, סקודה קארוק ועוד) ומרכזים כיום כ-15% ממכירות הסגמנט. במחיר של 149,900 שקל הנמוך מעט ממרבית המתחרות, מצטרף קיה ספורטאז' דיזל לשוק ומציע את אותם יתרונות מוכרים של הדגם (הופעה, מרווח, אבזור, בטיחות ומוניטין) יחד עם שדרוג מוחשי בביצועים וצריכת דלק הנמוכה בעשרות אחוזים מול דגמי הבנזין, מה שיצמצם משמעותית את הוצאות הדלק ובמיוחד עבור הנוהגים הרבה. יחד עם זאת, למרות הפחתת מחירי הבנזין 2.0 ליטר (החל מ-145,900 שקל), משפחת הספורטאז' ל-2019 התייקרה ומאבדת את גרסת ה-1.6 ליטר בנזין החשובה שנמכרה בהנחות נאות בציי הרכב והייתה לפופולרית בארץ, ומעניין יהיה לראות איך יתפתחו מכירות הספורטאז' בשנה הקרובה, יחד עם המיסוי הירוק והמעודכן שיכנס לתוקף באפריל הקרוב ואמור לגרום להתייקרות הדגמים, לנוכח קפיצה של דרגת זיהום אוויר בדיזל מ-4 כיום ל-11 באפריל !


עוד ממבחני דרכים