קסדת האופנוע בעלות של $10 שנועדה לשנות את הבטיחות בדרכים

האם הייתם סומכים על קסדת אופנוע בעלות של $10 בלבד שתשמור עליכם בשעת הצורך? כנראה שלא, אבל כאשר מדובר בפיתוח החדש של הפדרציה הבינלאומית לרכב (FIA) שנועד לשנות דרמטית את בטיחות רוכבי הדו-גלגלי ותומכים בה נהגי מירוצים מכל העולם, אז כנראה שיש כאן פריצת דרך.

ששי כהן 15 בנוב, 2021
קסדת אופנוע FIA ב-10$

תכנית קסדת הבטיחות לכלי רכב דו-גלגליים של FIA בעלות של $10 בלבד קורמת עור וגידים: רגע לפני פתיחת מירוץ הגרנד פרי במקסיקו סיטי לפני כשבוע, נפגשו נציגי FIA (הפדרציה הבינלאומית לרכב), נציגי משרד התחבורה המקסיקני, הצלב האדום ושותפים אסטרטגיים נוספים, כדי לקדם את הפצת הקסדה החדשה לרוכבי קטנועים ואופנועים בעולם, שתימכר בסכום של $10 בלבד.

הרעיון שעומד מאחורי הפרויקט הגרנדיוזי, הוא שמלבד היותה של FIA הגוף המנהל של הספורט המוטורי הבינלאומי, מדובר באיגוד שגם מקדם רבות את הבטיחות בדרכים ומשקיע זמן ומשאבים להפחתת הנפגעים בתאונות דרכים ברחבי העולם. לפי נתוני הארגון, ישנם למעלה מ-300 מיליון אופנועים, טוסטוסים וקטנועים שנעים על כבישי העולם, והאו"ם מצא שייתכן כי עד 3.4 מיליון הרוגים נגרמו כתוצאה מתאונות אופנוע בין 2008 ל-2020, כאשר שימוש נכון בקסדה בטוחה יכול היה להציל עד 1.4 מיליון אנשים באותה תקופה. חשוב לזכור שבחלק לא קטן ממדינות העולם אין חובת חבישת קסדה על כלים דו-גלגליים ורבות הן התאונות שמסתיימות באופן טראגי בשל היעדר השימוש בקסדה.

נשיא ה-FIA, ז'אן טודט (Jean Todt), אתגר את מחלקת הבטיחות של ה-FIA לתכנן קסדת אופנוע שתהיה במחיר סיטונאי של עשרה דולרים, תעמוד בתקנת הקסדה של האו"ם (UN Reg. 22.05) ותהיה נוחה ללבישה באקלים טרופי. כיום כ-80 אחוז מתוך 300 מיליון כלי הרכב הדו-גלגלי שהוזכרו לעיל ממוקמים באסיה, והיעד של הארגון הוא להעביר כמה שיותר מהם לרכיבה עם קסדה.

לאחר ש-FIA הצליחה לייצר קסדה שתעמוד בתקני האו"ם ותוצע במחיר שובר השוק של $10 בלבד, החל הארגון להשיק את הקסדה במספר אירועים וכך באירוע האחרון שנערך במקסיקו סיטי, הציגו נהגי מרוצים של הפורמולה 1 את הקסדה החדשה בעיצוב ובצבעים שמאפיינים את הנהגים או את הקבוצות שלהם. באירוע תרמה גם קרן Keep Fighting של משפחת שומאכר כ-2,600 קסדות שיופצו בשוק המקסיקני.