סיאט מיי יד 2 : רכב מומלץ לנהג חדש/צעירים בתקציב עד 20,000 שקל

מחפשים רכב קטן וחסכוני מומלץ או רכב מומלץ לנהג חדש עד 20,000 שקל? סיאט מיי עשויה בהחלט להיות אחת הבחירות הטובות בארץ לצעירים בשוק המשומשות. מה יש לה להציע? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 17 באוק, 2020
סיאט מיי של אופיר כהן

המון פניות אנחנו מקבלים במערכת עם בקשה להמלצה לרכב מומלץ לצעירים/נהג חדש או סתם רכב קטן וחסכוני שזול לאחזקה. במקרה שלי, גם אני הגעתי לשלב הזה שבני הגדול אופיר הוציא רישיון נהיגה וחיפש אחר רכב ראשון. אז לאחר קיצוץ השאיפות הראשונות שלו לרכב ספורטיבי כרכב ראשון, שבתקציב המוגבל ל-20,000 שקל (כולל ביטוחים) יפיק לו כנראה איזו גרוטאה מכוסחת שתסחט לו בעלויות האחזקה את מעט המזומנים שנותר לו בחשבון הבנק, סוכם שהוא יתחיל את צעדיו הראשונים בעולם הנהיגה עם רכב קטן וחסכוני, שיענה על המשפט הידוע: "זה לא הרכב שאתה רוצה, אלא הרכב שאתה צריך באמת…".

לאחר שיטוט ארוך בלוחות המודעות באינטרנט, צדה את עינינו סיאט מיי (MII) משנת 2013, דגם 3 הדלתות שמכוון יותר לצעירים, יד ראשונה מבחור בגובה 1.9 מטר פלוס ! (אז מה אם מדובר במכונית מיני?) שרכש את המכונית ישירות מסיאט והחזיק בה 7 שנים לשביעות רצונו, בהם עבר 80,000 ק"מ. לאחר מו"מ זריז, סוכם על מחיר של 16,500 שקל ולאחר בדיקה זריזה עברה המכונית בעלות.


קצת היסטוריה על הדגם בארץ

סיאט מיי נחתה בארץ בשנת 2012 הישר אל קטגוריית מכוניות המיני שחזרה לפרוח באותם שנים, והיתה צלע אחת מתוך משולש האחיות מבית קונצרן פולקסווגן, כשלצידה נחתו בארץ גם סקודה סיטיגו ופולקסווגן אפ, המהוות שלושתן למעשה את אותה המכונית בשינויי עיצוב קלילים. הסיאט, כמותג המכוון בד"כ לצעירים, היתה היחידה מבין האחיות למשפחה ששווקה בארץ גם בגרסת 3 דלתות. בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, דווקא לא מדובר בדגם שנהנה מעיצוב אופנתי או מסובב ראשים, ועיקר עיצובו החיצוני נשען על מבנה קופסתי יותר, שפותח כדי להיות פרקטי ושימושי יותר ולהציע את תא הנוסעים המרווח בקטגוריה. ובכל זאת, כדי לתת לו קצת אופי צעיר, שחרר היבואן את הרכב עם סט מדבקות בצידי הרכב "It's all about mii" – המכוונות כמובן לדור הצעיר שלצערנו אוהב יותר מדי לחשוב על עצמו. מי שלא רצה בזה אגב, קיבל את הרכב ללא המדבקות.

מרצדס CLA35 AMG

גם לאופיר כמו להרבה נהגים חדשים היו חלומות למרצדס AMG כרכב ראשון…

תא נוסעים

למרות שמדובר בדגם וותיק למדי שכבר צבר 8 שנים, כניסה לתא הנוסעים חושפת עיצוב נעים לסביבת הנהג והנוסעים, עם מראה שעדיין נראה מודרני, דשבורד בצביעה דו-גוונית, מושבים קדמיים בסגנון ספורטיבי ושילוב של הצביעה החיצונית גם בדלתות התורם למראה צעיר ומדליק. החלונות הגדולים מאפשרים שדה ראייה מצוין לכל הצדדים, אך ההגה מתכוונן רק לגובה, וחמור מכך, המושב אינו מתכוונן לגובה, מה שפוגע בתנוחת הישיבה לנהגים לא גבוהים, ואלו יצטרכו לשבת על כרית כדי לשפר את שדה הראייה לפנים. מעבר לכך, הדגם מציע ארבעה מושבים בלבד, אך יאמר לזכותו שגם מבוגרים יכולים לשבת בנוחות יחסית במושבים האחוריים ובמיוחד בגרסת ה-5 דלתות שלו, לא מעט הודות לבסיס גלגלים של 242 ס"מ שנחשב בזמנו לטוב בקטגוריה.

סיאט מיי 2013

בסופו של דבר, זה לא הרכב שאתה רוצה אלא הרכב שאתה צריך… 🙂

גם בסעיף האבזור מדובר במכונית נטולת פינוקים לחלוטין: צמד חלונות חשמל (הנהג לא שולט מהצד שלו על שניהם…), נעילה מרכזית, מזגן וזהו פחות או יותר. אין כיוונון מראות חשמלי, אין מחשב דרך ואין למעשה גם הרבה דברים שעשויים להתקלקל עם הזמן. נקודת אור רושמת דווקא מערכת הרדיו-דיסק המקורית שהגיעה עם הרכב. יחד עם 6 רמקולים מדובר במערכת המפיקה צלילים פשוט משובחים ואיכות שמע הטובה מהרבה מערכות מולטימדיה מתקדמות ויקרות משמעותית. הדגמים הראשונים אגב שווקו ללא חיבור BT, אך אלו מהשנים המאוחרות יותר כללו גם את הדיבורית המקורית.

בסעיף הבטיחות נרשמת נקודת אור נוספת כאשר הסיאט יחד עם אחיותיה למשפחה היו היחידות באותם שנים ששווקו עם מערכת בלימה אוטונומית עירונית עד 30 קמ"ש, שהצטרפה לבקרת יציבות, ABS ו-4 כריות אוויר, עימם נהנתה המכונית מציון מירבי של 5 כוכבים בריסוק. חבל רק שאין לה 6 כריות אוויר שהחלו להיות כבר פופולריות אז. הרכב שנבחן כאן שודרג גם במערכת בטיחות בהתקנה מקומית מתוצרת מובון (MOVON) ששדרגה את המכונית גם בהתרעת שמירת מרחק עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, התרעה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי מהירות, התרעה על שכחת ילדים ברכב, מצלמת דרך והתרעות WAKE UP CALL עם תחילת נסיעת הרכב שלפנים. מומלץ ביותר.

סיאט מיי 2012-2016

איך נוסעת?

סיאט מיי שווקה בארץ עם מנוע בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, אשר הוצע רק בגרסתו "החזקה" המפיקה 75 כ"ס ומשודכת לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים או אוטומטית-רובוטית עם מצמד בודד שאינה מתאימה לכל אחד. מי שמעוניין רק בתיבה האוטומטית, חייב לעשות נסיעת מבחן לפני על הרכב, מכיוון שהתנהגותה אינה חלקה והעברות ההילוכים מורגשות תחת נסיעה מאומצת. הגרסה הנבחנת כאן מצוידת בתיבת הילוכים ידנית הנחשבת לדגם המועדף במשפחת הדגמים, ועל הכביש מדובר ביחידת כח יעילה למדי, המספקת ביצועים נאים עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-13.2 שניות ומהירות מרבית של 171 קמ"ש, ולמי שחושש מזינוק בעליה, נוסיף שברכב מותקנת מערכת לסיוע בזינוק בעליה (Hill Holder). חשוב להבהיר שלא מדובר בשום מצב במכונית ספורטיבית או בעלת אופי ספורטיבי, אולם ביחס למתחרות הביצועים שלה בהחלט נאים. אל אלו מצטרפים נוחות נסיעה מצוינת, עם מתלים רכים יחסית, ובידוד רעשי מנוע וחוץ מוצלחים המספקים נסיעה שקטה יחסית. בסעיף צריכת הדלק מפגישה המכונית עם סדר גודל של 15 ק"מ לליטר בממוצע בנסיעה שמרבית הק"מ מתבצע בעיר, וניתן להגיע איתה גם לכיוון ה-17-18 ק"מ לליטר במציאות בנהיגה המשלבת שיוט בבין עירוני.

סיאט מיי של אופיר

סיאט מיי במוסך: 640 שקל לטיפול שכלל החלפת מסנן ושמן מנוע, מסנן אוויר ובדיקת בלמים (לא במוסך יבואן)

לסיכום

עבור מי שמחפש רכב בתקציב נמוך של עד 20-30 אלף שקל, תוכלו לרכוש סיאט מי החל מאיזור ה-15,000 שקל לדגמי 2012 ועד קרוב ל-30,000 שקל לאחרוני הדגמים שהגיעו ב-2016. בהנחה שמצאתם רכב שמור, עם היסטוריית טיפולים מסודרת (ואין סיבה כל-כך שלא בשנתונים הנ"ל), ללא עבר של תאונות ועם ק"מ סביר, מדובר ברכב מומלץ ביותר לצעירים, נהגים חדשים ובכלל לכל מי שמחפש רכב קטן, חסכוני וטוב בתקציב נמוך. בסעיף השלילה (תלוי את מי שואלים) תצטרכו לחזור לנהוג בגיר ידני, אלא אם הגרסה הרובוטית עונה לדרישותיכם. מעבר לכך, עלויות הטיפולים שלה במוסך לא גבוהות (ותוכלו לחסוך עוד הרבה כסף אם תוותרו על מוסכי היבואן), הביטוחים שלה אינם יקרים (כל עוד ולא מדובר בנהג חדש) ובסעיף הדלק תתרגלו לפגוש הרבה הרבה פחות תחנות דלק.




עוד ממבחני דרכים