רשות המסים: למרות המיסוי הנמוך על חשמליות, ההכנסות ממס הקניה עלו במיליארד שקל !

מנפלאות רשות המסים: בשנת 2023 פחתו מכירות כלי הרכב החדש ונרשם גידול דרמטי במכירת החשמליות שנהנו ממס קניה נמוך במיוחד. למרות זאת, ההכנסות ממס הקניה דווקא עלו ל-13.7 מיליארד שקל והתיאבון הבריא של רשות המסים הגביר את עליית המס מתחילת 2024.

ששי כהן 02 במאי, 2024
מגרשי רכב חדש באילת יוני 2023

תיראו מופתעים: בשנה שעברה נרשמה ירידה ביבוא כלי הרכב לישראל (רכב פרטי + מסחרי) אשר הסתכם ביבוא של 294,100 כלי רכב. מתוך הכמות הזו כ-48,219 היו של רכבים חשמליים שזכו למס קניה נמוך יותר של 20%, מה שלכאורה פגע משמעותית בהכנסות האוצר. במסמך מסכם שפרסמה אמש רשות המסים אודות שוק הרכב בישראל ב-2023, עולה כי למרות הירידה במכירות הרכב החדש ולמרות המס הנמוך שהוטל על המכוניות החשמליות שזכו לביקוש גבוה במיוחד ורשמו שנת שיא נוספת בנתח השוק, רשות המסים ממשיכה לחלוב את אזרחי ישראל והכנסות האוצר ממס הקניה המוטל על רכב דווקא אלו אשתקד במיליארד שקל והסתכמו ב-13.7 מיליארד שקלים. אילולא המלחמה שהחלה ברבעון האחרון של השנה והאטה משמעותית את פעילות ענף הרכב, ההכנסות היו גבוהות אף יותר.


אגב, ערך היבוא של כלל כלי הרכב (רכב נוסעים, מסחרי, דו-גלגלי, משאיות ואוטובוסים, טרקטורים וכד' – ולמעשה כל הכלים המורשים לנוע בכבישי ישראל) הסתכם בשנת 2023 ב-30 מיליארד שקל, המהווים עליה ריאלית של 5.2%. בסה"כ עלו בשנת 2023 ההכנסות ממס קניה על כל סוגי הרכב ל- 13.95 מיליארדי ש"ח, עליה
ריאלית של .3.3%. העליה המתונה יחסית בהכנסות ממס קניה בהשוואה לערך היבוא נובעת מעליה במשקלם של כלי רכב חשמליים, שהמיסוי עליהם אמנם עלה בתחילת 2023 אך עדיין היה נמוך מהממוצע.

לצידו של מס הקניה, על חלק מהמכוניות המגיעות לארץ מוטל גם מכס. בשנת 2023 חלה ירידה מסוימת בגביית מכס, ל- 0.94 מיליארד ש"ח, ירידה ריאלית של 12.3%. הירידה במכס נובעת משינויים בהרכב היבוא, קרי, במשקל היחסי של כלי רכב שחייבים במכס, כמו למשל ביטול המכס על מכוניות שמיובאות מקוריאה בדצמבר 2022, נתון אשר הורגש בענף הרכב בשנת 2023.

גם המיסוי על חלקי חילוף לרכב תרם להכנסות האוצר עם 1.45 מיליארד שקל שגבתה רשות המסים ב-2023. יחד עם זאת, התיאבון הבריא של רשות המסים אפיין גם את חלק מיבואני הרכב. באמצע שנת 2022 בוטל המכס על רוב מוחלט מחלקי החילוף של כלי רכב, וגבייתו ירדה מ- 122 מיליון ש"ח ב- 2021 לסכום כמעט אפסי ב- 2023. הדבר היה אמור להביא לחלקי חילוף זולים יותר במוסכים, לא משהו שממש הרגשנו לצערנו בפועל.

למרות העליה בהכנסות האוצר ממסי רכב, רשות המסים ממשיכה לחלוב אותנו האזרחים ויוזמת שלל גזירות נוספות במטרה לפצות על הגידול המתון יחסית בגביית מסים בשל כניסתן של החשמליות לשוק. כך למשל בינואר 2024 הועלה המס על הרכבים החשמליים ב-15% ל-35%, ובינואר 2025 צפוי מס הקניה לעלות ל-45%, לצד ביטול אגרת הרישוי המוזלת לרכבים חשמליים. בינואר 2026 יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ 45% ל 52%, ולצידו צפוי להיכנס לתוקף גם מס הנסועה על רכבים חשמליים שיכלול מס של 15 אגורות על כל ק"מ שיבצע הרכב, במטרה לפצות על הירידה מהכנסות האוצר ממסי דלק.

ומה עם כל המליארדים הנוספים שגובה המדינה בענף הרכב ממיסוי הדלק, מחירי הביטוחים שזינקו דרמטית בשנה האחרונה ועוד? על כל זה תחשבו בפעם הבאה שאתם הולכים לקלפי. 

עוד מחדשות רכב