שבתרבות: הונדה CRF300L מבחן דרכים

ה-CRF300L של הונדה אמנם הפך לחביב בתי הספר לנהיגה עקב אופיו הידידותי למתחילים, אך נסיעת מבחן עם הדו"ש צנוע הנפח של הונדה, חשפה כלי מהנה גם לרוכבים מנוסים, חסכוני בדלק ועם יכולות שטח נאות במחיר סביר לחלוטין.

ששי כהן 30 באוק, 2022
הונדה CRF300L

הונדה CRF300L הגיע לארץ במהלך 2021 והינו ממשיך דרכו של ה-CRF250L ששווק כאן בהצלחה בשנים הקודמות. מדובר באופנוע דו-שימושי המוגדר בארץ גם כגרסת הכניסה של קטגוריית האדוונצ'רים של היצרן, וכדי לנהוג בו תצטרכו רישיון A1 הפונה לרוכבים החל מגיל 18 ומוגבל לכלים בהספק עד 47 כ"ס. נתון זה ואופיו הידידותי של הכלי, הפכו אותו מאז הגעתו לאחד האופנועים הפופולרים בבתי הספר לנהיגה, שמדווחים עד כה גם על רמת שביעות גבוהה מאמינותו של הכלי. יחד עם זאת, האם מדובר באופנוע שמתאים במיוחד רק לרוכבים מתחילים? יצאנו לנסיעת מבחן.



מפגש במציאות עם ה-CRF300L חושף אופנוע דו"ש מודרני ונאה למראה, למרות שקצת פחות התחברתי לגרפיקה של המדבקות. בארץ תוכלו לקבל אותו רק בצבע אדום ולמרות שמדובר באחד הכלים הכי ידידותיים למתחילים, מדובר באופנוע גבוה יחסית ורוכבים בגובה מתחת ל-1.7 מטר עשויים להרגיש מעט חוסר ביטחון בשל מושב בגובה של 880 מ"מ, או לפחות עד שמתיישבים עליו. אחת הסיבות העיקריות לגובהו של הכלי הינה ייעודו גם לנסיעות שטח קשוחות בזמנכם הפנוי, עם יכולות שאמנם עדיין רחוק מאופנועי המוטוקרוס המקצועיים, אך בהחלט כאלו שעשויות לספק הרבה פאן לא רק עבור אלו שעושים את צעדיהם הראשונים בשטח. לשם כך הוא מצויד גם בצמיגי קוביות המולבשים על חישוקי "שפיצים" "21 במידות 100/80 מלפנים ו-"18 במידות 120/80 מאחור, אשר יחד עם מזלג טלסקופי הפוך בקוטר 43 מ"מ ומהלך מתלה של 250 מ"מ מלפנים ובולם אחורי ומהלך מתלה של 240 מ"מ מאחור ומרווח גחון של 285 מ"מ, מספק הכלי מכלולים נאים לשטח.

הונדה CRF300L

למרות גובה מאיים משהו, ברגע שמתיישבים עליו מרגישים מיד בנוח

בתוך העיר

על הכביש מדובר בכלי ידידותי למתחילים: בתפריט תמצאו מנוע סינגל (צילינדר בודד) מוזרק ומקורר נוזל בנפח 286 סמ"ק המפיק 27.3 כ"ס ומומנט של 2.7 קג"מ המשודך לתיבת 6 הילוכים. המנוע מתעורר לחיים בקלות בלחיצת כפתור ומספק צליל בס נעים ושקט יחסית, ולמרות ההספק הנמוך יחסית, מספק ביצועים טובים בעיר עם מספיק כח לכל שימושי עירוני מקובל, לצד החלפות הילוכים חלקות כמו חמאה ואופי ידידותי של המנוע שאינו ממהר להתכבות בשחרור לא מבוקר של ידית הקלאץ'. מדובר גם במנוע גמיש יחסית, כזה אשר תוכלו להעביר להילוך שלישי כבר ב-40 קמ"ש והוא ירגיש בנוח עם זה. בשל גובהו של הכלי, נחשף לכם שדה ראיה מצוין (לרוב תשקיפו מלמעלה על גגות מרבית הג'יפונים הפופולרים), תנוחת הישיבה זקופה ואינה מעייפת גם לאחר נסיעה ארוכה יחסית, והמתלים מספקים נוחות נסיעה טובה, גיהוץ של מהמורות הכביש וטיפוס קליל על מדרכות גם גבוהות מבלי לחשוש מנגיחה של הגחון. בשל מבנהו הצר יחסית של הכלי, קל גם להתנייד איתו בתנועה עירונית צפופה ולנתב בין המכוניות ברמזורים.

הונדה CRF300L

לוח השעונים מספק מידע עשיר יחסית, אך הצנרת חוסמת לעיתים חלק מהמידע.

מחוץ לעיר

על הכביש המהיר תגלו כלי שאינו מתקשה לנוע בקצב התנועה המקובל, אך מעל ל-110 קמ"ש הרעידות הופכות להיות מוחשיות יותר, הכלי מרגיש פחות יציב והוא ישדר לכם שלא לשם כך נועד. גם החום שנפלט מהמנוע מורגש היטב ברגל ימין, ואם תרכבו עם מכנס קצר (מה שבהחלט לא מומלץ) אתם עשויים לפגוש בקלות ברזל רותח ולהיכוות. מעבר לכך בלמי הדיסק מספקים כושר בלימה ראוי ובבלימת חירום מצויד הכלי גם במערכת ABS חיונית. אל אלו מצטרפים לוח מחוונים דיגיטלי שמספק מידע ברור ועשיר יחסית, לרבות מחשב דרך, שעון זמן ובורר מצב ההילוכים. חבל רק שהתאורה ההיקפית עדיין לא עברה לפנסי LED יעילים ונאים יותר למראה. אל השטח יצאתי לסיבוב קליל, בו הוכיח הכלי שהוא יודע לספק ביצועים קשוחים והרבה הנאה גם בזמנכם החופשי ובהחלט לא מדובר בכלי בסיסי שמיועד רק לרכיבת שבילים. את ימי המבחן סיים הכלי עם קצת מעל ל-30 ק"מ לליטר בממוצע, נתון מרשים מאוד שיחד עם מיכל דלק בנפח 7.8 ליטר, מספק טווח נסיעה נאה בין תדלוקים.

הונדה CRF300L

לצד יכולות נאות בשטח, מרכב צר יחסית הופך אותו לאידיאלי גם בתנועה עירונית צפופה.

שווה את הכסף?

בסיכומו של מבחן, הונדה CRF300L הינו כלי מושלם להיכרות עם שוק האופנועים, אך בניגוד לכלים קלאסיים למתחילים, המנוע הגדול יחסית, יחד עם ייעודו ככלי דו-שימושי, מספקים כלי מוצלח גם לרוכבים מנוסים, או כאלו שחוזרים לענף לאחר שנים על היעדרות, המחפשים אופנוע פרקטי לחיי היום יום, אשר יספק גם רכיבות שטח מהנות בזמן הפנוי ומגובה גם במכלולים מוכרים ואמינים של הונדה, צריכת דלק נמוכה והבטחה של היבואן לעלויות אחזקה נמוכות במוסכים. מחיר הדגם עומד כיום על 37,031 שקל על הכביש, כולל אגרה והוצאות רישוי ואחריות מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ, לטעמנו גבוה בכמה אלפים בודדים מכדי שיהווה תמורה מצוינת למחיר, אך בהחלט מומלץ ותמורה טובה לכסף.

עוד מדו גלגלי