שדרגו את רכביכם במערכת לזיהוי שטח מת במראות הצד

האם ניתן להתקין מערכת לזיהוי שטח מת במראות הצד בכל רכב? מסתבר שכן, ואפילו די בקלות. חברת א.ד.י מערכות החלה בשיווק מערכת ה-Baware מבוססת הרדאר, המשדרגת את בטיחות רכביכם ומסייעת להפחתת הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים. כמה יעלה התענוג?

ששי כהן 28 בינו, 2021
שטח מת במראות הצד

חברת א.ד.י מערכות לרכב מעמיקה את פעילותה בשוק המערכות בטיחות המתקדמות לרכב בהתקנה מקומית, וקרוב ל-4 שנים לאחר שגרמה למהפכה מקומית (עם צניחה חדה במחיר) כשהשיקה את מערכת הבטיחות המתקדמת "MOVON", המציעה התרעות של שמירת מרחק, סטייה מנתיב ועוד, מתחילה החברה בשיווקה גם של מערכת לזיהוי שטח מת במראות הצד (BSD), המשדרגת את בטיחות הרכב ומסייעת לצמצום נוסף של מעורבות בתאונת דרכים.

הרחבת תחום מערכות הבטיחות בהתקנה מקומית

השיווק של מערכת ה-BSD החדשה העונה לשם "Baware", נעשה באמצעות חברת הבת סרווז'ן (Servision) המתמחה בפיתוח ושיווק של מערכות בטיחות מתקדמות לרכב, ואף מעורבת בפיתוח המערכת שמיוצרת בטיוואן. המערכת מהווה מוצר נוסף בסל מערכות הבטיחות המתקדמות לרכב של החברה, הכולל כיום גם מערכת להתרעת ערנות הנהג בכלי רכב מסחריים/כבד, ואת מערכת הבטיחות הפופולרית MOVON המציעה התרעה בפני סכנת התנגשות עם כלי רכב (כולל דו-גלגלי והולכי רגל), מערכת התרעה בפני סטייה מנתיב, מצלמת דרך קדמית המצלמת באופן קבוע את הנסיעה, מערכת להתרעת שכחת ילד במושב האחורי, התרעת קרבה קדמית, זיהוי תמרורי מהירות ועוד.


מערכת לזיהוי שטח מת במראות הצד מבוססת רדאר

המערכת החדשה לזיהוי "שטח מת" במראות הצד (BSD), מנטרת את השטחים שמסביב לרכב שהנהג לא יכול להבחין בהם ומתריעה חזותית וקולית במידה והנהג יוצא לעקיפה לא בטוחה לדוגמה, או אם משתחל לו בהפתעה קטנוע/אופנוע בנסיעה איטית בפקקים. ייחוד המערכת הוא בשימוש ברדאר ולא במצלמה, המגביר את יעילות המערכת וכולל תמיכה מלאה בכל מזג אוויר ביום ובלילה, הנחשבים לנקודות התורפה העיקריות של מערכות בטיחות מקבילות המבוססות מצלמה.

האם ניתן להתקין מערכת לזיהוי שטח מת בכל רכב?

בהחלט כן, מערכת ה-Baware הינה מערכת קומפקטית המותקנת על חלון הרכב האחורי של המכונית, וכוללת בנוסף גם התקנת 2 צגים קטנים בתוך תא הנוסעים על קורות A (מימין ומשמאל) המוארים באור כתום בכל פעם שרכב או כל אובייקט אחר יגיח לאזור האחורי (צידי) של הרכב כולל בשטחים המתים של הרכב. בעת כוונת הנהג לצאת לעקיפה (לאחר שהפעיל את האיתות), במידה והשטח שמצידי הרכב אינו פנוי, תתריע המערכת באופן קולי וויזואלי ותיידע את הנהג שהנתיב אינו פנוי לביצוע עקיפה.

בשונה ממערכות אחרות הקיימות בשוק הדורשות פירוק של הפגוש האחורי ותהליך התקנה מורכב וארוך, במקרה הזה מדובר בהתקנה קלה בתוך הרכב שאורכת לרוב סביב שעה אחת בלבד.

מערכת Baware לזיהוי שטח מת במראות הצד

מערכת Baware לזיהוי שטח מת במראות הצד – יחידה קומפקטית אחורית בגודל של מצלמת דרך

עד כמה זה מטריד בנסיעה?

אז לכל מי שחושש מעוד מערכת שתטריד ותצפצף לאורך הנסיעה, לאחר שימוש של מספר ימים במערכת, אני חייב לציין שמדובר במערכת שקטה לחלוטין שאינה מטרידה כלל ומצפצפת קלות רק במקרים שבהם אכן נדרשת תשומת לב יתרה של הנהג. למעשה, גם ההתרעה הקולית הינה ידידותית למדי, ומזכירה בצליל ובווליום שלה מערכות בטיחות מקוריות.

אז למה זה טוב לנו?

בטיחות, בטיחות ושוב בטיחות. חשוב להבין שיציאה לעקיפה כאשר השטח לא פנוי, אמנם מסתכמת בנסיעות עירוניות במהירות נמוכה בעיקר בפגיעות פח מרגיזות שכואבות בעיקר בכיס, אך יציאה לעקיפה בכביש מהיר כאשר השטח מאחור אינו פנוי (כאשר רכב נמצא בשטח המת שלכם), עשויה להסתכם במכת צד אחורית שבקלות שולחת אתכם לזריקת זנב ברוטאלית שעשויה להסתכם בהתהפכות קטלנית (יש לא מעט סרטונים כאלה ב-YouTube), ומכאן מדובר למעשה במערכת שעשויה להציל חיים.

כמה יעלה התענוג?

מחיר המחירון של מערכת ה-BSD נקבע על 1,690 שקל כולל מע"מ והתקנה. לשם השוואה, לצערנו רוב המכוניות החדשות עדיין לא משווקות עם מערכת לזיהוי שטח מת במראות הצד (רק 2 מתוך 10 המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בשנה החולפת צוידו במערכת הזאת ורק ברמת הגימור הגבוהה שלהן). לרוב, שדרוג של רכב עם מערכת מקורית מהיצרן מתאפשר רק בשילוב חבילת אבזור נוספת, המייקרת את הרכב בכמה אלפי שקלים בדגמים עממיים, או עשרות אלפי שקלים בדגמי יוקרה. לדברי א.ד.י מערכות, חלק מיבואני הרכב החלו להציע ללקוחות את המערכת החדשה כבר באולם התצוגה של היבואן (קיה לדוגמה), וככל הנראה יהיה יותר קל גם למכור מערכת כזאת דרך יבואני הרכב, בעסקה כוללת שאולי תכלול גם סבסוד של המערכת כהטבה ללקוח. בשורה התחתונה, מדובר במערכת מומלצת לכל רכב והיינו שמחים אם גם משרד התחבורה וחברות הביטוח היו מעודדים את הלקוחות בהנחה במחירי הביטוח והרישוי, בדומה להטבות שמוענקות היום למתקיני מערכות התרעת שמירת מרחק (FCW) וסטייה מנתיב (LDW).