תקלות במערכת ההיגוי ברכב

מערכת ההיגוי היא אחת המערכות המרכזיות והחשובות ברכב, שתפקודן התקין הינו קריטי לנסיעה תקינה ולבטיחות הנהג והנוסעים ברכב. במאמר זה נציג את התקלות הנפוצות במערכת חיונית זו, כיצד נזהה אותן ואת דרכי הטיפול מומלצות.

מדור שיווקי 21 בדצמ, 2021
מערכת היגוי ברכב

מערכת זו כוללת מספר חלקים בעלי תפקיד שונה שבכל אחד מחלקי המערכת עלולה להיווצר תקלה, כך שעלינו להיות ערים לתקלות במערכת במסגרת הטיפולים השוטפים, זאת בנוסף למבחן הטסט השנתי במסגרתו בוחנים גם את תקינות מערכת ההיגוי. במאמר זה נציג את התקלות הנפוצות במערכת חיונית זו, כיצד נזהה אותן ואת דרכי הטיפול מומלצות.

תקלות בחלקים מרכזיים של ההגה

תקלות במסרק ההגה

מסרק ההגה הוא אמצעי דמוי מסרק אשר מקשר בין הגלגלים להגה ומאפשר את תזוזת הגלגלים מצד לצד. אי תקינות שלו יקשה על ההיגוי והשליטה ברכב, מצב שמעמיד בסכנה את הנהג והנוסעים. המסרק ממוקם בחלק התחתון של הרכב ולכן הוא חשוף לפגיעה מגורמים חיצוניים כמו רטיבות, בוץ, מפגיעה מבאמפרים וכדומה.

במקרה של תקלה במסרק, אנו עלולים לחוש אי יציבות בהיגוי, הגה קשה או חופשי, רעידות, רעשי נקישות כאשר מסובבים את ההגה במהירות ימינה ושמאלה וגלגלים שלא מתיישרים. כמו כן, בדיקה של אזור המסרק בתחתית הרכב יכולה לתת לנו אינדיקציה על בעיה במידה ונראה כי קיימת נזילה או נריח ריח שרוף.

דרך שכיחה לגלות בעיה במסרק היא בעת המבחן השנתי לרכב (טסט), במסגרתו בודקים את תקינות מערכת ההגה. על מנת למנוע גילוי של תקלה זו מומלץ לבצע בדיקה במוסך של מערכת ההיגוי ובדיקות של מערכות נוספות אותן בודקים בקפידה בטסט. מוסך המתמחה בתחום מערכת הזיהוי יאבחן את מקור התקלה באופן ידויק, והאם היא מצריכה שיפוץ או החלפה של מסרק הגה, או שמא מדובר בבעיה הקשורה לרכיבים אחרים במערכת ההיגוי.

תקלה במוט היגוי

מוט ההגה הוא חלק במערכת ההיגוי אשר מבצע חיבור בין ההגה למתלים והוא אחראי על סיבוב הגלגלים בהתאם לסיבוב ההגה. אי תקינות של המוט עלולה להוביל בתקינות זווית ההיגוי ובשליטה על ההגה ולכן חשוב לתקן את התקלה בהקדם. בין הסימפטומים הנפוצים לתקלה במוט ההגה הם: הגה קשה, אי הצלחה ליישר את ההגה, רעשי חריקה מההגה, הגה משוחרר ושינוי בזווית ההגה.

תקלה במשאבת הגה

משאבת הגה הינה הרכיב המרכזי שמאפשר (באמצעות לחץ הידראולי) את תחושת הרכות והנוחות בהגה – מה שמכונה הגה כוח. תקלה במשאבה יכולה לגרום לתקלה במנגנון הגה הכח ולבעיות היגוי נוספות. סימפטומים נפוצים לתקלה במשאבה הם: רעשים צורמים בעת סיבוב ההגה, נזילה ממשאבת ההגה (שממוקמת בתחתית מוט ההיגוי) וכמובן קושי בסיבוב ההגה, כאשר המשאבה היא הגורם העיקרי להפיכת ההגה לרך יותר ונוח לסיבוב.

תקלות נוספות במערכת ההיגוי

מספר בעיות נפוצות במערכת ההיגוי, אשר מחייבות בדיקה וטיפול:

  • ליקוי כללי בשימון של מערכת ההגה
  • שחיקה של רכיבים שונים במערכת – סרן קדמי ואחורי, מיסבים, אטמים, בורגי גלגלים, חישוקי גלגלים ועוד.
  • גלגלים לא מאוזנים
  • אחד מהגלגלים הקדמיים מושך לצד
  • צמיגים שלא מנופחים באופן שווה (יש לנפחם בקומפרסור אוויר)

טיפול בבעיות במערכת ההיגוי

אין להקל ראש בתקלות או אם יש חשד לתקלות במערכת, צמיג שנוטה לצד אחד, הגה עם זווית לא ישרה ואי יציבות בעת ההיגוי עלולים לגרום לנו לאיבוד שליטה ולסכן את עצמנו ואת השוהים ברכב. אי לכך, במקרים של תקלות בהגה מוטב לפנות בהקדם למוסך אשר מתמחה בתחום מערכות ההיגוי לרכב לשם ביצוע דיאגנוסטיקה מקצועית ומתן טיפול מתאים.

עוד מחדשות רכב