תקלות נפוצות בגירים אוטומטיים – חשוב לקרוא טרם השיפוץ!

תיבת ההילוכים האוטומטית היא הנפוצה ביותר כיום מבין כל סוגי תיבות ההילוכים ונחשבת לאחד מהחלקים החשובים והיקרים ברכב. מדובר במערכת מכאנית שתפקידה להעביר כח מהמנוע אל מערכת ההנעה ובמסגרת פעולה זו נוצר חום וחיכוך מה שלאורך הזמן עלול להוביל לשחיקה ולתקלות שונות בגיר. מכיוון שמדובר במערכת מורכבת האבחון והטיפול בתקלות צריך להתבצע במכון גירים מקצועי….

מדור שיווקי 06 בדצמ, 2020
תיבת הילוכים

תיבת ההילוכים האוטומטית היא הנפוצה ביותר כיום מבין כל סוגי תיבות ההילוכים ונחשבת לאחד מהחלקים החשובים והיקרים ברכב. מדובר במערכת מכאנית שתפקידה להעביר כח מהמנוע אל מערכת ההנעה ובמסגרת פעולה זו נוצר חום וחיכוך מה שלאורך הזמן עלול להוביל לשחיקה ולתקלות שונות בגיר.


מכיוון שמדובר במערכת מורכבת האבחון והטיפול בתקלות צריך להתבצע במכון גירים מקצועי. מה שכן אנו יכולים וצריכים לעשות זה להיות ערניים ולזהות סימנים אשר עלולים להצביע על בעיה כלשהי בגיר ובמידה ואכן עולה חשד כי ישנה בעיה יש לפנות בהקדם למוסך על מנת שיבדוק את תקינות הגיר.

התקלות האפשריות בגיר האוטומטי המורכב הן רבות ויכולות להתרחש בכל אחד מהחלקים הרכבים שאשר מרכיבים אותו, אך אנו נציג בפניכם את התקלות הנפוצות והמרכזיות שבהן כמו גם מספר סימנים אשר יכולים לאותת לכם ייתכן וישנה בעיה בגיר. חשוב לקחת את הרכב לבדיקה על מנת למנוע החמרה של הבעיה ומצב בו נצטרך לבצע החלפה / שיפוץ יסודי של הגיר האוטומטי.

גיר לא מגיב / לא נכנס להילוך / השהיה

במקרה והגיר לא מגיב או מתקשה להיכנס להילוך או אם ישנה השהיה בין המעבר בין מצב חניה (P) לנהיגה (D) או במעבר למצב רוורס (R) זוהי תקלה ברור אשר מצביעה על כשל כלשהו במערכת ההילוכים.

גורמים אפשריים לתקלה: מחסור בשמן גיר או שמן גיר לא טוב שהפך לסמיך אותו נצטרך להחליף, תקלה במוט או בורר ההילוכים, בעיה במוח הגיר או בעיה הקשור למחשב הרכב המצוי ברכבים חדשים. 

מה עושים? במצבים אלה יש לפנות פנו בהקדם למכון גירים לאבחון מקור התקלה וטיפול מהיר.

 גיר מחליק 

מצב בו בעת ההעברה בין ההילוכים הגיר מחליק, מצב שהוא מהווה גם סכנה בטיחותית.

גורמים אפשריים לתקלה: מחסור בשמן גיר, בלאי בחלקי הגיר, חדירת מים למערכת, תקלה במוח הגיר או כשל בפקודה של מחשב הרכב המכניסה לפעולה את תיבת ההילוכים.

מה עושים? פונים למוסך לבדיקה לשם איתור מדויק של התקלה ומתן טיפול מתאים.

דליפה של נוזל ההילוכים

במידה והבחנתם בנוזל הגיר מתחת לרכב (לרוב בצבע אדום אבל לא תמיד) כנראה מדובר בדליפה של הנוזל מתיבת ההילוכים. 

גורמים אפשריים לתקלה: לרוב כתוצאה מדליפה ממערכות הקירור של הגיר (קולר גיר) או מהאטמים שאינם אטומים כהלכה.

מה עושים? במצב כזה יש לבדוק את מדיד שמן הגיר כדי לראות את מד השמן ועל כל מקרה ללכת למוסך לשם איתור מקור הדליפה וביצוע איטום.

ריח שרוף

ריח שרוף העולה מתיבת ההילוכים. 

גורמים אפשריים לתקלה: דליפה מנוזל ההילוכים, מפלס נוזל נמוך שמתחמם ועלול לגרום לנזק לגיר, נוזל דהוי ולא תקין.

מה עושים? לרוב נוזל הגיר לא אמור להתרוקן, אלא אם מדובר בדליפה כלשהי לכן יש לאתר הדליפה ולטפל בה או להחליף את הנוזל במידה ומדובר בנוזל לא תקין ודהוי (או אם נעשה שימוש בנוזל לא מתאים לסוג הרכב), מצב שעלול לקרות כתוצאה מבלאי ושחיקה לאורך הזמן.

רעשים חריגים

רעשים חריגים מהרגיל המגיעים מתיבת ההילוכים ומתחת לרכב, כמו מעין זמזום, יבבה או נקישות.

גורמים אפשריים לתקלה: מיסב גיר לא תקין, בעיה באיטום הפנימי של הגיר, שחיקה של גלגלי השיניים, מחסור בנוזל הגיר מה שמוביל לחיכוך ועוד.

מה עושים? פונים למוסך לבדיקה לשם איתור מדויק של התקלה ומתן טיפול מתאים.

גיר בועט

מצבים בהם ישנה תחושה שהגיר נותן "בעיטה" בעת מעבר ההילוכים או בעת שילוב ממצב N ל-D או P.

גורמים אפשריים לתקלה: תקלה בחיישן ההילוכים, בסולנואיד, תקלה בצינורות הואקום שאינן אטומות, שחיקה כללית של הגיר ואף הספק מנוע נמוך.

מה עושים? פונים למוסך לבדיקה לשם איתור מדויק של התקלה ומתן טיפול מתאים.

מנורת בדוק מנוע (Check Engine) נדלקת

במידה ונורת בדוק מנוע נדלקת הדבר עלול להצביע על תקלות שונות במערכות הקשורות למנוע וגם לתיבת ההילוכים.

גורמים אפשריים לתקלה: התחממות יתר בגיר, תקלה בסולנואיד, תקלה בחיישני המהירות, גיר מחליק ותקלות נוספות.

מה עושים? יש לבדוק בסורק תקלות כדי לאתר המערכת בה התרחשה התקלה ואחרי האיתור המדויק לטפל נקודתית בבעיה. כמובן שטיפול זה צריך להתבצע במכון גירים עם ציוד דיאגנוסטיקה מתאים.

לסיכום, במידה וישנו חשד לתקלה בגיר האוטומטי חשוב להתייחס לתקלה ברצינות המרבית ולפנות בהקדם אל מכון גירים מקצועי. חשוב לפנות למכון מוכר ואמין, בעל ציוד מתקדם, אם זה מערכות דיאגנוסטיקה ממוחשבות, מכונות לשיפוץ מוחות גיר ועוד. האיתור המדויק של התקלה הוא חשוב, כי ייתכן ומקור הבעיה הוא ברכיב מסוים בגיר והחלפתו יכולה לחסוך לכם אלפי שקלים על שיפוץ גיר כללי והחלפה. 

המאמר נכתב באדיבות קאר גיר – מכון גירים המתמחה בשיפוץ גירים אוטומטיים לכל סוגי הרכבים