100% חשמל: MG ZS EV החשמלי במבחן דרכים

אחרי שזכה להצלחה מרשימה במכירות בגרסת הבנזין, מרחיבה לובינסקי את היצע דגמי ה- MG ZS והחלה בשיווק הגרסה החשמלית שמבטיחה ג'יפון חשמלי מפנק ובטיחותי, עם עלויות אחזקה נמוכות במיוחד ותג מחיר תחרותי. החלה המהפכה החשמלית?

ששי כהן 22 בינו, 2020
MG ZS EV החשמלי

פחות משנתיים לאחר שנחת בארץ MG ZS, הג'יפון הקומפקטי של היצרנית הסינית המיובאת ע"י קבוצת לובינסקי, מסכם המותג שנה מוצלחת במכירות, עם לא פחות מ-1,074 מסירות ב-2019, המהווים זינוק של 110% במכירות מול נתוני 2018, שגם היא הציגה גידול מרשים במכירות. החודש, החלו לעלות לראשונה גם הגרסאות החשמליות של ה-ZS, עימם נכנסת MG לראשונה לעולם המכוניות ה-100% חשמליות, כאשר גרסת ה-ZS EV היא גם הג'יפון החשמלי הראשון מתוצרת מותג רכב עממי שנוחת בישראל. מה יש לו להציע? יצאנו לבדוק.

בשבוע החולף פרסמה הרשות הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, שהיא שמחה לבשר על עלייה בנתח המכירות של כלי רכב חשמליים בארץ, כאשר לראשונה חצינו את רף ה-1% שמציין נקודת זינוק לעלייה בשיעור כלי הרכב החשמליים במדינה. יחד עם זאת, בניטרול דגמי הפלאג-אין ההיברידים שכלולים בדו"ח, מסתבר שרק 602 מכוניות 100% חשמליות נמכרו כאן אשתקד, או אם תרצו, רק 0.28% מסך מכירות הרכב החדש. יותר ממחציתן אגב, מדגמי אאודי אי-טרון היוקרתית,


מרווחת ושימושית

ה-ZS EV החשמלי שדגמים ראשונים שלו החלו לעלות על הכביש החודש, מציע את אותו עיצוב קרוסאוברי מוכר ונאה של גרסת הבנזין, למעט עדכונים קוסמטיים קלים שמתרכזים בעיקר בחזית ובזנב הרכב, ושלל כיתובי ומדבקות Electric שמעטרות את הרכב. מעבר לכך, מדובר במכונית גדולה יחסית ביחס למתחרות בקטגוריית ה-B-SUV: היא גבוהה יחסית עם 1.64 מטר, רחבה עם 1.81 מטר ונהנית מבסיס גלגלים של 258 ס"מ המציעים תא נוסעים מרווח יחסית לסגמנט. יחד עם זאת, למרות שדגם המבחן ענד חישוקי "17 קלים, הם נראים קצת קטנים ולא פרופורציונלים למידות הרכב. בסעיף השימושיות רושמת ה-ZS החשמלית הפתעה, עם תא מטען נדיב בנפח 448 ליטר, אשר זהה לגרסת הבנזין ומתאפשר הודות לאחסון סוללות הרכב לאורך רצפת הרכב.

MG ZS EV החשמלי

מאובזרת ובטיחותית

גם בתוך תא הנוסעים מדובר באותה סביבת נהג ונוסעים מוכרת של ה-ZS הרגילה, כאשר את עיקר השינויים תמצאו בחוגת הילוכים שמחליפה את ידית ההילוכים, מספר מתגים שקשורים למערכת החשמלית ולוח שעונים בעיצוב שונה. האבזור בגרסת ה-net-up הבכירה שנבחנת כאן ומיועדת ללקוחות פרטיים נדיב וכולל גג זכוכית פנוראמי נפתח, כניסה והתנעה ללא מפתח, חישוקי "17 קלים, קיפול מראות חשמלי, מושבים עם ריפודים דמויי עור, חימום מושבים קדמיים (שהיה מבורך בימים הקרים של המבחן), מושב נהג חשמלי ומולטימדיה מקורית עם מצלמת רוורס ותמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, המאפשרים הרצת waze על מסך הרכב. מעבר לכך, מדובר בתא נוסעים מרווח, המושבים נוחים הן לנהג ולנוסע שלצידו והן לנוסעים מאחור, והאווירה הכללית נעימה. בסעיף החובה, מסך המולטימדיה לא הכי ידידותי ונח לתפעול ושלל אזהרות של מערכות הבטיחות כוללות יותר מדי צפצופים חזקים מדי. מעבר לכך, בסעיף הבטיחות כוללת המכונית חבילת בטיחות מתקדמת מרשימה (בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל, בקרת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, החלפת אורות אוטומטית, זיהוי תמרורי נהיגה והתראת שטח מת במראות כולל תנועה חוצה מאחורה, ובניגוד לגרסת הבנזין, זכתה המכונית בציון מירבי של 5 כוכבים בריסוק.

MG ZS EV החשמלי

על הכביש

ה-ZS EV מצויד במנוע חשמלי בהספק של 105 קילוואט (143 כ"ס) המפיק מומנט של 35.6 קג"מ ומאפשר ביצועים זריזים עם האצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.2 שניות, נתונים הטובים משמעותית ממרבית הג'יפונים בסגמנט, עם שפע של כח שזמין לרגל ימין, ולמרות משקל כללי לא נמוך של 1,566 ק"ג, מדובר במכונית שמרגישה קלילה וחזקה. יחד עם זאת, למרות הגה מתקשר יחסית ואחיזת כביש טובה, לא מדובר כאן בג'יפון ספורטיבי שנועד לתקוף מסלולים הרריים מפותלים במהירויות גבוהות, וגם המהירות המרבית שלו מסתפקת ב-140 קמ"ש. לא צריך אגב יותר מזה בארצנו. מעבר לכך, מדובר במכונית נוחה למדי ברוב סוגי הכביש, ובדומה לחשמליות אחרות, גם כאן את ההנאה הגדולה בנהיגה תמצאו בנהיגה החרישית והחלקה.

MG ZS EV החשמלי

טווח נסיעה אמיתי

מעבר לכך ה-ZS EV החשמלי בעל עמידה מלאה בתקינה האירופית WVTA ומצויד בסוללת ליתיום מתקדמת בקיבולת של 45.6 קו"ש המקנה נסיעה משולבת בין טעינות בטווח של 263 ק"מ לפי תקן WLTP החדש והמחמיר. במציאות השגנו איתה טווח של 220-230 ק"מ אמיתיים על הכביש, נתון שיספיק לנסיעות היומיות של מרבית הנהגים בארץ. משך הטעינה של סוללה זו מעמדת טעינה מסוג AC וממצב ריק לגמרי יארך כ-7 שעות ובטעינה מהירה במטען DC, עד 80 אחוז סוללה תוך כ-30 דקות. מטען הרכב שמסופק במתנה לרוכשי הרכב ומתחבר לשקע חשמל ביתי, נזקק לזמן טעינה מלא של 9-10 שעות במקרה שלנו. 

עלויות אחזקה מינימליות

לצד הנסיעה השקטה והחלקה, את אחד היתרונות של הדגם החשמלי תמצאו בסעיף האחזקה, כאשר עלות טעינה מלאה לפי מחירי החשמל הנוכחיים נעה סביב ה-27 שקלים בלבד המספקים כאמור טווח נסיעה של 220-230 ק"מ, או סביב ה-9.5 אגורות לק"מ בהתאם לשימוש. מעבר לכך, גם הטיפולים של הרכב זולים משמעותית מג'יפונים המונעים במנוע בנזין/דיזל, הודות להיעדר שמנים, פילטרים, מצתים ועוד, וגם צריכת רפידות הבלם נמוכה דרמטית ברכב חשמלי ביחס לרכב רגיל.

MG ZS EV החשמלי

החלה המהפכה החשמלית?

במחיר החל מ-138,888 שקל לגרסת הבסיס, או 141,111 שקל גרסת ה-net up המאובזרת הנבחנת כאן, מציעה MG ZS החשמלית מחירים תחרותיים למדי בשוק המקומי. מצד אחד, אמנם מדובר בהתייקרות של קרוב ל-40% במחיר מול גרסת הבנזין הרגילה, אך מצד שני, כאשר רף המחירים של משפחתיות חשמליות בישראל נע כיום סביב ה-160,000 שקל, מדובר בתמחור תחרותי, שבנוסף כולל גם מרכב קרוסאובר אופנתי יותר, יחידת כח ידידותית לסביבה שתצניח לכם דרמטית את הוצאות אחזקת הרכב, חווית נהיגה חשמלית שקטה ונעימה ומפרט בטיחותי מושלם (גם אם קצת יותר מדי צפצפני…). בלובינסקי מדווחים כבר על 100 הזמנות לדגם בתחילת הדרך, מה שעשוי להפוך אותו לאחד הדגמים החשמליים הנמכרים בשנה הקרובה. יחד עם זאת, בחודשים הקרובים צפויים לנחות בארץ שלל דגמים חשמליים נוספים, שיגבירו את התחרות, וככל הנראה יהפכו את שנת 2020 לשנת מפנה בשוק החשמלי המקומי.




עוד ממבחני דרכים