1,100 ק"מ למיכל בנזין? נהגנו בסקודה סופרב החדשה

הדור הרביעי של סקודה סופרב אמנם נראה כמו מתיחת פנים של הדור היוצא, אך נהנה מתא נוסעים שמטשטש את הפער ממותגי היוקרה, בטיחות משודרגת ויכולת לחצות את רף ה-1,000 ק"מ למיכל דלק בגרסת ה-1.5 ליטר. האם זה מספיק כדי למנוע את בריחת הלקוחות לעבר החשמליות?

ששי כהן 06 ביונ, 2024
סקודה סופרב 2024 החדשה

קטגוריית מכוניות המנהלים סבלה עד לפני 3 שנים מירידה חדה בביקוש וסכנת הכחדה מקומית בשל מעבר מרבית הלקוחות לעבר שלל רכבי הפנאי שמוצעים באותו סדר גודל של מחיר, כאשר רק סקודה סופרב ויונדאי סונטה עוד נמכרו בה במספרים משמעותיים והתחרו מדי שנה על הובלת הסגמנט המקרטע. ואז, במרץ 2021, החלה לפעול בישראל טסלה והגעתה של המודל 3 החשמלית הזניקה את מכירות הסגמנט באלפי מכוניות לשנה, והוכיחה שהישראלים בהחלט עדיין מוכנים לרכוש מכוניות נמוכות וארוכות, אך בעיקר אם הן חשמליות. האם לסקודה סופרב החדשה שעולה כעת על ראשוני כבישי אירופה ותגיע לארץ בקרוב יש סיכוי מול הדגמים החשמליים מסין שכובשים את השוק במהרה? יצאנו לסיבוב היכרות ראשון עם הדגם החדש.


סופרב ביותר ממיליון שקל?

את סקודה סופרב אנו מכירים בישראל החל מהדור הראשון שלה שנחת בארץ ב-2001, אך מסתבר שלסופרב עבר מפואר יותר בסקודה ובמסגרת השקת הדור החדש שהתקיימה בצ'כיה, הועמדו צמד מדגמי הסופרב מהדור הראשון שלו ששווק בעולם בשנים 1934-1949. כבר אז מדובר היה במכונית מפוארת ומרווחת מהמקובל, אך כיום סופרת סקודה את דגמי הסופרב מאז שהוצג הדור הראשון תחת כנפי קונצרן פולקסווגן, דרך הדור השני שנחת בישראל ב-2008, והדור השלישי והנוכחי שמשווק בארץ בהצלחה מאז 2015 כרכב פופולרי בקרב חברי כנסת ושרי ממשלה, מנכ"לים של חברות, שוק המוניות, משטרת התנועה וגם שלל לקוחות "רגילים" שעדיין מעדיפים את הנוחות של מכונית מנהלים איכותית ביחס לרכבי הפנאי המגודלים. לאורך השנים אגב, הגיעו גם כמה דגמים משוריינים של הסופרב לארץ, בעלות מוערכת של יותר ממיליון שקל ליחידה, אשר משרתים את משרד הביטחון כרכבים הצמודים של הגברת שרה נתניהו, שר האוצר ושר הביטחון.


סופרב דור 4

מפגש במציאות עם הסופרב החדשה חושף מראה מוכר שנראה יותר כמו מתיחת פנים מקיפה לדור היוצא, אך בסקודה מתעקשים שמדובר בדגם חדש כמעט לחלוטין אשר פותח על פלטפורמת ה-MQB EVO המעודכנת של היצרן, המהווה שדרוג של הפלטפורמה היוצאת, הכולל תמיכה נרחבת יותר במערכות בטיחות מתקדמות ובהנעה חשמלית. את עיקר השינויים בעיצוב החיצוני תפגשו בחזית ובחלקה האחורי של המכונית שעוצבו מחדש, המיישרים קו עם שפת העיצוב החדשה של היצרן ומעניקים לרכב מראה מודרני ואלגנטי יותר. בצידי הרכב נדמה שזו כמעט אותה המכונית, ואחת הסיבות העיקריות לשמרנות היחסית בעיצוב הדגם החדש, נוגעת לרצון של היצרן לשמר את הצלחת הסופרב במכירות של הדגם היוצא, שאחראי ליותר ממחצית מ-1.6 מיליון מדגמי הסופרב שיוצעו לאורך כל הדורות, שהפכו אותו לאחד מדגמי המשפחתיות הגדולות המצליחות באירופה. עד כמה הוא הצליח? אם בתחילת הדרך היתה הסופרב גרסת סקודה לפולקסווגן פאסאט מובילת הקטגוריה, אז כיום הפאסאט החדשה מיוצרת רק בגרסת סטיישן, בעוד הסופרב לקחה את ההובלה ומיוצרת בגרסת ליפטבק (סדאן 5 דלתות) ולצידה גרסת קומבי (סטיישן).

סקודה סופרב 2024 החדשה

סאלון חדש ומפנק

בעידן בו נוסדה קטגוריית "פרמיום טק" חשמלית, המטשטשת את הפער כמעט לאפס בין מותגים עממיים למותגי יוקרה, מספקת הסופרב הוכחה נוספת שתאי הנוסעים של מותגי רכב עממיים הולכים ונהיים דומים מדי לתאי נוסעים המאפיינים מותגי פרמיום. בניגוד לעיצוב החיצוני ששודרג באיפוק יחסי, תא הנוסעים עוצב לחלוטין מחדש ומציע סאלון מרשים למראה ולשהייה, בניחוח מוגבר של פרימיום ובמיוחד בגרסה בה מוצע הדגם עם שילוב של צבע החום כאמל בריפודי המושבים ובדיפונים השונים. יחד עם בסיס גלגלים זהה שנמתח על 284 ס"מ וצמיחה קלה של 4.3 ס"מ באורך המכונית, ממשיכה הסופרב לספק תא נוסעים מרווח מאוד לחמישה נוסעים, אם כי תעלת ההינע שחוצה את אורך המכונית פוגעת במרחב הרגליים של הנוסע האמצעי מאחור.

סקודה סופרב 2024 החדשה

לצד העיצוב החדש ואיכות הייצור המרשימה, ידית ההילוכים הועברה למיקום חכם יותר מאחורי ההגה, נעשה שימוש בחוגות חכמות השולטות על מיזוג האוויר, בורר מצבי הנהיגה, מערכת השמע ועוד, לצד התפעול המוכר דרך מסך המולטימדיה החדש שצמח ל-"13 וכולל מעתה קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי גם אלחוטיים, עדכוני תוכנה מהאוויר (OTA), אפליקציה טלפונית לשליטה חלקית על מערכות הרכב ועוד. אל אלו מצטרפים כאופציה פנסי מטריקס LED בחזית מדור שני של היצרן, עם יכולת תאורה הגבוהה ב-40% מהדגם היוצא, שקעי USB TYPE C מלפנים ומאחור עם טעינה מהירה 45W, משטח טעינה אלחוטי 15W, אופציה למערכת שמע מתוצרת Canton הגרמנית עם 14 רמקולים, בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים ועוד. גם מפרט הבטיחות עודכן וכולל את שלל מערכות הבטיחות המתקדמות הפופולריות כיום בשוק, לרבות ניטור תנועה חוצה מלפנים עם בלימה אוטונומית, בקרת שיוט חכמה יותר ואופציה לעד 10 כריות אוויר, אך הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי.

סקודה סופרב 2024 החדשה

הבטחה לטווח נסיעה עד 1,100 ק"מ בגרסת בנזין ו-1,200 ק"מ בדיזל !

החדשה העיקרית במבחר יחידות הכח היא גרסת הפלאג-אין הייבריד החדשה, המצוידת במנוע טורבו 1.5 ליטר ומנוע חשמלי המבטיחים טווח נסיעה חשמלי של מעל ל- 100 ק"מ, יותר מכפול מהדגם היוצא. הבעיה היא שגרסה זו משודכת רק למרכב הסטיישן שלא צפוי להגיע לארץ ובכל מקרה, לאחר ביטול כל הטבות המס לדגמי ה-PHEV בארץ, המכונית הפכה ללא רלוונטית לשוק המקומי. 

במקומה, אנו נקבל את מבחר יחידות הכח המוכרות של הדור היוצא בשינויים קלים, שבעיקר תורמים יחד עם מרכב אווירודינמי יותר לצריכת דלק ופליטת מזהמים נמוכים יותר. היצע המנועים שצפוי להגיע לארץ יכלול 3 דגמי בנזין: 1.5 ליטר 150 כ"ס, 2.0 ליטר 204 כ"ס (במקום 190 כ"ס עד כה) וגרסת 2.0 ליטר 245 כ"ס כפולת הנעה שכולן מוצמדות לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. לא שזה מעניין אתכם, אבל הסופרב החדשה לא תיוצר כבר עם גיר ידני לבחירה. בנוסף, תגיע לארץ גם גרסת טורבו דיזל 2.0 ליטר 150 כ"ס אוטומטית. 

סקודה סופרב 2024 החדשה

הירוק האופנתי הגיע גם לסופרב, וכאן עונה לשם "Ice tea yellow"

במסגרת ההשקה בחרתי דווקא בגרסת הטורבו 1.5 ליטר 150 כ"ס המוכרת, שצפויה להיות פופולרית במיוחד בארץ, הן בשל מחירה הנגיש יותר והתפריט המיועד לציי הרכב שהינם לקוחות מרכזיים של הדגם. עם 9.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש זו אינה גרסה לחובבי הביצועים וכל ניסיון לסחוט כאן כאלו, יתקל בתחושה מעט כבדה של המכונית שתהיה רחוקה מלספק את חובבי הנהיגה. יחד עם זאת, עבור מרבית אוכלוסיית היעד, מדובר עדיין בביצועים נאים, עם מכונית זריזה שאינה מתקשה לנוע בקצב הנסיעה המקובל ורחוקה מלהרגיש עצלה. יחד עם בולמים אדפטיביים חדשים מספקת הסופרב גם נוחות נסיעה גבוהה ואחיזת כביש גבוהה, וכל עוד ולא תרמסו את דוושת הגז אז מדובר גם במכונית שקטה למדי. בשיוט קליל על כבישיה הנינוחים בפרבריה של פראג, הציגה המכונית צריכת דלק מרשימה של 16.9 ק"מ לליטר בממוצע, ואת טווח הנסיעה המובטח של 1,100 ק"מ למיכל דלק, הודות למערכת מיילד הייבריד שמוצמדת למנוע, תרגם מחשב הדרך לטווח מרשים של 1,020 ק"מ, הגבוה ביותר שניתקלנו עד כה במכונית בנזין. 

סקודה סופרב המקורית משנות ה-30 של המאה הקודמת

סקודה סופרב המקורית משנות ה-30 של המאה הקודמת

שאלת המחיר

סקודה סופרב היתה ונותרה מכונית מנהלים מצוינת והדור החדש שלה מצליח לשדרג את העיצוב החיצוני במראה מודרני יותר, תא נוסעים מפנק באווירת פרמיום, בטיחות משודרגת ויחידות כח שאמנם אינן השתנו כמעט, אך עדיין מציעות שילוב מוצלח של ביצועים נאים וצריכת דלק נמוכה. מה שיקבע את הצלחת הדגם החדש, יהיה המחיר שיוצמד לו בארץ עם הגעתו הצפויה לקראת סוף השנה הנוכחית. חשוב לזכור שכבר היום מחירי המכונית נעים בין 194,000 שקלים ל-310,000 שקל לגרסה החזקה והבכירה L&K, ובעידן בו מרבית הלקוחות שלא נוטשים לעבר רכבי הפנאי מעדיפים לבצע מעבר לעבר הדגמים החשמליים, טוב תעשה היבואנית אם תבחר לשמור על המחירון הנוכחי, או לעדכן אותו במינימום האפשרי.

עוד מחדשות רכב